Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No niin! Puoli-istuva synnytysasento ei ole hyvä synnyttäjille eikä kätilöille

Vierailija
20.01.2010 |

"Äidit pitivät parhaimpina synnytysasentoina istumista synnytystuella ja kylkiasentoa sängyllä synnytystukea käyttäen. Nämä synnytysasennot rasittivat myös kätilöä vähiten. Eniten kätilöä kuormitti, kun äiti synnytti istuen perinteisellä matalalla jakkaralla. Tällöin kätilö joutui työskentelemään lähellä lattiaa oma selkä ja alaraajat hankalissa asennoissa. Äidit pitivät huonoimpana synnytysasentona yleisesti käytettyä puoli-istuvaa asentoa sängyllä. Se edellytti myös kätilöltä työskentelyä selkä kiertyneenä."

Hahha, siinä tutkittua tietoa kaikille teille jäärille, jotka olette valmiita sitomaan synnyttäjät selälleen petiin - ei ole työergonomisesti paras asento edes kätilöille!

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
20.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

loppujen lopuksi kaikki vaihtoehdot ole olemassa synnyttäjää varten ja jokaiselle sopii se mikä parhaalta tuntuu. Jos on valvotalaitteita sun muuta kiinni äidissä niin ei onnistu edes mikään muu asento kuin vuoteessa oleminen. Mutta jos jakkara tuntuu äidistä hyvältä ja kaikki onnistuu, niin mikä jottei.

Kaikissa asioissa on hyvät ja huonot puolensa!

Vierailija
2/23 |
20.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten sitten minä voin omasta kokemuksestani sanoa, että minulle paras synnytysasento on nimenomaan se puoli-istuva asento.

Kätilön työergonomia on sitten asia erikseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
20.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä ainakin synnytyin aivan mielelläni puoli-istuvassa asennossa! Kyljellään olo kuulostaa tosi hankalalta ja joku jakkara ei voisi vähempää innostaa!

Vierailija
4/23 |
20.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kuitenkin se kätilö hoitaa sitä äitiä avautumisvaiheen aikana jo tuntikausia, ja silloin työasennot ovat varmaan ihan hyvät. Jos sitten ponnistusvaiheessa joutuu 5 minuuttia kätilökin vähän pinnistämään, niin ei siitä kenenkään kroppa pitäisi piloille mennä.

Vierailija
5/23 |
20.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä ainakin synnytyin aivan mielelläni puoli-istuvassa asennossa! Kyljellään olo kuulostaa tosi hankalalta ja joku jakkara ei voisi vähempää innostaa!

Ja muuten mua ei edes kiinnosta miten ja missä kukakin synnyttää. Omat olen jo väkertänyt maailmaan joten mitä sitä enää edes itkeä asiaa vaikka olisinkin halunnut synnyttää toisessa asennossa, en halunnut.

Vierailija
6/23 |
20.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyljellään en ainakaan osannut ponnistaa ja vaikea löytää oikea suunta ponnistukselle, kun itse on ihan hassusti. Ihan eri tavalla sain kroppaan voimaa, kun menin puoli-istuvaan asentoon.

Vierailija
7/23 |
20.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin kylkiasentoakin, ja se oli ihan kammottava. Kaikissa synnytyksissä kampesin itseni aina puoli-istuvaan asentoon ja siinä ne sujuikin mallikkaasti.

Vierailija
8/23 |
20.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolme kertaa synnyttäneenä, että siinä tilanteessa eikä sen jälkeenkään kiinnosta pätkän vertaa kätilön työergonmia! Voi luoja sitäkö tosiaan pitäisi miettiä.

Vierailija
9/23 |
20.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli-istuvaa en edes harkinnut sen jälkeen kun kaverilta murtui siinä hommassa häntäluu (ja oli tosi kipeä ja pitkitti toipumista huomattavasti)ja luin jostakin, että häntäluumurtumat on siinä asennossa huomattavasti yleisempiä, kuin muissa synnytysasennoissa, koska synnyttäjä "istuu" häntäluunsa päällä, eikä se pääse luontaisesti joustamaan pois vauvan pään tieltä.

Vierailija
10/23 |
20.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nehän tekee sitä työtä parhaimmilaan monta kymmentä vuotta.

Vierailija
11/23 |
20.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sängynpäädystä, suorastaan takerruin siihen. Työergonomiasta ei hajuakaan kun en paljon taakseni katsellut.

Vierailija
13/23 |
20.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli kamala, mutta sen verran aineissa olin että jalat ei kestäneet olla pystyssä, joten muu ei tullut kysymykseenkään.

Istuminen tuntui todella pahalta, toisen sain kuitenkin synnyttää seisten (kun ei ehtinyt muualle). Se oli lopulta ihan huippuparas asento mulle, vaikka kätilölle taatusti aika huono..

Vierailija
14/23 |
20.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyysi että synnyttäisin jakkaralla, sanoi että hänellekin se on paras

Vierailija
15/23 |
20.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä sai sekä erittäin hyvän ponnistusvoiman ja myös levättyä supistusten välillä.

Vierailija
16/23 |
20.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mielestäni mikään erityisen jäärä, ja olinkin suunnitellut ponnistavani jakkaralla. Ponnistusvaiheen koittaessa en kuitenkaan pysynytkään enää jalkeilla tai missään muussakaan ap:n hienoina pitämissä asennoissa, ja niin kävi, että työnsin yhdeksässä minuutissa vauvan lähes ilman kipuja tai repeämiä maailmaan puoli-istuvassa asennossa. Ponnistusvaihe oli siis kaikille osapuolille varsin helppo ja nopea.

Voisiko ap nyt kertoa, mikä tässä oli niin pahaa? Kaikki sujui niin helposti, nopeasti ja luonnollisesti. Miksi sinua nyppii noin paljon se, että jollekin puoli-istuva asento sopii siinä tilanteessa parhaiten?

Vierailija
17/23 |
20.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ainakin oli pylly ilmassa, olin siis käsieni varassa. Kädet olikin sitten kipein paikka synnytyksen jälkeen... =o) t.4

häntäluumurtumat on siinä asennossa huomattavasti yleisempiä, kuin muissa synnytysasennoissa, koska synnyttäjä "istuu" häntäluunsa päällä, eikä se pääse luontaisesti joustamaan pois vauvan pään tieltä.

Vierailija
18/23 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tuo tutkimus (työterveyslaitos) koski uutta laitetta eli relaxbirth synnytystukea jossa voi käyttää käsiä saadakseen riittävästi ponnistusvoimaa, ei jakkaraa. Jakkara+perinteiset synnytystavat oli nimenomaan koettu huomommaksi kuin tuo synnytystuki.

Kun surffasin ja kiinnostuin, löytyi sivut: www.relaxbirth.com

(niillä näyttää olevan joku tapahtuma Tampereella ensi ke)

Vierailija
19/23 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en vielä synnytänyt, mutta mikä se yleisin asento sitten on?

Vierailija
20/23 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 minuuttia?? Hahahhaaahhahahha!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme