IL: Kaksi vastasyntynyttä HENGITYSKONEESSA - Sairaanhoitaja mokasi - vauvoille väärää lääkettä.
Huh huh!
Onko tämä jo käsitelty täällä?
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010011110908785_uu.shtml
Kommentit (37)
Se heittäköön ensimmäisen kiven, joka koskaan ei ole virheitä tehnyt. Vaikka varmistetaan ja varmistuksella on vielä varmistus, niin kuitenkin virheitä sattuu. Omalle kohdalle on sattunut myös. Onneksi potilaanani oli vain vanha kissa, jota lääkitsin väärin.
Kamala tilanne. :( Toivottavasti pikkuiset parantuvat täysin.
että aina pitää tarkistaa
-Oikea lääke
-Oikea annos
-Oikea aika
-Oikea potilas
Täytyy sanoa että vauvojen kanssa pitää olla tarkkana. Sairaanhoitajillekin sattuu vahinkoja ja joissakin paikoissa ei niistä edes puhuta - mutta nykyään onneksi enemmän. Mutta aika outoa on se, että antaa noikin väärää "lääkettä". Tosin ne pullot ovat todella samannäköisiä. Olisikohan se aine ollut hoitopöydällä josta hoitaja on sen ottanut ajateleen sen olevan sitten sokeriliuosta? Napatynkäähän sillä aineella puhdistetaan.
Tällaisia ei saisi sattua. Kiireessäkin pitää tarkastaa aina lääkkeet, annokset jne.
Minä en huomannut synnärillä sokeriveden antamista.
Meidän vauva sai sitä monta kertaa. Hänelle jouduttiin antamaan antibioottia (suoraan suoneen, piikki päässä) toisesta päivästä lähtien kohonneiden tulehdusarvojen vuoksi. Käytimme häntä Valvontaosastolla kaksi kertaa päivässä saamassa antibioottia. Yhdellä kerralla lapsi oli juuri silloin nälkäinen ja siksi kiukkuinen, joten hoitaja ruiskutti vauvalle sokeriliuosta suuhun. Vauva pysyi tyytyväisenä sen hetken, kun toimenpide kesti.
Toisen kerran vauva sai sokerivettä lääkärivastaanotolla juuri kotiuttamista ennen tehtävässä tarkastuksessa. Hänellä olisi silloinkin ollut nälkä (kun multa ei tullut riittävästi maitoa niin nälkä oli ihan koko ajan), joten taas rauhoitettiin vauva sokerivedellä. Käyttävät sitä ilmeisesti todella usein.
tossa alkoholissa on pistävä haju ja toi sokeri ei haise juuri miltään. Lisäksi niiden koostumus ovat erilaiset. Mutta voihan tuonkin olla huomaamatta...
Kun itse olin töissä vastaavalla osastolla, sokeriliuos sijaitsi ns. maitokeittiössä ja lious oli sekoitettu ruskeaan pulloon. Klorhexol-liousta ei säilytetty samassa tilassa, joten virheen mahdollisuus minimaalinen. Ihmettelen vaan, että miten ko. osastolla asia on järjestetty.
sanoisivat ihan noin kepeästi että "vahinkoja sattuu, ei sille mitään mahda". Enpä usko. Vahinkoja ei saa sattua.
Ei kepeästi, mutta vahinkoja sattuu! Itse äitinä olin eräässä tilanteessa pahoillani myös hoitajan ja lääkärin puolesta. He tekivät hoitopäätöksen pikaisesti väärin perustein ja jälkiviisaana tietysti toimivat väärin.
Vauva oli sairaalassa lopulta pitempään tuon väärän hoidon kuin alkuperäisen syyn vuoksi. Äitinä tietenkin olin ensisijaisesti huolissani lapsestani, mutta kyllä se tilanteen rauhoittuessa alkoi tulla paha mieli nuoren lääkärin hädänkin vuoksi. En itse tee vastaavaa työtä, mutta voin kuvitella millaiset on tunnelmat tuollaisen jälkeen. Lapsi pääsi terveenä kotiin. Totta kai jossittelin mielessäni ja olin turhautunut ja vihainenkin, mutta kyse ei ollut tahallisesta teosta.
Paljon pienemmästä virheestä jäi aikanaan paljon enemmän hampaan koloon kun ei kuulunut selitystä, ei pahoittelua, ei mitään.
oli kyllä ruskeassa pullossa ainetta, johon vanupuikko kastettiin ja sillä napatynkää putsattiin. Tämä OYSissa.
Mä en voi uskoa, että kyseessä olisi vahinko. Tällaisia vahinkojahan näille tappajahoitajille juuri on sattunut.
Niin isoista asioista on kyse tällaisessa, että hoitajien pitäisi tarkistaa joka ikinen lääke monta kertaa. Nyt vain kaikki potentiaaliset murhaajat on saaneet vinkkejä kekseliäämmiltä mitä kaikkea kivaa sitä voikaan tehdä vahingossa, ja vieläpä saada anteeksi selittämällä "se oli vahinko".
Käytin kyseistä ainetta lääkärin neuvosta revenneen alapääni haavojen desinfiointiin synnytyksen jälkeen. Ei tullut tulehduksia!
missäkin, niin ei todella ole ihme, että tällaistäkin pääsee sattumaan. Huono-onninen oli se hoitaja, joka sattui sekoittamaan pullot, periaatteessa olisi varmaan voinut sattua jollekin toisellekin hoitajalle.
tapa jolla tämä uutioistiin. Potilaan ovat koneessa sen vuoksi, että heitä voitiin tarkemmin tutkia. Ei siis suoraan myrkytysoireen takia. Lehti taas haluaa tehdä dramaattisemman jutun.
Vahinkoja sattuu terv.huollossa valitettavasti päivittäin.
Kyseinen aine on desinfektioaine, joka on myrkyllinen, mutta onneksi ei tappava noilla annoksilla.
Sokeriliemi muuten toimii yllättävän hyvin näillä vastasyntyneillä. Ja on oikein luomulääke :)
hoitajia vain Suomeen. Ei lisää palkkaa, että hoitajiksi hakeutuisi motivoituneita ihmisiä.
Siitä tämä johtuu, että hoitajien ammatti on aliarvostettua ja sinne ei hakeudu enää pätevät ihmiset vaan rupusakki.
tahallaan tehty, hassu kokeilu, niin vainoharhainn olen minä.. Noin ei voi/saa käydä. poiste. Potkut hoitajalle, saatana...
lentajat tekevat virheita ja satoja kuolee.. hoitaja teki virhee jota katuu lopun ikaansa.