Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

täh?? miten voi mennä enakkopidätys (siis vero??) kotihoidontuesta

Vierailija
08.01.2010 |

jos veroprossa on NOLLA???

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun tuloilla veroprosentiksi sitten vaan tulee 20.. Ei ole korkovähennyksiä tms.? Mä olen aina maksanut äitiyspäivärahoista sekä kotihoidontuista 0%.

Vierailija
22/42 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitenköhän kun sain just postissa uuden verokortin,siinä perusprossakseni oli merkitty 8,5%. Vienkö nyt tuon Kelaan ja siitäkö viedään sitten 10,5%???

Ja KYLLÄ,olen tyhmä YH joka on vielä aika nuorikin :(

Ja JOS teen noin ja menee noin 10% niin meneekö sitten loppuvuodesta taas se lisäprosentti niinkuin 2009? Silloin olin äippärahalla,vein muutosverokortin 18% ja joulukuussa yhtäkkie veivätkin 29%????

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita verotoimistoon, ja varmista että prosentti on laskettu etuutta varten. Mulla ei ainakaan koskaan ole kotiin tuotu verokortti pitänyt paikkaansa. Myöskään koskaan kela ei ole lisännyt kahta prosenttia omaan veroprosenttiini.

Vierailija
24/42 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täältä tuskin saat yhtenevää vastausta..

ja jos tosiaan sun veroprosentin pitäisi olla nolla ja maksat silti 8%, niin sinähän saat ne palautuksina sitten takaisin. ei hätää.

mä tilasin verotoimistosta uuden verokortin kun prossat oli aivan päin prinkkalaa, niin nyt kela ottaa mun kodinhoitotuesta 40% veroja. nam nam. mutta saan ne rahat sitten isompana pompsina takaisin, vähän kuin säästäisi :)

Vierailija
25/42 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä on paljon isommat tulot kuin mulla,silti etuuksista peritään paljon isompaa veroprosenttia kuin työstä. Ei kai siinä mitään mutta kun ne tuet eivät ole kuin jonkun satasen kuussa.

Minäkin luulin ennen että johan se veroprosenttini laskee entisestään,kun tuetkin ovat niin pienet mutta sehän nousi!

Ja saahan ne liikaa perityt verot takaisin,mutta kun jokainen maitolitra maksaa ja sitä rahaa tarvitsisi juuri NYT ei sitten vuoden kuluttua.

Vierailija
26/42 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on sosiaalietuutta ja näin ollen siitä menee väh. 20 % veroa, kuten äitiysrahastakin. Lapsilisä on taas verotonta tuloa

Mulla ei ole ikinä mennyt 20 % veroa mistään etuudesta eikä edes palkasta. Se veroprosentti riippuu ihan muista asioista. Mä olen monta kertaa saanut nauraa, kun joku selittänyt tuota ihan samaa :)

Mulla menee työttömyyspäivärahasta veroa 18,5 % ja siinäkin on monta prosenttia liikaa, mutta ihan tarkoituksella se on tuo.

Vierailija
27/42 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

menehän siitä ihan normaali vero. Mulla itselläni kotihoidontuesta menee veroa 32%.

Äitiysavustus (siis se 140 euroa) on veroton, jos siis äitiysavustuksen ottaa rahana. Monethan sen ottaa äitisypakkauksena.

Vierailija
28/42 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on sosiaalietuutta ja näin ollen siitä menee väh. 20 % veroa, kuten äitiysrahastakin. Lapsilisä on taas verotonta tuloa

Mulla ei ole ikinä mennyt 20 % veroa mistään etuudesta eikä edes palkasta. Se veroprosentti riippuu ihan muista asioista. Mä olen monta kertaa saanut nauraa, kun joku selittänyt tuota ihan samaa :)

Mulla menee työttömyyspäivärahasta veroa 18,5 % ja siinäkin on monta prosenttia liikaa, mutta ihan tarkoituksella se on tuo.

etuuksista menee tuon verran veroa! jos on jotain vähennyksiä,niin kai ne vaikuttaa mutta pääsääntöisesti tuo 20 %

Vierailija
29/42 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

väitti ettei alle 20% voi antaa sitä verokorttia?? SIIS MITEN te jotkut ootte saaneet pienemmän???????????

Miksi vaivautua verotoimistoon, kun asian voi hoitaa ihan netissäkin ja verokortti tulee seuraavana päivänä. Eli kirjaudut sinne pankkitunnuksillasi esim ja syötät sinne arvion siitä mitä tulet saamaan eli ts sen tarkan summanhan voi ihan laskeakin, kun kerrot sen saamasi bruttosumman 12. Laitat vähän vielä extraa varmuuden vuoksi ja voi la saat vero%.

Vierailija
30/42 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siis 0-verokortin tuloraja ylittynyt jollakin summalla.

Minulla vero% on 5, ja viime vuoden viimeisin kotihoidontuki ylitti tulorajan satasella. Siitä satasesta meni veroa lisäprosentin mukaan.

Vierailija
31/42 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verotoimistosta sanottiin, että maksua kyllä pukkaa jos veroprosentti on alle 20. Sitä ei vaan moni tiedä. Hekin sitä ihmettelivät kun on kuitenkin kyse pienistä summista.

Totta kai sitä voi saada vain 8%, mutta sitten taitaa tulla mätkyjä loppuvuodesta.

Mä en ainakaan halua kokeilla sitä, joten mun % on ollu koko ajan 22.

Vierailija
32/42 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin nyt kela ottaa mun kodinhoitotuesta 40% veroja. nam nam. mutta saan ne rahat sitten isompana pompsina takaisin, vähän kuin säästäisi :)

Vierailija
33/42 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verotoimistosta sanottiin, että maksua kyllä pukkaa jos veroprosentti on alle 20. Sitä ei vaan moni tiedä. Hekin sitä ihmettelivät kun on kuitenkin kyse pienistä summista.

Totta kai sitä voi saada vain 8%, mutta sitten taitaa tulla mätkyjä loppuvuodesta.

Mä en ainakaan halua kokeilla sitä, joten mun % on ollu koko ajan 22.

Itse en saanut takaisin mitään vaikka maksoin ylisuuria pidätyksiä, enkä myöskään ole maksanut takaisin pienellä veroprosentilla.

Vierailija
34/42 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä tilasin verotoimistosta uuden verokortin kun prossat oli aivan päin prinkkalaa, niin nyt kela ottaa mun kodinhoitotuesta 40% veroja. nam nam. mutta saan ne rahat sitten isompana pompsina takaisin, vähän kuin säästäisi :)

Vierailija
35/42 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä teillä muilla on ollut veroprosenttina jos olette olleet koko vuoden kotona? Itse tulen saamaan toukokuuhun asti vanhempainpäivärahaa ja sen jälkeen kotihoidontukea sekä Vantaan kuntalisää. Tähän asti olen maksanut noista Kelan maksamista etuuksista 6,5% ja mietin, että saisikohan sen pidettyä tuossa vai nouseekohan se?? Yritin netissä ja tuota laskea siellä etuudet-kohdassa mutta se laittoi prosentiksi 15%. Ja siis viime vuonna olin heinäkuuhun asti töissä ja kävin ihan verotoimistossa laskemassa prosentin, sieltä antoivat sen 6,5%.

Vierailija
36/42 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

laskettu veroprosentti, kela korottaa sitä kahdella prosenttiyksiköllä (kelan tiedotteen mukaan he verottavat kuitenkin vähintään sen 20%, mutta tämä harvoin pitää paikkansa).

Jos lasketat verokortin sosiaalietuudelle, saat pienemmän prosentin.

Verotoimistossa käynti lienee paikallaan, jotta asia selviää.

Vierailija
37/42 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä saat sen sitten veronpalautuksissa.

kotihoidontuella ja soitin uuden veroprossa niin se olikin nolla! ne on vienyt 8 prossaa ei kahta!! pitänee soittaaq verotoimistoo ja kelaan...

Vierailija
38/42 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prosentti on nolla ja kertaakaan ei ole mätkyjä tullut, päinvastoin. Ei se prosentti itsessään niihin mätkyihin tai palautuksiin vaikuta, vaan se onko se OIKEA juuri sun tuloillesi.

Ja jos verotoimistossa on todella noin sanottu, niin hiton osaamatonta porukkaa.

Vierailija
39/42 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prosentti on nolla ja kertaakaan ei ole mätkyjä tullut, päinvastoin. Ei se prosentti itsessään niihin mätkyihin tai palautuksiin vaikuta, vaan se onko se OIKEA juuri sun tuloillesi. Ja jos verotoimistossa on todella noin sanottu, niin hiton osaamatonta porukkaa.

Verotoimistosta sanottiin, että maksua kyllä pukkaa jos veroprosentti on alle 20. Sitä ei vaan moni tiedä. Hekin sitä ihmettelivät kun on kuitenkin kyse pienistä summista. Totta kai sitä voi saada vain 8%, mutta sitten taitaa tulla mätkyjä loppuvuodesta.

Palautustako olet saanut vaikka veroprosentti on nolla :

Vierailija
40/42 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei todellakaan ole aina Kelan etuuksien vero 20 %! Veroprosentti määräytyy jokaisen omien henkilökohtaisten tulojen ja vähennysten mukaan. Esim. minulla veroprosenttia pienentää kotitalousvähennys ja asuntolainan korkojen verovähennys.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/290307132008AK?OpenDocument

Muutos etuuden tai eläkkeen ennakonpidätykseen

Verokortin prosentti on usein laskettu palkkatuloja varten, joten prosentti voi olla liian suuri tai pieni etuuksien verotukseen. Kun asiakas alkaa saada Kelasta etuutta tai eläkettä, tätä varten kannattaa hakea uusi verokortti. Useissa etuuksissa ennakonpidätys on _muuten_ vähintään 20 %. Eläkkeen ennakonpidätys voi olla 60 %, jos Kela ei ole saanut eläkettä varten määrättyä henkilökohtaista pidätysprosenttia.

Ennakonpidätysprosenttiaan kannattaa korottaa, jos epäilee sen olevan liian pieni. Asiakas voi korottaa pidätysprosenttia ilmoittamalla korotuksesta suoraan Kelaan tai tilaamallaan uudella verokortilla. Apuna ennakonpidätysprosentin arvioinnissa voi käyttää Verohallinnon veroprosenttilaskuria.

Verokortin voi tilata verkossa, puhelimitse, asioimalla verotoimistossa tai lähettämällä hakemuksen postitse. Yhteystiedot löytyvät Verohallinnon internetsivuilta.

Miksi etuuksista maksetaan enemmän veroa kuin palkasta?

Palkkaverokortin veroprosentti on laskettu palkkatuloille, eikä sellaisenaan sovellu etuuksien verotukseen. Tukien ennakonpidätys on usein ”palkan pidätysprosentti korotettuna kahdella”. Tämä perustuu siihen, että palkkatuloista voidaan tehdä erilaisia vähennyksiä, kuten ansiotulovähennys, joita etuuksista ei voi tehdä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan