Arvostatko enemmän aineenopettajaa kuin luokanopettajaa? Miksi?
Ja minkä aineen opettajaa erityisesti?
Kommentit (9)
Kyse on kahdesta eri koulutuksesta eri ammattien tarpeisiin. Itse olen muuten aineenope.
aineenopettajan opiskelu yliopistossa on varsin itsenäistä ja siinä täytyy osata ohjata itseään jonkun verran. Siis että saa ne suoritettua läpi oikeassa järjestyksessä jne.
Luokanopettajan opinnot taas on aika koulumaiset ja siinä putkessa ei kauheasti oma-aloitteisuutta tarvita, vaikka periaatteessa tutkinnot ovat samantasoisia.
Ja riippuu aineesta. Joku liikunnanmaikka on vähän eri kuin ruotsinopettaja, siis profiililtaan yleensä. :=)
Arvostan kuitenkin luokanopettajia enemmän. Työ on raskaampaa, yleensä.
Harva aineenope on kuitenkaan mikään varsinainen pedagogi toisin kuin luokanopet.
aineenopettana koulutusta, joka kuitenkin muodostuu pääaineen ja laajan sivuaineen teoreettisista opinnoista joissa todella paneudutaan syvällisesti asioihin.
Luokanopettajat saavat opintoviikkoja (tai nykyisin pisteitä) sirkustelusta ja sukkien kutomisesta. Ja reflektoinnista. Eipä paljon päätä purista tuollaiset kurssit.
Toisaalta jos itse työtä ajatellaan, niin luokanopettajilla on suurempi vastuu. He ovat kuitenkin mukana tukemassa lapsen kehitystä järkeväksi aikuiseksi. Aineenopettajat keskittyvät enemmän opettamaan omaa ainettaan, ei niitä nuoria.
-luokanopet tuntee oppilaansa paremmin.
-aineenopettajilla on omasta aineestaan enemmän tietoa, mutta luokanopen täytyy selviytyä monista erilaisita aineista, jopa taideaineista
-aineopet opettavat yleensä murkkuikäisiä, jotka tosi hankalia
-luokanopet tekevät kiinteämmin yhteistyötä perheiden kanssa
-omasta mielestäni tärkeitä ja vaativia molemmat. Aineenopettajilla työ on mielestäni enemmän opettamista, luokanopeilla myös kasvattamista...
arvostan useiden aineenopettajien koulutusta enemmän kuin luokanopejen. LO-opinnot on aikamoista puppua verrattuna siihen, mitä lukee joku filologian opiskelija esimerkiksi. Kasvatustiedehän nyt on aikamoista löysäilyä. Mistään muusta aineesta ei saa opintoja kasaan vasemmalla kädellä...
Työ tietysti molemmilla on arvokasta.
Sehän on ihan tilanteesta kiinni oleva asia! Ethän sinä ihmisten kanssa tosielämässä keskustellessasikaan heittele heidän silmilleen kysmyksiä (ainakin toivon niin).
Arvostan kaikkia opettajia jotka saavat lapseni oppimaan sen, mitä heidän on hyvä oppia.
Tekevät erittäin haasteellista ja raskasta työtä. Sitä ei kaikki usko ellei itse kokeile.