Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HELMIKUUN HELMET 2010 vk 1

04.01.2010 |

Viimeinen keskustelu 2009: http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/6/viestiketju/1095350/_helmikuun_h…

LA Nimim Monesko Ikä Synnäri

1.2.10, aurora28, 1, 28, TYKS

1.2.10, Martta , 2, 31, OYS

2.2.10, maria84, 1, 24, K-P KS

2.2.10, Vuma, 3, 35, K-S KS (Jyväskylä)

2.2.10, Lauris77, 4, 32, TYKS

2.2.10, crisantemo, 3, 31, Kättäri

3.2.10, Evian, 2, 24, Kättäri

4.2.10, Eemeli5, 2, 23, NKL

4.2.10. Mare, 2, 36, NKL

4.2.10, Salsatar08, 2, 31,

4.2.10, Ellu-88, 1, 20, NKL

4.2.10, Mandy, 2, 33, SEKS

4.2.10, Matahari, 2, 35, Jorvi

4.2.10, Ronnuli, 1, 30, K-S KS

5.2.10, Saska82, 2, 26, KYS

5.2.10, Helmimasu81,2, 27, OYS

5.2.10, mammali, 2, 32, KYS

6.2.10, Merppe, 1, 27, Jorvi

6.2.10, gozo, 1, 28, Kättäri

7.2.10, Hestia83, 1, 25, K-HKS

7.2.10, Mansikka83, 3,

7.2.10, Sara, 1, 28, K-SKS

7.2.10, Cabriella, 1, 20,

7.2.10, Ötökkä78, 1

8.2.10, helminauha, 3, 30, kättäri

8.2.10, myy85, 4, 24, LAS

9.2.10, Nasuli, 2, 31, Kättäri

9.2.10, 2Nuusku79, 4, 30, LKS

9.2.10, ranskis-vaavi, 1, 25, Meaux Ranska

9.2.10, Marttapantteri, 3, 29,

10.2.10, Anjutska, 1, 32, K-S KS

10.2.10, Iuiu, 6, 30, Oulaskankaan sairaala

10.2.10, Scarlett, 1, 29, TAYS

10.2.10, Krisse81, 3, 29, K-PKS

10.2.10, Gribz, 1, 20

10.2.10, Miraxx, 1, 28, PHKS

11.2.10, Toivo, 1, 29,

11.2.10, Helmimasu88,1, 20,

11.2.10, Nevada, 6,

11.2.10, Hallitus, 1, 24, PKSSK

12.2.10, Miimu, 1,24, KOS

12.2.10, Talvimorsian, 1(kaksoset), 27, Kättäri

12.2.10, Mielikki, 1, 27, K-S KS

12.2.10, Ladybird, 2, 37, NKL

12.2.10, Maurel, 3, 22,

12.2.10, Jiina, 3, TAYS

12.2.10, Taita, 5,

13.2.10, Fanni, 2 , 32, NKL

13.2.10, Iiris2011,

14.2.10, Verna, 1, 31, Naistenklinikka

14.2.10, marim, 2, 25, OYS

14.2.10, Jeanna, 2, 31, Kättäri

15.2.10, Nemotus, 2, 29, KYS

15.2.10, Feonia , 2,

15.2.10, Mirame, 1, 18, NKL

16.2.10, EllaM82, 3, 27, KAKS

16.2.10, Poksi79, 2, 30, OYS

16.2.10, kassu, 3, 31, TYKS

16.2.10, mivva, 2, 22, PHKS

17.2.10, Sandu, 1, 33, TYKS

18.2.10, Lumielle, 1, 23, Kättäri

18.2.10, Nasu22, SEKS

19.2.10, Stinna, 2, 26, TAYS

20.2.10, Taateli, 1, 25, K-S KS

20.2.10, minimama76, 3(kaksoset), 33, Kättäri

21.2.10, a-pa-na, 1 (Kaksoset)

21.2.10, tittuli, 2,

22.2.10, jontsulii,

22.2.10, sagom, 3, OYS

23.2.10, skk-78, 2, 30, Hyvinkää

23.2.10, Niima, 3, 24, OYS

24.2.10, tiia234,1,23,kättäri

24.2.10, Tuplailo, 3, KOKS

24.2.10, Ihmetys78, 3, 30, Kättäri

24.2.10, Pippuri, 3, Ulkomaat

24.2.10, hetuliini, 1, 35 Mikkelin sairaala

25.2.10, Aliica, 1, 19, TYKS

26.2.10, Matami73, 3, 36, PHKS

27.2.10, Kolmaskerta, 3, 32, ulkomaat

27.2.10, Hania, 3, 31, Kättäri

27.2.10, Jansku75, 3, 33, K-S KS, Jyväskylä

27.2.10, El-liina, 4

28.2.10, hande86, 2, Jorvi

28.2.10, Tyty, 2, 24, Kättäri

28.2.10, Metu, 2, 29, MKS

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulin jokunen aika sitten. Venähti vähän pitkäksi reissu, kun lääkäriajat oli hieman lipsuneet aamusta alkaen..

Kaikki oli ok, kohdunkaula on hieman pehmennyt ja lyhentynyt mutta ei kuitenkaan auennut. Kovaa rehkimistä (suursiivoukset, lumihommat yms.) lääkäri käski nyt välttää, että pikkuinen pysyisi mielellään ainakin vielä 1,5 viikkoa yksiössään. Samalla kuitenkin sanoi ettei kannata "luottaa" siihen, että vauva syntyisi pian, yhtälailla voi mennä yliaikaiseksi.

Sf-mitta oli noussut viikossa kahdella sentillä (nyt 31), mutta edelleen se menee keskiviivan alapuolella. Sydämensykkeet oli 155+ ja painoa tullut 800g/vko (yhteensä siis nyt vajaa 6kg). Pissa ja paineet kunnossa, hB mitataan sitten ens viikolla kun oon vasta nyt viikon syönyt tupla-annoksen rautaa.

Tästä mun ylivilkkaasta suolentoiminnasta kun kerroin niin lääkäri sanoi että voi johtua kilpirauhasen liikatoiminnasta (vaikka mulla ei niitä muita oireita olekaan ollut, sydämentykytystä ja käsien hikoamista) ja laittoi lähetteen verikokeeseen. Käyn siellä sitten ens pe samalla reissulla kuin neuvolassa. Ei oo kuulemma mitään vaarallista toi mutta että parempi selvittää ja katsellaan sitten lisää jos jotain löytyy.

Edelleenkään mulla ei supistele, mutta eipä niitä ollut edellisessäkää'n raskaudessa joten kaipa se on ihan normaalia :)

evian, rv 36+2

Vierailija
2/58 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

piti vielä munkin. Meillä on vauvalle se pinkki ;) toppahaalari kokoa 56, mutta aika reippaalta sekin vaikuttaa eli ei varmaan ihan heti jää pieneksi ellei vauva ole jo syntyessää jättiläinen.. Tuon lisäksi on olemassa pojan jäljiltä 62-senttinen keltainen toppahaalari ja pari 56-60-senttistä ohuempaa vanuhaalaria (taitaa olla molemmat Tutan??) niin ja tietty se äitiyspakkauksen haalari, mutta se on ihan valtava (1,5v poika on nukkunut tänä talvena se päällään päikkäreitä kun vuosi sitten se oli vielä ihan yli-iso :D)

Vauvan koosta unohdinkin edelliseen viestiin laittaa, että käsikopelolla lääkäri arvioi vauvan painoksi nyt noin 2,5-2,7kg eli syntymäpainoon ja raskausviikkoihin verrattuna tämä olisi hieman poikaa isompi. Pojastahan en koskaan saanut minkäänlaista painoarviota.. tiedä sitten tietty että pitääkö tuokaan paikkaansa mutta jos nyt edes olisi vähän sinnepäin.

Sairaalaan otin viimeksi ihan liikaa turhaa roinaa mukaan, varsinkin kun mies ajoi välillä parikin kertaa päivässä kodin ja sairaalan väliä joten pystyi tuomaan jos jotain olisi tarvinnut. Tällä kertaa siis aion välttää kaikkea "ylimääräistä" mitä en viimeksikään tarvinnut.

Synnytyksessä varsinkin itselle tärkeimmät oli huulirasva ja ponnari hiuksiin :) Niin ja tietty kamera!!

Osastolla ollessa hammasharja- ja tahna, dödö, hiusharja, pesuaineet, imetysliivit (joita niitäkään en edes pitänyt pariin ensimmäiseen päivään) + liivinsuojat ja kotiutumisvaatteet oli tarpeelliset. Sairaalassa ollessa en edes harkinnut omien vaatteiden käyttöä, kun helpommallakin pääsi :D ja meikkiä käytän muutenkin harvoin/vähän niin enpä usko tarvitsevani niitäkään mukaan.

Pojan kanssa kotiutuessa oli kesä ja hellemekko riitti joten sen kanssa ei ollut ongelmia. NYt mietin itsekin, että mitkähän housut sitä varaisi mukaan.. mammahousut ei oikein ehkä enää nappaa synnytyksen jälkeen, mutta tavallisetkaan ei varmasti heti päälle mahdu.. Varmaan jotkut mustat joustavat housut pakkaan mukaan (jälkivuodon takia nimenomaan tummat!).

Vauvalle en ole vielä valinnut kotiutumisvaatteita, mutta samat varustukset sille tulee kuin mitä pojallakin on päivittäin eli body + sukkikset, pitkähihainen paita- ja housut, kypärämyssy ja hattu, tumput käteen ja villasukat + töppöset jalkaan ja haalari päälle. Pakkasen kovuudesta riippuen tietty vielä villahaalari väliin jos tarvii.. Riippuu myös siitä, laitanko sen kaukalopussin jo valmiiksi vai vasta sitten kotona kun sinnehän ei tosiaan varmaan alle tarvitse enää toppahaalaria.. Niin ja kaukalon päälle joku viltti vielä mukaan, että saa pienen naamankin suojaan tuulelta :)

Joku kysyi kertisvaipoista. Itse tykkäsin ainakin pojalla 1 ja 2 kokoisissa vaipoissa Pamperseista, Liberot oli jotenkin niin kovia ja "tönkköjä" joten noilla mennään varmaan nytkin jos vaan sopii vauvalle. 3-koosta etiäpäin ollaan käytetty milloin mitäkin, nykyään lähinnä Liberoa kun niitten housuvaipat on ihan huippuja :) (pamperseista hävitettiin jossain vaiheessa ne sulkijatarrat *murrr* niin en oo niitä enää sen jälkeen ostanut, ei oo kiva kun kakkavaippaa ei saa kunnolla suljettua..).

Pitääkin muistaa tässä joskus lähipäivinä ostaa paketti pieniä vaippoja :) ...Kättärillä ainakin oli muuten 1,5 vuotta sitten just noita Pamperseja joten siellä niihin tutustuin ja ihastuin :D (siinä sairaalasta saatavassa Liberon kassissa taas oli tietty niitten vaippoja muutamat näytekappaleet) Ihan kiva siis ettei tarvi itse ostaa joka laatua täyttä pakettia, kun kalliiksihan se tulee jos ne ei sitten sovikaan..

Mutta nyt sohvalle Vauvan pariin :)

evian ja edelleen 36+2 =D

+ vauva pitää jotain omaa kivaa masussa, kun möyrii taas ihan urakalla.. olikohan se se sisätutkimus kun sai pienen innostumaan :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ne kandee kyllä olla ainakin varmaan kupikkokoa ellei kahta isommat kuin tällä hetkellä. mulla ainakin, kun maito nousi rintoihin, tissit paisui ihan järjettömästi! ja joku kyseli siitä, että millanen kroppa sitä onkaan synnytyksen jälkeen....hmm, aika moni kuvittelee, että kun vauva on pullahtanut ulos, olo on taas kevyt ja omat farkut voi vetäistä jalkaan:D mä en oo kuullut yhdenkään kaverin tehneen niin, mammahousuja on pidelty parikin kuukautta vielä synnytyksen jälkeenkin:) näin myös mulla. kroppa kun on muovautunut sen 10kk, ei se hetkessä palaudu.vatsalihakset,sisäelimet jne ovat kaikki vielä 'väärillä paikoillaan', monilla jää esim. lantio pysyvästi jopa senttejä leveämmäksi. monilla ei siis vanhat housut mahdu enää ikinä jalkaan, vaikka kilot putoaisivatkin normaaliksi.

varaudu siis löysillä, rennoilla ja lähes yhtä isoilla housuilla lähtemään sairaalasta, millä sinne menitkin!

ihmetys rv 33+3 (+ poika 04, tyttö 06)

Vierailija
4/58 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

osastolla kaytettavista...

Mulla oli ekalla kerralla myos mukana oma yopaita tms, mutta kun maito alkoi valua ja hiki lentaa joka paikasta, ei tehnyt mieli yhtaan laittaa mitaan omaa paalle. Sairaalan lumppuja sai vaihtaa vaikka 5 kertaa paivassa.

Kestoliivinsuojia mulla oli mukana ja ne oli kayttokelpoiset aina ehka noin max 5 min kerrallaan :/ mun rinnat suihkusivat niin paljon, etta ainut, mika piti oli harsoside taiteltuna sellaisen sairaalan verkon alle. Sitten alkoi rintoja kuumottaa niin, etta lopulta varmaan 2-3 paivan ajan kaytin hemaisevaa yhdistelmaa kylmat kaalinlehdet-harsoside-"verkkotoppi". Kaalinlehtia ja harsoja sai vaihtaa tunnin valein vahintaan.

