Mistä puolueetonta neuvontaa sijoitus/raha-asioihin?
Tuskin täältä saa, mutta selitän tilanteeni.
Minulla on opintolainaa noin 11 000 euroa. Korko on tällä hetkellä aika pieni, parin prosentin luokkaa. Olen vielä opiskelija, joten en lyhentele lainaa vielä ollenkaan.
Tulen lähikuukausina saamaan noin 15 000 euroa, ja nyt mietin, maksaako opintolaina pois ja rahalla mitä tuosta jää rahoittaisin opintoni loppuun, eikä tarvitsisi nostaa lisää lainaa. Opintojen päättyessä olisin siis velaton, mutta myös "rahaton".
Toinen vaihtoehto olisi, että en maksaisikaan vielä opintolainaani pois, saahan siitä sitten jotain vähennyksiä verotuksessa, eikös niin? Ja sijoittaisin tuosta 15 000 eurosta osan, jolloin voisin ehkä saada tuottoa enemmän kuin opintolainan korot ovat vuodessa. Minulla ei ole mitään tietoa, paljonko voisin saada tuottoa sijoitukselle, miten suuri riski tulisi olemaan jne, joten tarvitsisin puolueetonta neuvontaa, mitä rahalle tehdä..
Jos kävelen pankkiini, kyselen sieltä, he neuvovat varmasti tekemään niin, että se olisi sille pankille edullisinta, joten sitä en ainakaan tee. Eli kenen puoleen kääntyä?
Niin mä tekisin.