Miten akateemisuus
määrittelee ihmisen? Täällä aina mainostetaan tuota sanaa akateeminen. Eihän sillä ole oikeastaan mitään tekemistä monenkaan asian kanssa.
Oman aseman tai koulutuksen pitäminen mittarina ei kyllä ole kovin toimiva, ainakaan mielestäni.
Kommentit (49)
Eli on siinä sellainen pointti, että ylempi korkeakoulukoulutus vaatii jo koulutuksena tiettyä itseohjautuvuutta, kun täytyy osata valita itselleen oikeat kurssit ja sivuaineet ja suorittaa ne ja saada gradu kasaan pääasiassa itsenäisesti vaikkakin vielä jotenkin ohjattuna. Myös akateemiset ammatit vaativat sitä, että osaa ohjata ja johtaa itseään, tehdä töitä itsenäisesti, luoda uusia käytänteitä jms. Sen sijaan ammatti- ja vielä ammattikorkeakoulutuskin on varsin koulumaista, putkessa mennäään ja systeemi on valmiina edessä. Sama pätee töissäkin: vastuuta voi olla ja palkkaakin, mutta se luova osuus puuttuu ja shabluuna, jonka mukaan töitä tehdään on valmiina. Esim rakennuksella joku (akateeminen) Dippainssi tai arkkitehti on siis piirtänyt kuvat ja sitten amk-insinööri tulkitsee niitä ja kirvesmies tekee mitä käsketään. Sairaalassa lääkäri ensin tekee diagnoosin ja määrää lääkkeet ja sairaanhoitajat sitten vasta annostelee ne jne.
Joten siksi koulutus ja asema töissä kyllä kertovat ihmisestä paljon siinä mielessä, onko hän luova ja millaiseen vastuuseen hän kykenee tai on halukas. Ja minusta vastuunkanto ja ongelmanratkaisukyky ovat aika perustavaa laatua olevia asioita ihmisissä, joita arvostan.
silti menestyy työelämässä ja työssä, joka kerta toisensa jälkeen vaatii ongelmanratkaisukykyä ja suunnitelmallisuutta?
Mä olen naimisissakin yhden sellaisen kanssa, mutta poikkeukset ei kumoa yleistystä, ne pikemminkin "vahvistavat säännön".
Itse en kyllä tunne akateemisia jotka eivät arvostaisi esim. kirvesmiehen taitoja tai sairaanhoitajan työtä, tai pitäisivät ei-akateemisia jotenkin järjestään tyhmempinä, ymmärtämättöminä tms. Mutat olen tavannut monta ns. duunariammatissa toimivaa jotka KUVITTELEVAT että akateemiset pitävät heitä huonompina...
analyyttistä ajattelutapaa, mutta ajatusmaailma muista ihmisistä on kuitenkin niin rajoittunutta?
ja ne taas vaikuttavat kaikkeen.
Miten tämä liittyy oikeastaan mihinkään?
on taas jotain ihan ihme huuhaata, kuvitellaan että kun on kouluttautunut jopa yliopistolla asti, niin ollaan niin viisaita ja analyyttisiä ja ties mitä. Aika rajoittunut ajatustapa
Maisterit/DI:t ei vielä kovin analyyttisiä ole. Mutta ei ole kyllä heitä alemminkoulutetutkaan.
vastasyntyneen jättäminen yksin, aikuisen ihmisen kammottavan huono hygienia, lahjusten ottaminen ym. kuuluvat akateemiseen analyyttiseen ajattelutapaan niin onneksi en ole akateeminen.
kun luen yliopsitossa ja joudun kortistoon koska olen ylikoulutettu. yhtä fiksu voi olla ilman akateemista koulutusta,se on ihan mielenkiinnostakin kiinni haluaako "ylempi"arvoisen tutkinnon
omassa tuttavapiirissä ainakin tiettyjen alojen akateemiset ovat paljon analyyttisempiä kuin jotkut toiset (jos yleistetään).
