Eropohdiskelua :(
Olemme päätymässä avioeroon, lapsia meillä on kolme. Tuleva asumisratkaisu painaa kovasti mieltä. Meillä on uudehko ok-talo, jossa haluaisin lasten kanssa asua. En kuitenkaan pysty miestä tästä ulos maksamaan markkinahintaan. Onko kukaan ratkaisuut asiaa esim.. niin, että mies ei maksaisi elatustukia lapsista ja niitä vastaan saisin hänen osuuden talosta. Tietenkin ottaisin hänen osuuden jäljellä olevasta lainasta itselleni vastattavaksi.
Talon myyntiäkin mietitään. Ongelma vain on se, että tällä alueella on tosi heikosti tarpeeksi isoja rtasuntoja kaupan, joihin mulla olisi yksin varaa.
Tämä miettiminen alkaa jo tosiaan rasittaa. Voi, kun olisimmekin pärjänneet yhdessä, mutta se ei ole enää todennäköistä.
Minkälaisia ratkaisuja olette tehneet erotessanne, mitä kannattaa huomioida?
Kommentit (6)
Ilmeisesti olette naimisissa? Onko avioehtoa? Onko talo molempien nimissä?
naimisissa ollaan ja avioehtoa ei ole, tulot suunnilleen samanlaiset
voi kun saisinkin/pystyisinkin jäämään tähän lasten kanssa, ei tulisi lapsille niin paljoa muutoksia...
Mies tietenkin joutuu aloittamaan aika puhtaalta pöydältä elämänsä rakentamisen asuntoa myöten, mutta kai hänellekin kuuluu jokin osuus kantaa vastuuta lapsiensa hyvinvoinnista
koska mulla ei ollut varaa maksaa exää siitä ulos ja toisaalta en halunnut tuohon "yhteiseen kotiin" jäädä asumaan... Mutta tietysti olis lasten kannalta upeaa, jos edes koti säilyisi. Kannattaa ehkä tosissaan koettaa panostaa siihen.
Tuttavapiiristä tiedän, että esim. eräs nainen lainasi vanhemmiltaan rahaa, jotta sai maksettua exänsä ulos yhteisestä kodista. Osan tarvittavasta rahasta hän otti pankista.
Voisitko ap mahdollisesti saada ennakkoperintöä vanhemmiltasi? Tai olisiko kenelläkään sukulaisella rahaa lainata sinulle edes osaa tarvitsemastasi summasta (velkakirjan teette tietysti, mutta ehkei korkoa tartteis maksaa?). Haluaako mies markkina-arvon mukaisen osuuden talosta vai tyytyisikö vähän pienempään summaan - jos korostat sitä, miten hyvä olisi lapsille jäädä asumaan omaan kotiinsa...
Niin, no jos sä saat pankista niin ison lainan, että pystyt miehes ulos maksamaan. Varmaan ihan hyvä ratkaisu.
Haluaako mies markkina-arvon mukaisen osuuden talosta vai tyytyisikö vähän pienempään summaan - jos korostat sitä, miten hyvä olisi lapsille jäädä asumaan omaan kotiinsa...
Mun mielestä toi ei olis reilua. Voishan ap parin vuoden päästä haluta muuttaa, myös talon ja saisi sitten etua siitä. Eikä taida verotuksen kannaltakaan käydä? Mutta jos mies pystyis siirtämään osan osuudestaan suoraan lapsille niin ehkä sitten.
tein itse aikoinani juuri niin, että otin lainat, talon ja miehen elatusmaksut (maksamattomuus) kirjattiin hänelle. Meillä tosin oli molemmilla hyvät tulot ja tiesin pärjääväni lainan kanssa. Tytär oli silloin 12 v ja elatusmaksuja laskettiin siihen asti, että hän täytti 20 v (elatusta myös opiskeluaikaan). Kannattaa miettiä tätä vaihtoehtoa, mutta siinä ei sitten auta tulla katumapäälle!