Mistä syistä olette aloittaneet äitiysloman varhennettuna?
Meillä laskettu aika heinäkuussa ja äl alkaisi kesäkuun alkupuolella. Eskari kuitenkin loppuu jo reilusti toukokuun puolella ja olenkin nyt miettinyt, että jos varhentaisi alkua sen verran, ettei eskarilaisen enää tarvitsisi jäädä hoitoon...
Kokemuksia!
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="12.01.2010 klo 20:38"]
vaihtoehtoina oli jäädä äitiyslomalle joulukuussa -05, jolloin multa otettiin vuoden 2004 tulot huomioon, jolloin ansaitsin erittäin paljon ja toinen vaihtoehto oli jäädä lomalle tammikuussa 2006, jolloin multa olis otettu huomioon vuoden 2005 tulot, jotka olivatkin sitten minimaalisen pienet. Eli raha ratkaisi!
[/quote]
eii. 2005 joulukuussa olisi otettu 2003 tulot ja 2006 tammikuussa 2004. Aina edellinen vuosi.
Halusin kotiin laittamaan ja ihastelemaan vauvantarvikkeita. Kokonaisaika kotona tulee pidemmäksi, kun hoitovapaata voi saada 3-vuotiaaksi asti. Ei siihen perusteluja kysytty, jäin vain.
Siitä syystä varhennettuna 50 pvää ennen laskettua aikaa .
Ilmassa leijui ikävä päätös työaikani vähentämisestä vain hieman ennen äitiyslomaa. Kun tulin tällä lailla vastaan, vältyimme isommalta erimielisyydeltä ja asian viemiseltä eteenpäin.
En kyllä tätä oikeaa syytä kertonut kuin kahdelle lähimmälle ihmiselle. Muille tyydyin vain toteamaan, että päätin jäädä äippälomalle vähän aikaisemmin. :)
Eikä siihen tarvita mitään syitä selittää.
Aika vähennetään kuitenkin loppupäästä.
tuntui, että kotiminä ampaisi liikaa työpaikalle. Olen töissä erittäin suorituskeskeinen, enkä voinut sietää kommentteja vatsastani, enkä ylipäätään kotiasioistani halua puhua töissä.
ettei tarvinut mennä kesäloman jälkeen töihin, vaan sain jäädä saman tien äitiyslomalle. Samalla äitiysloma loppui aiemmin, mikä sekin itse asiassa oli mulle edullisempaa seuraavan kesän lomia loman palkkaa ajatellen.
sen mitä pystyi, eli olikos se 20 vai 30pv enemmän kuin normaalisti. sitä ennen mulla oli sopivasti kesäloma, joten jäin pois töistä n 3kk ennen laskettua aikaa.
Syynä se että mulla oli ollut ennenaikaisia supistuksia vähän väliä. Olen myyjänä kaupassa ja aamuisin siellä on kauhea kiire kun täytyy saada tavarat hyllyyn ja välillä täytyy nostella todella raskaita taakkoja. Tämä sitten aiheutti niitä supisteluita.
Ensimmäinen lapsi on vaikeasti allerginen siitepölyille, lisäksi astmaatikko. Sairastelee keväisin ja kesällä paljon, senkin vuoksi olisin jatkuvasti joutunut olemaan sairaslomalle, vaikka mieskin olisi oman osansa lapsen sairastaessa ollut töistä pois.
Opiskeluihinhan tuo ei mitenkään vaikuttanut. Näin pääsin myös nopeammin kotihoidontuelle, joka oli korkeampi kuin äitiyspäiväraha. :D
muistaakseni 10 pv varhennettuna. Työsopimus päättyi ja jäin hyvillä mielin kotiin esikoisen kans. Lisäksi saattoi olla taloudellisestikin parempi juttu, sillä sain sit ä-loman loputtua pitempään kh-tukea myös silloin alle 3-vuotiaasta esikoisesta enkä vain vauvcasta.
Syynä se että mulla oli ollut ennenaikaisia supistuksia vähän väliä. Olen myyjänä kaupassa ja aamuisin siellä on kauhea kiire kun täytyy saada tavarat hyllyyn ja välillä täytyy nostella todella raskaita taakkoja. Tämä sitten aiheutti niitä supisteluita.
