Onko kukaan oikeasti terve äiti nukkunut vauvansa päälle perhepedissä?
Nukutan vauvaani vieressä ja joskus kun on sikeästi nukkunut ja herää tulee pelko, että jos kierähdän pikkuisen päälle. Mitä te muut olette mieltä perhepedistä?
Kommentit (42)
Ihan vastasyntyneestä alkaen. Ei ole koskaan mitään vaaratilannetta syntynyt. Minä tosin olen aina nukuttanut niin, että vauva on minun ja seinän välissä, eli meidän sänky (160cm) on seinässä kiinni toiselta laidalta. Mies on kova liikkumaan unissaan, siksi ei vauvaa keskeen. Lähempänä vuoden ikää ovat kyllä olleet keskessäkin.
olet sitten saanut 2-vuotiaan nukkumaan omaan sänkyyn, jos hän on siihen asti saanut nukkua vieressä? Mahtaa olla vaikea vieroitus...
Toka siirtyi pinnasänkyyn, jonka laita on laskettu 2-vuotiaana ja eka siirtyi kerrossängyn alasänkyyn 2-vuotiaana nukkumaan isosiskonsa kanssa. Kumpikin siirtyi iloisena ja aivan täysin omasta halustaan! Suorastaan ylpeänä, että ovat jo isoja ja nukkuvat omassa sängyssä!
Näin siis meillä. Ei tosiaan mitään ongelmaa. Ainoa, että äiti olisi voinut pitää vielä vähän aikaa vieressä... :)
Nukun yleensä sellaisessa asennossa, ettei siitä edes oikein pysty kierähtämään päälle. Kaksi lasta on nukkunut 2-vuotiaaksi vieressäni.
Meillä lapset ovat nukkuneet omissa sängyissään alusta asti. Mutta ei auta, nyt ikää 4 ja 5 ja vieressä ovat joka ikinen yö jossain vaiheessa.. totta puhuen ahistaa. Ensi yöksi levitän alakerran vuodesohvan jo illalla valmiiksi, että on paikka minne paeta!
Yhdestä imetysaiheisasta kirjasta luin, että ennenvanhaan äidit saattoivat vahingossa kierahtää vauvan päälle. Mutta todelinen syy oli siis perheen huono taloudellinen tilanne ja ehkä suuri lapsimäärä, silloin niitä kätkytkuolemia tapahtui enemmän. Normaalisti äiti on varustettu sellaisella vaistolla, ettei lapsi ole vaarassa. Tupakka ja alkoholi lisäävät riskiä. Ja miehelä ei ole sellaista vaistoa.
Oikeasti sellaista vaistoa ei olekaan, joka herättäisi yliväsyneen äidin syvimmästä rem-unesta kun lapsi ei saa happea. Minä heräsin onnekseni siihen vauvan hirveään, hätäiseen sätkimiseen, jalat ja kädet viuhtoivat varmaan viimeisillään. Mietin vaan kuinka monet muut terveet, tupakoimattomat, "alkoholittomat" vanhemmat ovat heränneet vastaavassa tilanteessa vähemmän onnekkaina. Aika monet varmaan, sillä useat muut maat eivät suosittele perhepedissä nukkumista juurikin tuon tukehtumisriskin takia (ei siis tarvita sitä että aikuinen makaa vauvan päällä, vaan sekin riittää että rinnan korkeudella olevalla vauvalla on äidin käsivarsi naamassa kiinni tai paksu peitto naaman päällä). Että se siitä vaistosta sitten.
olen nukuttanut vauvaa vieressäni, on niin tiheä heräilijä. Ainoa ongelma on se, että en jaksa nousta röyhtäyttämään häntä ja aamuviiden aikoihin alkavat usein mahakivut. Lisäksi välilä huolestuttaa, vedänkö peiton vahingossa hänen päälleen (meillä siis sama peitto).
Meillä alusta asti vauva on nukkunut omassa kopassa vanhempien makuuhuoneessa. Ylivoimaisesti turvallisin ja mukavin nukkumistapa.
vaununkopassa minun sängyn vieressä. Kopan sai myös heijaamaan kehtomaisesti, joten oli ketävä kun kuomusta keinuttelin vauvan takaisin uneen.
aina nostettuna ylös sängyn päätyyn, siis tyynyjen väliin. Näin ei voi jäädä aikuisen eikä peittojen alle.
sen jälkeen kun luin jostain, että aikuinen ei kierähdä vauvan päälle, jos vauva on olkalinjaa korkeammalla.Siis lähinnä pään vieressä.
Kunhan pitää tyynyn pois vauvan naamalta.
Vauva oli unissaan ryöminyt keskelle sänkyä ja minä nostin reiteni hänen päälleen kun nukuin mahallani. Oli kyllä kaamea herätys, ja onneksi tosiaan minäkin heräsin siihen sätkintään.
kävi myös minulle :( Onneksi heräsin ja huomasin että käsivarsi on lapsen kasvoilla. Vauva taisi olla ihan pikkuinen, muutaman viikon ikäinen vasta. Säikähdin pahasti ja pyrin sen jälkeen aina nostamaan vauvan omaan sänkyyn tai kauemmaksi (ylös väliimme tyynyjen väliin).
rasahdukseen, kun heräilen niin pitkin yötä. Kuinka ollakkaan olinkin sitten sikeässä unessa laittanut käsivarteni (hauiksen) vauvan naaman päälle ja heräsin kun vauva ei saa henkeä ja sätkii. Onneksi heräsin, sillä unessa näin jotain ihmeellistä huvipuistolaite unta, jossa kone vatkasi. Ihan kamala juttu ja loppui perhepedissä nukkuminen siihen, siirsin vauvan syötön jälkeen omaan sänkyyn toiselle puollelleni. Oikeasti VAROKAA! Itse olin onnistuneesti perhepedittänyt edellisen lapsen ja tätäkin lasta pari kuukautta.
Terve, normaali aikuinen, isä tai äiti ei nuku vauvan päällä vaikka miten ois unessa.
Meillä sisarus laitettiin nukkumaan isän kainaloon toiselle puolelle aikanaan. Hän oli niin "villi" unissaan että olisi voinut ihan vain potkaisemalla satuttaa pientä tietämättään.
Nukuimme siis järjestyksessä äiti(reunassa) vauva, isä ja sitten esikoinen ja sänky oli sieltä puolen seinässä kiinni joten villikin pysyi sängyssä :)
Eikä ole ollut ongelmia omiin sänkyihin tottumisessa...kukin on vuorollaan oman pedin halunnut ja me vanhemmat saatu makuuhuone ja sänky itsellemme.
Enemmän on ilta/yökävelijöitä tuttuperheissä joissa on "pienestä asti omassa sängyssä" mentaliteetti.
Terve, normaali aikuinen, isä tai äiti ei nuku vauvan päällä vaikka miten ois unessa. .
tervetuloa vaan jakelemaan diagnooseja meille monelle äidille joilla läheltäpiti tilanne on ollut. Voisitko vielä kertoa, mikä sairaus minua vaivaa kun en näin nettidiagnoosilla terve ole?
Absoluuttisen totuuden äidiltä taas päivää...
Jos olet yhtään perehtynyt teksteihin, niin huomaat, että harva on ihan päällä maannut, tukehduttamiseen riittää sekin että vain käsivarsi on sikeästi nukkuvalla vauvan naamassa kiinni.
Terve, normaali aikuinen, isä tai äiti ei nuku vauvan päällä vaikka miten ois unessa. .
tervetuloa vaan jakelemaan diagnooseja meille monelle äidille joilla läheltäpiti tilanne on ollut. Voisitko vielä kertoa, mikä sairaus minua vaivaa kun en näin nettidiagnoosilla terve ole? Absoluuttisen totuuden äidiltä taas päivää...
mutta satuitko huomaamaan, ETTÄ HERÄSIT siihen vauvan kiemurteluun... Eli läheltä piti-tilanne ei tarkoita että perhepeti olisi vaarallinen, kun se nimenomana on niin, että terve aikuinen herää ennekuin tukahduttaa lapsen.
tervetuloa vaan jakelemaan diagnooseja meille monelle äidille joilla läheltäpiti tilanne on ollut. Voisitko vielä kertoa, mikä sairaus minua vaivaa kun en näin nettidiagnoosilla terve ole? Absoluuttisen totuuden äidiltä taas päivää...
mutta satuitko huomaamaan, ETTÄ HERÄSIT siihen vauvan kiemurteluun... Eli läheltä piti-tilanne ei tarkoita että perhepeti olisi vaarallinen, kun se nimenomana on niin, että terve aikuinen herää ennekuin tukahduttaa lapsen.
vauva viuhtoo ja rimpuilee hädissään. Kyllä siihen varmasti kuka tahansa olisi herännyt ja tuntuu että heräsin ihan viime hetkellä. Miksi sitten monet maat eivät suosittele perhepetiä kenellekään, jos kerran vain terveet eivät voi tukahduttaa vauvaa peitolla, tissillâ tai raajalla?
tervetuloa vaan jakelemaan diagnooseja meille monelle äidille joilla läheltäpiti tilanne on ollut. Voisitko vielä kertoa, mikä sairaus minua vaivaa kun en näin nettidiagnoosilla terve ole?
Absoluuttisen totuuden äidiltä taas päivää...
On vähän sama väittää että vauvalle perhepeti on vaarallinen siksi että kätkytkuolemia ja onnettomuuksia tapahtuu, kuin että ei lapsen kanssa voi kävellä kadulla kun liikenteessä tapahtuu onnettomuuksia.
Onko noissa tilanteissa kun on käynyt jotain ollutkin kyse siitä että vanhempi on yliväsynyt-uupunut. Pahimillaan väsynyt ihminen on ihan samassa jamassa kuin umpikännissä!
Ei silloin ole syy perhepedissä vaan siinä että ihminen ei tunnista omaa väsymystään.
Jos tietää väsyneenä olevansa aivan "tolkuton" ja nukahtavansa vaikka "seisaalleen" ehkä silloin tunnistaa itsessään sen vaaran ja ei nuku perhepedissä. Se ei tee kuitenkaan heistä jotka niin nukkuvat perhepedissä vauvan vaarantajia.
Tänne on vain vaikea kirjoittaa yleispätevästi kun sanoi niin tai näin saa jonkun niskaansa.
Enemmän on ilta/yökävelijöitä tuttuperheissä joissa on "pienestä asti omassa sängyssä" mentaliteetti.
Tässä ei ole kovin paljon logiikkaa. Tiedän reilusti enemmän perheitä, joissa lapset nukkuvat rauhassa omissa sängyissään (ja ovat aina nukkuneet), eivätkä ramppaa sieltä minnekään, kuin noita vanhempien väliin ravaavia. Ja osa noista viereen ramppaavista ovat olleet 1-2-vuotiaaksi perhepedissä (ravaaminen on alkanut 3-4 vuotiaana) ja jatkunut jopa kouluikään. Minusta viereen ramppaamisessa on enemmän kyse kasvatusmetodeista ja rajoista kuin siitä, missä lapsi on nukkunut alkutaipaleensa.
nukkuu toisinaan välissämme, aivan sängyn yläpäädyssä ja me miehen kanssa siirrymme vähän alapäätyyn päin. Tuntuu turvalliselta näin. Joskus nukahdan kyllä vauva rinnalla, mutta harvoin ja silloinkin yleensä havahdun nopeasti, sillä en osaa nukkua kuin selälläni. Pian 4-kuinen kuopuksemme syö enää harvoin yöllä, joten imetettäessä nukahtamisongelmaa ei nykyään oikeastaan ole. Esikoista emme oikeastaan uskaltaneet vauvana nukuttaa välissämme. Kätkytkuolemia tapahtuu vuosittain nykyään paljon entistä vähemmän (Suomessa muistaakseni n. 15?), ainakin osa syy lienee nukuttamisasennolla eli selällään paras, kyljellään ok, mahallaan ei mielellään.
olet sitten saanut 2-vuotiaan nukkumaan omaan sänkyyn, jos hän on siihen asti saanut nukkua vieressä? Mahtaa olla vaikea vieroitus...