Lastenelokuvista tuli painajainen. Lapset 4 ja 2 v.
Olen itse antanut lasteni katsoa videoita vain silloin tällöin yhdessä minun kanssani. Lasten isä on kuitenkin näyttänyt lapsille elokuvia silloin, kun en ole kotona, jotta hän voi puuhailla kotitöitä ja tietokonehommia sillä aikaa. Lapset ovat katsoneet lähinnä Disneyn piirrettyjä.
Nyt näistä videoista on tullut iso ongelma. Aina, kun tulen kotiin, lapset ovat television ääressä. He ovat jääneet koukkuun elokuviin ja leikkivät elokuviin liittyviä leikkejä silloinkin, kun eivät katso mitään. He mankuvat kaiket illat, että saisivat katsoa vielä sen ja sen ja sen... En anna lupaa. Lisäksi elokuvat ovat vieneet mielenkiinnon ulkoilulta. Lapsia ei millään saa enää leikkimään ja liikkumaan ulos, eli joudun viemään heidät puoliväkisin.
Isompi lapsi on lisäksi alkanut pelätä kotona ja nähdä painajaisia elokuvien takia.
Mies ei suostu keskustelemaan asiasta kanssani. Hänen mielestä olen tiukkapipo ja niuhottaja, kun yritän puuttua asiaan. Hän näyttää jatkossakin elokuvia lapsille silloin, kun en ole kotona. (Meillä on hiukan erilaiset työajat, hän tekee aamuvuoroa, minä iltaa).
Mitä tässä tilanteessa voi tehdä, kun olen jäänyt täysin alakynteen perheessä asiassa, joka on minulle tärkeä.
Kommentit (34)
helppoa ja toki ok silloin tällöin mutta ei todellakaan jatkuvasti. Ap:n mies yrittää vain päästä helpolla eikä näe vastuutaan lasten kasvatuksessa. Onhan se toki helppoa lyödä tenavat katsomaan puolentoista tunnin ajaksi Disney-leffaa ja ottaa sillä aikaa itse tirsat tai surffata rauhassa netissä. Mitäs isä sitten tekee lasten kanssa kotona ollessaan, siis muuta kuin laittaa videot pyörimään? Ulkoileeko, pelaako, leikkiikö tai edes ohjaako leikkimään vai onko se aina se sama filkkailta edessä? Aikuiselta mieheltä odottaisi vähän enemmän tuossa suhteessa.
Lisäksi kaksivuotias on tosi pieni katsomaan mitään Maisaa tai Lauri Kilpa-autoa kummempaa, Disneyn piirretyt on paikoin tosi pelottavia ja hurjia. Tuo lasten passivoituminen on ihan selkeä merkki liiasta tv:n katselusta. Tunnistan sen omista lapsistani, jos esim. sairastelun tms. takia on ajoittain katsottu liikaa telkkaa. Vanhempi lapsista eli 5-v. jumittaa herkästi myös ihan Pikku Kakkosen nettipeleihin tai Legosivujen nettipeleihin eikä sen jälkeen enää mikään tavallinen leikki huvita, mielikuvitus loppuu täysin. Onkin sovittu, että arkisin meillä tenavat katsoo vain ja ainoastaan Pikku Kakkosen ja tietsikkaa saa käyttää vain parina iltana viikossa, silloinkin vain 10-15min.
ei kestä sitä, ettei joku toinen tee myös samoin.
Tästä aiheesta on lukemattomia esimerkkejä, kun mammat ei jaksa kauheesti panostaa, vaikka tietää, ettei joku asia ole lapselle kovin hyväksi niin silti menee sieltä missä aita on matalin, niin annas olla, jos joku toinen tulee kertomaan, että hän noudattaa sitä lapsille parempaa vaihtoehtoa. Ihan pakko on siihen kateellisen pikku ilkiön vittuilla jotain, kun on itsellä niin paha olo.
Puheterapeuttikäynti sen sijaan siitä johtui.
Ja toisen lapseni kielellinen kehitys taas tarkastettiin koska on kaksospuolisko ja kaksosilla on usein hitaampi kielellinen kehitys ja kun kerran sisarensa puheterapeutilla kävi oli samalla käynnillä luontevaa arvioida molemmat.
Puheterapeutti totesi että puheenkehitys on molemmilla normaali ja lisäksi että lapsilla on harvianisen laaja sanavarasto.
Omat lapseni ovat katsoneet aika paljon lastenohjelmia. Olen tarkka siitä mitä saavat katsoa, mitään hirviö tai taisteluohjelmia meillä ei katsota. Puheterapeutti arvioi, että lapsillani on harvinaisen laaja sanavarasto ja siitä kunnian annan lastenohjelmille.
jotka katsovat paljon telkkaria tuleekin asiaa puheterapeutille.
Mitä pahaa siinä on, jos lapset leikkivät lastenelokuvissa näkemiään asioita / hahmoja? He käyttävät silloin omaa mielikuvitustaan ja kekseliäisyyttään.
Jotenkin tuntuu, että nyt ylireagoit. Lapset voivat reagoida myös teidän aikuisten väliseen erimielisyyteen. Kyllä lapset sen vaistoavat.
Valitettavasti perheessä on kaksi aikuista, joiden on tälläisistä asioista pystyttävä sopimaan. Tietenkään lapsille ei voi antaa valtaa päättää näin isoista asioista.
että yhden viestin perusteella ap:n mies on kyvytön isä ja luuseri aviomies? Olisi kiva kuulla miehenkin näkemys asiasta. Nyt ollaan kuultu vain toisen osapuolen versio.
miehethän yleisesti ottaen toimivat niin, että jos niille jostain alkaa naputtaa, niin tekevät vaistomaisesti päinvastoin ;)..
No, mutta itse asiaan.
Mun 4v ja 2,5v katsovat Playhouse Disney sarjoja joka päivä. Disney leffat meillä on kaikki VHS:sinä (keräilin nuorena), mutta niistä 4v saa katsoa vain Aristokatit, Viidakkokirjan ja Robin Hoodin.
Muuten meidän hyllystä löytyy Puuha Peteä, Autot-sarjaa, Myyrää ja Nalle Puhia.
Nuorempi ei oikein välitä katsoa mitään, mitä nyt joskus Myyrää.
Itse olen katsonut televisiota ihan nappulasta lähtien, ja ihan normaali omasta mielestäni olen :D
No voi kumarrus sitten vaan teille! Jos tietäisin osoitteen, lähettäisin mitalin.
En tosin ymmärrä sitä, että miksi suivaannuit noin kovin siitä, että meidän lapsemme eivät ole tv:n orjia?
Ihan normaaleja lapsia nuo ovat ja vielä yh-äidin kasvattamia :). Minusta ei vain ole tarpeen, että tv kasvattaa lapseni, kun on niin paljon muutakin tekemistä. Ja kyllä, olen ylpeä siitä, että lapset edelleen lähtevät mieluummin esim. luistelemaan kuin katsovat tv:tä tai pelaavat tietokoneella. Eiköhän nämä asiat ole aika paljon kiinni siitä, mitä lasten sallii tehdä (viitsiikö puuttua, kun siitä saattaa tulla jopa kiukuttelua) tai viitsiikö itse tehdä heidän kanssaan mitään.
Ja ennen kuin hikeennyt lisää, niin kyllä minä olen ihan työssäkäyvä ihminen enkä ole kaiket päivät kotona ja sen takia jaksan sitten osallistua lasteni elämään.
Kun oli 6 v ja nyt 12 v on katsonut elm streettejä. Ihan normaali lapsi kasvanut.
pienille sopivia minun mielestäni. Ovat monet aika pelottavia. Meillä pojat 4v ja 5v katselevat vielä ihan "lällärikamaa" Puuha Peteä, Barbapoja, Eemeliä, Peppiä jne.
yksinkertaisella ranneliikkeellä.... Se liike irroittaa sen TV:n ja videoiden välisen johdon ja laitaa sen työkassiin sinun työpäiväsi ajaksi....
As simple as that!
Ap:n mieskin näköjään vastasi ketjuun. ;-)
Viranomaiset ovat ottaneet raskaan vastuun siitä että elokuvat kehittävät lasta.
No voi kumarrus sitten vaan teille! Jos tietäisin osoitteen, lähettäisin mitalin.