Mikä on pakkasraja milloin voi vauvan jättää ulos nukkumaan?
Ja voiko kovalla pakkasella käydä vaunulenkillä vai onko parempi pysytellä vaan sisällä?
Kommentit (26)
Neuvolassa sanottiin että alle 6kk ikäisiä ei saisi viedä ulos nukkumaan/lenkille jos pakkasta on yli -10 astetta.
Kaiken muun saa kyllä topattua mutta posket voi jäätyä? Eikö ole niin, jos laittaa rasvaa poskiin voi jäätyä vielä enemmän?
Ja siis hengitysilma ei saa olla tätä kylmempää vauvan keskeneräisille keuhkoille. Siis vaikka varpaat ja sormet eivät jäätyisikään siellä vaunuissa, niin kylmän ilman hengittäminen ei ole terveellistä.
Pakkasta on nyt -18 ja ulkona nukkuu. Villapuvut, lapaset ja sukat on tietenkin toppavaatteiden alla, pari fleecepeittoa vaunuissa (toinen taiteltuna vain alle ja sivuille) ja topattu pussi, jossa nukkuu. Harso vaunujen suuta peittämässä, mutta niin, että myös ilma vaihtuu.
Hengitysilmahan on vaunuissa tosi paljon alhaisempi kuin ulkoilma, jos on harso vaunun "suulla". 20 asteen pakkasella jopa nollan tuntumassa, jos harso on kunnolla peittämässä vaunun aukkoa. Täytyy kuitenkin muistaa, että happea on tultava sisäänkin, siksi itse en laita tiiviisti harsoa.
Mutta tämän pienempää lasta en pitäisi tällaisilla pakkasilla ulkona nukkumassa.
Kaiken muun saa kyllä topattua mutta posket voi jäätyä? Eikö ole niin, jos laittaa rasvaa poskiin voi jäätyä vielä enemmän?
noilla meidan hiihtajillahan on jarjestaan joku rasituastma.
Muistan kun monet aidit sanoi joskus 8v sitten kun taalla juttelin, etta mita se haittaa, oli vaikka -20 tai -25, pitaa vain heittaa filtti suuaukon eteen. Mut en ma olis uskaltanut, olisin varmaan vahdannut ihan hulluna, etta tukehtuuko se laps kaikkien kerrosten alle.
Sisamaassa ja rannikolla on eri pakkasrajat, tai oli ainakin ennen.
Niista vauvan tai lapsen poskista - monet kyparamyssythan peittaa posketkin aika mukavasti, nakyvissa on sitten lahinna silmat, nena ja suu.
on nukkunut ulkona vielä -16 asteen pakkasilla. Paljon vaatetta ja peittoa päällä, ja vaunun suulle olen laittanut ihan kunnon viltin. Mun mielestä pelkkä ohut harso ei tosiaankaan riitä pitämään hengitysilmaa tarpeeksi lämpimänä. Lämmin tyttö on ollut unien jälkeen, posket olleet vähän viileät, ei muuta.
Se on totta, että yli -10 ei tee hyvää vauvan hengitykselle, tuon suosituksen olen minäkin joskus kuullut, mutta, jos vauva on pakattu vaunuihin makuupussin ja huovan alle ja vaunun kuomun edessä on vielä harso tms. tuulensuojana, niin vaunujen sisälämpötila pysyy oikeasti paljon lämpimämpänä kuin ulkoilma. Ja näin pakattuna olen ainakin meidän lasta ulkona nukuttanut, eikä edes posket ole ikinä kylmät. Kovimmilla pakkasilla pysytään kyllä omassa pihassa, jossa nukkuu terassilla tuulensuojassa, mutta muuten ei sillä ole juuri lämpötilan kannalta mitään eroa kävelläänkö vai onko vaunut paikoillaan. Eikä missään nimessä mitään rasvaa poskiin!
pussuttaa meidän nelikuinen, pakkasta tosin tänään vain -12 astetta. On avoparveke, mutta nukkuu kyllä päivittäin siellä. Täällä parhaimmillaan ollut reilu -20 pakkasta, ja hyvin nukkui silloinkin reilu 3 tuntia. Lämpimästi vain vaatetta päälle (EI LIIKAA!!!) ja vaunukoppa kiinni. Meillä kopan suulla on kaksinkerroin taitettu hyönteisverkko. Ilma kiertää hyvin, mutta sisäilma kopassa on lämmintä. Ja lumi ei pääse koppaan sisälle, mutta ei myöskään kastele sitä niinkuin tekisi harsolle, lopputuloksena se, ettei märän harson läpi kulje ilma.
jolloin vauvani on nukkunut ulkona vajaan tunnin. Vauvalla ikää 9kk.
-20 -25 asteessa nukkuu parikin tuntia.
Ihan neuvolan suositus, ainakin koskien pieniä, alle 6 kk vauvoja. 1 v. ehkä voisi olla -15, itse en laittaisi ulos tuossa pakkasmäärässä.
Lapsen keuhkot eivät kestä kovia pakkaslukemia!
se raja on alla 1 v. - 10 pakkasastetta
meille sanottin neuvollassa taas, että 1kk eteenpäin raja on -15 ja et -20 voi laittaa nukkumaan ulos vielä..kuhan läpimästi päällä ja suojaa vähän sitä vaunujen "aukkoa.."että näin täälläpäin..
Itse en nukkuisi pakkasessa ulkona, hullua että vauvat laitetaan sinne, eikä heillä ole mahdollisuutta valita.
Miks ihmisten pitää olla noin tyhmiä! Vauvan KEUHKOT ei kestä kovia pakkaslukemia. Sillä ei oo mitään merkitystä hyvin puetun lapsen kanssa. Vaikka miten hyvin puet se ei keuhkoihin paljon lämmitä.. älyhoi, huoh
Mutta harso aukon edessä nostaa kopan sisäisen lämpötilan liki plussaan. Keuhkoihin ei silloin mene rakaa pakkasilmaa vaan leppoisaa nollakeliä!
Vierailija kirjoitti:
noilla meidan hiihtajillahan on jarjestaan joku rasituastma.
Urheilijat vetää suorituskyvyn maksimilla ja keuhkot on niin kovalla käytöllä kuin suinkin vain mahdollista. Toisekseen astmadiagnoosi on siksi että voidaan käyttää keuhkoja laajentavia lääkeitä "astman hoitoon" vaikka ne parantavat myös terveen suorituskykyä.
Jos pakkasilman hengittäminen olisi kovin vaarallista, niin kaikki suomalaiset olisivat jo vaurioituneet, koska tuskin kukaan on välttynyt pakkasessa hengailulta.
Esimerkiksi metästyskoiria ei yleensä juoksuteta enää yli 15 asteen pakkasilla, mutta kyllä niitä voi kävelyllä käyttää 30 asteenkin pakkasella.
Vauva nukkuu vallan mainiosti sisälläkin. Ihan turhaa ulkona nukuttaa. Vaunulenkille voi mennä, kun on tarpeeksi vaatetta.
paikallinen ohje vauvan ulkoilutukseen/nukuttamiseen vaunuissa oli -15 astetta.
Muistan kylla lukeneeni joidenkin aitien nukuttaneen vauvoja niilla leveysasteilla jopa -25 pakkasessa. Itseani olisi vahan hirvittanyt fyllata vaunuja niin paljon ylta paalta. Pelkasin lahinna, ettei se hengitysilma enaa olisi kovin raikasta.