Onko kukaan oikeasti terve äiti nukkunut vauvansa päälle perhepedissä?
Nukutan vauvaani vieressä ja joskus kun on sikeästi nukkunut ja herää tulee pelko, että jos kierähdän pikkuisen päälle. Mitä te muut olette mieltä perhepedistä?
Kommentit (42)
Vieressä munkin kaikki vauvat ovat nukkuneet. Mieheen en luota, siksi pieni vauva ei nuku koskaan meidän välissä.
Vieressä munkin kaikki vauvat ovat nukkuneet. Mieheen en luota, siksi pieni vauva ei nuku koskaan meidän välissä.
kaikki neljä nukkuneet meidän välissä. Luotan siinä missä itseenikin.
kaikki neljä nukkuneet meidän välissä. Luotan siinä missä itseenikin.
rasahdukseen, kun heräilen niin pitkin yötä. Kuinka ollakkaan olinkin sitten sikeässä unessa laittanut käsivarteni (hauiksen) vauvan naaman päälle ja heräsin kun vauva ei saa henkeä ja sätkii. Onneksi heräsin, sillä unessa näin jotain ihmeellistä huvipuistolaite unta, jossa kone vatkasi. Ihan kamala juttu ja loppui perhepedissä nukkuminen siihen, siirsin vauvan syötön jälkeen omaan sänkyyn toiselle puollelleni. Oikeasti VAROKAA! Itse olin onnistuneesti perhepedittänyt edellisen lapsen ja tätäkin lasta pari kuukautta.
ihan vain siksi, että nukahdan aina yöimetyksellä ja vauva jää siihen. :)
Muistan kakkosen kanssa kerran heränneeni siihen, että olin melkein vauvan päällä, hänestä tuntui ikävältä kun rinta painoi naamaa ja vauva ähisi. Sen jälkeen on kyllä pelottanut, sillä kai se oli vain tuurista kiinni, ettei se rinta ollut enää suussa ja vauva pystyi ähisemään niin että heräsin.
160cm? Meillä on 140, ja silloin joskus kun vauva on nukkunut välissämme, on äitillä ja isällä niska ja selkä jumissa vaikeassa asennossa nukkumisesta. Yleensä vauva nukkuu omassa sängyssään, meidän makkarissa. joskus jos on ollut jotain univaikeuksia tai ollaan muuten vaan vahingossa nukahdettu yösyötöllä niin vauva on ollut meidän välissä.
Niillä ei toimi vaisto.
Itse laitoin vauvan pinnasänkyyn ja otin sängyn puoleisen laidan pois ja pinnasänky oli parivuoteessa kiinni.
Näin voi nukkua vierekkäin, mutta vauva on turvassa.
160cm? Meillä on 140, ja silloin joskus kun vauva on nukkunut välissämme, on äitillä ja isällä niska ja selkä jumissa vaikeassa asennossa nukkumisesta. Yleensä vauva nukkuu omassa sängyssään, meidän makkarissa. joskus jos on ollut jotain univaikeuksia tai ollaan muuten vaan vahingossa nukahdettu yösyötöllä niin vauva on ollut meidän välissä.
oli aluksi 160 cm, mutta kun mies päätyi aina sohvalle, kun tuli ahdasta, niin järjestimme itsellemme 240 cm leveän sängyn. Ei tarvitse kenenkään nukkua huonossa asennossa ja pystyy pitämään etäisyyttä lapseen.
oli aluksi 160 cm, mutta kun mies päätyi aina sohvalle, kun tuli ahdasta, niin järjestimme itsellemme 240 cm leveän sängyn. Ei tarvitse kenenkään nukkua huonossa asennossa ja pystyy pitämään etäisyyttä lapseen.
kaksi 120cm sänkyä vierekkäin? Pitikö siihen teettää petari, vai saako jostain niin leveitä? Ikävä jos siinä keskellä olis rako. Entä lakanat?
Olis kyllä tosi luksusta jos olisi niin iso sänky! :) Tähän meidän minikämppään ei kyl ees mahtuisi, mutta ehkä sitten joskus kun on isompi kämppä...
rasahdukseen, kun heräilen niin pitkin yötä. Kuinka ollakkaan olinkin sitten sikeässä unessa laittanut käsivarteni (hauiksen) vauvan naaman päälle ja heräsin kun vauva ei saa henkeä ja sätkii. Onneksi heräsin, sillä unessa näin jotain ihmeellistä huvipuistolaite unta, jossa kone vatkasi. Ihan kamala juttu ja loppui perhepedissä nukkuminen siihen, siirsin vauvan syötön jälkeen omaan sänkyyn toiselle puollelleni. Oikeasti VAROKAA! Itse olin onnistuneesti perhepedittänyt edellisen lapsen ja tätäkin lasta pari kuukautta.
Heräsin onneksi. Hyvä ettei sattunut mitään.
Aikuinen tekee painavana syvän kolon petiin ja siihen vauva vierähtää. Kun uupunut vanhempi nukahtaa syvään uneen hetkeksikin, niin siinä sitä ollaan!
