35 tunnin lento, lapsi 2v ja itse raskaana... vinkkejä?
Eli ollaan lähdössä vajaan viikon päästä etelä afrikkaan... Ja toi lento on alkanut pelottamaan... Lennän kahdestaan tyttöni kanssa joka on 2 vuotta ja itse olen raskaana viikolla 15. Mieheni on jo afrikassa, meni pari viikko sitten sinne, on kyllä paluumatkalla meidän mukana. Lennnolla olisi vaihtoja 3, ja ne ei minua suuremmin pelota, mutta mitä viihdykettä keksin tytölle lennon ajaksi? Antakaa vinkkejä miten pärjätä uhmaikäisen kanssa noin pitkällä lennolla?
Kommentit (38)
menee yksin edellä ja sinä tulet 2v lapsen kanssa perässä.
SUOMALAINEN mieheni ei ikinä tekisi noin.
Mä todellakin jäisin kotiin ja menisin katsomaan niitä juuria sitten kun lapset ovat vanhempia ja YHDESSÄ koko perhe.
Kyllä ne suomalaiset miehet on parhaimpia laistamaan tuossa lasten hoidossa.
Minusta ei ole mitään ongelmaa noiden lentojen kanssa. Enemmän mietin tuota raskautta. Mitenhän se raskauden seuranta onnistuu Afrikassa? Onko kyseessä kehitysmaa vai Etelä-Afrikka?? Toivottavasti teillä menee kaikki hyvin.
t. pari kertaa jo aiemmin kirjoitellut.
menee yksin edellä ja sinä tulet 2v lapsen kanssa perässä.
SUOMALAINEN mieheni ei ikinä tekisi noin.
Mä todellakin jäisin kotiin ja menisin katsomaan niitä juuria sitten kun lapset ovat vanhempia ja YHDESSÄ koko perhe.
Kyllä ne suomalaiset miehet on parhaimpia laistamaan tuossa lasten hoidossa.
Minusta ei ole mitään ongelmaa noiden lentojen kanssa. Enemmän mietin tuota raskautta. Mitenhän se raskauden seuranta onnistuu Afrikassa? Onko kyseessä kehitysmaa vai Etelä-Afrikka?? Toivottavasti teillä menee kaikki hyvin.
t. pari kertaa jo aiemmin kirjoitellut.
ap puhunut nimenomaan E-Afrikasta? Ja kyllä se raskauden seuranta onnistuu hyvin muuallakin Afrikassa - paitsi tietysti, jos on ihan maaseudulle menossa. Mutta matkavakuutuksen pitäisi ehdottomasti kyllä kattaa raskaudesta/synnytyksestä johtuva hoito... huonossa tapauksessa lapsi päättää tulla maailmaan reissun aikana ja se ei sitten olekaan leikin asia.
t. kehitysmaassa lapsensa saanut
ota koneeseen vaihtovaatteet sekä itsellesi että lapselle. (Jos käy niin, että joku mehu kaatuu syliin, niin ei tuu ongelmia.) Itse lensin 22h lomalle 1v ja 3v poikien kanssa ja kämmentietokone/läppäri oli verraton apu. Nalle Puh pyörimiään tai mistä lapsi sitten tykkääkin. Väsytä lapsi ehdottomasti lentokentällä juosten ja hoida vessa-asiat mahdollisuuksien mukaan kentällä välilaskujen aikaan. Onhan lapsellasi oma paikka koneessa? Se helpottaa, kun on "laskutilaa". (Tietysti yli 2-v:lla paikka on oltava.)
Meidän naperot saivat ensimmäisen tikkarinsa koneessa. Olin varannut sen siihen tarkoitukseen, kun muu viihdyke ei enää pelaa. Poitsut nautiskelivat tikkaristaan huolella ja ehdittiin jo lentää pitkälle Atlantin yläpuolelle ennen kuin ne loppuivat.
Noin pitkällä lennolla on varmasti paljon kansainvälisiä matkustajia: he suhtautuvat lapsiin kokemukseni mukaan paljon suomalaisia positiivisemmin ja voi olla, että takanaolevilta penkkiriveiltä löytyy ystävällisiä tyyppejä,jotka haluavat hassutella/ilmeillä edessäolevalle lapselle. Meidän 1-v viihtyi iloisella mielellä pitkään, kun matkakumppanit ihan oma-aloitteisesti vaihtoivat pari sanaa. Finnairin lennoilla tällaisiin matkakumppaneihin törmää valitettavasti harvoin.(Enkä nyt ehdota, että muiden matkustajien pitäisi viihdyttää lennoilla minun lapsiani! Jos he itse haluavat näin tehdä, niin minä olen kovin iloinen siitä.)
Tsemppiä ja rentoa mieltä matkalle!
että muista itse juoda koneessa riittävästi vettä ja nauti välipaloja. Hyvässä kunnossa oleva äiti on hyvä matkakumppani lapselle.
kun ette, osa kirjoittajista, muuta keksi kuin mollata ap:tä. Tietenkin jos ette itse ole koskaan käyneet Helsinkiä pidemmällä ette osaa antaa vinkkejä ap:lle joten ainoaksi vaihtoehdoksi jäänee mollaaminen..
Ap, hyviä vinkkejä olet jo saanut, minulla ei mitään lisättävää. Paitsi: Jos mahdollista, katsele lentoaikatauluanne ja koita jo etukäteen rytmittää lapset nukkumiset niin, että nukkuisi mahd. paljon, eli esim. jos iltalento, jätä päiväunet väliin niin että eka etappi menee lapsen nukkuessa jne.
Hyvää matkaa ja tsemppiä!
Oikein hyvää matkaa teille! Olen itse 1 tyypin diabeetikko, odotan esikoistamme, raskausviikkoja takana 18 ja olemme mieheni kanssa suunnittelemassa pidennettyä viikonloppua Eurooppaan (ei voi tietenkään verratakkaan teidän matkaan, mutta kuitenkin), enkä jättäisi millään väliin jos kunto vain kestää, enhän minä ole sairaana vaan raskaana :). Minä olen naisteklinikalla tarkassa seulassa tuon diabetekseni takia ja sieltäkin varmistelin vielä lentorajoituksia ja vastaus oli, että lentorajoituksia ei ole, kunhan vaan itsestä tuntuu hyvältä. Tietenkin eri lentoyhtiöillä on erit rajoitukset, kannattaa varmistaa sieltä, että pääsee takaisin Suomeen jos on tulossa enne h-hetkeä esim. viikolla 31 (eikös sinulla viikkoja nyt 15 ja olette mehdollisesti jopa 16 viikkoa reissussa niin sehän meinaisi, että viikkoja on jo 31 kun palaatte?).
Vinkkejä en osaa antaa, itsekin selaisin täällä ohjeita (tukisukat taisivat vilahtaa jossain), mutta niitähän tuossa oli jo runsaasti.
Ei muuta kuin oikein hyvää matkaa, nauttikaa kovasti! Me itse tykkäämme matkustella ja aiomme jatkaa matkustelua (jos vain terveitä ollaan) lapsen syntymänkin jälkeen, se vaatii vain paljon enemmän suunnittelua, tavaraa, pinnaa ja kaikkea.
Heidi -78
paluumatkanne aikana, keskustele jonkun synnytyslääkärin kanssa tuost.
mikä tuossa herättää kateellisuutta muka?
ap:n mies on etelä-Afrikasta. Ne on muuten aika komeita miehiä. Esim. Heli Koivula-Krugerin mies on aika komistus.
mikä tuossa herättää kateellisuutta muka?
Pitkä matka teillä tulossa. Joku digitaalinen hupi voi olla pitkäikäinen, DVD ja/tai jopa joku elektroniikkapelin tyylinen. Eihän 2-v paljon osaa pelata, mutta varmaan tajuaa jonkun yksinkertaisen tasohyppelyn ukon liikutuksen.
Muuten mene lapsen kiinnostusten mukaan. Ja rukkaa unirytmiä sopivaksi (ja nukahtaminen voi olla vaikeaa, kun on niin paljon katsottavaa).
Mieti mitä teet, jos on kiire vaihdoissa myöhästymisten tms takia. Otatko liinan, kentän rattaat vai kannatko? Printtaa itsellesi terminaalikartat ja selvitä bussit tms, jos niitä tarvitsee käyttää. Varaa puhelimeesi numerot lentoyhtiöille ja hotelleihin yms, joita voit tarvita, jos kuvio kaatuu johonkin peruttuun lentoon. Lapsen kanssa on kurja jonotella yöllä infotiskillä...
etteivät enää huoli pitkille lennoille? Tuota paluumatkaa ajatellen..
ja itsekin ollut raskaana ja kahden lapsen kanssa jne. Lennot menneet aina hyvin. Nytkin juuri tultiin 17 tunnin matkalta. Joskus mennyt 24 tuntiakin matkoihin.
Lapsien kanssa ei koskaan ole ollut mitään ihmeellistä, enemmän on omissa hermoissa pitelemistä.
1) Nuku aina silloin, kun lapsikin nukkuu
2) Hommaa hyvät lentosukat itsellesi
3) Kansainvälinen tapa on antaa lapsella antihistamiineja matkalle. Nukuttaa ja rauhoittaa esim. Atarax) Suomalainen terveydenhuolto toki ei suosittele. Itse en ole tätä tehnyt mutta tiedän tämän olevan normikäytäntö Yhdysvalloissa.
4) Ota itsellesi jotain kivaa tekemistä myös. Mä oon yleensä antanut tuon ikäisen lapsen häärätä itsekseen ja samalla itse lukenut tms. Näin lapsikin on rauhoittunut ja viihtynyt paremmin.
= Mitä hermostuneempi äiti, sitä hermostuneempi lapsi.
5) Jos syö tuttia/pulloa kannattaa antaa nousujen laskujen aikana.
6) Nasolin suihetta nenään ennen nousua ja laskua. Vähentää painetta korvissa.
7) Meillä koneessa on kiinnostanut muovailuvaha ja dvd:t. Turha ottaa mitään mieletöntä armeijaa tekemistä mukaan. Nyt viimeisellä lennolla meillä 2 vuotiaalla pikkuautoja ja yksi dvd.
se menee nukkuessa.
muuten kannattaa ostaa muutama uusi lelu, mitkä annat vasta koneessa.
paperia, kyniä, unilelua, ym.
kyllä se siitä.
että oletteko selvittäneet sen paluumatkan? Kun nyt olet hyvin aikaisessa vaiheessa raskautta mutta palatessa raskautesi on jo joidenkin lentoyhtiöiden yli sallituiden viikkojen (rv28)...
No mitä tulee tuohon matkaan niin kyllähän lapsi nukkuu varmasti paljon, minä olen itse koneessa sellainen että nukun ja nukun :) Sinä varmasti olet todella väsynyt joten varaudu siihen.
Osta itsellesi sellaiset lento/tukisukat esim. apteekista ja kysy neuvolasta tukivyötä lainaksi tai osta sellainen lastentarvikeliikkeestä, tarkoitan sellaista kevyttä vyötä.
Kyllä se siitä sujuu, lapset sopeutuu jos vanhemmatkin ottavat rennosti, niin se vaan menee!
Itse myös kannatan tietokonetta/dvd-soitinta, uusia leluja/kirjoja ja välipaloja. Näillä me mentiin Malesiaan 18h, tosin kyseessä 4-v. Niin ja ne vaihtovaatteet!!
Mutta itse olisin kyllä miettinyt ennen lentojen varaamista, että miten sinne pääsee helpoiten; 3 vaihtoa ja 35h E-Afrikkaan, kuullostaa hieman kyllä kiertämiseltä, kun suorempaakin pääsee ja itse ainakin lasten kanssa reissatessa haluan lentää mahd. suoraan. Okei maksaa tosin enemmän.. Ja turha sitä on enää miettiä, kun lennot on jo buukattu!
Kaikesta huolimatta mukavaa reissua!
Pitkät vaihdot ja lentokentiltä löytyy kaikki tarpeellinen viihdyke. Eihän se ole 35h lento.
Edellä mainitut huvitusvinkit olivat hyviä, eikä niihin ole paljon lisättävää. Sen sijaan ihan toinen juttu: onko lapsesi tottunut turva/talutusvaljaisiin? Jos on (tai ehdit totuttaa hänet niihin), niin niistä on iso ilo tuollaisella reissulla.
Jos löydät hyvät valjaat, jotka saa mukavasti kiinni istuimen tavalliseen turvavyöhön, lapsesi pystyy matkustamaan paljon turvallisemmin ja mukavammin kuin aikuisen turvavyössä tai ns. lapsivyössä. Kunnon ilmakuopan tullessa niistä ei nimittäin ole lapselle juuri mitään turvaa, vaan pienikokoisena hän saattaa solahtaa siitä läpi. Aina lapsi ei myöskään malta istua aloillaan, vaan haluaa esim. seisoskella istuimellaan ja katsella ympärilleen. Turvavyöhön kiinnitetyissä valjaissa tämä ei ole niin vaarallista kuin kokonaan ilman turvavyötä.
Talutusvaljaista on suuresti iloa myös lentokentillä ja muutenkin väkijoukoissa liikuttaessa, etenkin jos sinulla on useita laukkuja tms. huolehdittavanasi. Lapsi ei eksy vahingossa, pääse uhmapäissään juoksemaan pakoon eikä kukaan häntä myöskään pysty huomaamatta nappaamaan.
terv. paljon lapsensa kanssa matkustellut