Koska kerrot/kerroit tyttärellesi kuukautisista?
Minkä ikäinen tyttö oli? Ja koska hänellä sitten alkoi kuukautiset?
Kommentit (23)
on kuukautiset (tarkkaan ei tiedä mitä tarkoittaa mutta ihan pääpiirteissään). Ja juu ei ole vielä hänellä alkanut :-)
Vanhimmalla alkoi 13-vuotiaana, kahdella seuraavalla 11-vuotiaana. Nuorin on 7-vuotias enkä hänelle ole vielä kertonut. Ei ole ajankohtaista muutamaan vuoteen.
Kaikille lapsilleni olen kuukautisista kertonut lasten tasolla heti kun ovat jotain asiaan liittyvää kyselleet. Lähinnä siis ovat nähneet (puhtaita) siteitä ja tamponeja vessan kaapissa ja olen kertonut mihin niitä tarvitaan.
Saa nähdä miten aihe tulee isommin esille. N. 10-vuotiaille aion ainakin asiasta kertoa. En tosin usko että tyttärilläni alkavat kuukautiset kovin aikaisin ainakin jos yhtään tulevat äitiinsä.
Ei ole vielä alkaneet (tyttö on nyt vasta viis)
näki siteen vaihdon. Olen selittänt asian molemmille tytöilleni (2,5 v ja 4,5 v) mutta tuskin vielä kovin ymmärtävät. Tietävät että isoina tyttöinä hekin tarvitsevat taas vaippoja. Toivon asian olevan ihan luonnollinen ja sellainen josta pystytään noin vaan juttelemaan näin naisten kesken.
Toivottavasti tyttärilläni ei ala vielä ala-asteikäisenä kuukautiset, kyllähän niistä vielä kerkee kärsimään.
ja vähän aikaa sitten tuli asiasta juttua. 3,5v poika oli samassa tilassa ja kuuli varmaankin samat selitykset sekin.
tytöistä tiedä kun ei ole.
Mutta kaikki meidän pojat kyllä ovat tienneet kuukautisista (mitä ne ovat, miksi ne ovat, kenellä ne ovat) alle kouluikäisinä.
Nuorimmat tytöt ovat vasta 3v ja 5v eivätkä ole vielä kysyneet. Vanhin on kohta 13 v, hänelle kerroin ihan kunnolla, asiakseni, kuukautisista ja murrosiästä yleensäkin 10-vuotiaana. Hän oli siinä iässä vielä oikein vastaanottavainen ja kiinnostunut. Lopuksi tulostin netistä asiallista tietoa aiheesta paperille ja annoin luettavaksi. Tämän jälkeen annoin tytölle luvan penkoa vessan kaappia, jossa säilytän siteitä(tamponeja ja pikkuhousunsuojia, ja tutkia niitä. Niin hän tekikin. Asia tuli selväksi, minusta hyvään aikaan. Koulussa asia käsitellään vitosluokalla.Vielä ei tytöllä ole menkat alkaneet, mutta muuten on siinä iässä, että ei olisi enää oikein vastaanottavainen näille jutuille äidin suusta. Kaikki asiat ovat nykyisin liian "yksityisiä", jotta niistä voisi vapaasti jutella!!!
koskea vessan kaappiin kuin joskus erityistapauksessa jos annat luvan?
kun hänelle tuli finni leukaan. Oikein pelästyin, että onpas tyttö jo iso ja hormonit hyrrää. Vielä ei kuitenkaan ole alkaneet.
molemmat tyttäreni on pienestä pitäen tienneet niistä.
Ensin pari vuotiaina ihmettelivät niitä siteitä ja sit tampooneja. Mutta aina olen selittänyt, miksi niitä tarvitaan.
En ymmärtänyt kysymystä... mikä olikaan ongelma??
11 v tytölleni... tiedän että ois jo aika mutta en tiedä mikä siinä on niin vaikeeta. Ehkä kun meillä kotonakaan ei näistä asioista puhuttu, sain tietoni esim koulussa. Enkä tiedä tietääkö hän niistä jo, onko kuullut jostain muualta.
kun koiralla alkoi eka juoksu ja tytot ihmettelivat miksi koiralta tulee verta. Kerroin sitten miksi ja myos kerroin etta kun tytot kasvavat isommiksi niin heillekin tulee kuukautiset joka kuukausi, kuten aidillakin on jne.
Ja kerroin siis aika tarkasti, etta miksi kuukautiset tulevat ja mika niiden tarkoitus on...
Tytot melkein 9v ja 5v9kk
Voin niin huonosti kun minulla on menkat, että asia on jokakuukautinen... :-P
sanon minäkin.
Kummallisen myöhään jotkut asiasta puhuvat. Ja ihanko oikeasti jollekulle on vaikeaa puhua omalle lapselleen kuukautisista?? Vielä nykyaikana??
Ihan käsittämätöntä!
Ja kerroin siis aika tarkasti, etta miksi kuukautiset tulevat ja mika niiden tarkoitus on... Tytot melkein 9v ja 5v9kk
Lapset ovat nyt "jo" 7,5v ja 5,5v.
t. 15
Vanhin tyttö on nyt 8v. Kyllähän tuo käytännössä näkee kuukautiset minulla ja olen kertonut kun/jos kysellyt. Kyselyikäisenä niitä kysymyksiä on jo tullut, eli alle kouluikäinen tietää meillä jotain kuukautisista.
Sitten tarkemmin myöhemmin. Viimeksi kerroin tarkkaan munasolun kiinnittymisestä yms. tosin en enää muista oliko kyseessä 10v isoveli vai tämä 8v tyttö vai molemmat.
ihan siksikin että tiedän että on tyttöjä joilla alkaa 8 v
ja itse luin seksivalistuskirjoja 8 v, ei näet ollu äiti kotona, ja vanhempani "kertoivat" minulle joskus kun olin jotain 12
11 v tytölleni... tiedän että ois jo aika mutta en tiedä mikä siinä on niin vaikeeta. Ehkä kun meillä kotonakaan ei näistä asioista puhuttu, sain tietoni esim koulussa. Enkä tiedä tietääkö hän niistä jo, onko kuullut jostain muualta.
haloo hei, haluutko että naapurin 15 v jäbä on tyttösi seksivalistaja numero 1
pikaksen nyt kannattais miettiä, jos on noin "vaikeeta"
Tyttö on yhdeksän. En usko, että ymmärsi täysin, joten täytyy käydä asiaa uudemman kerran läpi. Ei ole kuukutiset vielä alkaneet ja toivottavasti eivät alakaan vielä muutamaan vuoteen.