Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tämä on aivan naurettavaa... mutta auttakaa hyvät naiset!

Vierailija
12.01.2010 |

Miten pystyn perustelemaan miehelleni, että 1-vuotiaalle (ja siitä eteenpäin) annetaan RASVATONTA lehmänmaitoa, neuvolankin suositusten mukaan?? Se haluaa juottaa meidän "vauvalle" ykkösmaitoa koska "pitää siinä nyt rasvaakin olla" ja "mäkin oon juonu aina sinistä maitoa ja hyvä on tullu". Kyseessä on koulutettu, muuten ihan järkevä mies, hyvä isäkin vielä.

Auttakaa? Kiitos!

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on ihan sama, että juoko lapsi rasvatonta vai ykkösmaitoa, joten miten olisi kompromissi: mies antaa lapselle sitä ykksömaitoa ja sinä rasvatonta.

kaikessa yksinkertaisuudessaan annatte sitä maitoa mitä itsekkin juotte!!!

Vierailija
22/56 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän? Hyviä rasvoja, eli kasvirasvoja? Oonko oikeesti liian fanaattinen? En halua lapselleni ykkös tyypin diabeetesta ym yms, sukurasitteita löytyy... -ap

JOS kuitenkin suvussanne on esim. korkeaa kolesterolia ja verenpainetta - kuten meillä miehen suvussa - niin on aivan järkevää jo pienestä pitäen totuttautua rasvattomaan maitoon. Eläinrasvoja ON syytä välttää, mieluummin tilalle kasvirasvoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä mä vähä relaan... huoh. Tekee kyllä tiukkaa antaa yhtään periks. Joo ostetaan varmana kumpikin eri maitoo ja juotetaan kilpaa :) Mun pointti on siis nimenomaan se, että ei eläinrasvoille, ja mieluummin kasviöljyä puuroon jne. Mutta eiköhän sille "vauvalle" ne karkit ja pullat ja muutkin mössöt aikoinaan maistu jos äitiinsä tulee, ei kai se maito ainoa paha ole...

-ap

Vierailija
24/56 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä ei tietenkään maitoa juoda joka aterialla, mutta lapset sitä juo usein aamu/iltapalalla (kaakaona) ja maito on usein täysmaitoa...

Eli varmaan 1% maito on ihan ok... Joissain asioissa on myös hyvä antaa "miehen päättää".

Vierailija
25/56 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysrasvaista maitoa usein juovat lapset ovat hoikempia kuin vähärasvaista tai rasvatonta maitoa juovat ikätoverit, ilmenee tuoreesta väitöstutkimuksesta.

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Väitös+Rasvaista+maitoa+juovat+laps…

Vierailija
26/56 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsena vielä kuluttaa sen rasvan, joten siitä ei ole haittaa. Tosin nykyään suositellaan rasvatonta maitoa ja rasvalisää, jotta se rasva olisi terveellisempää kasvirasvaa.

Vierailija
27/56 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

puuttumatta muutoin tuohon mutta tiedoksi vaan se että 1-tyypin diabetes EI JOHDU ravinnosta...hoh.

t. diabeetikon äiti

Vierailija
28/56 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti nämä kaikki keskittymishäiriötkin lapsille tulee, kun kehittyvät aivot ei saa rasvaa. Ennen muksuille annettiin ihan kulutusmaitoa, läskisoosia jne. Ja ihan hoikkia ihmisiä olivat. Ja nämä samat läskisoosi-lapset on nyt keski-iässä ja terveitä kuin mitkä. Lapsensa tulevat todennäköisesti kuolemaan nuorempana...

Vierailija
29/56 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan välillä antaa rasvatonta ja välillä 1maitoa. Lapsikin oppii tykkäämään erilaisista "mauista". Ruuanlaittossa yms. käytät kasviöljyä. Rauhoitu nyt vaan. Pääasia, että saa niitä "hyviä" rasvoja suhteessa enemmän. Kyllä niitä eläinrasvojakin lapsi tarvitsee :)

t.th

Vierailija
30/56 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

KEVYT MAITOA meidän lapselle. Satikutia on tullu joka suunnalta. Neuvolasta ja sukulaisilta. Kerran tuli kahvilassa nainen sanomaan että eikö pitäisi juottaa rasvatonta.

Vastaukseni on aina sama: Niin pitkään kun minussa henki pihisee, ei minun katon alle ilmesty yhtäkään purkkia sammion huuhtelu vettä. (rasvatonta maitoa)

Ihmiset on nykyään yli hysteerisiä. Jos on terveelliset elämäntavat, monipuolinen ruokavalio ja maalaisjärkeä niin sillä ei ole mitään merkitystä juotko rasvatonta vai ykkösmaitoa.

Mut on kasvatettu täys maidolla ja vielä olen tässä :D

Vierailija
31/56 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ostatte mitä maitoa sattuu (sinä varmaan rasvatonta, miehesi ykkösmaitoa), juotatte lapselle mitä kaapista löytyy, kaikki on tyyttyväisiä ja lapsikin oppii että on erimakuisia maitoja ja kaikki kelpaa juotavaksi.

Ei tää asia oikeasti ole nimittäin iso, kuten monet muutkin sanoi.

Vierailija
32/56 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitin nimen omaan kakkostyypin diabetesta, en ykkös...

Mieskin luki ketjun ja myhäilee tyytyväisyydessään.

-ap

Vierailija
33/56 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

löytyy sekä kevyt että rasvattomana vaihtoehtona

Vierailija
34/56 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni kanssa juomme kahvit kahvikerman kanssa! Joskus lisäämme keittoihin smetanaa!! Olemme molemmat akateemisesti koulutettuja, miehellä kaiken huipuksi liikuntatieteiden maisterin tutkinto :D.

Vierailija
35/56 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme poikaa on, ja esikoinen joka täyttää kohta 7 on todellinen kuivan kesän orava, laiha kuin mikä, kaksi pienempää rotevampia, mutta hoikkia hekin.

Isäni kutsuu rasvatonta maitoa tonkanpesuvedeksi, ja siltähän se maistuukin. Meillä aikuiset ei juurikaan juo maitoa.

Mutta noin ylipäätään, mä en tajua suomalaisten puusilmäisyyttä niin monissa asioissa. Meillä syödään hulluna kevyttuotteita, vouhkataan maidonjuonnin tärkeydestä, mutta pitää olla rasvatonta jne. jne. JA sitten täältä löytyy läskeimmät ja osteoporoisimmat ihmiset... miten tää ei vaan nyt jotenkin täsmää?

Vierailija
36/56 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se saa juoda tankkimaitoa. Paljon terveellisempää kuin mikään meijerin kautta käynyt soossi. Sitgä aitoa maitoa, jossa vitamiinit ja rasvat luonnollisessa muodossaan. mitään lisäämättä tai mitään pois ottamatta.

Vierailija
37/56 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useaan ruokaan laitan kermaa. En usko että siitä mitään tulee :) Onhan tosiaan ennenkin ihmiset ryystäneet maitoa ihan normaalisti.

Vierailija
38/56 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rasvaprosentti on keskimäärin 4,5% (sehän vaihtelee vähän äitikohtaisesti). Tyydyttynyttä rasvaa on tuosta alle puolet, rasvahappokoostumus löytyy täältä:

www.fineli.fi/food.php?foodid=603&lang=fi

Ja ihminenhän on tunnetusti nisäkäs eli eläin - ihan eläinrasvaa siis, huih.

Aivan järjetön suomalaisen neuvolan suositus siirtyä rasvatttomaan maitoon. Täällä Tanskassa suositellaan lapsille täkäläistä "punaista" maitoa. Ja silmämääräisesti arvioituna - lapset (ainakin kouluikäiset) ON täällä hoikempia.

Vierailija
39/56 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

KEVYT MAITOA meidän lapselle. Satikutia on tullu joka suunnalta. Neuvolasta ja sukulaisilta. Kerran tuli kahvilassa nainen sanomaan että eikö pitäisi juottaa rasvatonta.

Vastaukseni on aina sama: Niin pitkään kun minussa henki pihisee, ei minun katon alle ilmesty yhtäkään purkkia sammion huuhtelu vettä. (rasvatonta maitoa)

Ihmiset on nykyään yli hysteerisiä. Jos on terveelliset elämäntavat, monipuolinen ruokavalio ja maalaisjärkeä niin sillä ei ole mitään merkitystä juotko rasvatonta vai ykkösmaitoa.

Mut on kasvatettu täys maidolla ja vielä olen tässä :D

eikös kevytmaidossa oo rasvaa peräti - wait for it - PUOLITOISTA PROSENTTIA! Herranjumala mikä määrä! Ihan hirveetä kermaa!

Mammat, jos haluatte antaa lapsellennen eläinrasvatonta juomaa, josta saa kalsiumia, niin voittehan antaa vaikka kaura- tai soijamaito. Jos ette pelkää jotain hassua puoltatoista prossaa eläinrasvaa, niin sitten kevytmaitoa.

Mä oon kasvissyöjä, enkä käytä muita maitotuotteita kuin juustoa, mutta kyllä mulle on ainakin aika selvää, että eläinrasva ei voi olla sopivasti annosteltuna ihmiselle vaarallista, koska ihminen on luonnostaan sekasyöjä, eli pystyy sulattamaan niin kasvis- kuin liharavintoa.

Mun mielestä se on vaarallisempaa, ettei anna lapselle tarpeeksi rasvaa. Eikös päivittäisestä energiansaannista 20% pitäis tulla rasvasta? Mä olen sen verran rasvauskovainen, että olen päättänyt, että kun tulen raskaaksi, alan pitkin hampain syömään kalaa, ja syötän sitä myös lapsilleni, ihan aivojen hyvinvoinnin kannalta.

Vierailija
40/56 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se saa juoda tankkimaitoa. Paljon terveellisempää kuin mikään meijerin kautta käynyt soossi. Sitgä aitoa maitoa, jossa vitamiinit ja rasvat luonnollisessa muodossaan. mitään lisäämättä tai mitään pois ottamatta.

navetassa lypsettäviä :) Naapurissa oli ja muksu joskus joikin mutta lopetti toimintansa :/