Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauvan vaikea unihäiriö :-(

Vierailija
15.01.2010 |

Olen juuri päässyt neuvolan kautta perheneuvolan asiakkaaksi, 9 kk vauvan unihäiriön takia. Vauva heräilee hysteerisesti itkien 30-60 min. välein joka ikinen yö, on herännyt koko ikänsä. Joskus alussa saattoi olla joku yhtäjaksoinen 2-3 h unipätkäkin.

Kotiunikoulua olen kokeillut neuvolan ohjeilla 2 kertaa, 7 pv ja 9 pv kerrallaan, mutta se ei kertakaikkiaan auttanut, heräily ei vähentynyt ollenkaan, ja sain molemmilla kerroilla käskyn lopettaa sen.

Vauvaa on käytetty useilla eri yksityis(lasten)lääkäreillä, mutta mitään sairautta, allergiaa tai muuta vikaa ei löydy, mikä voisi aiheuttaa heräilyn.Ei johdu myöskään hampaista, uusien taitojen oppimisesta tms., koska on jatkunut lähes alusta saakka.Tuntuu siis olevan enemmänkin ominaisuus.

Olen yksin vauvan kanssa, (syistä joita en nyt tässä kerro) ja olen melkoisen loppuun väsynyt, ehkä siksi sainkin apua. Aika perheneuvolaan on reilun viikon päästä.

Mutta kävin miettimään, eihän ne mitään ihmeitä pysty tekemään siellä. Onko kenelläkään kokemusta että ko.paikasta olisi ollut apua? Kohtalotovereita?

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen aikaan pääsi sairaalaan unikouluun.

Vierailija
2/77 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että koita saada välillä nukuttua yksi yö itse, vaikka siis niin, että menet ystävälle kylään ja hoitaja kotiin. Varmasti yksinelävänä on rankkaa.

Meidän esikoinen oli hiukan samanmoinen. Alkoi asteen paremmin nukkua vajaa 1,5-vuotiaana mutta kyllä heräilee 2-vuotiaanakin vielä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, minulle ei puhuttu mitään mistään sairaalan unikoulusta kun pyysin itku silmässä nauvolasta apua viime viikolla. Sain vaan ajan perheneuvolaan. Puhui että useampiakin käyntejä tulee. Eka aika on 1,5 h. En vaan mitenkään ymmärrä mitä apua puhumisesta voi olla..

Vierailija
4/77 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ainakin kerran-pari vauva itki reippaanlaisesti eikä rauhoittunut.

Meillä lapsen hierominen iltaisin juuri ennen nukkumaanmenoa auttoi niin nukahtamiseen kuin jossain määrin heräilyyn, ei kuitenkaan täydellisesti. Hieronnan on todettu rauhoittavan lasta, joten se voisi ehkä auttaa teilläkin, tai ainakaan siitä ei ole mitään haittaakaan.

Meillä neuvolan psykologi, joka oli erikoistunut vauvojen ja lasten uniongelmiin, epäili heräilyn johtuvan siitä että kevyen unen vaiheessa vauva havahtui hereille ja hätääntyi. Vaiva korjaantui aivojen ja neurologian kehityksen myötä pikku hiljaa, se oli siis ominaisuus, ei vamma tai mikään sellainen. En tiedä, olivatko vauvan huutokohtaukset kauhukohtauksia vai oliko lapsi hereillä, ainakaan rauhoittelu ei useinkaan tehonnut niihin. MEillä lapsi oli siis vähän alle vuoden kun havahduin tuohon heräilyongelmaan, sitä ennen yöt olivat sujuneet rauhallisemmin, tai sitten en vaan kiinnittänyt asiaan huomiota, kun ajattelin, että vauvat nyt nukkuvat miten sattuu.

Toivottavasti teilläkin tilanne rauhoittuu, että saat nukuttua.

Vierailija
5/77 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

reippaanlaisesti.

6

Vierailija
6/77 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei näy kokeissa! Meillä ollut 2 lasta joilla kummallakaan ei näy testeissä allergiat ja silti olivat allergisia. Toinen oireili kuvaamallasi yöheräilyllä ja vatsaoireilla. Toinen kauttaaltaan ihottumalla.

Lisäksi toisella refluksia eli närästystyyppistä vaivaa.

Siihen ei tosiaan unikoulut auta.

Kokeile nostaa vauvan päänpuoleista päätä sängystä niin ettei mahdollista takaisinvirtausta pääse ruokatorveen.

Jätä kokeeksi maito ja kananmuna pois jos niitä ruoassa on. Näet muutamassa päivässä suuren muutoksen jos nämä ovat syyt.

Voimia!

Läheskään kaikki lääkärit ei tunnista allergiaoireita tai refluksioireita. Koita etsiä mahdollisimman hyvä lääkäri esim. puskaradion kautta.

Vierailija
7/77 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä ollut yhtään yötä erossa vauvasta, siis en ole saanut nukkua yhtään yötä vauvan syntymän jälkeen. Johtuu siitä että kukaan lähipiiristä ei halua ottaa kovin pientä lasta hoitoon, kun kenelläkään ei ole kokemusta pienistä vauvoista. Äitini on pois pelistä, sisaruksia ei ole, eikä isoa sukua. Onneksi yksi ystäväni on maaliskuussa luvannut ottaa lapseni ekan kerran yökylään.

Vierailija
8/77 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikkuvauvojen allergiat ei tosiaankaan aina testeissä näy.

Vierailija
9/77 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä neuvolan psykologi, joka oli erikoistunut vauvojen ja lasten uniongelmiin, epäili heräilyn johtuvan siitä että kevyen unen vaiheessa vauva havahtui hereille ja hätääntyi. Vaiva korjaantui aivojen ja neurologian kehityksen myötä pikku hiljaa, se oli siis ominaisuus, ei vamma tai mikään sellainen. En tiedä, olivatko vauvan huutokohtaukset kauhukohtauksia vai oliko lapsi hereillä, ainakaan rauhoittelu ei useinkaan tehonnut niihin.

Jotain tämänsuuntaista itse olen ajatellut, mutta antaa ammatti-ihmisten ratkaista mitä se on. Tai eihän siitä varmuutta välttämättä edes saada. Mutta mikään tassuhoito tai muu rauhoittelu ei auta, huuto on heti hysteeristä, ja joskus se ei meinaa loppua millään, puolikin tuntia saattaa huutaa vaikka pitäisi kainalossa ja silittelisi.

Vierailija
10/77 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva nukkuu vieressä nykyään, on nukkunut noin 5 kk, sen jälkeen kun heräily lisääntyi. Koin parhaimmaksi pitää vieressä, koska voi rauhoitella vauvaa yöllä niin ettei tarvitse aina nousta ylös, ja piristyä itse liikaa. Heräilymäärä on niin suuri. Mieluusti kyllä laittaisin vauvan takaisin omaan sänkyyn, kun oppisi nukkumaan pidempiä pätkiä heräilemättä, oma uneni ei ole kovin levollista vauvan vieressä nukkuessa.

Vierailija
11/77 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko pääkaupunkiseudulta?

Vierailija
12/77 |
16.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko pääkaupunkiseudulta?

Kuinka niin?

Vierailija
13/77 |
16.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta voisitko yrittää parantaa omaa unenlaatuasi. Ulkoilu ja sopiva syöminen ja hyvin tuuletettu makuuhuone. Olen meillä huomannut, että vieressä nukkuva vauva nukkuu aina sikeämmin, kun äiti nukkuu sikeästi, se aivan kuin matkii. Vaikka ihan noin paha tilanne meillä ei ole koskaan ollut kuin teillä.

Vierailija
14/77 |
16.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö neuvolassa puhuttu mitään allergioista? no ei maksa rahaa eikä vaivaa ainakin kokeilla sitä

tuota maidon ja munan poisjättämistä omasta ruokavaliosta jos imetät

ei näy kokeissa! Meillä ollut 2 lasta joilla kummallakaan ei näy testeissä allergiat ja silti olivat allergisia. Toinen oireili kuvaamallasi yöheräilyllä ja vatsaoireilla. Toinen kauttaaltaan ihottumalla. Lisäksi toisella refluksia eli närästystyyppistä vaivaa. Siihen ei tosiaan unikoulut auta. Kokeile nostaa vauvan päänpuoleista päätä sängystä niin ettei mahdollista takaisinvirtausta pääse ruokatorveen. Jätä kokeeksi maito ja kananmuna pois jos niitä ruoassa on. Näet muutamassa päivässä suuren muutoksen jos nämä ovat syyt. Voimia! Läheskään kaikki lääkärit ei tunnista allergiaoireita tai refluksioireita. Koita etsiä mahdollisimman hyvä lääkäri esim. puskaradion kautta.

Vierailija
15/77 |
16.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta voisitko yrittää parantaa omaa unenlaatuasi. Ulkoilu ja sopiva syöminen ja hyvin tuuletettu makuuhuone. Olen meillä huomannut, että vieressä nukkuva vauva nukkuu aina sikeämmin, kun äiti nukkuu sikeästi, se aivan kuin matkii. Vaikka ihan noin paha tilanne meillä ei ole koskaan ollut kuin teillä.

En ole ainakaan huomannut oman uneni laadussa mittään vikaa, tai siis nukun sikeästi aina ne 30-60 min. pätkät mitkä vauva antaa kerrallaan nukkua.:-)

Vierailija
16/77 |
16.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.helsinginensikoti.fi/ie/index.html. Sieltä valitset ensikotitoiminta, Helsingin ensikoti, tietoa Baby blues -yksiköstä.

Älä anna tuon hämätä, että hoidetaan masentuneita äitejä. Myös vauvan nukuttamiseen ja vuorokausirytmiin saa apua. Kannattaa ainakin soittaa siihen neuvontapuhelimeen. Siihen voi varmaan soittaa muualtakin päin Suomea.

Vierailija
17/77 |
16.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan olen käyttänyt useilla eri lastenlääkäreillä, yksityisillä, mitään ei ole löytynyt, eikä oireita mistään, pieniäkään, täysin terve lapsi kuulemma. Maidottomalla ja munattomalla olin neuvolan kehotuksesta jo kun lapsi oli jotain 3 kk, ei vaikutusta. Nyt en enää imetä, vauva vieroitti vähän aikaa sitten itse itsensä.

Vierailija
18/77 |
16.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan alkuun voimia sinulle!

Meillä esikoisella täsmälleen sama tilanne kuin sinulla. Ekan vuoden yöt (ja päivät) kannettiin vauvaa vuoroissa, tehtiin syväkyykkyjä vauva kantoliinassa. Pinnis oli vuoden turhake silloin.

Tilanne laukesi vasta 1,5 vuotiaana allergioiden puhjettua myös ihoreaktioina. Ruokavalio saatiin kuntoon parissa kuukaudessa hyvän allergialääkärin ohjauksessa, samalla saimme oman elämän takaisin. Yö- ja päiväunet korjaantuivat normaaleiksi ekan kuukauden aikana.

Neuvolasta emme apua saaneet tilanteeseen missään vaiheessa.

Vierailija
19/77 |
16.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

<a href="http://www.helsinginensikoti.fi/ie/index.html." alt="http://www.helsinginensikoti.fi/ie/index.html.">http://www.helsinginensikoti.fi/ie/index.html.</a&gt; Sieltä valitset ensikotitoiminta, Helsingin ensikoti, tietoa Baby blues -yksiköstä. Älä anna tuon hämätä, että hoidetaan masentuneita äitejä. Myös vauvan nukuttamiseen ja vuorokausirytmiin saa apua. Kannattaa ainakin soittaa siihen neuvontapuhelimeen. Siihen voi varmaan soittaa muualtakin päin Suomea.

Kiitos paljon linkistä! Joo olen pk-seudulta, säikähdin ensin että joku tunnisti.:-)

Neuvolassa ei puhuttu tuosta mitään, ainoastaan perheneuvolasta, siellä on jotain käyntejä, ja ne tulee kotiin jne. enkä ymmärrä mitä se auttaa, kun ei tässä ole mitään muita ongelmia todellakaan, uskon että ainut apu olisi juurikin jokin unikoulu.

Itse en tuota löytänyt, ainoastaan Mehiläisen järjestämän, mutta sehän on yksityinen, minulla ei ole siihen varaa, eikä se taida hoitokuluvakuutukseenkaan kelvata.

Vierailija
20/77 |
16.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

parin viikon jaksolle. Joskus olin itse töissä keikkailemassa tuolla osastolla, mutta siitä on monta vuotta aikaa, joten muutoksia on varmaan tullut. Eli jos nyt tässä tulee virheellistä/vanhentunutta tietoa, niin pahoittelen.

Silloin tosiaan äiti ja vauva olivat parin viikon jaksolla yhdessä hoidossa. Äiti sai ainakin muutaman yön nukkua itsekseen ja hoitaja unikoulutti. Ja muutenkin perehdyttiin perheen rytmiin, tai mihin ikinä olikaan tarvetta.

Mutta siis kannattaa ainakin soittaa neuvontapuhelimeen, jos et "osastolle" halua.

Toinen reitti on ottaa yhteyttä kunnan sosiaalityöntekijään ja kysyä mahdollisuutta saada maksusitoumusta tuonne.