Miten mä voin olla muka suurituloinen (palkka n. 5000 brutto)???
Miettikääpä nyt vielä. Progressio veroissa vie kivasti, veroprosentti huitelee yli 35. Olen totaaliyksinhuoltaja. En saa elatusmaksuja. Lapsilisäkorotuksen (ööö 15 euroa...?) kyllä.
Maksan siis yksin kaikki laskut, asumiskustannukset, auton jne. Enkä toden totta koe olevani mitenkään suurituloinen. Palkka voi olla yli keskiansion, mutta eikö se merkkaa mikä siitä jää jäljelle? Toimeen tullaan, mutta leveästi ei eletä. Monet perheet tienaavat paljon enmmän kun on kahden ihmisen pienehkötkin tulot. Veroprosenttikin suhteessa pienepi, saatika laskujen jakaminen.
Kommentit (30)
Teillä on vaan ihan törkeesti menoja eli turha valittaa.
Me saadaan yhteensä mieheni kanssa sunnilleen sama mitä sulle jää nettona käteen(vaikka olen hoitovapaalla) ja hyvin eletään.
Jos tohon vertaa niin mä oon köyhä. Palkka bruttona 2500 ja nettona 2800. Siitä maksan omat ja lapsen menot sekä puolet asuntolainasta. Miehellä pienempi palkka. Veroprosentti meillä yhteenlaskettu suurempi kuin sinulla ap..... revi siitä.
Ärsyttää nää samperin hyväkkäät jotka täällä valittaa miten kurjasti menee vaikka tulot moninkertaiset omaan verrattuna. Me ns keskituloiset pidetään suumme kiinni ja keskitymme olennaiseen. Ihan kivasti pärjätään näillä tuloilla.
Asuntokin vanha kerrostalokämppä. Omakotitalosta tällä seudulla voidaan vaan haaveilla. Just ja just riittäisi maksukyky rivariin jos sellainen kohtuuhintainen löytyisi.
Olet varmasti kuullut, ettö Suomessa on progressiivinen verotus. Työtä tekemällä ei rikastu ja siksi Suomi on verohelvetti. Tämä järjestelmä ei kannusta tekemään työtä. Verottaja vie kaiken.
Juuri tästä syystä bruttopalkaltaan suurituloiset ovat kokoomuslaisia (pääsääntöisesti). Kun on vaativa koulutus ja työ niin kyllähän sitä jotain pitäisi näppiin jäädä. Ei tämä yhteiskunta pyöri, jos kaikki käyvät amiksen.
. Teen nykyistä helpohkoa työtäni eläkeikään asti, työaika 37,5 h/vko (aina!), palkka bruttona 4200 ja nettona 2800.
Ajatella, mulla on palkka vaan 2500 euroa kuussa ja saan käteen noin 1900 euroa. Lapsilisät ja kotihoidontuki vielä päälle (lapset mummolla hoidossa, joka ei ota rahaa lapsista) niin tililleni kilahtaa joka kuu noin 2450 euroa. Aika hurjaa ajatella, että joku jolla on lähes tuplasti isommat tulot, saa vain muutaman satasen enemmän.
amista, vaan yliopiston, joten katson, että minulla on vaativa koulutus. Olen FM ja työskentelen lehtialalla, yli 10v työkokemusta takana.
Toimittajalle tämä on ihan keskiverto palkka, jos ikää on vasta vähän yli 30v, eikä ole esimiestehtävissä.
Siis ymmärrän, että tuo palkka tuntuukin yhtäkkiä pieneltä, jos sinulla on esim. 4 teini-ikäistä huollettavana...?
tupla keskivertoon suomalaiseen verrattuna. "HyvätuloisenW" raja taitaa olla jossain 3000€ paikkeilla.... Totta on että verotus tasaa harmittavasti; mun brutto on 3000€ ja miehen 5000€ ja netoissa meillä vain 350€ eroa kun autoetu korottaa tuota veroa vielä lisää.
Sääliäkö pitäisi?
Meitä 2 keskituloista palkansaajaa. Perheen tulot nettona 4000€ ja meillä on 5-henkinen perhe.
Pitäisikö jotenkin sääliä, sinullahan on 3000€/ kk 2 ihmisen elättämiseen.
ps. Miten ihmeessä noin typerä voi tienata noin paljon? Vai ettei olisi pelkkä provo? Kirjoittelit viime viikolla valitusvirttä siitä, miten paljon 5000€ tuloista joutuu maksamaan veroja.
Miten ihmeessä voit väittää, että et olisi suurituloinen. Miehelläni on samansuuruinen palkka, ja vaikka ei siitä perheen kulujen jälkeen paljoa jää (minunkin pienemmän palkkani huomioiden), ei mikään muuta sitä seikkaa että hän todellakin on suurituloinen.
Verotus sitten on mitä on, ja elinkustannukset samoin + tietenkään suurituloiset eivät nauti mistään tulonsiirroista.
Palkka bruttona 2500 ja nettona 2800.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sinä vähintään sen minimin saat Kelasta.
5000€ jää verojen ja muiden maksujen jälkeen käteen kuitenkin 3000€. Plus ne lapsilisät ja minimielarit. Lapsiluvusta riippuen ihan ok elämää taidatte elää.
Jos koko kotitalouden nettotulot on kuukaudessa n. 3000 euroa niin ei voi kyllä suurituloiseksi minusta sanoa, vaikka tuleekin toimeen.
Köyhyysrajalla elät ap, sääliksi käy...not.