Itse nukutin vieressäni ressukkaa korvaatulehdusta itkevää pikkuistani. Kun pöpperöisenä havahduin, huomasin lapsen olleen ihan uppeluksissa allani. Viime hetket olivat varmaan käsillä, kun nousin ja nostelin mytyn sängystä. Olin kyllä tosi kauhuissani. Ihminen LUULEE nukkuvansa kevyesti, mutta ei nukkuva tiedä mitään, varsinkin, kun on yliväsynyt.
Moniko kätkytkuolema on oikeasti viereen tukehtunut vauva?
jotka perhepedissä. Lisäksi aikuisten sängysssä kaikkein liinavaatteiden ja vanhempien keskellä myös kätkytkuolemariski on suurempi, kuin omassa sängyssä. Turvallisin tapa nukuttaa vauvaa on selällään unipussissa omassa sängyssä, missä ei ole mitään muuta tavaraa kuin hyvin kiinnitetty aluslakana, vauvan vaatteet ja unipussi. Ja äidin sänky sitten lähellä vauvan sänkyä. Jos tuppaa nukahtamaan yöimetyksillä, niin kannattaa nousta nojatuoliin imettämään.
T:lastenlääkäri
nukahtaa kyllä nojatuoliinkin. Ja se vasta vaarallista onkin.
Jos tuppaa nukahtamaan yöimetyksillä, niin kannattaa nousta nojatuoliin imettämään.
T:lastenlääkäri
Nojatuolissa voi toki torkahtaa, jos on kamalan väsynyt, mutta tuskin pääsee syvään uneen asti
Nojatuolissa voi toki torkahtaa, jos on kamalan väsynyt, mutta tuskin pääsee syvään uneen asti
Jos nukahtaa vauva sylissä nojatuolissa, niin vauva voi helposti tipahtaa. Ja vastahan oli uutinen, jossa äiti oli nukahtanut lentokoneessa imettäessään ja vauva tukehtui. En tiedä miten, mutta näemmä sekin onnistuu. Eli jos on oikeasti tosi väsynyt tai nukahtaa herkästi imettäessään, niin ei kai turvallista syöttämistapaa olekaan. Paitsi sitoa lapsi sitteriin kiinni, antaa pullosta maitoa ja mennä viereen lattialle makaamaan, jottei voi horjahtaa vauvan päälle.
ennenvanhaan äidit saattoivat vahingossa kierahtää vauvan päälle.
Mutta todelinen syy oli siis perheen huono taloudellinen tilanne ja ehkä suuri lapsimäärä, silloin niitä kätkytkuolemia tapahtui enemmän.
Normaalisti äiti on varustettu sellaisella vaistolla, ettei lapsi ole vaarassa.
Tupakka ja alkoholi lisäävät riskiä.
Ja miehelä ei ole sellaista vaistoa.
ellei pullo putoa automaattisesti, jos itse nukahtaa, koska muuten vauva voi tukehtua maitoon. Ainoa turvallinen tapa on se, että herättää jonkun toisen tarkastamaan, että itse pysyy valveilla. Se toinenkin voi tietysti nukahtaa.
Paitsi sitoa lapsi sitteriin kiinni, antaa pullosta maitoa ja mennä viereen lattialle makaamaan, jottei voi horjahtaa vauvan päälle.
Aikuinen tekee painavana syvän kolon petiin ja siihen vauva vierähtää. Kun uupunut vanhempi nukahtaa syvään uneen hetkeksikin, niin siinä sitä ollaan!
Itse nukutin vieressäni ressukkaa korvaatulehdusta itkevää pikkuistani. Kun pöpperöisenä havahduin, huomasin lapsen olleen ihan uppeluksissa allani. Viime hetket olivat varmaan käsillä, kun nousin ja nostelin mytyn sängystä. Olin kyllä tosi kauhuissani. Ihminen LUULEE nukkuvansa kevyesti, mutta ei nukkuva tiedä mitään, varsinkin, kun on yliväsynyt.
Moniko kätkytkuolema on oikeasti viereen tukehtunut vauva?
ei meidän kovahkoon patjaan vaan mitään tuollaisia syviä koloja tule, eikä vauva ole koskaan mitenkään vierähtänyt alleni, vaikka on pääsääntöisesti vieressäni nukkunutkin.
On ihan selvää, ettei yliväsyneenä, lääkkeiden/alkoholin vaikutuksen alaisena tai muuten huumattuna kannata nukkua vauvan vieressä. Mutta meillä ainakin perhepetissä nukkuminen oli vauva-aikana se keino, jolla minä vältin yliväsymyksen.
Ihan vastasyntyneestä alkaen. Ei ole koskaan mitään vaaratilannetta syntynyt.
Minä tosin olen aina nukuttanut niin, että vauva on minun ja seinän välissä, eli meidän sänky (160cm) on seinässä kiinni toiselta laidalta. Mies on kova liikkumaan unissaan, siksi ei vauvaa keskeen. Lähempänä vuoden ikää ovat kyllä olleet keskessäkin.
Vesisängyssä ei saa vauvaa nukuttaa, muuten erittäin turvallinen (turvallisempi kuin vauva omassa huoneessa) tapa nukkua. Ja helppo, itse uskon oman pirteyteni (ei päiväunitarvetta koskaan, 4 lasta) johtuvan suurelta osin perhepedistä ja näinollen yöimetyksen helppoudesta.