Kiinteiden aloitus -herkkyyskausi??
Olen aloittelemassa kiinteitä tytölle 6kk, mutta vauvaa ei kiinnosta pätkääkään, ei halua mitään suuhun (kääntää pään pois) ja jos sinne jotain saa, purskuttaa pois. Tiedän, että normaalia...
Mutta mietinkin, pitäiskö odotella herkkyyskautta, että syöminen kiinnostaisi (luin imetystukisivuilta tällastä) ja suu aukeaisi lusikalle...
Vai jatkaa opettelua nyt...
Kommentit (8)
Kiinteitä oppii usein helpommin syömään noin 4 kk iässä kuin puolivuotiaana.
Puolivuotias tarttee jo muutakin ravintoa kuin maitoa ja sinun pitää yrittää keksiä tapa saada lapsi kiinnostamaan. Jos ei suu aukea lusikalle, anna lapsen syödä sormiruokia.
että miten sä saat annettua d-vitamiinin, jos ei avaa suutaan?
antaa siis pehmeitä paloja, tuohan kakoo jo soseitakin. ei hampaita eikä mitään ihan pikkupaloja ilman pinsettiotetta lautaselta saa. miten se söisi itse?
laitat paloja oikein pehmeää perunaa, porkkanaa jne lautaselle. Kyllä se nyrkkiotteella ne siitä noukkii. Maissinaksut on käteviä, niihin ei voi oikein tukehtua. Itse kokeilisin niillä alkuun että vauva hoksaa idean.
sinne sujautan tipat, kun vahingossa aukeaa (ne nielee), soseen "sylkee" pois. no jatketaan harjoituksia :)
4kk en halunnut/tarvinnut kiinteitä aloittaa, edetty suositusten mukaan, kun kasvanut niin hyvin!
oli tosi kiinnostunut kaikesta ruuasta, maiskutteli, kun näki muiden syövän jne. Tarkoitus oli täysimettää 6kk asti ja poika kasvoikin hyvin, mutta juuri tuon selvästi näkyvän herkkyyskauden takia annettiin pari lusikallista jotain soseita päivittäin. Ja nyt syö ihan hienosti edelleen.
Eli ainakin meidän tapauksessa tuo herkkyyskausi oli selvästi havaittavissa.
Minä muuten taas olen kuullut, että vielä puolivuotiaalle ei suositella sormiruokaa.
Mutta ota näistä nyt selvää, kai niin yksilökohtaista. Neuvolasta sanottiin, että jos parikin tl päivässä saa 6kk vauvalle kiinteitä menemään, niin ihan hyvä.
Minä muuten taas olen kuullut, että vielä puolivuotiaalle ei suositella sormiruokaa.
Sormiruoka sopii puolivuotiaalle, jos hän osaa istua tuettuna - takakenossa istuminen ja sormiruoka ovat vaarallinen yhdistelmä vanhempanakin. Tärkeää on myös, ettei aikuinen tunge sormiruokaa lapsen suuhun.
ei tarvii olla sosetta enää tuonikäiselle!