Miten selviätte velka ja ulosotto"helvetissä"?
Meillä asuntolainaa n. 100tonnia, kulutusluottoa 45tonnia (köntätty kaikki kulutusluotot nyt kerrankin yhteen). Siipalla jo ulosotossa pari tonnia. Itselläni luottotiedot puhtaat, mutta työttömyysuhka päällä ja paniikki miten HELVETISSÄ TÄSTÄ SELVITÄÄN! Kaikenlisäksi 2 lasta. Onko Teillä muilla näitä kokemuksia ja miten olette selvinneet/selviätte? Itse olen aika pihi, mutta tilanne vain vuosien saatossa karannut käsistä. Nyt kova yritys saada asiat kuntoon.
Kiitos ei moraalisaarnoja, niitä on tullut jo ihan tarpeeksi!
Kommentit (72)
voitte koettaa velkaneuvojalle, en tiedä pääsee sinen helposti tai onko apua. Pitäkää yhden luottotiedot puhtaina, niin puhelin ja asunto ja mahdollinen laina on mahdollista. Ulosotto ei kaada maailmaa, maksatte kolmanneksen palkasta sinne ja vähennätte velkaa. Keskitytte siihen, että elämässä on tärkeintä läheiset ihmiset, te parina ja lapset. Mietitte tulevaisuutta ja vaikka niukkaa, järjestätte matkan kerran vuodessa tai jotain, mitä voi tulevaisuuteen suunnitella. nim. yksi samassa tilanteessa
Kyllä te selviätte eikä maailma kaadu.
Oma tilanne oli sellanen, että sairastuin pahasti yrittäjänä ollessani. Samoin tein oli selvää, etten voi aiemmalla elintavalla jatkaa enää sairasloman jälkeen. Onneksi olin maksanut kohtuullista yel:liä, joten maailma ei heti kaatunut niskaan. Velkaa oli ihan hlvetisti siihen nähden että olen kolmen lapsen yh.
Ensimmäinen temppu oli karsia kaikki ylimääräinen. Koska tiesin etten enää yrittäjäksi palaa, myin auton. Velka pieneni 17000€, kuukausitasolla ~600€. Lisäksi katosi täyskaskot sun muut ylimääräkulut. Kun tiesin sairasloman jatkuvan täydet 300 päivää, lakkautin yrityksen. Sinne katosi sitten kaikki nekin kulut. Ei tullut voittoa vaan ei tullut tappiotakaan.
Tässä vaiheessa mulla oli asuntoon sidottua velkaa kymmeniä tuhansia, lisäksi useiden tuhansien kulutusluotto ja päälle vielä opintolaina. Alkuun ne lyheni ihan kivasti kun oli yelliin sidottu sv-raha. Se kun loppui ja vaihtui työttömyysetuudeksi ja asumistueksi, oli hetken tiukkaa vaan niin vaan sitä on minimitoimeentulolla lyhennetty lainaa ~500€/kk. Nykyään jäljellä on enää opintolaina ja taloon sidottua lainaa ~10000€. Kahden vuoden päästä mulla on enää opintolainaa maksettavana.
Ruoka ei ole koskaan loppunut kesken, maailma ei pysähtyny enkä koe luopuneeni mistään todella tärkeästä. Mulla on auto (tosin vanha ja itse korjattava), lemmikkejä, hyvin puetut lapset. Elämänlaatu on nyt lopulta parempi kuin silloin kiireisinä yrittäjävuosina.
Ja mitkä tulot teillä on?
Voi noi maksaa, jos erät ei ole liian isot. Jos on, niin neuvottele ajoissa ne erät pienemmiksi, älä jätä maksamatta! Muuten itselläsikin menee luottotiedot.
Onko asuntolainassa sitä työttömyyden, sairauden varalta vakuutusta?
Mikä korko kulutusluottokimpassa on?
Kaikki ylimääräinen pois tyyliin lehtitilaukset, ulkomaanmatkat, kalliit harastukset, kilpailuta puhelimet jne.
ehkä muuta omaisuutta kannattaa realisoida ja elää mahdollisimman säästäväisesti nyt. Luottotiedottoman on myös vaikeaa saada vuokra-asuntoa, ja jos asuntolainaa on "vain" tuon verran, ei lainan kuukausierät voi olla juurikaan vuokraa isompia.
