mitä taitoja 4-vuotiaan olisi hyvä osata?
ja millaisia taitoja harjoitella?
ajattelin, kun tuon ikäinen lapsemme on kotihoidossa, et jos ei tuu mieleen harjoitella ja tehdä esim. kaikkia samoja juttuja mitä vaikkapa päiväkodissa harjoittelevat.
Kommentit (14)
Ainakin...
*pukee ja riisuu itse
*hoitaa vessa-asiat itse
*osaa kenties kirjoittaa oman nimensä
*laskea kahteenkymmeneen?
-vaatteiden pukeminen ja riisuminen (jos ei ennestään jo osaa)
-saksien käyttö
-luistelun ja hiihdon harjoittelu
-ryhmässä olemisen harjoittelua, toisten huomioon ottamista
-piirtämistä ja maalaamista, muovailua yms. käden taitoja
-palapelejä
-leivän voitelua, ruuan pilkkomista
-keskustelutaitoja
-pallottelupelejä
siis nimen kirjoittamista ja leivän voitelua?
vaikka teidän vauva olis osannut nimensä jo puolivuotiaana kirjoittaa. :)
Käykö lapsesi jossain kerhossa ja harrastuksessa säännöllisesti ap? Esim. 1 krt/vk kerhossa vois olla hyvä. Onko sisaruksia?
ja yksi nuorempi sisarus on. käytännön taitoja ei siis sisaruksilta oikein ole opittavissa, toki toisten huomioimista ja asioitten jakamista. ap
- Pukee ja riisuu sisävaatteet pääsääntöisesti itse
- Hoitaa vessjutut itse, paitsi pyyhkiä pitää kakan jälkeen :)
- Hienomotoriset taidot ovat viimein alkaneet kiinnostaa ja samalla edistyä: Eli piirtäminen, saksilla leikkaaminen, muovailu ja kirjainten ja numeroiden opettelu kiinnostavat. Tämä 4 vee on poika, aikaisemmat 2 ovat olleet tyttöjä ja nämä hommat ovat alkaneet sujua huomattavasti aikaisemmin, esim. nimen kirjoittaminen on ollut täysin hallussa jo 3-vuotiaana.
- Hiihtää ja luistelee silleen töpöttämällä, ajaa polkupyörää apupyörillä jotenkuten (tilanne viime syksynä)
- Tekee kuperkeikan ja varaa käsille "käsinseisonnassa" :)
- Syö itse ja osaa mm. kaataa maitoa lasiin itse. Opetteelee käyttämään haarukkaa ja veistä.
- Osaa värit ja osaa laske jonnekin 10-20 välimaastoon
Nämä meillä. Tuntuu että tämän kuopuksen osaamiseen ja osaamattomuuteen ei niin kiinnitä huomiota - se menee siinä sivussa ja htäkkiä huomaa että ai se hallitsee jo tuonkin. Esikoisen kanssa sitä koko ajan mietti että pitäiskö sen jo osata tämä ja tämä :)
Huh huh.. Kyllä pääsee Aino tai Mia paljon helpommalla kuin vaikkapa Sebastian tai Valtteri.
vaikka teidän vauva olis osannut nimensä jo puolivuotiaana kirjoittaa. :)
minun neljä-vuotiaani ei siis tosiaankaan osaa noita, eikä minulle ole tullut mielenkään vielä tuollaiset asiat. :)
-se joka "putosi penkiltä"
meiän 1v9kk laskee kymmeneen. On sillä tosi hyvät opet 6v ja 3v:) Taitaa mennä itseasiassa vähän ylikin kymmenen..
Neljävuotiaan taitoja (lähde: Nettineuvo)
Neljävuotias osaa seistä yhdellä jalalla ja hyppii tasajalkaa. Hän heittää palloa ja osaa potkaista siihen. Hän kulkee portaita vuorojalkaa. Hänen sormensa ovat näppärät ja askartelu sujuu mukavasti. Saksilla leikkaaminen ja helmien pujottelu lankaan ovat hyvää harjoittelua pikkusormille. 4-5-vuotias osaa keinua, pyöräillä apupyörien kanssa. Hän opettelee hiihtämistä, luistelua ja uimista. Keskimittainen 4-vuotias on noin 103 cm ja painaa noin 14-18 kg.
4-vuotias on hyvin itsenäinen, minä itse. Hänessä näkyy uhmaiän merkkejä ja hän saattaa toimia hyvin rajusti ja voimakkaasti. Nelivuotiaan mielikuvitus on vilkas ja se näkyy hänen leikeissään. Leikit voivat olla myös rajuja, koska lapsi purkaa pahaa oloaan niihin. 4-5 ikävuoden vaiheilla lapsi muuttuu rauhallisemmaksi ja miettiväiseksi. Hän pohdiskelee asioita itsekseen, eikä vaadi niin paljon vanhempien huomiota. Hän saattaa olla myös uhkarohkea, koska hallitsee jo niin monenlaisia taitoja.
Lisää tarinaa www.nettineuvo.fi
- yhdellä jallalla seisominen
- malli kuvioiden tekeminen, piirtäessä viivojen ylittely
- viivaa pitkin käveleminen
- pallon kopin ottaminen
- yleensäkin miten sujuu leikki toisten kanssa
- 60 palan palapeli
- leikkaaminen viivaa pitkin
- värien osaaminen (10 väriä)
- laskeminen (meillä oli kolmeen)
- käskyjen teteutus, "mene kaapille, ota kolme hernepussia, laita ovi kiinni ja tule tänne"
- tunnistaa hullunkuriset asiat oikeista
- nimen kirjoittaminen
- pukeminen/riisuminen
- helmien pujotatminen nauhaan
Ei kylläkään ole niitä tärkeimpiä. Mutta tekeekö lapsesi palapelejä? Olin itse aivan äimänä kun tuttavan 5-vuotias ei osannut tehdä 15 palan palapeliä...