Tämä on aivan naurettavaa... mutta auttakaa hyvät naiset!
Miten pystyn perustelemaan miehelleni, että 1-vuotiaalle (ja siitä eteenpäin) annetaan RASVATONTA lehmänmaitoa, neuvolankin suositusten mukaan?? Se haluaa juottaa meidän "vauvalle" ykkösmaitoa koska "pitää siinä nyt rasvaakin olla" ja "mäkin oon juonu aina sinistä maitoa ja hyvä on tullu". Kyseessä on koulutettu, muuten ihan järkevä mies, hyvä isäkin vielä.
Auttakaa? Kiitos!
Kommentit (56)
kompromissi? Eli kaurapuurot teette ja tarjoatte ykkösmaidosta, juotte rasvatonta. Kaurapuuro on erittäin hyvä korvike runsaasti sokeria sisältäville jugurteille ja muroille, joten jos tuolla saisi puuron maistumaan paremmin, kannattaisi todella vaihtaa ykköseen tai vaikka punaiseen maitoon.
viittaavat siihen, että vehnänproteiinit voivat vaikuttaa 1-tyypin diabeteksen kehittymiseen.
Tässä uutinen Lääkärilehdestä:
www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=7622/type=1
1-tyypin diabeteksen puhkeamisen syitä ei vielä täysin tiedetä, mutta ravitsemusperäiset syyt - maito ja viljat etunenässä - ovat edelleen tutkimuksen kohteena.
... jotain kevytmaitopurkkia. : D Täällä ei "saa" antaa alle 3 v muuta kuin täysrasvaista maitoa. Siitä saa sitten kuulemma siirtyä pikkuhiljaa kevytmaitoon, jos haluaa.
Mieheni kun tapasin, käytti hän irlantilaiseen tapaan vain ja ainoastaan täysrasvaisia maitotuotteita. Itse asiassa vuonna 1998, kun tänne reissuun lähdin, ei Irlannista juuri kevytmaitoa saanut. Jossain hyllyn perällä oli joskus joku orvonnäköinen purkki.
Nykyään on kevyttä sitä ja tätä joka kaupassa, joten lapset syövät ja juovat sitä, mitä nyt jääkapissa milloinkin on.
Tosin edelleen täällä suositaan täysrasvaista. Sain osakseni kummallisia mulkaisuja, kun kehtasin synnärillä pyytää muroihini kevytmaitoa. Kätilökin kommentoi, että eihän sellaisella pelillä oma maitokaan minulla nouse ja vauva kuolee nälkään! : )
että ostatte mitä maitoa sattuu (sinä varmaan rasvatonta, miehesi ykkösmaitoa), juotatte lapselle mitä kaapista löytyy, kaikki on tyyttyväisiä ja lapsikin oppii että on erimakuisia maitoja ja kaikki kelpaa juotavaksi.
Ei tää asia oikeasti ole nimittäin iso, kuten monet muutkin sanoi.
Täälläkin on joitain vastaajia joiden mielestä rasvaton maito on pahaa. Kyllä se niin on, että se ei ole pahaa, jos sitä on koko elämänsä juonut. Itse juon ruuan kanssa rasvatonta (tosi hyvää) ja puuron/murojen tms kanssa kevytmaitoa (sopii paremmin), sama kaava pätee lapsillekin. Lasten leivän päälle kannattaa laittaa rasvaisempaa margariinia (60-80%), jos enimmäkseen juovat rasvatonta maitoa.
Mutta eivät nämä asiat niin vakavia ole, tunnut itse ottavan asian vähän liian tosissasi :)
meillä on kolme poikaa, vanhin 9-v. Ovat niin laihoja, että juotan ykkösmaitoa, rahkajälkiruuan teen vispikermaan silloin kun sitä teen, ja oivariinia syömme. mozzarella-salaattiin reilusti oliiviöljyä, kaikki menee, ja silti ovat hoikkia, 2/3 suorastaan laihoja. Mut niin ne tahkoavatkin tuolla ulkona lumessa 2 tuntia kerrallaan.
Kun vein esikoista lääkäriin aikoinaan laihuuden takia, lääkäri sanoi että on ilo silmälle.....sokeria rajoitan, limsaa meillä on todella harvoin, ja pyrin tarjoamaan kotiruokaa.
neuvolantäti antoi oikein ohjeeksi juottaa lapselle kevytmaitoa,koska paino muutenkin alhainen.Löytyy meidänkin suvusta sydänsairauksista syöpää ym..sairauksia ja miehelläkin 1 tyypin diabetes,kaikkeen ei voi itse vaikuttaa.Vielä toistaiseksi saamme olla iloisia terveistä lapsista ja toivottavasti jatkossakin.
tai jos antaa rasvatonta, tulee mukaan laittaa kasviöljyä. Naurettavaa vouhkata jostain 1%:n rasvamäärästä...
Korjataas nyt vähän. Rasvaton maito on vaarallista! Maidossa on oltava rasvaa jotta se olisi terveellistä. Maitorasvassa on kaikki maidon vitamiinit ym. Rasvaton maito on myös värjättyä...rasvattomat ym. kevyt tuotteet ovat järjettömiä ja luonnonvastaisia. miksi sitten yleensäkin juotat lapsellesi maitoa jos sen on oltava jotain mahdollisimman pitkälle jalostettua. Suomen koululääketiede on väärässä tässäkin suhteessa. esimerkiksi ranskassa juodaan maito maitona, voit voina, liha lihana jne...suomi on täynnä virheellistä tietoa oikeasta ravitsemuksesta...ja niin, ranskassa hyvin vähän diapetesta ym. kansantauteja joita suomi pullollaan! lapsellesi hankit diapeteksen syöttämällä sokerisia välipaloja ja kevyttuotteilla.
Eihän? Hyviä rasvoja, eli kasvirasvoja? Oonko oikeesti liian fanaattinen? En halua lapselleni ykkös tyypin diabeetesta ym yms, sukurasitteita löytyy...
-ap
Tuskin se sunkaan maitosi (eläin)rasvatonta oli, jos oot tähän mennessä siis imettänyt.
maitoon, kuinka masentavaa.
Meillä juodaan tummansinistä ja punaista. Ruotsalaistutkimuksenkin mukaan punaista maitoa juovat pysyvät hoikempina : )
Taudit tulee sokereista, ei rasvoista, sanon minä.
Mieti, kuinka rasvaista äidinmaito on - miksi lapsen maidon yhtäkkiä siis pitäisi olla rasvatonta?
Meillä on koko perhe juonut ykköstä aina, ja neuvolankin mielestä ok. Nyt olen vaihtamassa 3-vuotiaille vieläpä kevytmaidon, koska eivät halua levitettä leivän päälle ja minusta saavat liian vähän rasvaa, koska teen muutenkin vähärasvaisia ruokia.
Muistan taannoin, kun tuttavan lapsella oli selittämättömiä selkävaivoja, joita tutkittiin ties miten paljon. Sitten joku vanhakantainen lääkäri käski vaihtaa margariinit ja kasvisrasvat aitoon voihin ja lapsen selkäkivut oli mennyttä! Kyllä minä uskon, että rasva toimii jotenkin "voiteluaineena".
Nykyään siis suositellaan maitoputken pesuvettä lapsille?? No ei ole ihme että lapsistä tulee häiriköitä ja tyhmiä
Jos ei ole ongalmia, niitä pitää siis tehdä.