Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

nirso lapsivieras, ov

Vierailija
06.01.2010 |

Hyvän ystäväni poika, 7v, on kylässä todella ronkeli. Tämä vaikuttaa siten että esimerkiksi yövierailut ovat harventuneet...

pojalle ei tunnu kelpaavan mikään.

koko ajan kyselee "mitä täs on?" ok.. ymmärrän jos kysyy jostain kastikkeesta tms.. mutta riisimuroistakin piti tiedustella "mitä muroja" "mistä ostettuja" "millasii??" ..

Kysyn siis muiden mielipidettä siitä että juttelenko asiasta ystäväni kanssa? tämä kun on pojalle ilmeisen tyypillistä että nirsoilee/ ei syö kylässä. Olen keskustellut kahden muun äidin kanssa ja sanovat samaa. vai olisinko ihan hiljaa ettei "ystävyys mene" ? on vaan jotenkin masentavaa, kun (lapsi)vieraalla ei ole käytöstapoja.. vaikka mitä teen niin tarjoamani ruoka on pahaa..

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo on lapsen kotoa opittu tapa asenne, luulisin.

Olen yllättävän usein törmännyt myös vanhempien suusta tulevaan kysymykseen "eihän tässä vaan ole porkkanaa, kun meidän Matti ei syö sitä". No jospa matti olisikin syönyt ihan vahingossa, kun muutkin syövät?

Ja ylipäätään tehdään iso numero asioista, joita meidän Matti ei syö. No ei varmaan syökään ikinä, jos äiti vieläpä aina muistuttaa asiasta erikseen.

Ihanaa muuten kokata useammalle lapsivieraalle äiteineen, kun aina vähintään puolella on joku ongelma tarjolla olevan ruuan suhteen! Kokeilkaapa joskus!

Vierailija
62/78 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen nähnyt tämän lapsen syövän kotonaan mm. chilikastiketta, oliiveja, fetaa, tomaattia...

no, mä ymmärrän yskän ja annan olla, en puhu kaverille enkä mihinkään enään tästä aiheesta.

Kyllä mä itsekkin ihmettelen että miksi olen näin herkkis.. siis kun laitoin lapsille lounasta niin katoin samat mukit lapsille kuin oli aamupalalla,niistä oli juotu mehua. tosin tämän vieraan pojan mukikin pesin kuumalla,ettei mehu maistuisi maidon läpi ja kuivasin ettei sanois "miks tää muki on märkä"..

äh vika taitaa olla minussakin kun en osaa ottaa kritiikkiä 7 vuotiaalta vastaan. :O

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei oikeastaan yllätä, kun seuraa monien aikuistenkin käytöstä nykyisin tilanteessa kuin tilanteessa. Ei kuulu minusta aikuistenkaan käytökseen ilmoittaa vaikka kylässä, että ei satu pitämään jostakin tai tehdä numero omista syömisistään.

Minusta tuo on lapsen kotoa opittu tapa asenne, luulisin. Meillä käy joitakin lapsia, jotka eivät ainoastaan nirsoile ruoasta, vaan heidän mielestään kaikki on niin kovin kummallista tai huonoa, kaikki ruoka haisee kummalle, keittiö on hassun mallinen tai olohuone ihan kumman kokoinen tai eivät ole koskaan nähneet niin oudonnäköistä takkia kuin jollakin meidän perheessä, vaikka kyse olisi takista, joka on joka toisella. Joltain viisivuotiaalta ei vielä voi odottaa tapoja, ja hänelle voi kauniisti sanoakin, mutta kyllä kouluikäisen käytös ihmetyttää.

mutta tuosta etta kotoa opittu, niin ainakin meidan lapsille EI ole tuollaista kaytosta opetettu EIKA hyvaksytty kotona, silti saattavat nirsoilla (etenkin toinen voi jopa olla paivakausia lahes syomatta jos ei ruoka kelpaa). En itsekaan uskonut etta noin voisi olla, koska en itse ollut lapsena nirso ruuasta, ja ajattelin etta vanhemmissa taytyy olla syy. Noh, menin naimisiin ruuasta lapsena (ei onneksi enaa) nirsoilleen miehen kanssa, ja tassa tulos... :-/ Mutta siis samaa mielta siita, ettei nirsoiluun tarvitse isantavaen taipua ollenkaan.

Vierailija
64/78 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä valitat, kun lapsi selkeästi syö eksoottisimpiakin juttuja? Onko varma ettet vain laita pahaa ruokaa?

Vierailija
65/78 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käy joitakin lapsia, jotka eivät ainoastaan nirsoile ruoasta, vaan heidän mielestään kaikki on niin kovin kummallista tai huonoa, kaikki ruoka haisee kummalle, keittiö on hassun mallinen tai olohuone ihan kumman kokoinen tai eivät ole koskaan nähneet niin oudonnäköistä takkia kuin jollakin meidän perheessä, vaikka kyse olisi takista, joka on joka toisella. Joltain viisivuotiaalta ei vielä voi odottaa tapoja, ja hänelle voi kauniisti sanoakin, mutta kyllä kouluikäisen käytös ihmetyttää.

Vierailija
66/78 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä valitat, kun lapsi selkeästi syö eksoottisimpiakin juttuja? Onko varma ettet vain laita pahaa ruokaa?

ap

Vierailija
67/78 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, kussakin kodissa sen perheen vanhempien tehtävä (oikeus ja velvollisuus) on opastaa vierailevat lapsetkin perheen sääntöihin. Lapset ovat uskomattoman joustavia ja oppivaisia, jo kaksi vuotias hahmottaa, että eri talouksissa voi olla erilaiset säännöt (toki niitä testataan joka kerta uudelleen).

Tietenkään vierailevan lapsen kasvatusvastuu ei ole sinun mutta sinulla on oikeus ja velvollisuus kertoa vierailijoille, kuinka teillä toimitaan ja että kaikilta (oli sitten perheen jäsen tai ei) odotetaan samoja asioita (noh, ei tietenkään pidä paikkaansa; harva pistää muitten mukuloita suursiivoamaan, eikä se olekaan vieraiden tehtävä, olivat he sitten lapsia tai aikuisia).

Minulla on kaksi mieleistä sanontaa (ja lukuisia niiden lisäksi) joita viljelen kotonamme ahkeraan:

"Talo elää tavallaaan ja vieraat kulkee ajallaan" sekä "Sitä kuusta kuuleminen, jonka juurella koti" Ensimmäinen on mietelmäni vieraille ja jälkimmäinen omalle porukalle. Näillä pääsee pitkälle...

minulla on ollut yksi tuttavaperhe,jossa ei ollut kiva käydä juuri tämän "talon tavoilla" komennon vuoksi. Se tarkoitti suunnilleen vieraiden nöyryyttämistä. Mutta eipä huolta,talo sai elää tavoillaan ja minä valitsin ettei se ole minun tai lasteni paikka käydä. Kummasti vaan tämä perhe toi myös MUIDEN kotiin nämä sääntönsä,eli mihin he menivät,niin sen mukaan siellä käyttäydyttiin.

Tämän perheen lapset olivat sellaisia että äidin silmien alla käyttäytyivät hyvin mutta nurkan takaa kurkkasivat kun äiti katsoi muualle ja sitten kiusasivat esim.pienempää sisarusta. JA kun minä olin näitä lapsia kerran hoitamassa, olivat kyllä ihan normaalikiusaavia lapsia, eivät mitenkään mukavia.

Vierailija
68/78 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisimuroissakin on valtava makuero, valmistajien ja tuoreuden mukaan.

Vierailija
69/78 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaisin lautasen pois ja sanoisin että sulla on näköjään kiitos, ei tarvitse syödä jos ei kelpaa voit poistua ruokapöydästä. ja todella rumat tavat sulla.

Vierailija
70/78 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo ja kerran menneinä vuosina oli kylässä tuttu perhe ja annoin lapsille iltapalaa, oli tarjolla muroja ja maitoa ja leipää ja teetä...sai ihan valita mitä haluaa. tää yks halus muroja, mut sit kun oli lusikallisen syöny, alkomarista ettei tykkää.

minä sanoin että sinä halusit ihan itse juuri tätä ruokaa, että jos ei kelpaa voit mennä pois pöydästä.

joo tää kersa rupes parkuun suurella äänellä ja äidin helmoihin meni, äiti mulkoili mua mut ei sanonu mitään.

olin syyllinen :/

Vierailija
71/78 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tein kesällä Mansikkakakkua: poika sanoi pahaa kakkua. omatekoinen pitsa, nurkkapala (reunoja ei leikattu suoriksi) poika kysyi mitä tällainen pitsa oikein on? onpa kummallinen pitsa.. kuumasämpylä jolle sipaisin kylmää margariinia, poika kommentoi etten voidellut margariinia tarpeeksi tasaisesti. nyt varmaan ymmärrätte mitä tarkoitan? ap

Pyydät niitä lapsia jotka osaavat käyttäytyä, koska oma poikasi saattaa ottaa tuosta huonokäytöksistä nirsoilijasta mallia.

Vierailija
72/78 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitähän meilläkin tulisi, jos valikoitaisiin jokaiselle sopivia muroja valmistajien ja tuoreuden mukaan... Onneksi meillä päästään helpolla. Kaikki viisi lasta on opetettu siihen, että syödään sitä, mitä meillä sattuu olemaan tai kylässä tarjotaan, ja jos ei kelpaa, sitten voi mennä pois pöydästä. Hyvin on yleensä kaikki maistunut.

Vierailija
73/78 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toiset syöttää lapsilleen roskaa, toiset ei.

Vierailija
74/78 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onhan se mahtavaa, että täällä pyörii näin upeita, sivistyneitä ja miellyttäviä ihmisiä, jotka ennen kaikkea löytävät jutuista sen olennaisen ja kommentoivat sitä. Onneksi olkoon, että huomasit tässä ketjussa olleen ylimääräisen n-kirjaimen, mahtava suoritus!

Ja menehän nyt ottamaan iltalääkkeet ja hengitä pari kertaa syvään :).

Jos joku aikuinen kirjoittaa "alkaa kirjoittaan", se on paljon ala-arvoisempaa kuin lapsen ruokanirsoilu. Ehkä ap laittaa vain pahanmakuista ruokaa tai tunnelma pöydässä on ahdistava ja laukaisee tuollaisen reaktion normaaleissa ihmisissä.

Vierailija
75/78 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on puhekielinen muoto sanasta opettamaan.

Eli se virhe on kyllä ihan muualla kuin ylimääräisessä n-kirjaimessa.

Vierailija
76/78 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aistiherkkyydet.

Vaikka lapsi syö voimakkaasti maustettua ruokaa, voi hänellä silti olla aistihäiriöitä.

Oma aistihäiriöinen lapseni syö esim. vain jäähtynyttä ruokaa. Eri ruokalajit eivät saa koskettaa toisiaan lautasella. Haluaa aina tietää mitä ruuassa on. Voileipä pitää olla voideltu todella tasaisesti, eikä leipä saa olla kuuma. Jne.

Lähipiirimme tietää tämän ongelmana, kuten senkin, ettei lapseni vielä oikein osaa olla kohtelias tämän ruoka-asian kanssa. Kaikille kummin serkun kaimoille asiasta emme ole kertoneet.

Meillä suhtaudutaan nirsoilevaan vieraaseen ystävällisesti. Emme pakota maistamaan tai syömään. Ei kukaan nälkään kuole vaikka yökylässä olisi.

Vierailija
77/78 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikea muotohan on alkaa kirjoittaa... taisi jäädä äidinkielen tunnit väliin pari kertaa ;).

Sanojasi lainaten: tosi moukkamaista ja sivistymätöntä luulla, että se olisi "alkaa kirjoittamaan".

Mutta eiköhän nyt keskitytä ihan olennaisiin asioihin :).

Vierailija
78/78 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"opettaan" on puhekieltä ja tarkoittaa "opettamaan".

Ja ketjun aihe oli toisten käytöstapojen ja sivistyksentason pällistely, joten ihan tasan on ketjun aiheenmukaista todeta että kouluttamaton aikuinen on moukkamaisempi kuin aistiyliherkkä lapsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä