Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiesittekö tämän jakkarasynnytyksestä? (hui)

Vierailija
17.01.2010 |

Lisäys toukokuussa 2006: Synnytystuolin eli -jakkaran käyttöön ja muihin poikkeaviin synnytysasentoihin liittyy tilastollisesti moninkertainen peräsuolen sulkijalihaksen vaikea-asteinen repeytymä. Se aiheuttaa noin puolelle sen saaneista synnyttäjistä eriasteista ulosteen pidättämiskyvyttömyyttä korjausleikkauksista huolimatta. Repeämät olivat harvinaisia aikaisemmin (noin 0,1%), jolloin synnytysavustaja ponnistusvaiheessa tuki makuulla olevan synnyttäjän välilihaa kädellä, ja kun uhkaavissa tapauksissa tehtiin lisäksi välilihan leikkaus eli episiotomia, joka vähensi peräsuolen sulkijalihakseen kohdistunutta venytystä. Poikkeavissa asennoissa ja ilman käsin tukemista tapahtuvissa synnytyksissä em. repeämiä on ollut noin 4 %:lla synnyttäjistä.

http://www.saunalahti.fi/arnoldus/synnhist.html

Mä en tiennyt tuota kun synnytin jakkaralla, ilmeisesti kävi tuuri kun säästyin pahalta repeämiseltä.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
17.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilö tuki välilihaa kädellä ja lämpimällä pyyhkeellä koko ponnistusvaiheen ajan. Repeämiä ei tullut yhtään. Itse koin asennon tosi hyväksi. Jakkaralla istuin reilu viisi minuuttia, eli en kovin pitkään, eikä siinä ole tarkoitus pitkään ollakkaan. Itsekin olin vain puolet ponnistusvaiheesta jakkaralla. Ihan yhtä paljon niitä repeämiä voi tulla missä asennossa vain.

Vierailija
2/11 |
17.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei synnytysjakkara!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
17.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys toukokuussa 2006: Synnytystuolin eli -jakkaran käyttöön ja muihin poikkeaviin synnytysasentoihin liittyy tilastollisesti moninkertainen peräsuolen sulkijalihaksen vaikea-asteinen repeytymä. Se aiheuttaa noin puolelle sen saaneista synnyttäjistä eriasteista ulosteen pidättämiskyvyttömyyttä korjausleikkauksista huolimatta. Repeämät olivat harvinaisia aikaisemmin (noin 0,1%), jolloin synnytysavustaja ponnistusvaiheessa tuki makuulla olevan synnyttäjän välilihaa kädellä, ja kun uhkaavissa tapauksissa tehtiin lisäksi välilihan leikkaus eli episiotomia, joka vähensi peräsuolen sulkijalihakseen kohdistunutta venytystä. Poikkeavissa asennoissa ja ilman käsin tukemista tapahtuvissa synnytyksissä em. repeämiä on ollut noin 4 %:lla synnyttäjistä. <a href="http://www.saunalahti.fi/arnoldus/synnhist.html" alt="http://www.saunalahti.fi/arnoldus/synnhist.html">http://www.saunalahti.fi/arnoldus/synnhist.html</a&gt; Mä en tiennyt tuota kun synnytin jakkaralla, ilmeisesti kävi tuuri kun säästyin pahalta repeämiseltä.

Synnytin itsekin kuopuksen jakkaralta, ja se oli kyllä hyvä asento. Ei tullut tikin tikkiä, ja ponnistusvoimaa oli helppo säädellä. Esikoistakin yritin ponnistaa jakkaralla, mutta siitä ei tullut yhtään mitään, olin niin ilokaasuhuuruissa..

Vierailija
4/11 |
17.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitaa olla pointti tuo peräsuolen tukeminen ja ei liian kova ponnistaminen eikä niinkään synnytysasento.

toivon kyllä seuraavaan synnytykseen jos vaan mahdollista niin pysty asennossa synnyttäisin.

Vierailija
5/11 |
17.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta synnytyksessä tuntui että peräreikä irtoaa ja lentää huoneen takaseinään. Valtava ero kahteen muuhun synnytykseen jotka sängyllä.

Repeämiä ei tullut, synnytys oli toinen.

Vierailija
6/11 |
17.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mä veikkaan et jos laskee kaikki maailmaan syntyneet vauvat kautta aikain ja ympäri maailmaa, niin kyykyssä/jakkaralta synnyttäminen ei varmasti ole se poikkeava tapa. Eihän monessa maassa ole mitään sänkyjä ja suomessakin on synnytetty saunassa jne. Kyllä musta jakkara on jotenkin normaalimpi, kun fysiikan lakienkin mukaan painovoima vie ALASpäin. Ainahan voi tapahtua mitä tahansa, mutta tuskin se tuosta jakkarasta johtuu.

Itse oon ihan kauhuissani, kun esikoinen meni luomuna suht kevyesti jakkaralta ja nyt odotan kaksosia, jotka on pakko synnyttää puoli-istuvassa asennossa, jotta B-vauvan sydänäänet saadaan koko ajan kuulolle.

Vierailija
7/11 |
17.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli 2 v sellaista järkyttävää painontunnetta alakerrassa, jota muista normisynnytyksistä ei ole ollut.

Vierailija
8/11 |
17.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

milloin ihminen on valmis synnytykseen henkisesti? vielä 6kk aikaa, ja olen koko ikäni ajattellut että en halua synnyttää, mutta pakkohan tuo kaveri jotenkin on ulos saada. apua?!

Vierailija
9/11 |
17.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kätilö sanoi, että nopeesti pitää toimia, ettei tule kohdunlaskeumaa. Tämä mielessäni sitten puskin vauvan kahdella ponnistuksella ulos.

Vierailija
10/11 |
17.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oisin kumminkin repeytynyt=(

Vierailija
11/11 |
17.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 minuuttia ponnistamista, neljä pintatikkiä ja kaksi syvemmälle... ei minusta paha, eikä tehty episotomiaa. Istuminen kävi ihan ok synnytyksen jälkeen eli suosittelen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi