Mitä mä teen? Apua!
Minulla olisi oppisopimus paikka tiedossa (parturi-kampaamo), matkaa sinne n.30km. Lisäksi minulla on 1,3v lapsi, joka tarvitsisi siis pistää perhepäivähoitoon joka kestäisi 10h päivä, koska ensin olisi 8h työtä+ matkat 2h.
Onko järkevää lapsen kannalta?
Varmasti olisi myös itselle raskasta koska sitten vielä päälle kotityöt, läksyt yms.
Pääsisin lapsen kanssa kotiin, niin lapsi suoraan nukkuun ja aamulla taas hoitoon.
Pitäisin oppisopimus paikkaa tärkeänä, koska minulla on pohjana pelkkä peruskoulu, olen hakenut parturi-kampaamo kouluun 3 krt, mutta en ole päässyt..
Lapsen kannalta vaan tosi kurja ja minunkin kannalta vaikea tilanne..
Ilman kulutusta on vaan heikkoa päästä edes töihin minnekkään...
Mitä te tekisitte? Lapsi olisi oppisopimuksen alkaessa 1,5vuotta. Tosi nuori siis olemaan niin pitkän päivän ilman vanhempiaan..
Asia vaivaa minua ja vie yö unet. Toisaalta, on aikasmoisen hyvä mahdollisuus kouluttautua, ja jos välimatka työpaikalle olisi edes puolet, olisi asia paljon helpompi..
Kommentit (23)
Minusta sinun kannattaisi ottaa tämä oppisopimuspaikka vastaan; kuinka todennäköistä on, että tilaisuus toistuu etenkään tässä taloudellisessa tilanteessa? Tuskin parempaakaan työpaikkaa, saati tilaisuutta kouluttautua, eteesi kävelee.
Monet äidit joutuvat realiteettien edessä joustamaan suunnitelmistaan esim. töihin lähdön suhteen. Lapsellahan on isäkin ja varmasti pystytte suplimaan asioita niin, ettei lapselle ihan aina tule sitä 10 h hoitopäivää.
Olisko teillä mahdollisuus muuttaa lähemmäksi oppisopimuspaikkaasi?
Tuo oppisopimuspaikka on kyllä niin ainutkertainen tilaisuus. Puhuivat muut mitä puhuivat, mutta on lapsen etu, että vanhemmilla on ammatti ja työpaikka. Köyhä lapsuus ja nuoruus ei ole kovin hyvä lähtökohta.
Voisiko miehesi olla hoitovapaalla jonkun aikaa (kotihoidontuella) tai voisiko miehesi tehdä lyhennettyä työpäivää/työviikkoa?
Varmaan useimmille puolen tunnin työmatka suuntaansa on aika normaali, ap:llä se olisi 40min.
Työaika on 8h ja siihen työmatkat päälle, lapsen hoitoajaksi tulisi 9h 20min.
Jollei edes mietitä mummujen yms. hoitoapuja, niin kuinka monen lapsella oikeasti on reilusti alle 9h hoitopäivät? Sehän on upeaa jos vanhemmat pystyvät vuorottelemaan viemisessä ja hakemisessa niin, että hoitopäivä lyhenee vaikka tunnilla, mutta yleisesti ottaen on aika normaalia, että töissä ollaan 8h ja siihen työmatkat päälle, mikä tarkoittaa useimmilla vähintäänkin sitä tuntia lisää päivän pituuteen.
En näe ap:n lapsen hoitoajassa mitään ongelmaa. Etenkin kun ap:n mukan isä voi hakea lapsen aikaisemmin ainakin joka toinen viikko. Voisiko kenties myös viedä joka toinen viikko myöhemmin hoitoon?
En näe mitään syytä miksi ap ei ottaisi paikkaa vastaan. Ei noita puussa kasva!