Miksi ihmiset eivät halua tehdä siivoojan töitä?
Kommentit (49)
siivoojan hommia ja olen niitä hakenutkin, mutta kas - edes niitä ei saa nykyään. Minulla ei ole vielä muuta koulutusta kuin yo-tutkinto, ja jopa siivoamiseen vaaditaan nykyään kokemusta. Että sillee...
- siivoaminen cv:ssä ei ole meriitti, mut pahimmillaan, jos joutuu työttömäksi omasta ammatistaan ja työkokemuksessa lukee että on joskus siivonnut, joutuu ottamaan vastaan myös siivojan töitä. Ja sitten olet tosi lirissä; hulluna teet töitä, sosiaalista elämää ei ole ollenkaan koska siivooja työskentelee kun muut on vapaalla, ja siltikään se palkka ei riitä elämiseen. Useimpien ansiosidonnainen on isompi kuin siivoojan kuukausipalkka. Ja kun olet riittävän kauan siivonnut, lasketaan ansiosidonnainen sit siitä mitättömän pienestä palkasta jne.
Hyvä pointti. Joskus opsikeluaikana harkitsin siivousta, mutta onneksi laiskuus voitti. Sain sitten sellaista työtä, josta on oikeasti minulle hyötyä omalla alallani.
johtuu siitä ku koko ajan lutraat käsiäs niiden pöpöjen pelossa. rauhotu ihminen
Varmaan monellekin on käynyt noin ja monissa eri kohteissa on levällään nuo asiat. Siivoojan työtä vieroksutaan, koska ihmisillä on ennakkoluuloja sitä kohtaan. Työ koetaan likaiseksi ja huonopalkkaiseksi. Siivoustyötä ei arvosteta tarpeeksi. IHMISET HUKKUIS PASKAAN, JOS MEITÄ EI OIS!!! LIKA EI LOPU IKINÄ! Riippuu paljon myös itsestä, millä tavalla haluaa elämänsä järjestää. Kannattaa ainakin kokeilla..kuin jäädä valittamaan rahattomuutta. Itse otin siivoustyötä vastaan ja viihdyn työssäni. Saan arvostusta osakseni. Minua ei todellakaan vieroksuta ja olen näkyvä osaaja päivän kulussa niinkuin muukin henkilökunta omalla alallaan. Olen ollut vakinaisessa työsuhteessa jo yli 10v kunnan eri laitoksissa. Työvuosia yhteensä siivouspuolella 13v. Ja palkkani on pikku hiljaa noussut tuona aikana. Saan lähes 2000e bruttona/kk. Tulen toimeen palkallani. Ostin jopa hiljattain asunto-osakkeen ja auton. Makselen niitä palkastani pankille. Lapseni ovat jo muuttaneet kotoa pois, että tällä saralla on jo helpompaa. Palkasta jää jo enemmän käteen, kuin ennen. Mielestäni palkkani ei ole huono, vaikka voisi se parempikin olla.Pidän itseäni hyvä palkkaisena. Työ ei ole raskasta. Ja saan aika itsenäisesti toimia työssäni. Tässä puolustuspuheenvuoro siivoustyöstä!!!
Minä en päässyt siivoojaksi kuin hain ollessani työtön. Melkein nauroivat, kun insinööri hakee siivoojan töitä. Taisivat ajatella, että jotain vikaa on tyypissä kun ei saa muuta hommaa...onneksi sain oman alan töitä.
Tein joskus, palkka niin huono, ettei motivoi tekemään hommia kunnolla, joskus tein kotisiivouksia ja pesimme esim. pönttöjä ja keittiöitä samoilla räteillä, koska rätit piti pestä omassa pesukoneessa palkatta (ei siis pesty ollenkaan)... yök!
En osaa siivota. Jos jossain on paljon kamaa sekaisin, niin menee sormi suuhun, että mihinkäs nuo kaikki kuuluu. En näe sotkua, muuta kuin pahimmat ja minulle kelpaa melko pintapuolisesti siivottu tila, jossa ei ole selvästi näkyvää pölyä ja roskia.
Numero 18 luetteleekin aika hyvin ne asiat.
Tein siivoustyötä kun en saanut oman alankaan töitä. Juuri tuo ihmisten järkyttävä saastaisuus ja huono käytös inhotti eniten. Toimistosiivous oli ihan mukavaakin, mutta kauppakeskuksen miesten vessoja en todellakaan siivoa enää koskaan jos sen voin välttää. Miesten käytös julkisissa vessoissa on kuvottavaa - kustaan pitkin seiniä ja lattioita, paperit heitellään minne sattuu, joissakin vessoissa levitellään huumeruiskuja yms. kamoja eikä niiden käsittelystä edes nykyään makseta mitään lisiä. Lisäksi sinne vessaan on vain pakko ängetä vaikka pisoaareilla olisi ukkoja rivissä, ja monet oikein menevät tarkoituksella sinne asioimaan siivoojan läsnä ollessa vaikka koppejakin olisi vapaana. Minulle tuosta tuli sellainen olo kuin olisin halpa paska.
Lisäksi kauppakeskuksen roskikset olivat kuvottavan hajuisia, täynnä sulanutta jäätelöä, useimmiten ne pursuilevat ties mitä nesteitä, purkkaa syljetään lattioille, roskikset sortuvat jätteen painosta ympäriinsä yms. Tytöttely on yleistä, samoin halveksuva suhtautuminen.
Olin tunnetussa firmassa vuokratyöntekijänä, mitään yksityisyyttä ei ollut, vaatteet vaihdoin hätäisesti siivouskomerossa minne kuka vain voi tulla. Pahinta oli, että jatkuvasti piti yrittää tehdä työ ensiluokkaisesti, vaikka siihen realistisesti olisi pitänyt antaa tuplasti aikaa ja palkkaa. Valituksia sateli joka asiasta, vaikka kuinka tein parhaani. Siksi olo oli useimmiten itkuinen ja masentunut.
Nämä siis kokemuksia kauppakeskussiivouksesta. Toimistossa tosiaan oli ihan ok olla siivoojana, siellä työntekijät eivät olleet mitään sikoja.
Mitä tarkoitatte, ettei siivoojan työtä arvosteta? Pitääkö olla mennen tullen pokkuroimassa, kaikki me firmalla töissä ollaan, eikä yksikään siivooja ole minunkaan työpanostani kiitellyt?
ja olen myös tehnyt siivoojanhommia. Mä tavallaan tykkäsinkin siitä työstä, mutta sitten jossain vaiheessa sai riittää.
Olin ensin eräässä yksityisessä terveyspalvelufirmassa, jolla oli omat siivoojat. Siellä työ, palkka ja esimiehet oli ihan ok. Sittemmin olen ollut päiväkodeissa sekä hyvin lyhyen ajan eräässä siivousfirmassa. Viimeinen työpaikka oli tosi karsea, palkat riistoa ja jotenkin koko meininki ihan perseestä.
Mun mielestä nykyään siivousalan ongelmana on just nuo riistofirmat. Palkat on huonot, eikä siivooja useinkaan ole osa työyhteisöä.
Mulla on monta syytä, miksi en halua tehdä siivoojan hommia, ja yks syy on kyllä arvostuksen puute. Monet kohteli kuin paskaa. Jännästi joillain vaihtui ääni kellossa, kun saivat kuulla, että opiskelen (jopa silloin, kun olin vielä lukiossa!). Tuo monotonisuus on kanssa ikävää, tosin ekassa työpaikassa oli myös paljon vaihtelua.
kun tykkään työstäni ja koen jopa saavani arvostusta osakseni, koska olen ammattilainen. Työskentelen koulussa.
Mä olen sitten vissiin kutsumusammatissani,kun tykkään työstäni ja koen jopa saavani arvostusta osakseni, koska olen ammattilainen. Työskentelen koulussa.
Mäkään en mitenkään inhonnut siivoojana olemista, itse työ oli kyllä jopa mukavaa (joka päivä ei tuntunut tuolta...). Mutta olen kyllä sitä mieltä, että kaikissa paikoissa ei kunnioiteta siivoojaa. Esim. sairaalassa ollessani monet hoitajat kohtelivat kuin ilmaa. Hyvä, että sinua kunnioitetaan ja arvostetaan!
Terv. se, joka kirjoitti sen vähän pitemmän viestin muutama viesti takaperin
Koska sossusta ja keltalta saa enemmän tukia kuin mitä siivoojan palkka on. Jos asuu yksin.
Niin minä ainakin olen sen kokenut.
Olen 49 ja lisäisin vielä yhden jutun. Olen aina tykännyt tehdä töitä itsekseni. Minua ei siis haittaa lainkaan, että työskentelen suurimman osan ajasta yksin. Ja kun muuta porukkaa alkaa tulla töihin. Olen aina siirtynyt jo sellaiseen tilaan, jossa saan olla itsekseni. Juttelen oikeastaan muiden työntekijöiden kanssa vain silloin, kun käyn raportoimassa jostain korjattavasta viasta, jonka olen huomannut. Suihkun tiiviste falskaa, lamppu palanut, joku ovi ei sulkeudu kunnolla jne. Tai kun käyn ilmoittamassa, mitä tarvikkeita olisi tilattava lisää, kuten vessapaperit, saippuat jne. Muuten olen todellakin itsekseni, ja nautin siitä.
Olen syksyllä joutumassa siivoojan töihin ja ehdottomasti vasten tahtoani.
a) palkka on SURKEA, oikeasti minimipalkan kokopäivätyössä pitäisi olla edes 1800€/kk, pk-seudulla 2000€, siivoojana tienaa usein vähemmän
b) monotonisuus. Kenties maailman tylsin työ? Oikeasti käy mielenterveyden päälle tehdä sitä duunia pidempään.
c) Stressi. Voi olla pahempi, kuin vaativissa ja hektisissä toimihenkilötöissä, johtuu pitkälti tylsistymisestä. Asiaan vaikuttaa myös työn ylisuuri määrä (et IKINÄ ehdi kaikkea) ja eritteet ym. ällöttävyydet ja ihmisten sikailu. Puhun kokemuksesta, olen tehnyt molempia.
d) huono arvostus. On inhottavaa olla se työyhteisön säälittävin ja aliarvostetuin ihminen. Erityisesti, jos olet todellisuudessa se koulutetuin ja todennäköisesti siis fiksuin.
Pieni palkka.
Sua pidetään tyhmänä (ei parempaankaan pysty).
Kuluttaa fyysisesti loppuun niin, että joutuu lopulta ennenaikaiselle eläkkeelle, joka on muutenkin palkkatason takia pieni.
Siivota muiden paskoja huonolla palkalla. Miks haluais?
alkavat olemaan. paskaa voi aina kirjoittaa jos on sen siivojille kateellinen