Miten tämä kastamis/nimeämis-juttu nyt oikein menee kun ollaan erottu kirkosta?
Eli ensimmäisen lapsen synnyttyä kuuluttiin vielä kirkkoon ja hänet on normaalisti kastettu luterilaiseen tapaan. Muutamia vuosia sitten minä ja avomieheni erosimme kirkosta ja nyt toinen lapsi tulossa ja minua askarruttaa nyt tuleva nimen antaminen.
Jostakin olen muistan kuulleeni että jokainen syntynyt lapsi on tervetullut seurakunnan jäseneksi, myös silloin vaikka vanhemmat eivät enää kuulu kirkkoon? Olenko ihan hakoteillä?
Esikoinen kuuluu tietysti kirkkoon normaalisti ja hän saa isompana päättää itse mitä mieltä asiasta on. Onnistuuko tämä järjestely myös syntyvän sisaren kohdalla, onko tietoa?
Kommentit (23)
ET voi kastaa lastasi.
ET voi mennä kirkon perhekerhoon.
ET voi laittaa lapsiasi kirkon päiväkerhoon.
ET voi itse toimia kummina ystäväsi lapselle.
ET voi laittaa nuortasi seurakunnan (puoli-ilmaiselle) lasketteluretkelle.
ET voi laittaa nuortasi riparille kaikkien kaveriensa kanssa.
päivä- ja perhekerhoon voi mennä, vaikka ei kuuluisikaan kirkkoon. Lasketteluretkistä en tiedä mitään. Riparille voi mennä kastamatonkin nuori, jos hän haluaa myös konfirmaatioon, hänet kastetaan ennen sitä.
vanhemmat tai ei....
Lapsen uskontokunta määräytyy aina äidin mukaan. Ellei kuulu kirkkoon, niin ei lapsikaan.
http://www.maistraatti.fi/fi/Palvelut/nimiasiat/Perustiedot/
Lapsen nimen rekisteröinti
Lapsen vanhempien tai huoltajan on ilmoitettava lapsen nimet ja äidinkieli väestötietojärjestelmään kahden kuukauden kuluessa lapsen syntymästä.
Lapsen etu- ja sukunimi määräytyy nimilain mukaan.
Vanhemmat merkitsevät tiedot saamalleen esitäytetylle lomakkeelle, joka palautetaan sille maistraatille, jonka toimialueella lapsen äidillä on kotikunta tai väestökirjanpitokunta.
Jos lapsi otetaan evankelis-luterilaisen kirkon tai ortodoksisen kirkkokunnan seurakunnan jäseneksi, lomake palautetaan kastavalle papille, joka toimittaa sen edelleen ao. seurakunnalle.
Sivun alkuun
Etunimi ja nimenmuutokset
Etunimen tulee olla nimilain mukainen. Etunimiä saa olla enintään kolme.
Etunimen voi muuttaa pelkällä ilmoituksella, ilman perusteluja vain kerran, sen jälkeen muutosta on haettava maistraatilta hakemuksella. Etunimen muutokset ratkaistaan maistraatissa.
Etunimen muutosilmoituksen rekisteröinti on maksullista.
Lapsen etunimet tulee ilmoittaa väestötietojärjestelmään kahden kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Jos lapsi kastetaan, kasteen toimittanut pappi ilmoittaa lapsen nimet seurakunnan kautta väestötietojärjestelmään.
Nimenmuutosasioiden ilmoituslomakkeita saat sivujemme Lomakkeet -osiosta tai maistraateista maksutta.