Ihme kieroilua opettajien yms lomautukset
Lomautuksia tehdään kun tehtaalla ei ole tilauksia eikä ukoille riitä töitä. Mutta eihän opettajien "tilaukset" eli oppilaat ole mihinkään hävinneet! Sama määrä työtä tehtävänä. Jos kunnalla ei ole rahaa maksaa palkkoja, niin silloinhan kunnallisvero on ollut liian pieni ja sitä pitää korottaa. Mikä tässä on niin vaikeata...?
Kommentit (22)
tehdyille työkuukausille, niin loppuisi marina pienistä palkoista, kun totuus näkyisi. Jos minä lomailisin vuodessa sen 2kk palkatta, niin enpä näyttäisi enää niin hyväpalkkaiselta vaan useimmat opet vetäisi ihan peruspalkoilla ohi, vaikka minäkin olen akateemisesti koulutettu ja vielä tuulisella yksityisellä sektorilla, jossa leipä ei ole kovinkaan pitkä. Lisäksi olen jo edennyt uralla, enkä missään aloittalijan hommassa.
Toinen omituisuus on tuo vakiopejen mahdollisuus nostaa palkkaa kesältä. Juttelin asiasta taannoin erään vanhemman opettajan, luottamusmiehenä toimivan kanssa, ja hän naureskeli samaa, että käytäntöhän on ihan järjetön... Muuten on kyllä kova ay-ihminen ja pitää opettajien puolia aina, mutta tuon jutun myönsi olevan kaiken oikeudenmukaisuuden vastainen.
Miksi ei vain yksinkertaisesti päätetä, että opettajalle kertyy lomapäiviä työkuukautta kohden enemmän kuin tavalliselle työntekijälle, siten että täyden lukuvuoden työtä tehnyt ansaitsee 2,5 kk lomaa. Tällöin kesäajan palkka tulisi juuri kuten muillekin, eli suhteessa tehtyihin työpäiviin. Nythän osa kesästä on oikeaa vuosilomaa ja osa muuten vaan palkallista vapaata, josta sijainen/määräaikainen ei pääse nauttimaan.
Jos on ollut vain puoli lukuvuotta töissä, saa kesän palkan 1,25 kuulta ja toisen 1,25 kuukautta on palkatta. Yksinkertaista?