Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5- viikkoisen vauvan kallon saumat ja otsan muoto huolestuttavat..

Vierailija
07.01.2010 |

Olen alkanut tutkailla vauvan kalloa huolestuneena, kallon saumat ovat aika korkeat, harjanteet näkyvät selvästi vaikka kallo muuten on aika nätin muotoinen. Lisäksi otsa on hirmu suora, kun katsoo sivuprofiilia, otsa on suora kuin seinä.

Tutkailen vauvaa melkein mikroskoopilla, koska hänellä todettiin parin päivän ikäisenä suulakihalkio pehmytkudoksessa, joka oli meille vanhemmille aikamoinen shokki :( Saimme heti asianmukaista tietoa ja olemme jo käyneet Husukessa ja leikkausaika on sovittu.

Lapsella on suulakihalkion lisäksi aavistuksen erikoiset korvanlehdet. Korvanipukat ovat ikäänkuin kiertyneet eteenpäin, sillä tavalla törröttävät. Totesivat Husukessa vain, että ovat hieman poikkeavat eikä sen enempää.

Laitoksella lastenlääkäri lähtötarkastuksessa vilautti mahdollisuutta laajempaan häiriöön ts. kromosomipoikkeavuuteen. Vauvalta otettiin jo laitoksella UÄ aivoista ja sisäelimistä ja kaikki oli täysin normaalia. Lisäksi otettiin kromosominäyete verestä, joka osoittautui normaaliksi kariotyypiksi.

Lapsi on hyväkuntoinen, paino nousee ja ruokahalu on hyvä. Silti kaikki tämä kokemani on jättänyt jäytävän tunteen siitä, että kaikki ei olekaan ehkä kunnossa :( Tutkailen vauvaa neuroottisesti kuin etsien kaikkea epänormaalia. Pelkään, että kyseessä on jokin pieni kromosomihäiriö, joka ei näkynyt testissä ja aiheuttaa kehitysvammaisuutta..Onko sellainen mahdollista?

Serkkuni pojalla on suulakihalkio, joten ehkä se on perinnöllinen?

Tiedän, että tämä voi kuulostaa sekopäiseltä mutta en voi peloilleni mitään. Neuvolassa en ole oikein pystynyt puhumaan hoitajalle, jotenkin vaan esitän reipasta ja onnellista äitiä...

Onko teissä ketään genetiikasta ymmärtävää tai muuten asiasta kokemusta omaavaa?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta omalla vauvallani oli myös ihan selvä kohouma välillä näkyvissä päässä, juuri otsan kohdalla. Ja lohdutukseksesi ihan normaaaali hänestä on kasvanut. Luulen, että tuon halkion takia etsit muita poikkeavuuksia, jotka kuitenkin ovat ihan tavallisia. Vauvan päähän kasvaa todella paljon ekan vuoden aikana.

Vierailija
2/9 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Minulla on aikanaan todettu ns.venekallo eli luusauma, joka yleensä on vauvoilla auki, olikin minulla jo kiinni syntyessäni, se täytyi avata. Kallon muoto oli poikkeuksellinen.

Suosittelisin menoa lastenkirurgille/ortopedille, jos ja kun asia vaivaa, saisitte asiantunevaa apua.

Hyvää jatkoa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vauvalla oli myös hirveän korkeat kallonsaumat, nahan alta näkyivät selvästi ja tuntuivat myös lähes koko ensimmäisen vuoden. Erityisesti takaraivon vieressä sekä ohimoiden/otsan saumat olivat korkeat. Otsaluu meni vähän niinkuin muiden luiden alle. Sitä pyörittelen monena yön tuntina mielessä vaikka lääkäri sanoi että kallon muoto on yksilöllinen. Meillä edellisellä lapsella oli ollut selkärankahalkio, sen jälkeen panikoin vähän kaikesta. Kun kallo kasvoi, saumat tasoittuivat ja nyt niitä ei tunne enää ollenkaan, lapsi nyt 1.5v ja terve, täysin normaali reipas pirpana.

Vierailija
4/9 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli aivan uskomattoman kummallisen muotoinen pää, otsa varsinkin. Nyt kun lapsi on kohta kouluiässä, ihan tavaliselta sen pää näyttää.

Vierailija
5/9 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on lapsi jolla on halkio, tosin paljon laajempi. Tunnistan kuitenkin nuo pelot, joista puhut. Ensimmäisen vuoden kyttäsin jokaista asiaa lapsessa, vaikka ultrat ja kromosomitesti näyttivät normaaleilta.

Minun muistini mukaan ei ole sellaista (ainakaan)halkio-oireyhtymää, johon liittyisi kuvailemiasi korvanlehden "epämuodostumaa" tai mahdollisia kallon epämuodostumia. Mä olen lukenut paljon halkio-oireyhtymistä juuri oman lapseni vuoksi. (Hänellä saattaa olla eräs harmiton mutta perinnöllinen halkio-oireyhtmymä, mutta sen pahin ilmenemismuoto on halkio, joten emme ole edes vielä varmistaneet asiaa.)