Meillä on myös mennyt asiat ns. pieleen. Yritys meni konkurssiin ja taidamme saada vielä tuomion velallisen epärehellisyydestä. Kyllä hävettää ja itkettää. Ja kukapa ymmärtäisi? Niin monta virhettä on tullut tehtyä ja miksi? No siksi kun on halunnut menestyä ja saada taloudellista hyvää itselleen ja perheelleen. En oikeasti tunne itseäni rikolliseksi vaan tämä kaikki on tullut siitä kun on hakenut statusta ja menestystä, joka muuttuikin menetykseksi. Surullista kun aiheuttaa surua myös muille. Nyt pitää saada voimia päästä eteenpäin. Ja selvittää asioitaan. Haluan olla kuitenkin kunnon kansalainen ja tunnen vastuuni..
En tiedä itsekkään miten selvitä,laskuja menee perintään ja summat suurenee!Erehdyin rahavaikeuksissa viime vuonna ottamaan pikavipin jolla hoitaa 2 hengen taloutta, maksaa laskua,ostaa ruokaa jne. Eli talouden tasoittamiseen, tuli maksun aika, ei ollut rahaa, otit toisesta paikasta vipin...kunnes tuli sokeus vippejä oli n.1100€ kuukausitulolla joka paikasta+kulutusluottoja. sain aluksi pankista apua joihinkin, kunnes tilanne todellakin riistäytyi käsistä. En tiennyt itsekkään enään missä mennään, ei edes mieheni kun minä hoidin laskut ja en ymmärrä rahat kuitenkin meni talouden ylläpitoon, koska mitään ei osteltu ja tietenkin laskujen ja vippien maksuun alkuunsa.
Tosiaankin lainaa sai helposti ja jokapaikasta reilun tonnin tuloilla pikavipit jokaisesta mahdollisesta paikasta& joustolaina,cellbes, halens, finaref ymym.
Nyt on sitten pankissa 21 000,00 asuntolainaa, 30 000,00 aikaisempia yhdistettyjä lainoja, 32 000,00 nyt uusia yhdistettyjä lainoja. Ja sitten vielä äidin nimissä laina minun henkilökohtaisten pikavippejen yhdistetty summa en edes muista monta tonnia, mutta lyhennys on kuukaudessa 250,00€+620,00 muut lainat. Olen velkaa myös ystävälle 1000€,toiselle 1000€ ja serkulle 2000€ ja veljelle 1000€ (millähän maksan nekin?) Ja minä olen työttömänä ja saan kuukaudessa vajaa 700€ ja mies työllistettynä alle 1000€. Stressaan jo nyt itseäni taas, kummallekkin on tullut rahat vasta ja kaikki menneet ja vielä olisi laskuja perinnässä mitä maksaa+ normaali laskut päälle ja pitäisi ruokaakin ostaa. Mistään ei saa rahallista tukea!
menee niin pieniksi muuten lyhennykset
ja paskaa voi syoda. runkata etei kay huorilla jne.. vitun surkimus mene nyt hoitolaitokseen
Otatte vähäksi aikaan aso-asunnon ja katsotte miten hommat alkaa pyöriä uudelleen. Ja jos rahaa jää, niin laitatte sen visusti sellaiseen paikkan säästöön, mistä sitä ei helposti saa pois.
Onko hänellä säännölliset tulot? Ei tod. kannata kämppää myydä, tuo on pieni määrä asuntolainaa. Yrittäkää vaikka pidentää laina-aikaa ja saada kuukausierä mahd. pieneksi. Ei teillä vielä hirveitä velkoja ole, kun vain ette enää tee lisää.
Tutustu suomen perintä lakiin ennen kuin kirjoittelet tänne mitään mistään tietämättä. Millä tavalla perintä yhtiöt ovat vähemmän "kunniallisia" kuin mikään muukaan yritys? Jos yksikään perintä yhtiö tekee mitään vähänkin hämärää tai lain vastaista niin eiköhän kuluttajansuoja viranomaisille ole satakunta samanlaista jeesustelijaa kuin sinäkin itkemässä. Voitko sanoa jotakin esimerkkejä kun tiedät perinnästä näin paljon että menet haukkumaan perintä alan "hämärä bisnekseksi"
tämä tarina: elämä ei todellakaan aina mene suunnitelmien mukaan!
Kyllä te selviätte eikä maailma kaadu.
Oma tilanne oli sellanen, että sairastuin pahasti yrittäjänä ollessani. Samoin tein oli selvää, etten voi aiemmalla elintavalla jatkaa enää sairasloman jälkeen. Onneksi olin maksanut kohtuullista yel:liä, joten maailma ei heti kaatunut niskaan. Velkaa oli ihan hlvetisti siihen nähden että olen kolmen lapsen yh.
Ensimmäinen temppu oli karsia kaikki ylimääräinen. Koska tiesin etten enää yrittäjäksi palaa, myin auton. Velka pieneni 17000€, kuukausitasolla ~600€. Lisäksi katosi täyskaskot sun muut ylimääräkulut. Kun tiesin sairasloman jatkuvan täydet 300 päivää, lakkautin yrityksen. Sinne katosi sitten kaikki nekin kulut. Ei tullut voittoa vaan ei tullut tappiotakaan.
Tässä vaiheessa mulla oli asuntoon sidottua velkaa kymmeniä tuhansia, lisäksi useiden tuhansien kulutusluotto ja päälle vielä opintolaina. Alkuun ne lyheni ihan kivasti kun oli yelliin sidottu sv-raha. Se kun loppui ja vaihtui työttömyysetuudeksi ja asumistueksi, oli hetken tiukkaa vaan niin vaan sitä on minimitoimeentulolla lyhennetty lainaa ~500€/kk. Nykyään jäljellä on enää opintolaina ja taloon sidottua lainaa ~10000€. Kahden vuoden päästä mulla on enää opintolainaa maksettavana.
Ruoka ei ole koskaan loppunut kesken, maailma ei pysähtyny enkä koe luopuneeni mistään todella tärkeästä. Mulla on auto (tosin vanha ja itse korjattava), lemmikkejä, hyvin puetut lapset. Elämänlaatu on nyt lopulta parempi kuin silloin kiireisinä yrittäjävuosina.
elämällä todella tiukasti.
Velkaantumisemme syy oli miehen takaus 90-luvulla. Joutui sitten velkakierteeseen ja ulosottoonkin ehti kertyä jonkin verran.
Hän teki ulosottomiehen kanssa sopimuksen, että maksaa aina yhden ulosoton pois. Näin ei kertynyt korkoja niin paljon. Emme tehneet sitä, mitä moni täällä ehdottaa, että pienentää eriä. Maksoimme niin paljon kuin pystyimme, että korot ei ehdi enää nousta.
eli elimme av.n halveksimaan tapaan niin, että vauvalle käytetyt vaunut ja vaatteet kirppikseltä. Vauvan ruoat tein itse ja kaikki ylimääräinen pois. Meille aikuisille ei ostettu muuta vaatetta kuin kirpparilta välttämätön. Ruoassa säästimme todella paljon. Ei uusia huonekaluja, ei lapsille merkkivaatteita. Halvimmat pesuaineet yms.
Saimme velat pois ja samalla saimme säästettyä pohjarahan taloonkin kun olimme vauhtiin päässeet. Asuimme pienessä vuokra-asunnossa sen aikaa kun maksoimme miehen velat pois.
Tiukkaa aikaa se oli, mutta mitään emme silti menettäneet sinä aikana, vaikka tavaraa ei ollutkaan ja kaikki oli halvinta ja käytettyä.
Nyt on talo ja 2 autoa ja ei tarvitse enää pihistellä ja säätöjäkin on. Mutta niitä säästöjä on juuri siksi kun silloin tajusi, kuinka turhaa se merkkien perässä juokseminen on. Ihminen tarvitsee kuitenkin aika vähän ollakseen onnellinen.
Eli ensin alatte selvittää, miten selviätte mahdollisimman pienillä koroilla ja ulosotto ensimäisenä pois, koska se tikuttaa kovaa korkoa koko ajan. Yksi ulosottovelka aina kerrallaan. Velkoja odottavat kun tietävät, että rahat on tulossa korkojen kera.
Tsemppiä teille
ps. minä olen sitä mieltä, että myykää talo pois ennen kuin pankki sen myy teiltä.
asunnon vaihtaa aso-asuntoon? Saisitte aika paljon velkaa pois. Kyllä se sitten pikkuhiljaa siitä kun maksaa joka kuukausi mahdollisimman paljon velkoja pois. eikä todellakaan saa ostella mitään hömmpötyksiä, vaatteet kirppikseltä, alennuksista.
Me ollaan miehen kanssa möhlitty nuorena raha-asiamme ja velkaa oli lähes 20t. Ulosoton kautta nuo on maksettu (n. 800e/kk) mutta voiton puolella ollaan jo hyvinkin. Ikinä ei enää osteta mitään velaksi paitsi se asunto, sitten 4v päästä kun luottotiedot palautuu.
Autokin on ihan hyvä meillä, käteisellä ostettu. Kunhan säästää eka vähän aikaa.
