Voiniko kieltäytyä perhetyöntekijästä, koska mulla ei ole varaa maksaa käynneistä?
Enkä ala missään toimeentulotukiluukulla perhetyönlaskujen takia ravaamaan. Maksaa 4,40€/käynti ja mulle ollaan tukkimassa perhetyöntekijää 2/krt/vk.
Kommentit (37)
varmaan on sitten lisäksi paikkakuntakohtaisia sävellyksiäkin:
http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/lastensuojelunkasikirja/tyoprosessi/…
Mun mielestä sun pitäisi yrittää sopia lastensuojelun/neuvolan tms tahon kanssa enemmän käyntien sisällöstä. Jotenkin tuntuu, ettei sulla ole edes käsitystä miksi käyvät..?
Koska kun meillä kävi perhetyöntekijä 2006, niin hoitivat kyllä vauvaa sen ajan, kun nukuin, kävin kävelyllä tai mulla oli psykologikäynti.
joka on vaihtanut tehtäviä neuvolan perhetyöntekijäksi. Ei kai se mitään kotitöitä suostu tekemään kun on ennen vaan työpöydän takana lyönyt leimoja huostaanottopaperehin. ap
kunnasta, mitä on mahdollista tarjota. Ja sitten siitä, mitä on työntekijän kanssa sovittu. Tuo kuulostaa kyllä perhetyöntekijän toimenkuvaan kuuluvalta, koska sen perimmäinen tarkoitus on auttaa jaksamaan ja selviämään arjessa käsittääkseni
Voit kieltäytyä tarjotusta avusta, tai voit soittaa sosiaalityöntekijälle ja sopia maksuvapautuksesta jo ennen ensimmäistäkään käyntiä. Mikäli perhetyöntekijän käynnit ovat ls-asiakkuuden takia, näiden käyntien pitäisi olla ilmaisia koska ne ovat silloin avohuollon tukitoimia.
Perhetyö on eri kunnissa ja eri yhteyksissä hyvinkin erilaista työtä. Joskus se voi tarkoittaa perinteistä kodinhoitajan apua, lastenhoitoa ja ruuanlaitto, jotta äiti saa levätä ja pääsee asioille. Toisinaan se on tehostettua perhetyötä mm. lastensuojeluperheissä jossa arki ei toimi ja tarvitaan sitä vanhemmuuden tukemista pitkäkestoisesti. Tai se voi myös olla tehostettua perhetyötä kriisin yhteydessä. Perhetyö täällä ja perhetyö siellä voi olla kaksi eri asiaa, monesti myös kunnan sisällä on erilaista perhetyötä, on neuvolan ennaltaehkäisevää vielä muiden lisäksi.
jos se on hyvä työssään niin kyllä sen kanssa pystyy sopimaan mitä varten se teille tulee, ja mitä tekemään.
jotka tosiaan tulivat hoitamaan äidin tehtävät silloin kun äiti siihen ei kyennyt (isän varaan kukaan ei oikein uskaltanut perhettään jättää)
Nyt tosiaan yritetään siirtyä tuosta töiden tekemisestä johonkin puolittain psykologin/ystävän rooliin jossa yritetään tukea sen äidin omaa jaksamista. Koetaan että äidin asennetta ja katsantokantaa perhe-elämään ja kodinhoitoon pitää muuttaa. Minä yritin saada kodinhoitajaa kun oma jalkani oli paketissa ja esim ruoan laittaminen oli vaikeaa kun jalalle ei voinut yhtään laskea painoa, niin perhetyöntekijä automaattisesti oletti että ole jotenkin masentunut ja päihteitä käyttävä. Sitten kun sanoin että haluan ja tarvitsen vain apua kodin tehtäviin niin eipä tippunut. No onneksi yksityiseltä pulelta sain apua.
joka ensin ei halunnut siivota vaikka lastensuojelu oli ottamassa lapset huostaan siivottomuuden takia, huusi ja raivosi ketjun verran ja sitten siivosi kuitenkin. Ja oisko ollut joku vuokra-asuntojuttukin. TUnnistaa kielestä ja uhon tyylistä (tai tyylittömyydestä).
Joko tämä ihminen on POIKKEUKSELLISEN tyhmä ja tosiaan perhetyön tarpeessa tai sitten hän on sitkeä provo, joku leenalehtolaiseksi haluava pöytälaatikkokirjailija...
muuta kuin ne tyontekijat
luulin saavani lastenhoitoapua kun neuvolasta ehdotettiin perhetyöntekijää vierailulle. tyrmistys ja hämmästys oli suuri kun ei muuta tehty kun tiedot paperille ja juteltiin. lasten hoito ei kuulu hänen toimenkuvaan. ihmettelen miten juttelu auttaa lastenhoidossa? hauska palkkatyö. joillekin se juttelukin on tärkeää, varmasti. mutta vois etukäteen kertoa mitä perhetyöntekijän toimenkuvaan kuuluu vai eikö neuvolassakaan tiedetä?
että jos perhetyöntekijän pyytäminen lisää vaivaa, niin mitä hyötyä siitä on. Kaavakkeiden täyttäminen ja korvausten hakeminen vie varmaan enemmän aikaa, kuin tuo mitä viikossa saa apua. Eli miksi ihmeessä tämäkin on valtion taholta tehty näin hankalaksi.
Minulle nimittäin neuvolasta kerrottiin mahdollisuudesta saada kodinhoitajaa juuri noihin hintoihin, kun olen yh. Ei ole kyllä tarvetta tullut, mutta taksat jäivät mieleen, kun mielestäni kyseessä on varsin edullinen palvelu.
10e/ alle 4tunnin käynti ja 20e/ yli 4 tunnin käynti!
YSTÄVÄLLÄNI KÄVI PERHETYÖNTEKIJÄ...HÄN EI TEHNYT MITÄÄN...JOI KAHVIA VAAN..ystäväni olisi tarvinnut ihan selvää ohjausta ja neuvoja!!!hän on huonoista lähtökohdista,perhetyöntekijä ei edes neuvonu lasta potalle,vaikka lapsi oli jo 1 v 8kk!!!!muutenkin rahat tiukalla!!ihmisenä kiva mutta kyllä pitäis osata ohjata jos näkee että toinen ei ymr mistään mitään
jos lapsella ei ole ollut herkkyyskautta, niin ei opi muuta kuin istumaan potalla...
YSTÄVÄLLÄNI KÄVI PERHETYÖNTEKIJÄ...HÄN EI TEHNYT MITÄÄN...JOI KAHVIA VAAN..ystäväni olisi tarvinnut ihan selvää ohjausta ja neuvoja!!!hän on huonoista lähtökohdista,perhetyöntekijä ei edes neuvonu lasta potalle,vaikka lapsi oli jo 1 v 8kk!!!!muutenkin rahat tiukalla!!ihmisenä kiva mutta kyllä pitäis osata ohjata jos näkee että toinen ei ymr mistään mitään
arvasin, että Psykomamman avaushan se.
Enkä ollut itse edes paikalla, häivyin ovesta samalla oven avauksella kuin perhetyöntekijä tuli.
Ja tuostahan on yli vuosi aikaa, nyt on aikaa itselle, molemmat lapset virikehoidossa, ilmaiseksi.
että toiset ihan oikeesti hyötyvät perhetyöstä. Että ei pitäisi tuomita. Mutta jos saa palvelun esim. sossulta, niin sillä pitäs olla taitoa tarjota kodinhoitoapua, jos se on sitä mitä perhe tarvii, eikä mitään rankempaa lastensuojelun perhetyön prosessia...