Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä oon vihannut alusta asti "energian säästölamppuja"

Vierailija
06.01.2010 |

Jälleen yksi esimerkki, miten EU byrokraatin pystyy propakandalla saamaan tekemään älyttämiä päätöksiä. Kummallisinta on, että vielä suomalaisetkin poliitikot ovat sortuneet tähän sontaan.

Mielestäni energian säästölamppu on vuoden turhake.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010010510882168_uu.shtml

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen sai olla alvariinsa vaihtamassa lamppuja, vaikka ollaankin tarkkoja siitä että sammutellaan valoja kun ei tarvita. Vähintään kerran kuussa pärähti jossain lamppu, yleensä vielä hankalimmissa paikoissa.

Nyt on 2 v käytetty vaan energiansäästölamppuja, yksikään ei ole palanut.

Vierailija
2/7 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei ne ottaneet asiaa kuuleviin korviinsakaan.

Nimittäin meillä on ihan uusi omakotitalo, jossa kaikki valokatkaisijat ovat himmennyskatkaisijoita. Itse olemme talon rakennuttaneet, ammattilaiset ovat suunnitelleet ja rakentaneet. Suunnitteluvaiheessa KUKAAN ei kysynyt meiltä MILLAISET himmennyskatkaisijat haluaisimme, emmekä itse älynneet, että siihenkin asiaan olisi pitänyt jotenkin paneutua ja että niitä on erilaisia...

Nyt on siis se tilanne, että talossamme on kymmeniä himmennyskatkaisijoita jotka eivät toimi energiansäästölamppujen kanssa. Kaikkien talomme himmennyskatkaisijoiden vaihto uusiin, sellaisiin jotka toimisivat energiansäästölamppujen kanssa, tulisi maksamaan tuhansia euroja. Pakko meidän on se varmasti jossain vaiheessa tehdä, mutta toistaiseksi olemme päätyneet hamstraamaan hehkulamppuja talon täyteen.

Olemme valittaneet asiasta sekä sähkösuunnittelijalle että -asentajalle. He ilmoittavat ykskantaan, että meille on asennettu "normaalit ja tavalliset" katkaisijat, kun emme muuta ole ymmärtäneet pyytää. Kukaan ei ole meitä informoinut siitä, että olisi pitänyt ymmärtää tai perehtyä tai että toisenlaisia edes on olemassa. Itse asiassa noita samoja katkaisijoita lienee edelleen kaupoissa.

Minusta on kohtuutonta että on täysin laillista ja sallittua edelleen rakentaa taloja joihin tulee sellaiset sähkötekniset ratkaisut jotka toimivat vain hehkulampuilla. Mielestäni lainsäätäjän olisi tullut huolehtia siitä, että vain hehkulamppujen kanssa toimivat katkaisijat olisivat poistuneet markkinoilta vähintään 10 vuotta ennen hehkulamppujen poistumista. Lisäksi olisi mielestäni ollut kohtuullista informoida tästä asiasta ja ongelmasta rakentajia ja asunnonostajia.

Meillä on siis edessä valokatkaisijaremontti. Lähestulkoon uudet ja hyväkuntoiset katkaisijat menevät roskikseen, koska niille ei enää ole mitään käyttöä. Joudumme hankkimaan uudet katkaisijat ja maksamaan sähköasentajalle vanhojen irrotuksesta ja uusien asennuksesta tuhansia euroja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

halogeenilamppujen kanssa? niitähän ei vielä kiellettäne?

Vierailija
4/7 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduimme nimittäin heti kättelyssä muuttovaiheessa vaihdattamaan kolme katkaisijaa, kun vanhat halogeenilamppumme eivät toimineet. Siinä vaiheessa se puhe aiheesta suunnittelijan ja sähkömiehen kanssa tulikin - he kun alkuun yrittivät väittää, että "olimme itse vaatineet" nimenomaan hehkulamppukatkaisijoita, mikä oli pähkähullu väite erityisesti juuri siksi että meillä oli jo ennestään halogeenilamppuja.

t. 3

Vierailija
5/7 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka piti siis vaihtaa hehkulamppuihin, kun eivät enää toimineet...

t. 3 & 7

Vierailija
6/7 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka sopivat himmentimellisiin valaisimiin. Muistan sellaisia nähneeni. Vai vaativatko nekin sitten sen tietyntyyppisen himmentimen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi