Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No niin! Puoli-istuva synnytysasento ei ole hyvä synnyttäjille eikä kätilöille

Vierailija
20.01.2010 |

"Äidit pitivät parhaimpina synnytysasentoina istumista synnytystuella ja kylkiasentoa sängyllä synnytystukea käyttäen. Nämä synnytysasennot rasittivat myös kätilöä vähiten. Eniten kätilöä kuormitti, kun äiti synnytti istuen perinteisellä matalalla jakkaralla. Tällöin kätilö joutui työskentelemään lähellä lattiaa oma selkä ja alaraajat hankalissa asennoissa. Äidit pitivät huonoimpana synnytysasentona yleisesti käytettyä puoli-istuvaa asentoa sängyllä. Se edellytti myös kätilöltä työskentelyä selkä kiertyneenä."

Hahha, siinä tutkittua tietoa kaikille teille jäärille, jotka olette valmiita sitomaan synnyttäjät selälleen petiin - ei ole työergonomisesti paras asento edes kätilöille!

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on niin kiva, että ei kätilön työergonomia kiinnosta; kuten edellinen sanoi, viisi minuuttia: ha haa!

Suurin osa synnyttäjistä haluaa, siis kysyttäessä ponnistaa siinä perinteisessä, vaikka kuinka esittelisi muuta. Ja toiseksi; kätilönä en itse missään nimessä ajattelisi edes ponnistaa missään sellaisessa asennossa, jossa kätilö ei saa kunnolla tuettu ja hoidettua vauvan syntymää. Eli jos ei kunnon näköyhteyttä ja kunnollista käsiyhteyttä tulee kyllä repeämiä..

Vierailija
22/23 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ensisijaista ja kätilön/lääkärin ergonomia myös hyvin tärkeää. Niiden pohjalta sitten varmasti saadaan tilanteeseen sopiva asento päätettyä yhteisymmärryksessä. En oikein ymmärrä tällaisen tutkimuksen tuomaa hyötyä, kun kuitenkin synnytysasento valikoituu yksilöllisesti.

Jos on jotain huolestuttavaa synnytyksen aikana, kuten muutoksia sikiön sykekäyrässä, on puoli-istuva asento ehdoton: siinä lantio (jalkatukien avulla) saadaan mahdollisimman tilavaksi ja kätilöllä/lääkärillä on hyvä kontrolli synnytykseen, imukuppi saadaan nopeasti käyttöön tarvittaessa jne.

Jos sykekäyrä on priima ja synnyttäjä terve, niin sitten ponnistusasento on kätilön ja synnyttäjän neuvoteltava asento, synnyttäköön ihan missä härvelissä haluaa tai vaikka kattokruunussa.

Itselleni ponnistusasentona puoli-istuva oli ehdottomasti paras ponnistusvaiheen lopussa molemmissa synnytyksissä. Alkuun ponnistelin ihan mielelläni kyljellään. En olisi muuta asentoa halunnutkaan, sillä halusin avun olevan nopeasti annettavissa jos ongelmia tulisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen synnyttänyt molemmat lapseni "sängyssä". Se ei siis ollut ihan sänky. En nyt tiedä millä nimellä sitä kutsutaan. Mutta ei kyllä kätilön tarttenut selkä vääränä olla. Koska heti kun olin päässyt siihen puoli istuvaan asentoon, nostettiin sänky korkeammalle. Kätilö sitten pystyi istumaan siinä. Tikatessakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi