Kuinka pienen vauvan kanssa voi ajatellakaan muuttavansa pysyvästi ulkomaille?
Tilanne tämä: Miehen työ ulkomailla alkaa LA:n tienoilla, mutta aloituspäivää saa luonnollisesti lykättyä tarvittavat 2-4 viikkoa. Mutta pian syntymän jälkeen miehen pitää mennä aloittamaan työnsä, minä joudun tällöin vielä jäämään Suomeen? Minkä ikäisenä lapsi on tarpeeksi vanha matkustamaan esim. lentokoneessa (Eurooppaan) ja minkä ikäisenä kaikki "pakolliset" jälkitarkastukset sun muut on ohi? Kohdemaassa on myös varmasti tarvittaessa neuvolapalvelua saatavilla. Minkä ikäisen kanssa itse lähtisitte miehen perään?
Kommentit (28)
Ilman henkilöpapereita ei voi matkustaa. Niiden saamista odotellessa ehtii jo jonkin verran toipua synnytyksestäkin, jos kaikki menee normaalisti. Ennen syntymää ei kannattane matkaa vielä varata tai lyödä suunnitelmia lukkoon.
Jos sinulla on Suomessa sukulaiset lähellä, niin yksin kotimaassa pärjäämisen kanssa ei välttämättä ole ongelmaa, mutta toisaalta tuore isäkin varmaan haluaa olla lähellä perhettään ja sinä lähellä miestäsi.
Luxissa on paljon suomalaisia, joten saatte varmasti helposti vinkkejä lääkäreistä ym. Terveydenhoito on laadukasta, joten jälkitarkastus hoituu mainiosti sielläkin, ellei Kela jostain syystä vaadi, että se hoidetaan Suomessa.
Minun Belgiassa syntynyt vauvani lensi ensimmäistä kertaa Suomeen 2 kk ikäisenä.
Jos pysytte Suomen sosiaaliturvajärjestelmässä, niin kannattaa tosiaan kysyä Kelalta noista jälkitarkastuksista ym.
Menisittekin jo vähän aiemmin?
Passin saa tosiaan nykyisin ihan normaalistikin viikossa, ilman sitä ei voi matkustaa. Eli paljoa alle 2-viikkoisen kanssa ei pääse lähtemään. Vaan, meidän perheessä tosiaan tärkein kriteeri olisi se, että koko perhe on yhdessä.
.
Kun noinkin lähelle muutatte, niin pääseehän sieltä käymään vaikka paikan päälläkin Suomessa siinä jälkitarkastuksessa. Siinä on joku aikaraja, muistaakseni se pitää tehdä 12 viikon kuluttua synnytyksestä, mutta vuodon pitää olla loppunut.
Jos siis haluat Suomessa synnyttää, niin mä lähtisin sinne Luxiin ihan niin nopeaan kuin olisi teknisesti mahdollista ja sitten vaikka palaisin 2 kk kuluttua siihen jälkitarkastukseen.
Perheen yhdessäolo olisi kyllä tärkeintä meille.
Asuimme parivuotiaan lapsen kanssa Bangkokissa vajaa vuoden ja silloin sain kotihoidontukea kolme ensimmäistä kuukautta. Muistaakseni kolmen kuukauden väliaikaiseen oleskeluun sitä voi saada. Me sanottiin suoraan virastossa että ei tiedetä vielä koska tullaan takaisin Suomeen ja näin me saatiin se kolme kuukautta. Se oli iso raha Thaimaassa.
Mikä lastenlääkäritoiminnassa oli huonoa?
Missäpäin Unkaria asutte/asuitte?
Entä yksityiset lastenlääkärit?
Uskaltaako Unkariin lasten kanssa muuttaa?
Pärjäsitkö Unkarissa englannilla? Oliko lastenlääkäri-/neuvolatoiminta siellä ihan pätevää/kattavaa? Löysitkö pian muita samassa tilanteessa olevia (ulkomaalaisia pienten lasten äitejä / muuten mukavaa vertaistukiryhmää)? Oliko mies koko ajan rinnallasi, vai jo uudessa kotimaassa? Apua, nyt mua rupee jännittämään. :)
Unkarissa ei parjaa englannilla kovinkaan hyvin... Jouduin hieman opettelmaan kielta ja miehen firmasta mulla oli yksi sihteeri apuihmisena, jolle saatoin "hatatilanteessa" soittaa ja pyytaa tulkkausapua. Ulkomailla asioilla on tapana jarjestya. Ala turhaa jannita!
Lastenlaakaritoiminta ei Unkarissa ollut patevaa, mutta onnkesi lentomatka Suomeen on niin lyhyt, etta kavimme paasaantoisesti kaikki neuvolat ja rokotukset SUomessa. Uskoisin, etta Brysselin suunnalla tms. "lansimaissa" vastaavaa ongelmaa ei ole.
Loysin hyvin nipeasti suomalaisia vastaavassa tilanteessa olevia. SUomalaisia on valtavasti joka puolella maailmaa, erityisesti Euroopassa, samassa tilanteessa olevia loytyy kylla. Otat vaan yhteyttaa esim. Expatriumiin, yahoogroups expatmoms tai tulevassa maassasi mahdollisesti olevaan suomalaiseen seurakuntaan tai SUomen suurlahetystoon, noin niinkuin alkajaisiksi.
Mies oli suudessa kotimaassa mutta ehti onnkesi synnytykseen kotiin. Jos aiotte muuttaa koko kodin (kalusteet) varatkaa "taydellinen" muutto, pakkaajat yms. jotta voit itse keskittya vauvan hoitamiseen ja imettamiseen ja muut hoitavat muuton!
Kysy lisaa!
minä tein toisinpäin eli palasin suomeen lapsen ollessa 5 kk. Jotta sain vanhempainrahaa suomessa, oli minun esitettävä synnytysmaan lääkärin todistus siitä, että jälkitarkastus oli tehty. Eli sillä on kyllä vaikutusta sitten, kannattaa tarkastaa. Jos se tehdään muualla kuin suomessa niin joutunet siitä esittämään todistuksen, muuten ei rahaa tipu!
ei saa ulkomaille, kannattaa kattoa kelan sivuilta lisaa tietoa.