raskaus ja Facebook
Oletteko laittaneet tietoa raskaudestanne facebookiin? Milloin aikaisintaan? Entä onko profiiissanne kuva vatsastanne? : )
Rv6 enkä vielä ole toitottanut raskaudestani siellä.
Kommentit (36)
Minä odottaisin että rakenneultra on tehty, kun on lähipiirissä niitä ikäviä kokomuksia että rakenneultrassa todettu kuollut sikiö. Toki tämä voi tapahtua missä vaiheessa vaan, mutta nyt et edes voi vielä tietää onko kysessä tuulimunaraskaus, kohdunulkoinen raskaus, vai ihan normaali raskaus joka etenee täysiaikaiseen synnytykseen asti. Nyt vielä keskenmenon riskikin on suuri.
eipä oo ollu tarvetta fb:ssa kuuluttaa. muutenki säälittää jotenki ku joillain päivittäin 16+2, 16+3 ym. hohhoijaa
Minä kerroin joskus 25. viikolla. Nyt viikkoja 30+ ja harvakseltaan kirjoitan aiheesta jotain. Vauvan syntymän ilmoitan tietenkin FB:ssa myös. Sehän on hyvä kanava tavoittaa puolitutut asialla, niin ei tarvitse kaikille soittaa tai pistää tekstiviestiä.
fb:ssä, mutta keskusteluja on ystävien kanssa käyty niin yksityisesti kuin julkisestikin raskaudesta... joitain onnitteluja myös olen saanut. nyt rv 34 ja ystäväni ja suurin osa tutuistakin tietää raskaudesta joko fb:n kautta tai sitten muuten.
masukuvia en ole julkaissut profiilissa, vauvasta kuva sitten kun on syntynyt:)
fb:hen, ei kiinnosta toitottaa mitään itsestä. eikä kauheesti kiinnosta muittenkaan jutut. tärkeät ihmiset näen muutenkin livenä, tai voi soittaa. ajatukseni on että textari on niin helppo kirjoittaa jos jonkun kanssa haluaa olla tekemisissä.
Joskus rakenneultran jälkeen minulla oli ensimmäinen päivitys, josta pystyi päättelemään että olen raskaana. Loppuraskaudesta oli sitten kuva, jossa vatsa näkyy, sillä sattui sen verran hauska kuva tulemaan.
Minä kerroin joskus 25. viikolla. Nyt viikkoja 30+ ja harvakseltaan kirjoitan aiheesta jotain. Vauvan syntymän ilmoitan tietenkin FB:ssa myös. Sehän on hyvä kanava tavoittaa puolitutut asialla, niin ei tarvitse kaikille soittaa tai pistää tekstiviestiä.
38. viikko on menossa, en ole asiasta maininnut. Vauvan syntymästä varmaan sitten laitan jonkun tiedon, niin saa kätevästi tiedotettua aiheesta.
että siellä kerrotaan elämän isot ja välillä pienemmätkin käännekohdat. Jos niitä ei halua kertoa "kuin lähimmille", niin miksi naamakirjassa pitää ylipäätään olla?
jossa seurattiin raskautta ovistestistä alkaen.
Minusta on myös jollain tapaa vähän loukkaavaa, ettei kerro fb-kavereilleen tällaista ennen kuin vauva on syntynyt. Sehän on epäsuora viesti: "no sä nyt satut roikkumaan mun kaverilistalla, mutta oikeesti sä et merkkaa mulle mitään enkä halua kertoa sulle, että meille tulee vauva".
Jälleen herää kysymys, että jos asiaa ei halua jakaa, niin mitä sillä facebookissa edes tekee, tai miksi haalii kavereikseen ihmisiä, joista ei välitä paskaakaan?
olin silloin kertonut raskaudesta töissä, ja laitoin päivityksen jossa kerroin kertoneeni töissä. Tässä vaiheessa ne "oikeat" ystävät olivat tienneet jo pitkään ja ajattelin että asian voi nyt julkistaa.
Hirveästi en ole aiheeseen liittyviä päivityksiä laittanut, rakenneultrassa kun kävin niin siitä mainitsin mutta jätin vastaamatta sukupuoli-kysymyksiin. Tiedämme sukupuolen mutta en halua sitä facebookissa "kaikelle kansalle" tiedottaa.
Kyllä minäkin olen sitä mieltä että Facebookissa "kuuluu" kertoa mitä kuuluu, kyllä mä ainakin hiukan ihmettelisin jos joku ei mainitsisi halaistua sanaa vauvan odotuksesta vaan yks kaks ilmoittaisi että vauva on syntynyt. Sehän se on koko facebookin tarkoitus että pysyy kartalla mitä ihmisille kuuluu, sellaisillekin joiden kanssa ei muuten niin tiiviisti olla yhteydessä.
enkä ole statuksessa asiasta kertaakaan maininnut..kaverit tietää ja kommentoi joskus siihen viitaten mut eipä se haittaa :)
tuleehan se ilmi jossain vaiheessa kuitenkin..kuvia en meinaa laittaa missään vaiheessa..voin mailiin laittaa jos joku haluaa mut en kuvia kaikkien nähtäville.."kavereina" on semmosiakin ketä vaan en oo saanu poistettua tai en oo kehdannu hylätä kaveripyyntöä.
Ja tuleva mummikin sanoi että yhtäkään kuvaa et sitten tiitiäisestä laita nettiin :D
Pihtasin julkista tiedostusta siihen asti, koska pelkäsin, että jotain menee vielä pieleen. Tosin lähes kaikki FB kaverini tiesivät tuolloin jo asiasta, mutta onnittelivat virallisesti vasta, kun olin itse asian julkistanut. Tiedon vauvan syntymästä laitoin heti FB:iin. Ehkä eniten tiedotus riippuu juuri omista haluista kertoa asiasta ja siitä, ketä kaikkia FB- kaverilistallasi "roikkuu". Minulla ainakin on siellä "kavereita", joille olisi riittänyt tieto vauvan synnyttyä, sekä kavereita, jotka olivat aktiivisesti mukana elämässämme muutenkin ja tiesivät missä mennään. Välillä tiedotin raskausajan kuulumisia statuksessani niin, että ne ymmärsivät, jotka tiesivät minun olevan raskaana ja muita ei todennäköisesti kiinnostanut/tai eivät asiaan kiinnittäneet huomiota/ihmettelivät muuten vaan kummallista statusta.
nyt rv 33.
Taman jalkeen seuraavan kerran laitan vasta tietoa kun vauva on syntynyt.
en kerro ellei kysytä tai joku asiaa siellä kommentoi.. Raskaus puolessa välissä. Hienointa olisi jos voisi sit vaan laittaa tiedon vauvasta kun syntynyt :)
vaihtaa profiilikuvaksi punertavan rääpäleen lähikuva ja antaa fb-"ystävien" arvuutella että mitä ihmettä on tapahtunut.
mutta joskus raskauden puolivälin jälkeen mulla oli silloin tällöin jotain statuspäivityksiä, joista pöljempikin saattoi päätellä mun olevan raskaana.
En laittanut masukuvia, enkä myöskään laita lapsistani kuvia Facebookiin.
työpaikallesi jo tässä vaiheessa jos tiedon sinne laitat (aina jonkun kaverin kaveri tuntee jonkun joka on samassa paikassa töissä tai jotain, jollei suoraan työkavereillasi ole pääsyä profiilitietoihisi).
en kerro ellei kysytä tai joku asiaa siellä kommentoi.. Raskaus puolessa välissä. Hienointa olisi jos voisi sit vaan laittaa tiedon vauvasta kun syntynyt :)