Nyt epäpätevä ope, mitä seuraavaksi?
Tämänhetkinen tilanteeni; opetan kieltä (tutkinto FM), mutta minulta puuttuu opettajan pätevyys. Olen hakenut opettajan pedagogisiin opintoihin, mutta näyttää siltä, että pisteeni eivät tule riittämään. Unelma-ammattini on siis opettaja, mutta ikää alkaa olla sen verran, etten haluaisi itseäni ja perhettä kiusata ainaisella määräaikaisella työllä (jota on kyllä jatkettu useamman vuoden).
Jos en nyt pääse noita puuttuvia opintoja suorittamaan, meinaan vaihtaa alaa. En vain tiedä, mille alalle hakeutuisin. Kääntäjän töitä tuskin pystyn tekemään, alalle on tarpeeksi tunkua jo nyt, enkä muutenkaan koe sitä enää omakseni.
Mitä ihmettä tekisin jatkossa? Tuntuu hölmöltä heittää tähänastinen koulutus hukkaan.
Kommentit (21)
että saat pisteet riittämään auskultointiin. Ei sinne oikeasti ole vaikea päästä.
Sinuna hakeutuisin opettajaksi kuitenkin. Täydellinen suunnan vaihto on hankalaa ja jos unelmoit opettajan työstä, miksi hellittää?
joten niistä en saa enää pisteitä.
Työkokemusta on, mutta jää juuri alle 5 vuoden (jos menisi yli, saisin 4 p. lisää).
Vuoden päästä tilanne on toki parempi, kun on sitten lisäpisteitä työkokemuksesta.
Masentaa vaan tämä tilanne, kun elämä yhtä odottamista, että saa perusasiat kuntoon (työtä vastaava koulutus, tässä tapauksessa).
pätevöittävät opettajaksi? Kestävät muistaakseni vuoden? Mm. ammatilliselta puolelta moni suorittaa ne opinnot.
Oletko sinä haastattelussa ihan täystumpelo, vai mitä omituista sinussa on? Sillä kyllä noilla opinnoilla ja työkokemuksella pedagogisiin opintoihin pääsy on ihan itsestäänselvyys.
Se on käsittäkseni ainoa vaihtoehto, paitsi tietysti yliopisto, johon Hkissä otetaan peräti yksi vuodessa minun kieleeni..
ap
opettajan kasvatustieteelliset opinnot erillisinä opintoina. Valinta tehdään yleensä haastattelun perusteella. Kysy sieltä omasta yliopistostasi.
Ei tuonne haastattelua ole ollut, pelkistä pisteistä katsotaan.
Työkokemuspisteitä saan tosi vähän, koska toimin lukiopuolella. Jos olisin ammatillisella puolella, saisin paljon enemmän.
nykyään mahdollista. Heillä on ns. ylempi ammattikorkeakoulututkinto, jolla saa noin vuoden opiskelujen jälkeen open pätevyyden. Mikäli siis pohjaopintoja on riittävästi.
Hämeenlinnaan ja Tampereellekin on tosi lyhyt matka. Kummassakin järjestetään noita pedagogisia monimuoto-opetuksena, joten paikalle ei tarvi vaivautua kuin kaksi kertaa kuukaudessa. Kai sinä nyt sen verran viitsit nähdä vaivaa yhden talven ajan.
mutta noihin kaikkiin haetaan yhdellä hakemuksella. Jos laitan asuinpaikaksi pk-seudun, niin valitsijat katsovat kuulemma automaattisesti sen lähimmän opinahjon ja "paluttavat" sinne.
En voi siis hakea moneen paikkaan yhtä aikaa, tällaisen ohjeen olen saanut.
tarkoitin siis opekorkeahakua. Yliopistoja en tosin ole katsonut, täytyypä tarkastaa vielä se Tampereen yo.
"Ylemmän korkeakoulututkinnon jo suorittaneille ei tällä hetkellä järjestetä opettajan pedagogisia opintoja."
Eli poissa laskuista.
ja selvitä omasta yliopistostasi, kuinka pääset tekemään nuo pedagogiset opinnot ERILLISENÄ opiskelijana.
Niihin toki voi hakea kenties vain kerran vuodessa, mutta ota nyt jo ainakin selvää ensi vuotta ajatellen. Ja sitten vain hakemus sisään ja haastatteluun.
Ärsyttää tuollainen saamattomuus, arvon (epäpätevä) ope.
t. Pätevä aineenope, joka teki pedagogiset opinnot erillisenä opiskelijana FM-tutkinnon päälle. Ja ei ollut vaikeaa...
vaikka en asu Tampereen lähelläkään. Samanlaisia monimuoto-opintoja olen nähnyt mainostettavan Turussa ja Joensuussa. Varmaan on vielä muuallakin. Ei niihin ole mitään ympärivuotista hakua, vaan pitää seurata milloin hakuajat on.
Ihan varmasti niitä edelleen järjestetään, sillä aineenopettajista ei kyllä vielä ole ylitarjontaa.
että kunkin aineen ryhmään otettiin 20 opiskelijaa, joten helppo oli päästä sisään. Ja todellakin saa itse valita, että missä haluaa opiskella, ja eihän kukaan tietenkään edes hae sellaiseen yliopistoon mihin ei halua mennä.
Kyllä minä olen selvittänyt ihan omasta yliopistostani, miten pääsen tekemään ped.opinnot erillisina opintoina.Haku on kevättalvella, loppuu 1.3. Ja aion sinne myös hakea.Minun aineeseen otetaan vain yksi opiskelija suorittamaan erillisiä opintoja. Joten kauheasti en sen varaan laskisi. Voinhan tosin olla se yksi, kukapa tietää..
ap
muutama vuosi FM-tutkinnon jälkeen. Kestivät yhden lukuvuoden.
Erillisiin on helpompi päästä kuin opiskelujen aikana suoritettaviin.
Alkuperäinen kirjoittana, haitko tosiaan Helsingin yliopistoo suorittamaan erillisiä opettajan pedagogisia opintoja? Tuollaista kiintiötä ei ole,jossa
opiskelipaikka jaettaisiin pelkkien esivalintapisteiden mukasesti ja paikkoja olisi vain yksi. Olen läheisessä tekemisissä opettajan pedagogisten opintojen valintojen kanssa ja hyvin perillä hakuperusteista. Voit hakea a) perus-ja lukio-opetukseen suuntautuviin opettajan pedagogisiin aineisiin, jolloin tarvitse vastaavuustodistuksen opetettavasta aineestasi. Esivalintapisteitä ei ole vaan kaikki hakijat pääsevät valintakokeeseen. (Jos nyt oikein arvaan aineesi, niin tännä vuonna hakijoita ei edes ollut).b) aikuisopetukseen suuntautuviin opintoihin, jolloin hakijoista valintaan valintakokeeseen 20 (eli 2x hakukiintiö 10) esivalintapisteiden perusteella. Yleensä riittää, että esivalintapisteitä on 2 tai enemmän, jotta pääsee valintakokeeseen. Pisteitä saa opettajakokemuksesta, suoritetuista kasvatustieteen perusopinnoista ja tutkinnon jälkeisistä opintokokonaisuuksista.
Molemmissa suuntautumisvaihtoehdoissa on sama pätevyys ja valmistuttuasi voit opettaa missä tahansa oppilaitoksessa. Perus- ja lukio-opetuksen virkaan tarvitaan kuitenkin opetettavan aineen vastaavuustodistus (jonka saa omasta ainetiedekunnasta maksua vastaan).
Näillä kriteereillä sinulla ei olisi pitänyt olla mitään ongelmaa päästä valintakokeeseen. Hakuaika on tosiaan jo päättynyt ja hakijat valittu, mutta jospa tästä olisi hyötyä jollekin muulle tai sinulle ensi vuonna.