Pakkasta -15 ja teini-ikäisillä kesäkengät ja collegehousut
Ihmettelin taannoin teini-ikäisten poikien pukeutumisia. Lunta on polveen asti ja ne vain kulkevat pikkukengissä ja pakkastakin enemmän kuin aikoihin. Joillain on ihan kangaskengät, sellaiset kesäiset. Ja siis teinejä oli kymmeniä, sellaisia 13-17-vuotiaita, eri porukoita.
Näin Helsingissä, mites muualla?
Kommentit (61)
Mikä diktatuuri? Mistä ihmeestä sinä nyt itsesi hysterisoit? Älä nyt säikähdä, kyllä sinä saat jatkaa niitten omiesi kieroonkasvattamista. Onnea vain valitsemallasi tiellä.
Aika huvittavaa, että täältä av:lta löytyy aina tuollaisia mammoja, jotka puolustavat henkeen ja vereen vapaata kasvatusta, mutta samaan hengenvetoon huutavat apua, kun eivät lastensa kanssa pärjää. Ei terveiden rajojen ja aikuisten laatimien sääntöjen asettaminen tarkoita, että kasvattaisi lapsistaan jotain tahdottomia elukoita. Päinvastoin.
On teillä varmaan ollut itsellänne onnettomat lapsuudenkodit, kun pitää vielä aikuisenakin kapinoida aikuisten sääntöjä vastaan omien lastenne kautta.
t. edelleen se kolmen äiti
diktatuurissa ja kuvittele sitä hyväksi vanhemmuudeksi ja rajoiksi. Kyllä, aikuiset määrää viimekädessä, mutta sitä kannattaa miettiä myös henkistä puolta millaisia ihmisiä lapsistaan haluaa kasvattaa, tahdottomia auktoriteetin seuraajia vai omilla aivoillaan ajattelevia fiksuja ihmisiä. Minun mielestäni normaali yläasteikäinen kykynee päättämään omasta pukeutumisestaan, jos jonkun teinit ovat hitaammin kehittyneitä niin se ei oikeuta syyttämään muita "kaverivanhemmuudesta". Kunnioitan lapsiani sen verran etten murrosikäisten housuihin kurki että minkäslaiset kalsarit nyt laitoit.
T-paita, pitkähihainen paita, kevyttoppatakki
alushousut, farkut
sukat, lenkkarit
hanskat
Ei ole vielä tullut kylmä. Voin kulkea kesät talvet samoissa vaatteissa, olen käyttänyt kesälläkin toppatakkia kun muilla on ollut T-paita. En siksi että minulla olisi kylmä vaan siksi ettei minulla ole kuumakaan. Miksi en siis laittaisi kivanoloista takkia päälle kesälläkin jos ei siinä tule kuuma?
Olen samaa mieltä aikaisempien kanssa:
- en ikinä usko, että kesävaatteissa ei tule kylmä pakkasessa
- sellaista imagoa ei tarvitse, että saa paleltumia se imagon takia
- paleltumat jättävät pysyvän herkkyyden kylmälle
- joskus teinistäkin pitää huolehtia ja korostaa sitä, että omasta itsestä on pidettävä hyvää huolta
- rahalla pääsee: jos minulle (joka olen omat paleltumani hankkinut, kun äiti kai ajatteli minun tietävän mitä teen) olisi joku tarjonnut hyvän näköisiä talvivarusteita, olisin varmasti suostunut. En edes haaveillut, että saisin kalliita katu-uskottavia talvivaatteita asusteineen.
13-vuotias vielä kaipaa ehkä ohjausta näissä pukeutumisasioissa, mutta 17-vuotias saa itse kärsiä tyhmyydestään ellei viitsi pukea kunnolla. Onneksi Helsingissä sentään pääsee pakkasta pakoon sisätiloihin jos tulee kylmä... toista on maalla.
hän ei suostu laittamaan muita kenkiä ku converset tai vansit.. väkisikö mä sille kengät jalkaan tungen. Olen ostanut kenkiä vaikka minkälaisia ja palauttanut takas kauppaan ne.
Tytöllä on myös college-housut jalassa, mutta siellä alla on joko kalsarit tai sukkahousut. Tai jos on pillit jalassa, niin hän laittaa koulumatkoilla siihen tuulihousut päälle.. ne sitten riisutaan koulussa. Takin alla saattaa olla joskus kolmekin hupparia, pipo on päässä kesät talvet... vielä ku sais noi kengät talviversioksi.. ainoa puolustus tietty on et hän käyttää villasukkia
Mistä te tiedätte mitä sillä on esim. legginsien alla? tai nahkatakin?
Ihan vapaasti voitte kauhistella, me teinin kanssa tiedetään että esim. lenkkareilla pärjää hyvin sen 10 min. mitä pitää kävellä metroasemalle tai kaverille. Tosin meillä lapsi käyttää myös uggeja ja pitkiä nahkasaappaita.
Mä en ymmärrä miten joku jaksaa kauhistelle mitä teinillä on päällä? Ymmärtäisin jos olisi jostain pikkulapsesta kyse, mutta että mitä teinillä on päällä??
Mä en ala ainakaan tappelemaan meidän 14v:n kanssa siitä mitä laittaa päällensä, kun ulos lähtee. Huomauttaa voin. Jos tulee kylmä, niin on oma vikansa, kun ei ole laittanut tarpeeksi päälle. Ja kyllä routa porsaan kotiin ajaa...
Ihmettelin taannoin teini-ikäisten poikien pukeutumisia. Lunta on polveen asti ja ne vain kulkevat pikkukengissä ja pakkastakin enemmän kuin aikoihin. Joillain on ihan kangaskengät, sellaiset kesäiset. Ja siis teinejä oli kymmeniä, sellaisia 13-17-vuotiaita, eri porukoita. Näin Helsingissä, mites muualla?
Enkä usko että kauheesti tälläsillä keleillä edes viettää aikaa ulkona.
oli päällä pieni nahkatakki, alla avokauluksinen paitis, minimekko (salsa), sukkahousut, korkeakorkoiset kesäsaappaat, pikkuinen käsilaukku, pehko pystyssä lakassa ja lumihuurteessa. Pakkasta -21!!!!!
Onko mitään järkeä???
Tuntuu tosi hurjalta!
Kai ne sitten oppivat, kun saavat jonkun pahan taudin.
että kylmettyminen voi aiheuttaa pahojen selkäkipujen lisäksi ikäviä virtsatie-, munuais- ja munasarjavaivoja joista osa voi jopa kroonistua!
Mulla hierojana joskus teiniasiakkaita jotka valittaa selkäkipua ja sit käykin ilmi et ne on matalissa farkuissa ja napapaidassa pakkasella... Ei ole todellakaan lihaskipuja!!
Tiedättehän, tuntien kipu, usein seuraavanakin päivänä. Onkohan ihan harmitonta?
tykit alla. Ja tennareissa niillä näyttää olevan villasukat.
-10 astetta ja päiväkoti-ikäiset lapsetkin käveli kouluun kevyttoppatakki päällä, huppu päässä maksimissaan eikä hanskoja kenelläkään. Hyrr!!! Pakkasin meidän lapsen farkkujen alle pitkikset, oli villasukat, talvikengät, hatut huivit ja hanskat. Ovat varmaan taas pyöritelleet silmiään koulussa kun ovat lasta riisuneet ;)
No, mites kun sormet, korvat ja varpaat paleltuu? Tiedättehän, tuntien kipu, usein seuraavanakin päivänä. Onkohan ihan harmitonta?
sen jälkeen kun täytin 11. En ole havainnut mitään korvien paleltumis- tai päänkylmettymisilmiötä. Sormet palellutin yläasteella, mutta silloinkin oli lapaset kädessä. Käytän myös samoja takkeja syyskuusta huhtikuuhun.
Kaikki eivät palele samalla tavalla.
Kyllä ne oppivat pukeutumaan muutamn vuoden kuluttua. Mun teini kulkee skedekengissä, mutta on lapaset, pipo ja pitkät kalsarit. Mitään talvikenkiä ei huoli. Talvitakin kanssa kävin väännön ja se on suht lämmin - ei siis pelkkä huppari.
Oi aikoja oi tapoja. Muistelen vain omaa nuoruuttani.
Kyllä siperia opettaa,
terkuin teini äiti
Kaikki eivät palele samalla tavalla.
Salli mun nauraa!
Kiinatossuja piti käyttää teininä niin kauan kuin pystyi, mutta voi s..tana kun jalat oli jäässä.
Samoin reidet ja perse, kun piti olla vain tiukat farkut.
Minä olen omasta mielestäni testannut ja en todellakaan usko teiniä, joka väittää että pelkät collegehousut on ihan lämpimät kovallakin pakkasella! Hah.
ja teininä ei ollut pipoa tai hanskoja.. flunssaa ym ei ollut mutta muutama aivosolu varmaan pakkasilla kuoli.. heh.