Husukessa halkioita leikkaavat kirurgit ovat hyvin perillä myös muista epämuodostumista, etenkin kallon epämuodostumista, koska myös niitä leikataan Husukessa. Uskon että siellä olisi lääkäri tarttunut asiaan, jos olisi jotain epätavallista huomannut lapsen kallossa.

Ainahan voit kuitenkin hankkia lapsellesi ajan vaikka yksityistä kautta jollekin lääkärille, joka asiasta ymmärtää. Neonatalogi? Geneetikko? Perinnöllisyyslääkäri? En oikein itse ole niin perillä että tietäisin keneen ottaa yhteyttä.

Mutta ymmärrän että asia vaivaa, vaikka se voikin vaivata täysin turhaan.

Yritä kuitenkin pistää vastaan peloillesi ja nauttia lapsestasi. Itseäni harmittaa niin paljon, että ensimmäinen vuosi ihanan lapseni kanssa lipui ohi pelkojen pilaamana. Minulla pelot olivat myös yksi merkki synnytyksen jälkeisestä masennuksesta. Toivottavasti sinä voit hyvin.

Kaikkea hyvää toivottaen, 2-vuotiaan ihanan halkiotytön äiti.

Vierailija
6/9 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

epäilin hänellä ns. venekalloa vauvana. Kallossa oli ihan selvästi tunnettavissa keskellä harjanne.

Lääkäri oli todella ihana ja asiantunteva vanhempi mies. Hän sanoi, että jos on venekallo, se kallo on tosiaan veneen muotoinen, eikä siinä ole vain sellainen harjanne. Tämä lastenkirurgi Eero Somppi, joka ottaa vastaan Tampereen Koskiklinikalla, on erikoistunut lasten kalloleikkauksiin ja tuttu lääkäri suositteli häntä meille. Suosittelen häntä lämpimästi, jos aiotte mennä näyttämään.

Vierailija
7/9 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suulakihalkio on yksi yleisimmistä sikiön kehityksen aikana tapahtuvista kehityshäiriöistä. Se voi olla perinnöllistä, erityisesti jos se liittyy johonkin isompaan oireyhtymään, mutta usein se on ei-perinnöllistä, eikä sen synnyn syytä tiedetä.

Jos kromosomitutkimus on tehty ja karyotyyppi on normaali, kyseessä ei voi olla mikään kromosomihäiriö. Se ei tietenkään välttämättä sulje pois geneettistä häiriötä, joka voi olla joku pieni muutos (mutaatio) DNA-tasolla, joka ei mitenkään voi näkyä kromosomikuvissa.

Mutta kuvaamasi perusteella vauvanne on tutkittu hyvin perusteellisesti ja todettu normaaliksi. Tuskin kannattaa siis olla huolissaan. Kallon saumoista voit aivan hyvin tiedustella alkuun neuvolasta, jos asia sinua vaivaa. Eikä mikään estä sinua olemasta yhteydessä Husukeen, jos haluat jotakin lisätutkimuksia.

Älä kuitenkaan murehdi liikaa, jos vauva voi hyvin, syö ja kasvaa!

Vierailija
8/9 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan kallon muoto voi olla tosiaan hyvinkin poikkeuksellinen. Esikoisellani oli vauvana liki kolmion muotoinen pää ylhäältä päin katsottuna. Se kuitenkin oikeni pään kasvaessa eikä sille tarvinnut tehdä mitään.

Joskus kallo voi alkaa luutua väärin ja se korjataan leikkauksella. Mä olen ymmärtänyt, että leikkaus on itse asiassa kohtuullisen helppo, vaikka kuulostaa kamalalta.

Neuvolassa ei kannata esittää mitään täydellistä äitiä. Totta kai olet huolissasi, jos lapsessasi on jo todettu sairaus, kuka äiti ei olisi. Kirjaa vaikka kaikki kysymyksesi ja huolesi ylös ja käy ihan rauhassa ne neuvolassa läpi. Terkka ei taatusti osaa vastata kaikkiin kysymyksiin, mutta voi hankkia lisätietoa tai kirjoittaa lähetteen. Soita vaikka huomenna neuvolaan ja pyydä aika läpikäyntiin.

Voit myös leikkauksen yhteydessä/ennen kysyä niiltä lääkäreiltä mahdollisimman paljon.

Kehitysvammoja on monenlaisia eikä niitä kaikkia saada kromosomitesteissä esiin. Kromosomitesteissä tutkitaan vain niitä, joita osataan tutkia.

Vierailija
9/9 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on välillä ihan oudon näköisiä päitä ja nimenomaan otsia. kyllä ne siitä muotoutuu ajan kanssa. kaikki varmasti ihan ok mutta ymmärrän ajatuksesi. tutun lapsellakin oli ihan hirveä otsa mutta ei mennyt kauaa kun se oli muotoutunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi