Miten eroon turhasta ostelusta?? Olen aina "pee-aa" :(
Enkä saa itteäni kuriin... näin alennusmyyntiaikaan varsinkin... ostan ihan hulluna lapsille vaatteita ja kaikkee nättiä ja ihanaa, vaikkei oikeasti tarvisikaan sitä määrää mitä ostan... rahat menee, ja sitä kun ei muutenkaan paljoa ole :(( Miten saada ittensä järkevämmäksi ostajaksi?
Kommentit (29)
ja päätä siinä vaiheessa kun rahat tulee, miten ne käytät. Maksa laskätut tiettynä päivänä ja laita sivuun se mitä tarttet ruokaan yms välttämättömään. Anna itsellesi tietty "viikkoraha" jonka nostat käteisenä maanantaina. Sen saat käyttää "turhuuksiin" mutta et enempää.
http://www.martat.fi/neuvot_arkeen/rahat/
Nosta kerta viikkoon tietty summa ja yritä elää niin, että se riittää mahdollisimman monta päivää
just tuo kortti. Ostan sillä kuin viimeistä päivää, ja rahat kuluu jo ennenkuin ovat tilillä (nykyään kun on luotto) mutta onneksi sinne tasaisesti tulee aina vähän lisää rahaa niin ei korkoa ehdi kertyä. Käteisellä taas en raaski sitten ostaa mitään! Hullua mutta näin on! Korttia kyllä tulee höylättyä. Ja oikeasti, voin huonosti tämän jatkuvan ostamisen takia, ei normaalia enää :( Kotikin täyttyy ja ahdistaa sekin!
ap
jolle ei voi mitään ellei tartu saksiin ja pilko niitä helvetin kortteja.
ostaa ja kotiin tullessa heittää kassin vaatehuoneen perukoille - sieltä sitten joskus jopa kuukausien päästä katson tyyliin "mitähän tässäkin kassissa on" :(
Toki ostan myös liikaa herkkuja, pitsoja, ja sen sellaista eli en kovin taloudellinen ole ruokaostoksillakaan. Ja kaikkea ostan jos halvalla saa niin PALJON. Hamstraan. Toki se joskus järkevääkin on muttei tosiaankaan aina...
ja muuten just tilasin kameran postimyynnistä.. toisaalta tarpeeseen se mut tuli muutakin sitte tilattua.. :´((( just kun sain osamaksut makseltua pois niin ei kun uutta..
surullinen ap
AIVAN sama juttu.. Oikeesti alkaa jo huolestuttaa. Joka paikka on täynnä kasseja ja mua ahdistaa se, että kohta ei tule enää rahaa kuin kotihoidontuki niin miten sitten pärjään. Ja ne nettikaupat, piti sit nekin vielä löytää. Kaikki ystävät järkyytyis jos tietäis millasia summia kulutan.
Ostat vaan ruoat (etukäteen tehdyn listan mukaan). Jos oikeen tekee heikkoa niin voit ottaa digikameralla kuvia ihanuuksista ja ihailla niitä sitten kotona.
Huomaat ehkä että kaikkea on riittämiin ja pidät toisenkin ä-o-m-kuukauden.
jotain tyhjiötä. Oletko jotenkin tylsistynyt tai allapäin, ja haet sisältöä elämäään shoppailusta? Auttaisiko joku uusi harrastus tai joku muu asia, jonka myötä tulisi uudenlaista ajateltavaa?
Joku täyttää syömisellä, joku juomisella, joku työllä, joku siivoaa, joku shoppaa.
Mene hakemaan psyykkistä apua.
Apu ei ole sitä, että laita ittes kuriin, vaan jos haluat ratkaista ongelman kunnolla, mene terapeutin puheille.
kuten lenkkeilyyn tai siivoamiseen. Täytät elämääsi tuollaisella tai vaikka palapeleillä ja sudokuilla. Mutta huomaa kuitenkin, ettei tuo siirtäminen ole mikään ratkaisu, vaan ihan oikeaakin apua tarvitset.
mulla oli hieman samanlaisia oireita, pääsin niistä yli, kun otin itseäni niskasta kiinni. En käy koskaan turhaan kaupassa. Eli vaatteen tai tarvikeen tarve havaitaan ensin sitten ostetaan uusi tuote. Tällöinkin toimin nykyisin nopeasti kaupassa ja poistun vain kaivatun tuotteen kanssa. Itse olen tehnyt jopa havainnon, että lapsilla on lempivaatteet joita pyörittävät pesusta pesuun, osa jää käyttämättä.
Hyvä ratkaisu on myös, että ostat uuden niin heitätät pois vastaavasti yhden vanhan.
ellei kyseessä ole sitten oikeasti sairaus. Aikuisen ihmisen täytyy kyllä itse pystyä itsensä pitämään pois shoppailemasta ihan vain päättämällä asian. Kukaan muu ei sitä sun puolesta pysty tekemään. Pyydä miestä hoitamaan kauppareissut, jotta ei tarvitse kaupoissa pyöriä. Tuntuu vaan selkärangattomalta vinkumiselta tuollainen...
Meillä on oikeasti melko vähän rahaa. Saadaan kyllä laskut maksettua ja ruokaa ostettua, mutta sitten tuntuu etten voi ostaa enää oikein mitään. Haluan, ettei tili koskaan mene ihan nollille. Emme osta koskaan luotolle.
Mutta olen kulkenut samoilla kengillä jo ties kuinka monta vuotta ja uusia vaatteita en ole itselleni ostanut varmaan vuoteen :( Lapsille ostan vaatteita (joskus uusia, joskus käytettyjä).
Tällainen vaan olen :( Toivottavasti sitten töihin päästyäni saisin itsellenikin ostettua jotain.
että en ostelisin paljoa, mutta jotenkin automaattisesti vähentynyt kun lapsiakin 5 ja en todellakaan jaksa raahata heitä kauppoihin. mies on väliin paljon töissä niin hän saattaa töistä tullessa tuoda ruokaa tai sitten itse käyn lähi salessa tai k-marketissa.
ainoastaan sitten kun tarvii jotakin niin lähden jumboon (meiltä varmaan 40km-50km)
Olen jo vähän oppinut että minä säästän siinä kun en ostele alesta huvikseen kaikkea. Ostan vaikka normaalihinnalla kun oikeasti jotakin tarvii. Tää toimii. toki nyt joulun jälkeen kerran kävin alemyynneissä ja yhden jonathanin puvun ostin ja muutaman käyttövaatteen lapsille.
Meillä auttoi se että muutettin kauemmaksi kaupungista, niin ei tuu enää lähdettyä sinne usein
Käyn läpi, mitä vaatteita on kierrätyksestä ja mitkä edellisvuotiset mahdolliset sopivat. Sen jälkeen teen listan, mitä lapset tarvitsevat ja ostan ne, enkä mitään muuta.
Enkä ostele mitään "ihanaa" kuin poikkeuksellisesti.
mäki ostelen jatkuvasti jotain..vaatteita,meikkejä,sisustusjuttuja yms..enkä tarttis..kai tää on joku oire jostain isommasta.Mä ainakin saan tästä niin paljon tyydytystä :((
kysy itseltäsi tarvitsenko tätä. Jos vastaus on kyllä, kysy vielä itseltäsi tuletko toimeen ilman sitä. Siinä kohtaa suurin ostamishimo jo haihtuu.
Muista myös että mitä vähemmän kulutat, teet myös palveluksen lapsiesi tulevaisuudelle säästämällä luonnonvaroja omalta osaltasi.
Äläkä huijaa itseäsi.
tässä hyvä dokkari miten nuo H&M yms vaatteet tehdään, sama melkein kaikilla oli miten hieno merkki tahansa...kannattaa katsoa missä on tuotettu ja vaatia kauppaalta reilun kaupan vaatteita.
Kannattasa myös miettiä että yhtä puuvillapaitaa varten kulutetaan n 700 litraa vettä (siis kasvatus ja tuotanto-prosessiin) haluatko tarjota lapsillesi tulevaisuuden sellaisessa maailmassa, kun muutenkin maailman vesivarat lopussa?
http://areena.yle.fi/player/index.php?c ... anguage=fi
Verta, hikeä ja T-paitoja
Kuusi tavallisen trendikästä brittinuorta lähtee Intiaan ottamaan selvää, kuinka heidän muotivaatteensa tehdään. Aluksi nuoret koettavat selviytyä New Delhissä isossa tehtaassa minimipalkalla. 1/4. T: Ricochet / BBC.
Tässä toisessa linkissä kerrotaan mihin nuo halpisvaatteeet lopulta päätyvät jos jäävät myymättä: SILPPURIIN, vaikka köyhiä ja viluisia riittäisi http://www.nytimes.com/2010/01/06/nyregion/06about.html
Pysähdy ja mieti hetki tätä, pyydän.
Meillä auttoi se että muutettin kauemmaksi kaupungista, niin ei tuu enää lähdettyä sinne usein