Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko nuorten äitien parissa yleistä tupakoida raskausaikana?

Vierailija
14.01.2010 |

Kun tuttavista suurin osa nuoria äitejä ja heistä ainakin 80 prosenttia tupakoi raskausaikanaan. ja kaupungilla näkee todella paljon niitä mammoja, jotka kulkee maha pystyssä rööki huulessa, yleensä ovat nuoria. Ja sitten pörrää niitä teiniäitejä, jotka vetää joka päivä porukalla tupakkaa kauppakeskuksen edessä lapset rattaissa.Että taitaa olla yleisempää nurilla tämä raskausajan tupakointi? tiedän myös muutaman nuoren äidin, jotka joivat alkoholia raskaana, ihan känniin asti siis. Jostain syystä vanhemmissa äideissä paljon vähemmän raskaana tupakoineita kuin nuoremmissa.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kyseessä olisi joku iltapäivälehden testi? Kyllä kyseinen tutkimus on toteutettu muissakin maissa kuin Suomessa. Olen lukenut samasta tutkimuksesta ja siitä, kuinka koulutustaso korreloi elämäntapojen kanssa.

siitä itseasiassa on tehty ihan tutkimuksia, että matalan koulutustason ihmiset tupakoivat enemmän ja elävät muutenkin epäterveellisemmin (liikunta, ravitsemus ja alkoholitottumukset). Tietenkään tämä ei ole niin yksiselitteinen, että pätisi jokaisen kohdalla. Mutta näin yleisemmin.

Ei se iästä riipu. Matalasti koulutetut tai kouluttamattomat tupakoivat enemmän.

Vaikea silti ymmärtää tällaista. Ei siihen koulutusta vaadita, että tajuaa tupakoinnin olevan haitallista niin aikuiselle kuin sille vauvallekin, samoin isommille sisaruksille jos niitä on.

ei se tietty iästä riipukaan mutta ei se riipu koulutuksestakaan kuka polttaa enemmän ja kuka vähemmän :)

jossain iltalehden palstalla otettu 50 ihmistä joista vertailtu..

eli se siitä testistä. Ei muuten pidä paikkaansa tuollaiset :)

oikean vastauksen saisi tietämällä kun tehdään jokaisen maailman ihmisille sama testi.

Minä en noihin humpuukeihin usko ja vähän naurattaakin tällainen teoria.

Eiköhän se oo vaan kiinni siitä minkälaisessa kaveriporukassa liikkuu ja jos jotkut nuorena polttanu niin itse kokeilee seurassa ja jää koukkuun tai ei jää ei siihen sillon mitään koulutuksia tarvita :D

Vierailija
22/37 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15370764

http://193.184.88.15/public/download.aspx?ID=5034&GUID=%7BABDB90A4-151A…

"Odottavista suomalaisäideistä vain 14 % tupakoi. Ehkä parhaiten koulutuksen vaikutus näkyy

raskauden aikana, sillä akateemisista äideistä vain 4 % polttaa tupakkaa raskauden aikana. "

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja alhaisen koulutustason yhteys on ollut lisääntyvä viimeiset 20 vuotta. Ennen oli toisin päin, eli kouluttautuneet tupakoivat enemmän, mutta nyt asia on toisin. Yllä olevan suomalaisen artikkelin lähdetietona on KTL, tosin luvut ovat varmasti kasvavan trendin mukaan vieläkin isommat alempien koulutustasojen "hyväksi", sillä KTL tutkimustulokset olivat vuodelta 2000.

Vierailija
24/37 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten he olivat saaneet tuloksen. Kyselyn avulla? Neuvolan? Jos on kyselyn avulla niin en menisi luottamaan.

Vierailija
25/37 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinulle kun linkitit! Ei tarvitse minun tällä hitaista hitaimmalla nettiyhteydellä. Ja esim. vaikkapa stumppi.fi sivulta löytyy lisää tietoa "matalan koulutustason henkilöt tupakoivat enemmän verrattuna korkeamman koulutuksen saaneisiin" eli ei todellakaan ole mitään mutu-tietoa. Itseasiassa kuuluu ihan yleistietoon tällainen asia kuten vaikkapa se, että runsas rasvan ja sokerin syöminen lihottaa.

<a href="http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15370764" alt="http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15370764">http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15370764</a&gt;

<a href="http://193.184.88.15/public/download.aspx?ID=5034&GUID=%7BABDB90A4-151A…" alt="http://193.184.88.15/public/download.aspx?ID=5034&GUID=%7BABDB90A4-151A…">http://193.184.88.15/public/download.aspx?ID=5034&GUID=%7BABDB90A4-151A…;

"Odottavista suomalaisäideistä vain 14 % tupakoi. Ehkä parhaiten koulutuksen vaikutus näkyy

raskauden aikana, sillä akateemisista äideistä vain 4 % polttaa tupakkaa raskauden aikana. "

Vierailija
26/37 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et taida itse olla akateeminen? Jos kerran akateeminen tutkimus on sinulle humpuukia. Miten uskallat käyttää lääkkeitä, saati antaa niitä lapsellesi? Tiesithän varmaan, että lääkkeitä ei ole testattu kaikilla maailman ihmisillä vaan vain tietyn kokoisella tutkimukseen osallistuvalla ihmisjoukolla.

että kyseessä olisi joku iltapäivälehden testi? Kyllä kyseinen tutkimus on toteutettu muissakin maissa kuin Suomessa. Olen lukenut samasta tutkimuksesta ja siitä, kuinka koulutustaso korreloi elämäntapojen kanssa.

siitä itseasiassa on tehty ihan tutkimuksia, että matalan koulutustason ihmiset tupakoivat enemmän ja elävät muutenkin epäterveellisemmin (liikunta, ravitsemus ja alkoholitottumukset). Tietenkään tämä ei ole niin yksiselitteinen, että pätisi jokaisen kohdalla. Mutta näin yleisemmin.

Ei se iästä riipu. Matalasti koulutetut tai kouluttamattomat tupakoivat enemmän.

Vaikea silti ymmärtää tällaista. Ei siihen koulutusta vaadita, että tajuaa tupakoinnin olevan haitallista niin aikuiselle kuin sille vauvallekin, samoin isommille sisaruksille jos niitä on.

ei se tietty iästä riipukaan mutta ei se riipu koulutuksestakaan kuka polttaa enemmän ja kuka vähemmän :)

oikean vastauksen saisi tietämällä kun tehdään jokaisen maailman ihmisille sama testi.

Minä en noihin humpuukeihin usko ja vähän naurattaakin tällainen teoria.

Eiköhän se oo vaan kiinni siitä minkälaisessa kaveriporukassa liikkuu ja jos jotkut nuorena polttanu niin itse kokeilee seurassa ja jää koukkuun tai ei jää ei siihen sillon mitään koulutuksia tarvita :D

Vierailija
27/37 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä uusi avaus, joka käsittelee nuoria äitejä negatiiviseen sävyyn. Hae apua henkisiin ongelmiisi, jooko?

Vierailija
28/37 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

näissäkin testeissä testihenkilöt raportoivat kyselyin omia tuntemuksiaan ja oireitaan. Etkö silti usko lääkkeiden turvallisuuteen hakiessasi niitä apteekista, koska ovat tutkittu ko. metodein?

Et taida itse olla akateeminen? Jos kerran akateeminen tutkimus on sinulle humpuukia. Miten uskallat käyttää lääkkeitä, saati antaa niitä lapsellesi? Tiesithän varmaan, että lääkkeitä ei ole testattu kaikilla maailman ihmisillä vaan vain tietyn kokoisella tutkimukseen osallistuvalla ihmisjoukolla.

Vierailija
29/37 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

teki pari lasta ja poltti samaan aikaan ja kun kritisoin häntä hän sanoi että ei ekallekkaan mitään tullut, sillä oli siis jo kolmas vanhempi lapsi, ja selitti että neuvolassa hänen kaverilleen oli sanottu että ennemmin se voi muutaman tupakan polttaa kun se että söisi joka päivä karkkia!!

hemmetti en taaskaan huomannut neuvolassa kysyä tätä. siis itse en polta, eikä edes tekis mielikään.

mistä tietää jos se sydänvika tms. puhekeaakin 30 sen takia että äiti poltti. ja ikää oli 26 kaikilla tämän tarinan aikuisilla.

Vierailija
30/37 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuoret äitit juuri tupakoi odotusaikana enemmän, mutta.... Niin, vanhemmat äidit salailee asiaa. En ole koskaan nähnyt yli 25-vuotiasta tupakoijaa maha pystyssä, mutta parikymppisiä kyllä. Mä veikkaan, että nuo vanhemmat salaa tarkkaan, polttaa piilossa, salaa neuvolalta jne. Ei tietystikään kaikki, mutta nuorten kulttuurissa jotenkin asia hyväksytään paremmin ja kaveritkaan ei välttämättä painosta tai katso ihmeissään.

Itse tupakoin esikoista odottaessa ja sitä ei tiennyt kuin mies. Mieheltäkin salasin niin, että mies näki vain yhden tupakan päivässä, vaikka oikeasti poltin useamman. Kavereille, edes läheisimmille, en olisi ikinä kehdannut tunnustaa. Neuvolassa en tietenkään sanonut mitään. Kauhea syyllisyys oli tietysti koko ajan ja lopetin esikoisen ollessa 1-vuotias kokonaan.

Vierailija
31/37 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se ei haittaa lasta? sama se sitten enää kai mitä muita myrkkyjä haistaa, esim maalit, pakokaasu?

Vierailija
32/37 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikista kolmesta lapsestaan raskausaikana,en olisi uskonut kun niin huolehtivainen ja hyvä äiti muuuten.Ja lapsilla ollut jos jonkinlaista ongelmaa. Esikoinen on joutunut käymään puheterapiassa,hällä myös liimakorva,keskimmäisellä ei niinkään mitään hänestä polttikin vähiten ja nuorimmainen sitten hänellä oli vauva astma ja rohisee se hengitys vieläkin vaikka ikää jo 6 vuotta.Myöskin silmiini pisti viimeisillään olevat sairaalan tupakkakopissa olevat naiset..hitsi mikä näky!

Vierailija
33/37 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuoria äitejä, mutta eipä kukaan muutenkaan polta. En ole myöskään huomannut että olisi yleisempää nuorilla, vaan tietyn tyyppisillä ihmisillä. Semmoisilla jotka muutenkin lapsilleen huutaa ja kiroilee ja riuhtovat niitä ympäri itäkeskusta.

Esikoisen sain 21-vuotiaana. Minä en kuitenkaan tupakkaan olisi koskenut edes silloin kun lasta yritettiin. Mieskin lopetti polttamisen ennen kuin lasta ruvettiin yrittämään.

Kuvottaa ajatuskin polttavista äideistä, hyi!

Alkoholia en myöskään juonut sen jälkeen kun ruvettiin lasta hankkimaan, en edes lasillista. Enkä kyllä vuoteen synnytyksen jälkeenkään kun imetin.

Vierailija
34/37 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilla addiktio on vaan niin kova, ettei pysty edes lastensa takia lopettamaan. Sinänsä tupakoiva äiti voi sittemmin olla hyvä äiti, koska tupakka ei sumenna muuten toimintakykyä. Valitettavasti odotusaikana vaan polttavat.

Vierailija
35/37 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan itse tunnen ihan yhtä lailla nuoria sekä vanhempia tupakoivia äitejä.. Mutta ihminen näkee mitä haluaa nähdä, sinä jotenkin suljet näköpiiristäsi ne vanhemmat ja viisaammat tupakoivat äidit kaupungilla, taikka sitten ne tosiaan on niin fiksuja ettei tupakoi julkisesti (kuten minä)

Vierailija
36/37 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

SIIS MITÄ? Et ole tosissas!!

Vierailija
37/37 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

näitä nuortenäitienvastaisia aloituksia...?

Onkos jollakin mammalla mies karannut 18-vuotiaan neitosen mukaan joka on miehelle raskaana vai...?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän