Koska imetys helpottaa?
Esikoinen on nyt vajaan viikon, ja elämä pyörii pitkälti imettämisen ympärillä.
Parina ensimmäisenä päivänä se ei pahemmin sattunut, ja kuvittelin että kaikki hienosti, ettei se enempää alakaan sattua. Maidonnousun jälkeen alkoikin sitten, vaikka turvotus on jo laskenut :/ Eli sattuu yleensä hieman kun vauva alkaa imeä (tätä ollut alusta asti) ja sitten toisinaan kipu jatkuu koko imetyksen ajan ja joskus sen jälkeenkin. Kipu on erilaista kuin alun kipu, alussa sattuu enemmin nänniin terävästi kun myöhemmin kipu on sitten enemmin nänninpihassa, sellaista polttelua pistämisen lisäksi, joskus tuntuu koko rinnassa. Tämä on ilmeisesti ohimenevää, kohta ei enää satu? Mutta kuinka pian?
Toinen on imetyksen pituus: vauva saattaa viihtyä yhdellä tissillä tunninkin, eikä yhteensä puolentoista tunnin imetys ei ole harvinaista. Jos vauvalle riittää vartti yhtä tissiä, se on harvinaista. Vauva harvoin imee intensiivisesti koko aikaa, vaan unohtuu usein haaveilemaan tissille nänni suussa. Jos yritän irrottaa hänet, hän jatkaa imemistä. Olen myös todennut, ettei irrottaminen kannata koska vauvalla ei tosiaan ole vielä haaveilusta huolimatta vatsa täynnä ja taas hetken päästä pitää olla imettämässä.
Onko tämä vielä vauvan iästä johtuvaa, se ei vain vielä jaksa tai osaa imeä niin intensiivisesti? Kakan määrästä ja painonnoususta päätellen ruokaa tulee riittävästi, joten huolestunut en sen puolesta ole. Mutta varsinkin öisin toivoisin että pääsisin aiemmin jatkamaan taas omia uniani. Joten nopeutuuhan imetys jatkossa?
Kommentit (19)
Vauva ja sinä opitte hyvät asennot ja otteet, vauva tulee vahvemmaksi ja jaksaa imeä.
Suhtaudu ekaan kuukauteen kärsivällisyydellä. Lue paljon imettämistietoutta, ja jos tahdot täysimettää vältä pullon antamista (eli älä tee samaa virhettä kuin minä, olen nyt pullosotkuissa kolmekuisen kanssa), mutta anna vaan pulloa jos täysimetys ei ole toiveissa. :)
Vauva nostattelee maidonmääriä vain, kuuluu asiaan ekana kuukautena vauvan olla aika tiheään ja pitkään rinnalla. Tee olosi mukavaksi ja nautiskele läheisyydestä. :)
nännit parkkiintua. Käytä Bepanthenia ja koita jaksaa hammasta purren!
Ja kyllä ne vauvat alussa vaan haluaa roikkua siinä tississä, koita imetyksen vakiinnuttua panna tutti tilalle, kun vauva on kylläinen.
Jos joku asia ihmetyttää, soita neuvolaan! Sitä vartenhan se täti siellä on - ja hän on terveydenhoitaja, eli tietää, jos on jotakin epäilyttävää, esim. tulehdusta nuo tuntemukset.
Muuten suosittelen katsomaan netistä imetystukilistan sivuja.
http://imetystukilista.net/sivut/index.php
Varsinkin esikoinen oli oikea maratoonari, kai se nukkuikin rinnalla, vaikka välillä imi...
Mulla on atooppinen iho ja vaikka imuote oli hyvä, rinnat kieytyivät ja kakkosella (tehokkaampi imemään) meni niin rikki, että pukluissa oli verta. Esikoisesta kipu oli enemmän nännipihoissa, varmaan ihan kulutuksen takia.
Ensimmäiset viikot oli pahimpia, kuukauden kohdalla alkoi helpottaa ja joskus 1.5-2 kk tienoilla tajusi, että nyt ei satu enäää ollenkaan. Ja mullakin kipu oli kovin siinä, kun vauva nappasi kiinni, kui olisi neulaa työnnetty nänniin. Sitten se lievittyi, seuraavaan aloitukseen asti.
ja imetys nopeutuu myos ekan kuukauden-parin aikana. Tsemppia, hyvinhan tuo menee, jatka samaan tapaan! :-)
Minulla oli juuri tuollaista kolmannen lapseni kanssa, ja hänellä oli imuoteongelmia, joita en saanut korjattua. Ne häipyivät sitten itsellään vasta noin 3 kk iässä kun vauva kasvoi.
Tuo tissillä viihtyminen on normaalia vastasyntyneillä. Älä huolestu, kyllä se siitä nopeutuu. Yli puolivuotiasta saatat joutua jo houkuttelemaan siihen :)
Kannattaa tosiaan tarkistaa, että imuote on oikein. Ohjeita tähän löytyy netistä, esim tuosta aiemmin mainitusta linkistä. Jos imuote on väärä, imetys voi sattua sen vuoksi. Väärä imuote voi myös aiheuttaa sen, että vauva ei saa rintaa tehokkaasti tyhjennettyä.
On täysin normaalia, että ensimmäisinä viikkoina imetys vie ihan hirveästi aikaa, mutta kun vauvan taidot kehittyy, imetys muuttuu nopeammaksi toimitukseksi ;) Kannattaa hyväksyä tilanne ja käyttää imetysaika katsellen esim elokuvia tai kirjoja lukien.
Ja haaveilukin voi olla heruttelua ja imetyksen käynnistämistä. Eli sitkeyttä vaan. Kyllä se kohta helpottaa.
Tosiaan suhtautumisen on ainakin vielä positiivista, näin aamuisin saattaa iskeä pieni epäusko kun ei tiedä onko yöllä enemmin nukkunut vai imettänyt... Kaipasin täältä uskonvahvistusta että kyllä tämä tästä, ja sitä sain, joten kiitos :)
Nautin kyllä suunnattomasti siitä, että pieni alaston käärö mönkii kiinni minussa ja nukahtaa käyttäen tissiä tyynynään, ja aivan varmasti joskus vielä kaipaan sitä. On ihanaa vain tuijotella, silitellä ja haistella sitä pikkuista :) Paitsi silloin kun kello on puoli kuusi aamuyöstä ja toinen on roikkunut tissillä neljästä asti eikä tee elettäkään nukahtaakseen...
Neuvolan kotikäynnillä terkkari katsoi imuotteen ja hänestä se oli ok. Minusta se taas on hieman pielessä, vauva ei ota nännipihaa riittävästi suuhunsa. Olen sitä yrittänyt korjata, mutta tuntuu että saan nännin ja nänninpihan vilelä kipeämmäksi. Joten ehkä se kuitenkin on oikea? Vauva on lisäksi tuollakin otteella muutaman kerran saanut vatsansa täyteen oikein vauhdilla ja kovaäänisesti, joten ihan pielessä se ole. Toisaalta olen päässyt imettämään tikeistä johtuen vasta kyljelläni, joten terkkari meinasi että ensi viikolla vasta katsotaan istualtaan imettäminen, jolloin imuotetta on helpompi korjata.
ap
pikkuisesta!
Ensimmäisen kanssa on aina se ongelma ettei tiedä kuinka nopeasti asiat muuttuvat ja vauva kasvaa ja kehittyy. Tuntuu että "tätäkö tämä nyt on lopuniän" kun istuu sohvannurkassa tissi suussa. Mutta se on niin pienenpieni hetki jonka tuo kestää eli koeta jaksaa. Ja ajatella että annat vauvallesi parhaat mahdolliset eväät elämän alkuun. Vauvan imemistekniikka kehittyy huimasti ja ennenkuin huomatkaan imetykset ovat tosi lyhyitä pikapyrähdyksiä. Kannattaa myös tarkistaa löytyykö paikkakunnaltasi koulutettua imetystukihenkilöä, he ovat todella hyviä neuvomaan imetysotteiden ym ongelmien korjaamisessa.
Nauti vauvasta! :)
kun pääsee sairaalasta kotiin niin helpottaa imetys kun sen voi lopettaa kokonaan ja siirtyä korvikkeeseen. Eli sinä olet jo voiton puolella...
kokeilla rintakumia, jos kovin arat nännit. mulla ainakin helpotti asiaa kovasti. Ihan joka syötöllä en sitä käyttänyt ja pikkuhiljaa sitten jätin pois kun helpotti. ja meillä käytettiin pulloa rinnalla, sai lypsymaitoa, että sain itse välillä nukutta edes 4h putkeen, ja isi antoi pulloa
Rintakumia itseasiassa käytin tässä juuri muutaman syötön verran, muuten vauva ei saanut otetta maidosta pinkeästä ja turvonneesta rinnasta. Nännit eivät itseasiassa ole pahasti arat, joten rintakumilla imettäessä se kipu oli jopa kovempi kuin ilman sitä - siinä jotenkin se imu kohdistui eri paikkaan kuin ilman kumia. Mutta se on ehdottomasti keinolistallani jos vaikeaksi menee.
Rintapumppu on myös hankittuna ja tarkoitus olisi jossain vaiheessa alkaa pumppailla varastoon jos ja kun tulee tilanteita että olen itse poissa tai tarvitsen pidempi yöunia. En vain oikein tiedä että missä vaiheessa tuo pumppaaminen pitäisi aloittaa: nyt jo vai vasta viikon, parin päästä? Ettei se "sekoita" maidontuotantoa tai imetysrytmiä.
ap, joka vietti taas äsken kaksi tuntia pikkuinen tissillä välillä imien ja välillä haaveillen :)
Hampurilaisote on se, jolla meillä on aina menty. Eli rintaa litistetään peukalon ja sormien välissä vauvan suun suuntaisesti (kuin hampurilaista) ja sitten annetaan suuhun. Koska mulla ei ole imetykseen mitenkään loistavan malliset rinnat, niin rinnasta piti aina myös pitää toisella kädellä kiinni koko ajan. Kyljellä imettäessä oli joskus myös helpompi antaa ylemmästä rinnasta, sai jotenkin levollisemman asennon itsellekin.
Voisin sanoa imetyksen helpottuneen ja muuttuneen rutiinimaiseksi vasta 3kk päästä.
imettänyt max vartin syötöillä, joten en ymmärrä miksi annat lapsen haaveilla rinnalla.
Minua kätilö ohjasi että kutittele lasta niin ei jää kuhnaamaan.
Mahalaukku on syntyessa herneen kokoinen joten semmonen täyttyy nopeaan.
Usein syöttäminen on eri asia kuin lapsi roikkuu rinnalla tunnin.
Maitoa nousee kun tilausta tehdään usein, ja tärkeää vaan rinnan stimulointi, ei voima tai pitkä kesto.
Yhteenkuuluvuus ja uppoutuminen ei tarkoita tunnin imetystä.
Maitoahan alkaa herumaan rinnoista lämpimässä suihkussa, ajattelee vauvaa, kuulee itkua jne.
Sun kannattaa kutitella vauvaa heltasta ja varpaista, pään silitys nukuttaa, nenän hieronta samoin.
Ei lapsi ole tuntia rinnalla jos SYÖ.
Ja jos tottuu rintaasi tuttina niin siitä voi tulla ongelma.
Lapsen pään asentoa kun muuttaa, siis mihin nenä osoittaa niin sietä rinta eniten tyhjenee: sama asento = sama rinnankohta saa tehdä eniten työtä, kannattaa mennä vaikka maate ja kääntää lapsi syömään eri suunnasta.
Että muista huolehtia rinnoista, varsinkin näin talvella kannattaa huolehtia ettei rinnat kylmety, saa vetoa jne.
Samaten varo ettei pääse pöpö tulehduttamaan rintaa.
Kyllä tässä on eroja sekä vauvoissa, että rinnoissa. Esim. mulla ei tosiaankaan vartissa tule tarpeeksi maitoa vauvalle, varsinkin jos ei ole sellainen teho-imuri (eka ei jaksanut imeä lujaa, seuraavat olikin sitten ihan eri maata). Ja mulla tulee "lujaa" ehkä vain 10sek. (ja sekin, kun ensin on imetty minuutti/pari "tyhjää"). Että esikoinen ainakin saattoi imeä sen 40 minuuttia ja tosiaan joi koko ajan sitä vähäistä virtaa. Eikä mulla koskaan rinnat alkaneet vuotamaan missään, korkeintaan ekan kuukauden aikana muutaman kerran.
vaan meillä oli imettäjänainen. Bulgariasta.
t. tohtorin vaimo
ikävä kyllä se aika ei välttämättä nopeudu! imetin esikoistani 6 ekaa kk, joka kerta 2tuntia per imetys!!! hullu kun olin!
tokan ja kolmannen lapsen kohdalla onneksi tajusin (ja oli pakkokin) elää myös muuta elämää ja käytin tissiä ja pulloo yhdessä, joka syötöllä! mutta en 6kk! meille riitti vähempikin tohkaus sitä imetystä kohtaan!!
Nännit menivät joka kerran ihan vereslihalle. Kun siihen yhdisti vielä kovat jälkisupparit, niin olihan kestämistä... Ilmakylvyillä ja bepanthenilla siitä selvisin, eniten auttoi varmasti aika.
Pitkät imetyssessiot tietävät huonoa nännien iholle eivätkä ne ole tehokkaitakaan maidontuotannon kannalta, jos vauva ei ime. Sinuna lyhentäisin teidän sessiot jo nyt max puoleen tuntiin ja sitten parin tunnin päästä uudestaan.
Viikon vanha on vielä vastasyntynyt ja uninen. Ekoilla aterioilla se ei ime kuin muutaman teelusikallisen ja määrä kasvaa hissukseen, kunnes päästään siihen 750 - 1000 ml:aan. Viikon päästä vauvasi on jo ihan erilainen, jaksaa olla virkeämpi ja imee paremmin.
Vauvalle tule kuitenkin tiheän imus kausia jolloin se saattaa olla jatkuvasti tississä kiinni. Omat lapset ovat olleet sellaisia kyllä yleensä koko täysimetyksen ajan ja tämä helpottunut puolen vuoden kintaalla kun alkanut saamaan kiinteitä.
Kokeile antaa tuttia jos kova imutarve.