Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähes samanlainen etunimi - apua!

Vierailija
13.01.2010 |

Meidän tulisi kohta päättää, että minkä nimen vauvamme saa kasteessa. Suosikkinimi on ollut jo kauan valmiina, mutta...

Hyvälle ystävälleni syntyi aiemmin vauva, joka sai nimekseen lähes saman nimen, kuin mitä olimme suunnitelleet omalle lapsellemme! Emme millään haluaisi antaa ns. kakkosnimivaihtoehtoa, mutta jotenkin pelkään, että ystäväni suuttuu tai luulee minua matkijaksi, jos pitäydymme nimivalinnassamme.

Eli nimissä olisi erona vain yksi kirjain, esim. Mika vs. Miika.

Mielipiteitä siitä, miten meidän tulisi nyt toimia? En ole uskaltanut puhua asiasta ystäväni kanssa. Onko mautonta tai jotenkin loukkaavaa, jos annamme omalle lapsellemme hyvin samantapaisen nimen?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka meillä on Eemeli. Mua vähän rassasi, koska lapset melkein samanikäisiä. Lapsemme eivät ymmärtäneet, miksi serkku oli saman niminen kuin meidän poika.

Vierailija
22/35 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka meillä on Eemeli. Mua vähän rassasi, koska lapset melkein samanikäisiä. Lapsemme eivät ymmärtäneet, miksi serkku oli saman niminen kuin meidän poika.

Eihän Eemil ja Eemeli ole sama nimi!? Samaa kantaa kyllä, mutta täysin eri nimi. Meilläkin veljeni/omani Eelis ja Eeli, eikä edes ne ole minusta sama nimi! Ja olemme tosi paljon tekemisissä, eikä ketään suvussa rassaa yhtään! Joskus hupaisasti sanovat Iso-E ja Pikku-E, koska meidän poika on paljon pienempi, vaikka ovat saman ikäisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoisen raskausaikana meillä oli 2 nimivaihtoehtoa, joista toisen esikoinen sai nimekseen.

toisen raskauden aikana heti mietittiin että jos tulee tyttö niin nimi on jo valmiina ja niinhän sitten kuopus saikin nimekseen sen mikä jo aikaisemmin oli valmiina.

no sitten reilu kuukausi kuopuksen syntymän jälkeen paras ystäväni oli kylässä (asuu eri kaupungissa) ja kysyi että olimmeko puhuneet nimistä aikaisemmin, itse olin ihan kysymysmerkkinä enkä tiennyt mistä ystävä puhuu. selvis sitten että ystäväni oli miettinyt samaa nimeä, hän ei tosin ole raskaana. olivat siitä jutelleet toisen ystävämme kanssa mutta minä en ollut silloin paikalla ja koska tosiaan asumme eri kaupungeissa niin ei aina kaikista asioista tule juteltua.

ja en ole voinut unohtaakaan asiaa koska nimi oli meillä jo valmiina, olisinhan sanonut jo silloin ystävälleni että hei mekin ollaan sitä nimeä mietitty.

mutta pointtina mulla oli että juttele ystäväsi kanssa. minäkin aion vielä ystävälleni sanoa kunhan taas näemme että jos tytön tulevaisuudessa saa niin mua ei ainakaan haittaa jos laittaa saman nimen. lapsemme tuskin koskaan tulevat asumaan samassa kaupungissa, olisivat eri ikäisiä eikä matkimisestakaan olisi kyse.

Vierailija
24/35 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta meidän lapsilla on aika erikoiset/harvinaiset nimet, jolloin matkimismomentti tuntuisi vieläkin selvemmältä.

Muutenkin inhoan ihmisiä, joilla ei ole mielikuvitusta omiin juttuihin, vaan ottavat kaiken annettuin muilta. Ap:n tapauksessa kannattaisi kuitenkin ottaa kaveriin yhteyttä ja selittää tilanne - kuten täällä teit.

Vierailija
25/35 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta meidän lapsilla on aika erikoiset/harvinaiset nimet, jolloin matkimismomentti tuntuisi vieläkin selvemmältä. Muutenkin inhoan ihmisiä, joilla ei ole mielikuvitusta omiin juttuihin, vaan ottavat kaiken annettuin muilta. Ap:n tapauksessa kannattaisi kuitenkin ottaa kaveriin yhteyttä ja selittää tilanne - kuten täällä teit.

Vierailija
26/35 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis poika ja eelis tyttö?

väestörek. mukaan eelis voi olla kumpi vaan?

Vierailija
27/35 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se hirveetä, että jokainen ei keksi lapselleen omaa, uniikkia nimeä, vaan käyttävät sellaisia, joita on jo annettu. Siksi mun tytöstä tulee ainakin Susannica.

Vierailija
28/35 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä olette ajatelleet. Voithan tuota sen kaverillesi etukäteen kertoa, sanot vaan että meillä on ollu tämä nimi jo päätettynä niin halutaan se laittaa samankaltaisuudesta huolimatta.

Kun meidän tyttö sai nimen, niin pikkuveljeni oli kovasti harmissaan, koska oli tykästynyt samankaltaiseen nimeen, eroa tosiaan vain yksi kirjain. No, veljeni on vielä nuori joten asia ei ole ainakaan kuuteen vuoteen ajankohtainen (toivottavasti :)). Minun puolestani voi aivan hyvin sen nimen käyttää, kaunis nimi se on sekin :)

Vierailija
29/35 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran kyse ei ole edes samasta nimestä :)

Laitatte sen nimen jota olette ajatelleetkin, ja jos asia sua häiritsee niin voit toki ystävällesi selittää asian. Tai vaikka jutella etukäteen kuten moni täälläkin on ehdottanut.

Ja numerolle ?: miten niin Eemil ja Eemeli ovat sama nimi? Eivät ole, sanopa vaikka ääneen ja kuulostele :)

Vierailija
30/35 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta meidän lapsilla on aika erikoiset/harvinaiset nimet, jolloin matkimismomentti tuntuisi vieläkin selvemmältä.

Muutenkin inhoan ihmisiä, joilla ei ole mielikuvitusta omiin juttuihin, vaan ottavat kaiken annettuin muilta. Ap:n tapauksessa kannattaisi kuitenkin ottaa kaveriin yhteyttä ja selittää tilanne - kuten täällä teit.

antaakseen lapselleen jonkun tietyn nimen? Meillä ainakin on ollut aina lapsille nimi otettuna suvusta, ja jos joku mun serkku on ajatellut raskaana ollessaan samaa asiaa ja samaa nimeä, niin eihän se ole matkimista, vaikka mun lapsi saisikin saman nimen!

Vierailija
31/35 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja JOS ystävä antaa saman nimen omalleen, niin onhan se säälittävää. Maailma ja allakka ovat nimiä täynnä, pakkoko sitä on aivan samaa ottaa.

Mun kavereilla kävi niin, että eka antoi tyttärelleen nimeksi Maleena ja toinen, hyvä kaverinsa taas antoi myöhemmin lapselleen nimeksi Matleena. Ja välit meni poikki tai ainakin kylmeni, koska sitä ekaa harmitti matkinta, sanoi suoraan minulle tästä.

Ja jos he tunnistavat tästä, niin tulipahan selväksi asia.

Vierailija
32/35 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

antoi ymmärtää että emme olisi saaneet antaa valitsemaamme nimeä lapsellemme, sillä serkkuni oli ajatellut antaa kyseisen nimen JOS hänelle joskus syntyisi poika.

Arvatkaas vaan pidimmekö päämme? :)

Vierailija
33/35 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos samanniminen lapsi on jo olemassa ystävällä, niin en todellakaan tajua.

Vierailija
34/35 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma lapseni on täysi kaima eräälle kaverillemme.

Vierailija
35/35 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siitä ystävyys väljähtyy niin saakin väljähtyä.

Meillä on kaimat kaverin kanssa eikä ikinä ole ollut mitään ongelmaa. Toinen kastettiin ensin ja sen kuullessaan toinen kertoi, että eikä, mekin on ajateltu sitä nimeä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi