Miten mä voin olla muka suurituloinen (palkka n. 5000 brutto)???
Miettikääpä nyt vielä. Progressio veroissa vie kivasti, veroprosentti huitelee yli 35. Olen totaaliyksinhuoltaja. En saa elatusmaksuja. Lapsilisäkorotuksen (ööö 15 euroa...?) kyllä.
Maksan siis yksin kaikki laskut, asumiskustannukset, auton jne. Enkä toden totta koe olevani mitenkään suurituloinen. Palkka voi olla yli keskiansion, mutta eikö se merkkaa mikä siitä jää jäljelle? Toimeen tullaan, mutta leveästi ei eletä. Monet perheet tienaavat paljon enmmän kun on kahden ihmisen pienehkötkin tulot. Veroprosenttikin suhteessa pienepi, saatika laskujen jakaminen.
Kommentit (30)
Kyllähän sinä vähintään sen minimin saat Kelasta.
5000€ jää verojen ja muiden maksujen jälkeen käteen kuitenkin 3000€. Plus ne lapsilisät ja minimielarit. Lapsiluvusta riippuen ihan ok elämää taidatte elää.
No vaikka siten, että palkkasi on 5000e brutto!
Se on sitten jokaisen oma asia onko lapsia huollettavana vai ei. Munkin mies tienaa moneen muuhun verrattuna rutosti, mutta silti meillä venytetään penniä, koska on lapsia, paljon lainaa ja minä kotona, koska olen mieluummin "köyhä", kuin laitan pienet lapset hoitoon.
Omia valintoja.
Kyllähän kuka tahansa voi järkätä itselleen niin paljon menoja, että saa palkan kuin palkan kulumaan sen siliän tien :-)
No, tää oli kai provo...
työtä ilman viikkotunteja. Eli 37,5 h/vko ei riitä vaan illat ja viikonloput teet niitä myös. Ja saat käteen 3000.
Siksi mä en enää halua edetä organisaatiossa. Teen nykyistä helpohkoa työtäni eläkeikään asti, työaika 37,5 h/vko (aina!), palkka bruttona 4200 ja nettona 2800.
En viitsisi siis tehdä työpaikallani 5000 bruttoegen työtä 200 nettoegen lisäystä vastaan. Työmäärä ei mitenkään korreloi nettopalkkaan.
jos lähivanhemmalla on riittävästi elatuskykyä lapsen elatuksen tarpeeseen nähden.
kovin lähellä jo suurituloistakin.
Haluat ilmeisesti kiinnittää huomiota siihen, että olet myös suurimenoinen. Yhtä tienaavaa kohti, ovat menosi varsin suuret, ilmeisesti.
Absoluuttisesti ja suhteellisesti. Tienaat enemmän kuin n. 95% suomalaisista. Kummallinen kysymys. Menot ovat oma asiasi ja valintasi.
idiootti, jotkut elää 500 kuussa!!!!!!!!!!! ei sisälly ruoat + muut laskut, vuokra ehkä maksettu!
saan minimielatusmaksun ja saan sen saman yksinhuoltajakorotuksen kuin sinä.
Oletan, että olet suurituloisempi kuin minä progressiivisen verotuksenkin jälkeen.
ja maksan myös kaiken itse. Emme saa muita etuuksia tuon yksinhuoltajakorotuksen lisäksi.
Miksi muuten et vaadi elatusmaksuja? kelasta saat, jos ex on todettu liian vähävaraiseksi niitä maksamaan!
Sulla täytyy olla suuret menotkin.Mä sinnittelen kahden lapsen kanssa alle 1500kk summa koostuu kuntoutustuesta,lapsilisistä ja elareista.Siitä kun maksaa vuokran,sähkön,netin ym menot niin ei kuule hurraata huudeta,mut ei valitetakaan.
. Teen nykyistä helpohkoa työtäni eläkeikään asti, työaika 37,5 h/vko (aina!), palkka bruttona 4200 ja nettona 2800.
Ajatella, mulla on palkka vaan 2500 euroa kuussa ja saan käteen noin 1900 euroa. Lapsilisät ja kotihoidontuki vielä päälle (lapset mummolla hoidossa, joka ei ota rahaa lapsista) niin tililleni kilahtaa joka kuu noin 2450 euroa. Aika hurjaa ajatella, että joku jolla on lähes tuplasti isommat tulot, saa vain muutaman satasen enemmän.
Verojenkin jälkeen sulla jää käteen yli kolme tonnia käteen, joten vali vali.
Jos verotus ei olisi tätä, voisin jatkaa hyväntekeväisyystyötä, jota tein melkein 6 vuotta ennen kuin ostimme talon ja piti vaihtaa työpaikka palkalliseen. Mieheni tulot on hyvät, mutta verotus vie siitä järkyttävän osuuden. Jos saisimme kumpikin 3500ebrutto, meille jäisi huomattavasti enemmän rahaa käteen kun silloin kun en saanut itse palkkaa ja mieheni tienasi yksin tuon 7000e.
kunta maksaa elatuksen jokaisesta lapsesta, josta isää ei maksa. Nyt se on vajaa 140 euroa kk ja se on verottomana!
yrität vaan kertoa miten hyvin tienaat...
keskivertopalkka on jotain 2500 bruttona. eli tienaat tuplasti sen!
Olet varmasti kuullut, ettö Suomessa on progressiivinen verotus. Työtä tekemällä ei rikastu ja siksi Suomi on verohelvetti. Tämä järjestelmä ei kannusta tekemään työtä. Verottaja vie kaiken.
Juuri tästä syystä bruttopalkaltaan suurituloiset ovat kokoomuslaisia (pääsääntöisesti). Kun on vaativa koulutus ja työ niin kyllähän sitä jotain pitäisi näppiin jäädä. Ei tämä yhteiskunta pyöri, jos kaikki käyvät amiksen.
. Teen nykyistä helpohkoa työtäni eläkeikään asti, työaika 37,5 h/vko (aina!), palkka bruttona 4200 ja nettona 2800.
Ajatella, mulla on palkka vaan 2500 euroa kuussa ja saan käteen noin 1900 euroa. Lapsilisät ja kotihoidontuki vielä päälle (lapset mummolla hoidossa, joka ei ota rahaa lapsista) niin tililleni kilahtaa joka kuu noin 2450 euroa. Aika hurjaa ajatella, että joku jolla on lähes tuplasti isommat tulot, saa vain muutaman satasen enemmän.
vaihdat pienempään ja halvempaan niin rahaa jää enemmän elämiseen.
olet suurituloinen.
Me ei edes yhteensä tienata noin paljoa bruttona.
vaikka lasketaan lapsilisätkin mukaan...
ja meitä on 9 hlö sekä asuntovelkaa jne.. Silti pärjätään ihan hyvin.. Katsos kultaseni ei ne tulot vaan ne menot. ja mitä suuremmat tulot sen suuremmat menot:)
Mä saan opiskelijana 263 e opintotukea. Teen keikkatöitä mutta opintoihin kuuluu esim.palkatonta harjoittelua paljon. Mieheni saa palkkaa hyvin mutta silti maksamme kaiken puoliksi.
Tää on aivan perseestä, mä voisin koska vaan vaihtaa paikkaa ap kanssasi.
lapsilisässä on vajaa 50 euroa, tarkista vaikka Kelan sivuilta.