On oikeasti tosi hyvä, ettei saa ostettua mitään velaksi, hankala elää yli varojen.
On monta tapaa tulla velalliseksi. Toki tuo kuulostaa vähän omalaatuiselta, 45000 kulutusluottoa, mutta ei siinä mitään. Esimerkiksi meillä on opintolainaa molemmilla 3000€/naama lukioajalta ja toisella vielä siihen päälle neljän vuoden AMK lainat, 12000. Nämä pakollisia kun kukaan ei opiskelikoita palkannut, kotiväki ei tukemaan pystynyt ja sosiaalitoimi vaati lainanottoa ennen toimeentulotuen saamista. On kuulemma tuloa, otti tai ei. Eli nyt on 18,000€ maksettavana. Eniten ottaa päähän että niin sanottuina "sossutapauksina" ei olisi tuotakaan lainaa tarvinnut ottaa. Kaverilla luottohäiriömerkintä, ei tarvinnut ottaa lainaa ja kateellisena kattelen kun maksoi luottotiedoissa painaneen 750€ vihellellen pois ekana vuonna koulun jälkeen. Ja niin, sama rahamäärähän meillä oli käytössä, meillä tosin 2 ihmistä joten 350 per naama, hän yksinasuvana nettosi sossusta reipas 400+ menot.
"Opiskelkaa, sanoi vaari, sehän on täällä ilmaista". Niin on, niille joilla on varaa siihen.
Pakko kysyä: Kun otitte kulutusluottoja, ettekö ollenkaan ajatelleet ett ne pitää maksaa joskus takaisin??
Anteeksi nyt vaan mut mä en tajua tällaisia ihmisiä jotka vakavissaan miettii miten selvitä ITSEAIHEUTETUSTA ulosotto tms helvetistä. Niin makaaa kuin petaa?
Mulla on luottokorttivelkaa 1000 euroa ja sekin ahdistaa, haluaisin maksaa heti poit (no, helmikuussa on varmasti jo maksettu). Asuntolainaa on tietysti pelkästään minulla 93 500 euroa, mutta enpä nyt koe olevani ylivelkaantunut. Asunnosta yleensä saa omansa takaisin.
Enpä voi muuta sanoa kuin että ihan olette itse hautanne kaivaneet.
Asunnon myymistä kannattaa harkita ja laskea tarkkaan oman paikkakuntasi ehdoin!
Ap yritä pitää luottotietosi jos ukkelin on jo mennyt! Ja kasvakaa aikuisiksi. Aikuiset osaa laskea ihan päässäkin ensin tulot sitten menot!
Miten ihmeessä mun lapset pärjäsi opintotuella ja siivoilulla silloin tällöin. Miksi sinua ei kukaan palkannut siivoamaan tai MLL:n lapsen hoitajaksi tai aamulehdenjakajaksi???? Mitä teit kesäisin? Säästitkö rahat kesätöistä? Miten sait viikonloput menemään?
Hyvinpä näyt tietävän miten voisi kieroilla ja päästä helpolla! Pysi sossuun töihin niin voit säästää yhteiskunnan rahoja!
Helposti tarjotaan lainoja jotta saa vanhoja velkoja ympättyä pois. Ensiksi menette pankkiin sopimaan lainan ehdot uusiksi ja kuukausierä niin pieneksi kuin mahdollista. Sitten sovitte velkojien kanssa maksusuunnitelman ja senkin kuukausierät mahdollisimman pieniksi. Velkojat mielummin sopivat maksuista kun karhuavat saataviaan vuosikaupalla. Jos ulosotto ottaa palkasta niin siihen lasketaan elätettävät muksut vähennyksinä ja jos olette molemmat varattomia eikä palkkatuloja niin ei ulosottoa peritä ollenkaan. Ainoa on että talo/asunto realisoidaan jos mitään maksuja ette saa hoidettua.
Kokemukseni mukaan todella pitkälle saa asioita sovittua kun ottaa van luurin käteen ja alkaa hoitamaan asioita. Ei ne ainakaan sillä selviä että itkee laskupinon ääressä ja surkuttelee.
Mulla oli menossa ulosmittaukseen kesämökki. Yllätyksekseni pankki otti yhteyttä 2 vuoden jälkeen ja halusi tehdä uuden sopimuksen ja maksusuunnitelman. Itse olin jo alistunut kohtaloon ettei noin pitkän ajan jälkeen mitään kannata tai voi sopia, mutta toisin oli. Nyt maksan velkaa 100€ kuussa pikkuhiljaa takaisin.