"Isyys on ahdistavaa" Mitä mieltä tästä?
Sen piti olla tavallinen perjantaiaamu. Mikon, 38, vaimo Niina palasi muutaman päivän työmatkalta ja kertoi uutisen jo eteisessä: meille tulee vauva!
Mikon sydän jätti muutaman lyönnin väliin. Tulevaisuus vilisi hänen silmiensä editse kuin nopeutettu videonauha. Ei tästä tulisi mitään. Mikko ei missään nimessä halunnut pilata elämäänsä tulemalla isäksi.
- Olin sokissa, joka laukesi oikeastaan vasta lapsen synnyttyä, Mikko muistelee.
Poika on nyt yhdeksän kuukauden ikäinen. Mikko kertoo olevansa hänestä onnellinen ja ylpeä. Hän ei kuitenkaan suosittele vieläkään lapsen hankkimista kenellekään.
Mikko kokee yhteiskunnan painostavan isiä täydelliseen isyyteen, johon vain harva kykenee. Pitäisi laulaa, leikkiä ja olla luova sekä kuskata lasta harrastuksiin.
- Työpäivän jälkeen alkaa kotona toinen työpäivä. Isyydestä tehdään kaikilla vaatimuksilla pakkoa ja ahdistavaa, puuskahtaa Mikko.
Lue Mikon koko tarina torstain Iltalehdestä.
Kommentit (5)
vanhemmat hoitaa ja rakastaa lastaan ja huolehtii, että tällä on puhtaat vaatteet, riittävästi terveellistä ruokaa ja hänestä huolehditaan. Ei se voi olla liikaa kenellekään terveelle normaalille aikuiselle.
että jos ei ole ollu alunperinkään vielä valmis isäksi niin se voi ahdistaa. Ja hieno homma että joku on rehellinen. Se ei tarkoita ettei rakastais lastaan. Kyllä se äitiyskin voi joskus ahdistaa, mua ainaki mut onneks menee ohi.
vaikka lapsiani todella paljon rakastankin. Ymmärrän hyvin tuollaiset tunteet.
että ihan yhtälailla äitejä ahdistaa äitiys. Minä ainakin olen katunut suuresti sitä että tein lapsia ja jos voisin, kääntäisin aikaa taaksepäin ja jättäisin tekemättä. Ei lapset ole mulle elämän tärkein asia, vaan tiedän nyt että olisi parempi ilman niitä.
voihan Mikko! Hän ei voikaan enää heittäytyä koffi kourassa soffalle töiden jälkeen...