Herpes ja raskaus - nyt iski viime hetken paniikki! :(
Olen 33. viikolla raskaana ja kärsin ajoittain huuliherpeksestä. Tämän raskauden aikana se on vaivannut pari kertaa suht laajalla alueella (useita rakkularykelmiä suun ympärillä).
Nyt aloin panikoida, että mitäs jos "onnistun" vahingossa tartuttamaan herpeksen alapäähäni? :( Pesen toki käsiäni huolellisesti jne, mutta ainahan vahinkoja voi sattua. Pelkään, että minuun herpes taas juuri ennen synnytystä, mutta sitä ei huomatakaan synnytyskanavassa ja vauvalle käy jotain. Tai sitten huomataan ja joudun sektioon, mikä on tietysti vauvalle parasta, mutta miten selitän asian kaikille? :(
Kommentit (7)
siis jos herpes nro 1 eli huuliherpes jo ihmisellä, luulisin, ettei enää tartu sukuelimiin. Mutta voit suuseksin tai ehkä jopa käsienvälityksellä tartuttaa sen toiselle ihmiselle. Siis näin kuvittelisin. Niillä vauvoilla, joiden äöidillä on huuliherpes, saavat sen yleensä jo vereensä odotusaikana muttei yleensä puhkea näkyviin. ???
siis jos herpes nro 1 eli huuliherpes jo ihmisellä, luulisin, ettei enää tartu sukuelimiin.
Sukuelinherpeksistä 20% on tämän viruksen aiheuttamia, eli näillä luvuilla samalla ihmisellä voi kyllä olla saman viruksen aiheuttama herpes molemmissa päissä.
2 täysin eri asiaa.näin sanoi mulle lääkäri.
se on sun verenkierrossa.
niin miten ihmeessä se vois tarttuu sukuelimiin kun sulla se on jo.sukupuoli elimiin jos saat tartunnan niin se on aivan eri asia.
googleta tietoa.
Olen 33. viikolla raskaana ja kärsin ajoittain huuliherpeksestä. Tämän raskauden aikana se on vaivannut pari kertaa suht laajalla alueella (useita rakkularykelmiä suun ympärillä).
Nyt aloin panikoida, että mitäs jos "onnistun" vahingossa tartuttamaan herpeksen alapäähäni? :( Pesen toki käsiäni huolellisesti jne, mutta ainahan vahinkoja voi sattua. Pelkään, että minuun herpes taas juuri ennen synnytystä, mutta sitä ei huomatakaan synnytyskanavassa ja vauvalle käy jotain. Tai sitten huomataan ja joudun sektioon, mikä on tietysti vauvalle parasta, mutta miten selitän asian kaikille? :(
2 täysin eri asiaa.näin sanoi mulle lääkäri. se on sun verenkierrossa. niin miten ihmeessä se vois tarttuu sukuelimiin kun sulla se on jo.sukupuoli elimiin jos saat tartunnan niin se on aivan eri asia. googleta tietoa.
Useammin alapään infektion aiheutta herpes simplex 2, mutta noin 20% tapauksista on ykköstyypin viruksen aiheuttamia.
Jos siis on saanut tartunnan sinne alapäähän, sehän edellyttää sitä. Sehän voi periaatteessa juuri tarttua niin, että koskettelee esim. rakkulaa, saa rakkulanestettä sormiinsa ja sitte sormeilee alapäätään, periaatteessa näin se voisi tarttua. Herpes nro 1:hän voi olla myös alapäässä sekä yläpäässä, myös nro 2 molemmissa. Kannattaa varoa sitä rakkulanestettä aktiivisessa vaiheessa, siitä ne virukset leviävät. Koska olet raskaana, suosittelen, että keskustelet lääkärin kanssa tai neuvolassa tästä herpesasiasta, sehän on tosi hyvä, että osaat/tiedostat jo asian ja osaat toimia siten varovaisesti sen kanssa.
aiheuttaa rakkulan genitaalialueellakin, etenkin, jos sen sinne ihan omin sormin siirtää.. Ikävä kyllä.
Jos rakkulat ovat aktiivisena synnytyskanavassa synnytyksen alkaessa, tehdään sektio. Jos rakkulat ovat esim. reidessä, ne voidaan peittää.
Jos todella kyse on samasta viruskannasta (ei siis primaaritartunta), on veressäsi myös vasta-aineita, jotka vähän suojaavat myös vauvaa. Tartuntaa synnytyksen aikana on kuitenkin vältettävä!
Oman viruskannan siirtäminen genitaalialueelleen on kuitenkin harvinaista, joskaan ei mahdotonta (itse kuulun näihin epäonnisiin..).
Tää alla oleva lainaus on taas ihan puutaheinää.
Niillä vauvoilla, joiden äöidillä on huuliherpes, saavat sen yleensä jo vereensä odotusaikana muttei yleensä puhkea näkyviin. ???
Vasta-aineita siirtyy sikiöön raskausaikana, mutta itse virus ei. Jos pienellä lapsella on herpes, on hän saanut tartunnan syntymänsä jälkeen.
öö sanomalla että huuliherpeksen tartutit alapäähäsi.. vai miten sitten oikeasti meinasit toimia :D