Ensimmäinen lapsi on vaikeasti allerginen siitepölyille, lisäksi astmaatikko. Sairastelee keväisin ja kesällä paljon, senkin vuoksi olisin jatkuvasti joutunut olemaan sairaslomalle, vaikka mieskin olisi oman osansa lapsen sairastaessa ollut töistä pois.
Vähänkö olet ollut outo, että ns. omaan piikkiin olet ollut varhennetulla.
Itse aloitin ekan lapsen kanssa varhennettuna juuri siksi, että kotihoidontuki alkaisi nopeampaa, samoin kuin joku muukin opiskelijaäiti oli tehnyt.
koska tarvitsin rahaa. äp-raha huomattavasti isompi kuin se summa, minkö sain haalittua kokoon ison mahan kanssa.
vaihtoehtoina oli jäädä äitiyslomalle joulukuussa -05, jolloin multa otettiin vuoden 2004 tulot huomioon, jolloin ansaitsin erittäin paljon ja toinen vaihtoehto oli jäädä lomalle tammikuussa 2006, jolloin multa olis otettu huomioon vuoden 2005 tulot, jotka olivatkin sitten minimaalisen pienet. Eli raha ratkaisi!
sain rv. 12 sairaslomaa kerralla pitkälle ja lääkäri ehdotti, että kirjoittaa suoraan 4kk ja jään sitten varhennettuna. Sopi mulle.
Vähänkö olet ollut outo, että ns. omaan piikkiin olet ollut varhennetulla.
Itse aloitin ekan lapsen kanssa varhennettuna juuri siksi, että kotihoidontuki alkaisi nopeampaa, samoin kuin joku muukin opiskelijaäiti oli tehnyt.
ihminen enkä jaksanut kuunnella sen kitinöitä asiasta. En ollut ainoa nainen joka meidän työpaikassa päätyi samaan ratkaisuun.
Menin töihin esikoisen ollessa 11kk, mieheni jäi hoitovapaalle muutamaksi kuukaudeksi. Jäin sitten ensin kesälomalle sen perään varhennetulle äitiyslommalle ja sain olla kotona koko kesän. Kuopus syntyi sitten syyskuussa esikoisen ollessa 1.5v-vuotias.
Opiskeluihinhan tuo ei mitenkään vaikuttanut. Näin pääsin myös nopeammin kotihoidontuelle, joka oli korkeampi kuin äitiyspäiväraha. :D
Olin myös opiskelija, ja äitiysloma alkoi elokuun puolen välin tienoilla. Tein myös kesäjaksolla opintoja, ja siinä oli joku pöhkö säätö, että mun olisi elokuun aikana pitänyt tehdä joku opintokokonaisuus joko puoliksi "odottamaan" äitiysloman ajaksi, väsätä se valmiiksi puolet normia nopeammin tai sitten vaan "lusmuilla" pari viikkoa opintojen suhteen. Yritin neuvotella, että olisin tehnyt opintokokonaisuuden ihan kuten muutkin ja palauttanut normaalisti huolimatta äitiyslomasta, mutta mulle sanottiin, että äitiyslomalla tehtyjä opintoja ei voida katsoa suoritetuiksi, tms. Niinpä mä sitten vaan jäin varhennetulle äitiyslomalle elokuun alusta. No, jälkikäteen mulle selvisi, että opintosihteeri (tai kuka liekään) satuili ihan omiaan, olisin voinut tehdä tuon kokonaisuuden ihan normisti ja palauttaa normiaikaan äitiyslomasta huolimatta, koska olin kuitenkin läsnäoleva opiskelija elokuun loppuun asti. Samapa tuo.
eli iahn samojen 2004 tulojen mukaan se äitiysraha olisi laskettu ;)
ja työpaikka ja fyysisesti raskas työ kyllästytti. Tuntejakin paahdoin että saisin mahdollisimman hyvät rahat 6kk palkalla. Tosin, piti ottaa silti sairaslomaakin ennen varhennettua kun alkoi töissä supistella ennen aikojaan.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2010 klo 20:38"]
[/quote]
Mulla oli sama syy jäädä vuoden viimeisenä päivänä varhennetulle äitiyslomalle vuonna 2007 :) Onneksi neuvoivat verovirastossa ja Kelassa asian minulle parhain päin. Muistaakseni nuo päivät menivät vielä niin nappiin, että kun esikoisen laskettu aika oli helmikuussa, sain juuri mahdutettua sen varhennetun maksimi 50 päivää vuoden viimeiselle päivälle.