vauvansoseet kaupanhyllyltä vai itse tehtyinä?
sanoivat neuvolassa on TIETYSTI teet soseet itse. kertokaahan minulle perusteluja asiaan, neuvolantäti vaan tapansa mukaan sönkötti jotain. :) voisin näin asiaan perehtymättä sanoa, että nimenomaan kaupansoseet olisi tehty kaikkien ravintosuosituksien mukaan. antakaahan perusteluja itse tehtyjen soseiden puolesta, ei kai ilman hyvää syytä kukaan niitä viitsi itse tehdä. ovatko kaupansoseet teollisen makusia? rahakysymyksen ymmärrän; varmasti tulee halvemmaksi kun tekee itse ison satsin ja pakastaa.
Kommentit (47)
kaupan vauvanruuat eivät ole eineksiä vaan SÄILYKKEITÄ
Itse oon pitänyt periaatteena sitä, että jos en itse voi jotain syödä, niin en rupea lapsellekaan tuputtamaan. Valitettavasti suurin osa valmisruoista on yksinkertaisesti niin pahan makuisia ja jo haju saa ruokahalun katoamaan, että en koske niihin pitkällä tikullakaan. Meillä valmissoseita käytetään vain hedelmä- ja marjasoseissa. Ne on mielestäni hyviä.
kasvis- ja lihasoseet tehdään itse, kaupasta sitten hedelmä- ja marjasoseet. Lisäksi olen ostanut maissisoseen kaupasta, sitä ei taitaisi kotikonstein saada syötäväksi...
on monipuolisempia, huomattavasti halvempia, varmasti laadukkaista aineista tehtyjä, helppoja käytössä, niin kotona kuin matkalla. en ole koskaan ymmärtänyt että joku tekee niitä itse.
kaikki saada niin halvalla. eikä nuo kaupan soseet ainakaan kalliimpia ole kuin itse tehdä huomioiden kalliit ainekset, sähkö yms.
ja miksi aina lasten ruoat pitää saada sikahalvalla? sitten jos ette matkustele, juo alkoholia, osta mitään turhaa niin voi tuollaisia miettiä.
moniallergiselle lapselle kaupan soseita. Ovat paljon puhtaampia kuin mitä kotiruoka on. Lisäksi hedelmä- ja marjasoseisiin on lisätty c-vitamiinia.
Itse en jaksa kantaa vettä kaupasta.
-Koska uskon että vitamiinit ym ovat paremmin tallella tuoreissa.
-Koska kuitenkin teen muulle perheelle ruokaa, vauvalle tulee samassa.
-Koska näin vauva oppii syömään niitä makuja joita meidän perhe syö eikä nirsoile myöhemmin.
-Koska itsetehty ei ole yhtä sileää kuin kaupan ei vauvasta tule niin helpolla sihtikurkkua joka myöhemminkin kakoo kaikelle.
-Koska itsetehty on halvempaa.
-Koska en halua tuottaa järkyttävää lasipurkkivuorta, itsetehty on ekologisempaa.
-Koska itsekin haluan syödä itsetehtyä ruokaa enkä purkista.
mutta se onkin sitten ainoa minus
ilman muuta itse, vähemmän jätettä. Ja halvemmaksi todellakin tulee. Ja kun tekee esimerkiksi keittämällä pienessä nesteessä lihaa, siihen jotain vihanneksia ja makua, sitten pakastaa annospalloina. Perunoitahan tulee, kai, keitettyä muutoinkin, nehän on sitten helppo ottaa ja soseuttaa vauvalle...
Mutta jos tuntuu ettei jaksa tai ei ole aina aikaa tehdä itse, niin kaupasta vaan. Ja sanoisin että se kaupan soseiden maku, nooh, maistelehan itse kaupan sosetta ja itse tehtyä ja vertaile. Yök, en ymmärrä miten meidänkin vauveli noita kaupan mössöjä syö ja eipä muuten syö niin hyvin, kuin itsetehtyjä... En kuitenkaan ole kovin ahkera, on sitten helpompi valmis antaa.
ja jos jaksat niin voit tehdä vaikka osin itse. Itse tein aluksi soseita itse (perunaa,porkkanaa, kukkakaalia) mutta sitten en enää jaksanut. Kaupan soseet ovat ihan käypää tavaraa, hedelmäsoseista yritän itse valita sokeroimattomia ja mielellään täyttä hedelmää. Lihasoseista sanoisin, että en ehkä tietäisi paljonko lihaa pitäisi olla suhteessa kasvissoseeseen jos itse tekisin, ja että tuleeko rasvoja sopivassa suhteessa vai ei.
Sitäkin kannattaa miettiä, että totuttaa varmuuden vuoksi lapsen syömään myös purkkiruokia - jotkut sanovat, että pelkästään itse tehtyjä ruokia syöneet eivät suostu syömään purkkiruokia (lieneekö syynä koostumus, suutuntuma - en tiedä) ja se on sitten esimerkiksi matkoilla hankalaa.
eli lasipurkit lasinkeräykseen ja kannet metallikeräykseen.
Reissusa purkkeja,kotona omatekemää.
Purkit reissussa helppoja, näppäriä kuljettaa jne.
omatekemiä koska tulee edullisemmaksi, meillä meinaan kasvatetaan vihanneksia itse sekä mies käy metsällä. Väitän että oman puutarhan kasvikset ja riista on terveellisempää, eikä rasita luontoakaan niin paljoa.
Kaupan soseet on ihan terveellisiä, ei niissä ole vikaa. Mutta etenkin sitten lähempänä vuoden ikää kannattaa totuttaa lasta myös perheen makumaailmaan, mausteisiin jne. Me tehtiin esikolle melkein kaikki soseet itse, toinen käytti kaupan soseita ainakin puolet vauva-ajan ruoista. Saa nähdä, saako kolmas pelkkiä purkkiruokia. :D
Siis millä perusteella kaupan soseet on halvempia? Tehtiin vauvalle kasvisruokaa pakastimeen. Annoksia tuli 16, hinta yhteensä 5,50€. Eikä käytetty edes halvimpia mahdollisia aineksia. Ja kun katsottiin valmisruokien tuoteselostetta, huomattiin että niissä kasvisten osuus 30%. Ja sitä paitsi, kyllä itse tekemällä saa ihan niin monipuolista kuin haluaa. Ja kun itse tekee, ei tarvitse kantaaa purkkikasaa kierrätykseen.
itse tehdyt soseet ovat tietenkin oikeasti ravintoarvoltaan parempia, koska ihmisten on tarkoitus syödä oikeasti ruokaa, eikä vain maissitärkkelystä. Lisäksi ne on vähemmän käsiteltyjä, tuoreempia, kuitupitoisempia ja karkeampia - ja juu, karkeus on pitkällä tähtäimellä hyvä asia, sillä pian lapsesi on tarkoitus alkaa syödä oikeaa ruokaa. On tosiaan hyvä tottua oikean kotiruoan makuihin ja rakenteeseen alusta asti niin ei sitten tule niin pahoja nirsoilukohtauksia.
mutta koska meillä kaikilla on joskus kiire tai vaäsy tai molempia, on hyvä olla valmis silloin tällöin käyttämään myös kaupan purkkisoseitia, siinä kuin einespinaattilettuja tai karvakäsipitsaa vanhemmille - aina mieluummin se kuin karjuvaksi stressikimpuksi muuttuva äiti...
Tässä esimerkki Bonan "kasvispastasta" ja sen aineksista:
"Vesi, rasvaton maito, palsternakka, purjosipuli, sipuli, pasta (durumvehnäjauho), paprika, rahka, riisitärkkelys, kasviöljyt (rypsi, auringonkukka), juusto, kerma, sitruunamehutiiviste, persilja, basilika ja mustapippuri. Sisältää kasviksia 30%. Saattaa sisältää hivenen kananmunaa. "
Tämän pisäisi olla siis 8kuukautisen ruoka. Veikkaan että kuka tahansa pystyy tekemään itse aineksiltaan terveellisemmän pastan...
enemmän olen ehkäpä laiskuuttani(?) käyttänyt kaupan valmiita soseita. Turhautti kun kerran keitin valtavan parsan ja ajattelin että nyt sitä on pakkaseenkin parsasosetta, niin se yksi valtava parsa meni soseena sitten yhteen pilttipurkkiin...Maissi on kans aikas mahdotonta saada niin sileäksi soseeksi, helpompi ostaa purkissa. Mutta peruna, porkkana ja bataatti ovat helpoja itse keittää ja soseuttaa.
ja meillä vaavi syö mm. porkkanaa, bataattia, perunaa, kesäkurpitsaa, tomaattia, maissia, kukkakaalia, pastaa, kananmunaa, possua, kanaa, lehmää, kalaa. Mun mielestä kaupan valmiit soseet haiseekin jo niin pahalle etten itse pystyis niitä syömään , näin ollen en halua tarjota niitä vauvallekaan. Ja varmasti on halvempaa tehdä itse.
Sen sijaa kaupan hedelmäsoseet on omastakin mielestä hyviä joten niitä ostan.
Kaupan soseissa on paljon vettä ja järjestään riisitärkkelystä ym. jolla sitten suurustavat ruoan. Omatekemä on ehtaa tavaraa, vaikka siinäkin on paljon vettä niin se on esim. kasvisten keitinlientä josta tulee makua mukaan.
halvemmaksi itse tehty ei tule koska käytän luomu tuotteita, mutta lapsi tykkää.
teen mintaa erillaista valmis ateria pohjaa ja oakastan valmiina annoksina.