Onko mielestänne vastuutonta juoda alkoholia kun talossa on lapsia?
Niin kuin otsikkokin kertoo niin onko mielestänne vastuutonta juoda alkoholia kun lapset on kotona?
Kyse ei ole mistään perseiden vetämisestä, mutta toki sellaisesta juomisesta ettei auton rattiin ole menemistä.
Esim. viininmaistelu tuttava pariskunnan kanssa tai ihan hyvä ruoka ja juoma ystävien kesken. Ladsten mentyä nukkumaan sitten vähän enemmän sitä juomaa, mutta siinä määrin kuitenkin että tajutaan missä mennään eikä huudella yms.
Kommentit (25)
Ja mikähän kirjoittajan sitten saa luulemaan, että nämä "lässyttäjät" olisivat itse rankasti alkoholia käyttäviä vanhempia? Mun vanhemmat on juoneet aina ruoalla viiniä, saunaoluen tai pari jne, enkä KOSKAAN muista nähneeni kumpaakaan humalassa. Ja kas kummaa, itselläkään ei ole minkäänlaista ongelmaa alkoholin käytön suhteen.
eli voidaan toimia oiekin jos lapsi vaikka yöllä sairastuu.
Omalla kohdallani kohtuullinen tarkoittaa esim. viinipulloa satunnaisesti lauantai-iltana puoliksi miehen kanssa, kun lapset ovat menneet nukkumaan tai lomareissulla ruuan kanssa. (Kotona tulee harvemmin otettua viiniä ruuan kanssa ja silloin harvoin riittää se lasillinen.) Auton rattiin en sen jälkeen lähtisi edes sen lasillisen jälkeen, mutta eipä ole tarvettakaan, kun meillä ei ole autoa ja taksilla pitäisi lähteä esim. sairaallaan ihan selvin päinkin. En ole puolen viinipullollisen jälkeen, ettei järki toimisi normaalisti. Vieraiden kanssa saatamme nauttia myös joskus muutaman lasillisen.
Lapsuudenkodissani ei juuri alkoholia käytetty, joten sieltä en ole saanut mitään traumoja. Oma esikoiseni (9 v) on ilmoittanut, että on onnellinen, että hänen vanhempansa eivät ole alkoholisteja eikä pelkää, jos juomme joskus sitä viiniä.
ottaa muutama, jos lapset on kotona. Jos haluaa pitää bileet tai illanistujaiset, jossa tarkoitus on ottaa enemmänkin, niin sitten on suotavaa viedä lapset hoitoon.
Mun mielestä se, että otetaan muutama olut taikka lasi viiniä, kasvattaa myös lasta suhtautumisessa alkoholinkäyttöön. Siis niin, että alkoa voi ottaa myös siten, ettei ole hirveässä humalassa oksennukset rinnoilla, koska sitähän se teinijuominen sitten pahimmillaan on. Alkoholi on parhaimmillaan seurustelujuoma, sellainen, että istutaan pöydän ääressä, syödään hyvin ja juodaan sopivasti.
Mä luulen, että tämä "ei saa ottaa alkoholia lasten seurassa" -tabu johtuu siitä, että Suomessa tää alkoholikulttuuri tuppaa olemaan paljolti perseiden vetämistä, ja siksi kaikki viinan kanssa puljailu mielletään hirveäksi ördäykseksi. Mä luulen, että monessa muussa maassa tämän ketjun kommentit saattaisivat kuulostaa tosi kummalta. En siis tarkoita sitä, että ulkomailla olisi asiat automaattisesti paremmin tai hienommin, vaan olen sitä mieltä, että suomal. alkoholikulttuuri kaipaisi hieman tuulettamista.
En puhunut mitään autolla ajamisesta, eikä mielestäni ap siitä kysynytkään. Raja vaihtelee tietämykseni mukaan, mutta on kaikilla jokseenkin sama.