Jos lapselle nousee yli 40 asteen kuume, niin pitääkö heti lähteä sairaalaan?
Vai voiko seurata jonkun aikaa kotona, esim. yön yli ja aamulla lähteä sitten? Mitattu takapuolesta kuume.
Kyseessä 1,5-vuotias.
Kommentit (27)
Meillä on yksi neljästä saanut niitä ja riittää ihan 38 ylittävä kuume siihen että kohtaus tulee. Kun kuume kohoaa nopeasti, jotkut saa kohtauksen.
Toistuvana nämä viedään aivokäyrälle.
Koitetaan aina alentaa lämpöä: pelkällä vaipalla nukkumista (ei tartte olla peittoa), huone jossa lapsi nukkuu viileäksi pari astetta riittää, särkylääke toki ehdoton. Itse jonotin eilen terveyskeskukseen että sain lapsille oikeat määrät Pronaxenia. Samallä lääkäri kokeili pienemmältä hapet, hengityksen (oli nopeaa ja pinnallisempaa) ja korvat. Nämä saa aina mennä näyttämään aikasemminkin jos haluaa.
Jos kuumelääkitys ei pure, mennään nopeammin lääkäriin tai jos lapsi on veltto, heluton, ei jaksa syödä/juoda, sattuu päähän. Kaikki vaikuttaa.
Jos lapsi oksentaa/ripuloi niin taas eri juttu ja sitten ne oireet myös hoidetaan.
JUOTA LASTA PALJON! Siis vaikka usein pieniä määriä; kaikkea mitä lapsi haluaa juoda ja saa alas on jees kovassa kuumeessa.
Nestehukka nopea ja vaarallinen asia. 
28 kommentti asiaa. Kuumekouristuksella ei todellakaan ole mitään merkitystä siitä kuinka paljon kuumetta on vaan sillä kuinka nopeasti kuume nousee. Liian usein ihmiset kuvittelevat vain korkean kuumeen aiheuttavan kuumekouristuksia.
Toinen huomio, että pienelle lapselle kovaan kuumeeseen (39 tai yli) voi antaa molemmat kuume lääkkeet samaan aikaan eli buranan ja banadolin. Pronaxenia ei suositella pienelle, koska jos kuume ei sillä laske niin kotona ei ole enään mahdollista antaa muita kuumetta alentavia lääkkeitä (sairaalassa toki voivat muita antaa). Tämä tieto eiliseltä sairaala keikaltamme, lääkärin ohjeistus kuumeilevan lapsen hoitoon. Kysyin erikseen Pronaxenista.
tai riippuu minkä verran yli tarkalleen? Anna kuumetta alentavaa lääkettä.
EN ole lääkäri, mutta kahden lapsen äiti. Pepusta mitatessa on lämpö 0,5 astetta normaalia korkeampi. Ja alle vuoden ikäisellä on tarkempaa tuo sairaalaan lähtö. Mitä muita oireita? Kuume alkoi milloin?
Nukkuu nyt?
Anna kuumelääkettä ja jos kuume laskee niin katso sitten tilannetta aamulla uudestaan. Noin mä tekisin. Jos siis ei mitään muita oireita ole esim. liian nopea hengitys.
Siis ei tuollaisen kuumeen pitäminen ole terveellistä. Lääkäriin ei tarvitse toki heti mennä ellei ole muita huolestuttavia oireita. Ja jos lääke ei laske kuumetta, niin sitten heti lääkäriin.
Yli 38,5C kuumettä täytyy lapsella lääkitä.
myöskään ole lääkäri, mutta jos ei muista oireita (ahtautunut hengitys tmv) niin itse en veisi. MUTTA anna kuumelääkettä! Kuumekouristukset on ikävä juttu...
100mg Buranaa (meillä menee soseen tai jogurtin joukossa). Tai siis olisin antanut jo paljon aiemmin...
täs on numero mihin voi soittaa 24/7 ja kysyä mistä vaan sairasteluun liittyvään tai ihan mihin vaan!
+358910023
en tiedä onko se siis 0910023 
Kuumelääkettä annettiin lapselle heti kun kuume mitattiin ja mittari näytti sen 40,5. Kuume laskikin sitten 39,6:een ja nyt lapsi nukkuu.
Minun mielestäni hengitti illalla vähän nopeammin, mutta kun kuume laski, niin hengittää ihan normaalisti. Kävin juuri äsken kuuntelemassa söngyn vieressä, mutta mietin että valvonko siinä sängyn vieressä koko yön?
Mutta nukkuisin sängyn vierellä jolloin havahtuu itse helposti lapsen ääniin ja muuhun. Pari kertaa yöna aikana voisi seurata lämpöä ja aamuyöstä uudelleen kuumelääke.
tuohon neuvontanumeroon tai paikallisen sairaalan päivystykseen.
Lapsella ei siis mitään muuta oiretta kuin kuume? Ja nukkuu rauhallisesti?
vai onko esim. saanut mpr-rokotetta viikon sisällä?
Itse varmaan antaisin maksimimäärät lääkettä, seurailisin kuumetta ja hengitystä yölläkin. Heräisin vaikka erikseen sitä varten.. Ja ottaisin lapsen huoneeseemme nukkumaan..
jollei lapsen vointi sitä vaadi.
Onko lapsella flunssan oireita? Ei siis pelkkää kuumetta? Jos lapsen ainoa oire on korkea kuume, jota et saa lääkkeellä laskemaan, on syytä hakeutua lääkäriin. Mutta mikäli hän on esim. flunssainen ja kuumetta lukuunottamatta ok-vointinen ei 40 asteen kuume vaadi lääkäriä.
Nuku lapsen vieressä jotta havaitset jos hän kouristaa / alkaa hourailla. Anna hänelle Panadolia ja Buranaa (Pronaxenia jos teillä vain on) reilulla kädellä. Viilennä huonetta, vähennä lapsen vaatetusta. Älä nukuta peiton alla. Juota viileää juotavaa aina kun havahtuu hereille (korkeassa kuumeessa uni usein levotonta, ei niin syvää - on helpompi saada juomaan).
Oma lapseni (1v8kk) oli juuri äskettäin kovassa kuumeessa, kainalolämpö oli 40,4 vaikka kuumelääkkeden saannista ei ollut vielä läheskään "täyttä aikaa". Soitin silloin sairaalaan jossa sain ohjeeksi että Panadol-annoksen voi tarvittaessa uusia jopa 5h välein.
Valvo kuitenkin lastasi, mittaa lämpöä ja jollet saa sitä lääkkeillä tms. keinoin laskemaan - silloin pitää lähteä lääkäriin.
Voimia teille.
Kuumelääkettä annettiin lapselle heti kun kuume mitattiin ja mittari näytti sen 40,5. Kuume laskikin sitten 39,6:een ja nyt lapsi nukkuu.
Minun mielestäni hengitti illalla vähän nopeammin, mutta kun kuume laski, niin hengittää ihan normaalisti. Kävin juuri äsken kuuntelemassa söngyn vieressä, mutta mietin että valvonko siinä sängyn vieressä koko yön?
Voit myös soittaa tk:n päivystykseen jos vähääkään epäilet. Itse en yöllä lähtisi viemään. On myös tärkeää, että lapsi saa nukuttua (kun kuume kuitenkin laski lääkkeellä). Viilennä huonetta vähän ja mittaa kuume välillä, esim. 2 aikoihin. Anna juotavaa samalla. Monelta ja mitä kuumelääkettä annoit?
2
eli kuumeinen lapsi hengittää tiheämmin kuin normaalisti.
tiedä, että se pepusta mitattu on juurikin se ruumiinlämpö.. Ei siitä mitään vähennellä enää, se on se oikea tulos, oikein minkä voi saada.
tiedä, että se pepusta mitattu on juurikin se ruumiinlämpö.. Ei siitä mitään vähennellä enää, se on se oikea tulos, oikein minkä voi saada.
yleensä korkeassa kuumeessa saa antaa hiukan normaalia enemmän. Toinen tärkeä asia on, ettet toppaa ja peittele lasta vaan viilennä ruumiinlämpöä (viileä suihku tai kastele pyyhkeitä kylmään veteen j kiedo lapsi niihin). Lapsi ei tykkää viilennyksestä, mutta se on pakko tehdä.
Ja huolehdi, että lapsi juo, anna vaikka mehua limsaa jne  -aivan sama kunhan juo.
kuume ja voipunut. Heti lääkäriin!