Mikä on natriumglutamaatin E-koodi ja sen haitat?
Entä missä kaikissa ruoissa ja ruokiin liittyvissä aineksissa sitä nyt onkaan? Mitä nimityksiä siitä myös käytetään? Entä mitä haittaa on savuaromista?
T: aidosti kiinnostunut eikä tässä asiassa tippaakaan sarkastinen äiti :)
Kommentit (29)
Eli siis 50 g tietenkin! Korjaan nyt ite kun tuli typo :P
ja haitoista on netissä paljon tietoa. Löytyy useasta tuotteesta, lihaliemikuutioista aina makkaraan.
mutta epäilyjä on todella paljon. Kannattaa varoa myös atsovärejä.
Luontaisesti natriumglutamaattia esiintyy esimerkiksi maitovalmisteissa, lihassa, sienissä, tomaateissa Ensimmäinen ryhmä saattaa saada reaktion syötyään suuria määriä natriumglutamaattia tyhjään vatsaan. Toinen ryhmä on ihmiset, joilla on puutteellisesti lääkitty astma. He voivat saada vaihtelevia lyhytkestoisia oireita, joita ovat esimerkiksi tunnottomuus, polttelu, kihelmöinti, rintakipu, päänsärky, kuvotus, sykkeen nousu, uneliaisuus ja yleinen heikkous. Natriumglutamaatin määrä on näissä tutkimuksissa ollut 0,5–2,5 g.
googleta.
natriumglutamaatin muista nimityksistä haluaisin minäkin kuulla. Tuo aine kuuluu itselläni sarjaan "otan muuta vastaavaa tuotetta, jos on saatavilla". Vielä joissakin kouluissa tuota silti tarjotaan.
Lisäaineista on myös kirja Petos lautasella.
olen ihmetellyt noita E-koodeja. Juuri tänään huomasin että Hartwallin Vadelma limpparissa ei ole edes vadelmaa vaan maku ja väri on keinotekoisia
Ainekset:
Vesi, sokeri, hiilidioksidi, happamuudensäätöaine, vadelmaAROMI, VÄRI 163 ja säilöntä aine.
LUULITKO että vadelmalimppari tehdään oikeista vadelmista? Tuo oli päivän paras.
Hah hah haaa!
"Etenkin astmaatikoille vaarallinen
mutta epäilyjä on todella paljon. Kannattaa varoa myös atsovärejä."
Pah. Ystäväni on astmaatikko ja iloisesti napostaa lisäaineta, muunmuassa paljon pauhattua natriumglutamaattia. Ehkä jos lääkitys on puutteellinen, mutta vaikka astma olisi paha ja allergioita päälle, naglutamaatti ei aiheuta minkäänlaisia reaktioita jos lääkkeet on kunnossa.
taalla ei lue etta natriumglutamaatti (eika siis edes natrium glutamate). Ilmeisesti MONOSODIUM GLUTAMATE tarkoittaa samaa????
Natrium on englanniksi sodium.
Jestas, mikä ulkomamma taas...
kysymään koodia täältä ja vastauksiksi sain käskyjä katsoa googlesta...
"Mikä on natriumglutamaatin E-koodi ja sen haitat?"
Haittana on, ettei sitä meinaa millään muistaa ulkoa sitä koodia. Kun on kirjaimia ja numeroita. Melkoinen haitta!
Natrium Glutamaatti eli arominvahvenne on myös luonnollisesti esiintyvä, umamin eli lihaisan makuinen yhdiste. Sitä käytetään vahventamaan yleensä liharuokien ja muiden sen kaltaista aromia kaipaavien ruokien aromia. Löytyy mm. joistakin leikkeleistä, makkaroista, sipseistä, aromisuolasta yms. Se ei yleensä aiheuta minkäänlaisia oireita terveelle ja normaalin aineenvaihdunnan omaavalle ihmiselle. Jotkut tosin voivat liiasta natrium glutamaatista saada aiemmin kuvattuja oireita, sillä natrium glutamaatin glutamaatti-osa on tärkeä keskushermoston toimintaa kiihdyttävä yhdiste. Keskushermoston kiihtyminen ja sen toimintaa hidastavan gamma-aminobutyyrihapon muodostumisen lisääntyminen glutamaatin vaikutuksesta saattavat selittää osan kuvatuista oireista. Natrium glutamaatti on tosin monessa tutkimuksessa todettu täysin vaarattomaksi ruoan lisäaineeksi.
Olen sen monta kertaa todennut. Tietyt makkarat aiheuttavat mulle päänsärkyä ja syyksi olen pitkällisen ihmettelyn ja tiedon etsimisen jälkeen laittanut tämän natriumglutamaatin.
Mun mielestäni sen voisi poistaa elintarvikkeista kokoaan. Se ei ole välttämätön lisäaine.
Mä en ole huomannut mitään oireita. Tuskin sitä ruoassa olis, jos se olis niin suurta myrkkyä kuin väitetään. Mutta kun aina pitää olla joku salaliittoteoria.
aromisuolaa tulee toisinaan käytettyä runsaanlaisesti. Onneksi kellekään ei ole oireita tullut, joten eiköhän tuota uskalla käyttää vastakin. Siinä on arominvahvennetta sentään 24 %..
valmistajan osakkeisiin.
Mikä bisnes! Täysin kemiallisesti valmistettu aine, johon ihmiset koukuttuu ja jota ilman ei osata olla. Ilman arominvahvennetta maustettu ruoka kun ei maistu enää yhtään miltään.
Arominvahvenne. WAU! Ei enää markkinakoneisto voisi positiivisempaa sanaa tälle sallitulle kemian tuotteelle antaa. Makustelkaa muutkin tuota sanaa hetki. Arominvahvenne.
Ja mikä parasta. Tätä voi laittaa aivan mihin tahansa. Sipsiin, mausteisiin, valmisruokiin, levitteisiin, lihatuotteisiin, lihankaltaisiin ruokavalmisteisiin... Sehän vaan vahventaa aromia! Siis täysin harmitonta.
Eikä sitä kannata tarkemmin lähteä tutkimaan mitä se E621 oikeasti sisältää.
Lisää vaan lisäaineita ruokiin niin maistuvat paremmilta ja säilyvät pidempään vaikka kylmäketju jossain kohti katkeaisikin vaikka päiväksikimn.
se varmaan pienissä määrin olekaan useimmille haitallista, onhan sitä luonnostaankin joissakin ruoka-aineissa. Mutta miksi tunkea sitä suuria määriä jokaiseen ruokaan, niin että kaikki maistuu samalta? No siksi että silloin ei tarvitse välittää tuotteen laadusta ja mausta, tuolla saadaan mikä tahansa maistumaan hyvältä.
Ja olen huomannut itseni kohdalla sen, että jos syön tuotteita joissa on paljon natriumglutamaattia, niitä tekee mieli vaan lisää ja lisää ja lisää. Jotenkin sitä makua haluaa kielen päälle aina enemmän. Ei riitä pari valmislihapullaa, niitä on syötävä paljon. Itse tehtyjä sen sijaan syön vain sen verran kun on nälkä, eikä niistä tule kieleen/suuhun "vieroitusoireita"
kasviksia, käsittelemätöntä lihaa - eli siis tuotteita mahdollisimman alkuperäisessä muodossa.
Ei kannata käyttää mausteseoksia, vaan maustaa itse suolalla, paprikalla, pippurilla, yrteillä jne. Eli suurin osa ruuasta tavallista itse tehtyä käsittelemätöntä perusruokaa.
Koulua varten lähdin tekemään tutkimusta ihan googlella ja täytyy sanoa tämän ketjun kohdalla että HUHHUH!
Jonkin verran faktaakin ketjussa on. esim mikäli allerginen vetäisee ko. ainetta voi tulla oireita. (huom allerginen voi kuolla yhden ampiaisen pistoon!)
Saadakseen n. 2 g natriumglutamaattia pitäisi vetäistä tyhjään mahaan (oma nopea laskelma!) jääkapistani löytyvästä 250 g lihaliemikuutiopaketista n. 1/5 osa eli rapiat 100 g että saisi allergikolle oireita. (jos meni lasku pieleen niin saa korjata mutta idea tuli selväksi kuitenkin!)
Joku sanoi makkarasta jotain.. Makkaraan laitetaan nitriittiä joka on 1 luokan myrkky ja täällä valitetaan natriumglutamaatista :P
Te vauvaihmiset olette hilpeitä! No ainakin me korkeakoulu elintarvikeopiskelijat saimme hyvät naurut tästä keskustelusta :D:D Hyvä tietää kuitenkin se että maailmassa on edelleen skeptisiä ja tietämättömiä ihmisiä joten opiskelu kannattaa edelleen.. Jopa ihan googlella.