Maisterit/DI:t ei vielä kovin analyyttisiä ole. Mutta ei ole kyllä heitä alemminkoulutetutkaan.
kun luen yliopsitossa ja joudun kortistoon koska olen ylikoulutettu. yhtä fiksu voi olla ilman akateemista koulutusta,se on ihan mielenkiinnostakin kiinni haluaako "ylempi"arvoisen tutkinnon
lomautettavat onkin just akateemisia... Vai miten se meni.
Mulla oikeasti akateemisena sen sijaan ei ole mitään hätää, vaikka lama onkin.
Jos sitä omasta mielestä kiinnostavinta alaa ei opeteta kuin yliopistossa, niin eipä siinä hirveästi ole vaihtoehtoja akateemisuudelle :) Eli kyse voi olla ihan vaan tästäkin, ei mistään erityisestä halusta saada "ylempiarvoisen" tutkinnon.
lomautettavat onkin just akateemisia... Vai miten se meni.
Mulla oikeasti akateemisena sen sijaan ei ole mitään hätää, vaikka lama onkin.
valittaa pätkätöistä tai työttömyydestä.
se nyt vaan on tällä hetkellä pelin henki melkein alalla kuin alalla.
se nyt vaan on tällä hetkellä pelin henki melkein alalla kuin alalla.
välttänyt nuo, vaikka kuudet YT:tkin on takana.
Ooh! Yksittäistapaus! Vau! Se varmaan kertoo miten kaikilla tai suurimmalla osalla menee työrintamalla juuri tällä hetkellä!
Ooh! Yksittäistapaus! Vau! Se varmaan kertoo miten kaikilla tai suurimmalla osalla menee työrintamalla juuri tällä hetkellä!
kannata kuvitella pitkälle pötkivänsä, jos muuten ei hommat mene kohdilleen, kun pelkkä koulutus ei työelämässä merkkaa mitään jos työntekijä on muuten ihan torvi..
kannata kuvitella pitkälle pötkivänsä, jos muuten ei hommat mene kohdilleen, kun pelkkä koulutus ei työelämässä merkkaa mitään jos työntekijä on muuten ihan torvi..
ihmemaailmassa, jossa koulutus on avain onneen ja parempaan ihmisyyteen ja vähemmän kouluttetuista ei ole juuri mihinkään. Lukekaapa niitä omia postauksia..
,,,itse maisteri, mies ekonomi./ins. ja pahalta näyttää, että lapsestakin tulee duunari...
herrakansaa ovat (ainakin olleet) paperityöntekijät, lennonvalvojat ja vastaavat..
Yksittäistapaus ei kerro mitään. Sen sijaan jos sinulla olisi isompi otos (esim. kaikki tuntemasi akateemiset ovat pätkätöissä/työttömänä ja ei-akateemiset vakitöissä) voisi yleistämiselle olla jo jotain perustelujakin.
37, eikö muut saa yleistää kuin akateemiset?
Yksittäistapaus ei kerro mitään. Sen sijaan jos sinulla olisi isompi otos (esim. kaikki tuntemasi akateemiset ovat pätkätöissä/työttömänä ja ei-akateemiset vakitöissä) voisi yleistämiselle olla jo jotain perustelujakin.
37, eikö muut saa yleistää kuin akateemiset?
ei-akateemiset kykene ajattelemaan analyyttisesti tms? Eiköhän näitäkin ole myös niissä akateemisissa. Itse ainakin tiedän useamman akateemisen, jolla on ihan normaali elämä hakusessa, ajattelusta puhumattakaan.
Asiallisesti kirjoitetuissa viesteissä ei tässä(kään) keskustelussa ole väietty että akateeminen koulutus tekisi onnelliseksi tai paremmaksi. Sen sijaan on puhuttu että monilla (HUOM! ei taaskaan kaikilla) se vaikuttaa esim. ajattelutapoihin, ja puhuttu siitä miksi ja miten.
ihmemaailmassa, jossa koulutus on avain onneen ja parempaan ihmisyyteen ja vähemmän kouluttetuista ei ole juuri mihinkään. Lukekaapa niitä omia postauksia..