Omat rintaliivit kavivat paalla, kastuivat heti ja joutuivat kassiin.

En muista kaytinko kertaakaan meikkia, tuskin, mutta omista kylpykamppeista oli iloa, nautin ihan alyttomasti siita, etta sain ajeltua saaret jne myos osastolla ja kaytettya hyvantuoksuista vartalovoidetta.

Ma luulen, etta talla kertaa kotiudun nopsaan tai nopeammin synnytyksen jalkeen, joten pahaa pelkaan olevani viela mallia valas. Jotkut sellaiset verkkarit varmaan puen paalle, jotka nytkin mahtuu ja toivottavasti sitten kevaammalla saa jotain ihmismaistakin ylle.

Kavin tanaan siella ultrassa. Vauva ei juuri liikuskellu ultrauksen aikana, mutta hengitysliikkeita teki. Taman laakarin mielesta on tytto tulossa! Mitaksi han sai vajaa 2,5kg eli ihan mukava koko, olin kylla huojentunut. Sanoi kylla, etta tamahan ei mikaan tarkka mitta ole. Kohdunsuu oli vahan pehmennyt, mutta tayspitka ja kiinni. Vauva oli melko alhaalla mutta ei kiinnittynyt. Seuraava ultra 2 viikon paasta!

Matahari rv 36

Synnytyksessä varsinkin itselle tärkeimmät oli huulirasva ja ponnari hiuksiin :) Niin ja tietty kamera!!

Osastolla ollessa hammasharja- ja tahna, dödö, hiusharja, pesuaineet, imetysliivit (joita niitäkään en edes pitänyt pariin ensimmäiseen päivään) + liivinsuojat ja kotiutumisvaatteet oli tarpeelliset. Sairaalassa ollessa en edes harkinnut omien vaatteiden käyttöä, kun helpommallakin pääsi :D ja meikkiä käytän muutenkin harvoin/vähän niin enpä usko tarvitsevani niitäkään mukaan.

Pojan kanssa kotiutuessa oli kesä ja hellemekko riitti joten sen kanssa ei ollut ongelmia. NYt mietin itsekin, että mitkähän housut sitä varaisi mukaan.. mammahousut ei oikein ehkä enää nappaa synnytyksen jälkeen, mutta tavallisetkaan ei varmasti heti päälle mahdu.. Varmaan jotkut mustat joustavat housut pakkaan mukaan (jälkivuodon takia nimenomaan tummat!).

Vauvalle en ole vielä valinnut kotiutumisvaatteita, mutta samat varustukset sille tulee kuin mitä pojallakin on päivittäin eli body + sukkikset, pitkähihainen paita- ja housut, kypärämyssy ja hattu, tumput käteen ja villasukat + töppöset jalkaan ja haalari päälle. Pakkasen kovuudesta riippuen tietty vielä villahaalari väliin jos tarvii.. Riippuu myös siitä, laitanko sen kaukalopussin jo valmiiksi vai vasta sitten kotona kun sinnehän ei tosiaan varmaan alle tarvitse enää toppahaalaria.. Niin ja kaukalon päälle joku viltti vielä mukaan, että saa pienen naamankin suojaan tuulelta :)

evian ja edelleen 36+2 =D

Vierailija
5/58 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tais tulla vasta eilen mieleen, että pitäis kait sitä jotain pakata mukaankin sairaalaan. Lähtöhän saattaa tulla aika nopskalla aikataululla! Molemmista pojista vesien menolla alkanut 04.00 maanantai aamuna...odottelu osastolle kätilön tarkistuksen jälkeen ja sieltä sitten salin puolelle esikoisesta vähän hitaammin kuin kuopuksesta (mentiin juosten, minä pyörätuolissa!!!mies juoksien perässä!) Eka kerralla sairaala kassi pursui kaikenlaista kamaa, kuopuksesta osasi jo jotain jättää poiskin...ylimääräisiä... Äitiyskorttihan on ainut pakollinen, joten ainakin se ja imetysliivit ja liivinsuojia...lanoliinivoide rinnanpäihin (mulla ainakin molemmissa tapauksissa todella tarpeellinen!!!)huulirasva, villasukat, sisätossut, harja, hiustenpesuaineet ja saippua....apua mitä muuta? kirja ehkä niin ja korvatulpat ihan ehottomat!!!!Saa edes jonkinverran nukuttua! Kyllä sitä herää oman vauvan ääniin, kun on siinä vieressä...joku naamarasva...samat vaatteet saa kelvata tulo- kuin meno matkallekkin!!!Varsinkin jos pakkasia vielä pitelee... Jotenkin semmonen olo,ettei taida mennä ihan la:han asti! Supistelee, häpyluun kipuja, kävely ihan nollassa!!! Vauvalle vois kattoo vaatteet valmiiksi autokaukaloon, koska mies ihan käsi lasten vaatteiden kanssa!!!Vaikka jo 2 pojan isä!!! Oulussa vaan ei pojat pääse kattoon uutta tulokasta osastolle, kun on vain vierailut sallittuja isille!!!Harmi!!! No, luulen ettei osastolla mua kauaa pidetä kun olen jo kolmatta tekemässä...Jos siis kaikki alkaa sujua (imetys, oma olo ym)

sagom 33+4

Vierailija
6/58 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin on nyt äitiyslomailtu jo maanantaista alkaen. Ihan hyvään saumaan tuli loman aloitus, kun yöt alkoivat olla jo aika rikkonaisia. Aloitin vasta nyt 30 päivää ennen laskettua aikaa.

Vika lääkärikäynti oli torstaina. Kaikki oli normaalisti, kohdunsuukln ihan normaalitilanteessa, vaikka on kyllä kivuttomasti supistellut aika paljonkin. Ensi viikolla otetaan sitten kolmannen eli viimeisen kerran vasta-aineverinäytteet. Hb on pysynyt tähän asti ihan hyvänä ilman rautavalmisteita, hyvä niin.

Säästin äitiyslomaksi noita vauvanvaatteiden ja lakanoiden pesuja, ja nyt olenkin sitten ekojen 4 päivän aikana saanut ne hommat lähes tehtyä. Silittelen tässä varmaan viikonlopun aikana loputkin. Kaikki muukin alkaa olla valmiina, tosin sitä sairaalakassia en ole vielä pakannut. En ole käynyt tutustumassa tuonne sairaalaan, pitää kysellä onko sinne jotain tutustumiskäyntejä. En tiedä kuinka erilaiset käytännöt tuolla sitten on kuin kättärillä, jossa esikoinen ja tyttö on syntyneet. Ainakaan täällä ei kuulemma kotiuteta kovin nopeasti. Mulla olisi kyllä aika kova hinku kotiin äkkiä, jos vaan kaikki on hyvin.

Meillä on varattuna 50-56cm H&M:n talvihaalari vauvalle. Toivottavasti vaan sitten mahtuu päälle. Tyttö 5v on myös helmivauva ja hänellä taisi olla 62cm talvipuku, joka kyllä mahtui koko lopputalvenkin. Tyttö oli syntyessään kyllä aika pienikokoinen (47cm ja 3070g). Jos tämä onkin pidempi jötkäle, niin toivottavasti jostain löytyisi vielä isompi haalari lopputalveksi. Voi vaan olla hankala löytää sitten enää helmikuussa, jos aletkin on jo ohi. Äitiyspakkausta en ottanut, joten ei ole sitäkään haalaria varalla. Eisbärchenin lämpöpussinkin ostin, joten toivottavasti silläkin pötkii keväälle asti.

Marttapantteri 35+3

Vierailija
7/58 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heräsin jo kuudelta, enkä (taaskaan) saanut unta. Nämä aamuyön heräämiset ovat tulleet näköjään jo ihan tavaksi. Raivostuttavaa kun saisi nukkua eikä nukuta! Saatan herätä joskus neljältä ihan pirteänä tai sitten vessassa käynnin jälkeen en vaan saa enää unta kun masukaverikin on aloittanut aamujumpat. Edellisyönäkin pyörin sitkeästi yli tunnin valveilla sängyssä ennenkuin nukahdin uudelleen.

Oltiin eilen siellä Kätilöopiston Haikaranpesän synnytyssuunnittelussa. Ajattelin että se on varmaan ihan turhaa käydä siellä kun nyt jo kolmas kerta, mutta keskustelu olikin tosi hyvä :) Kätilön kanssa juteltiin edellisistä synnytyksistä, peloista, odotuksista tulevan synnytyksen suhteen, kivunlievityksestä jne. Sain vähän uutta ajateltavaakin ja positiivisin mielin voin lähteä synnyttämään. Käytin esikoisen synnytyksen avautumisvaiheessa ilokaasua ehkä liian pitkään ja liian usein jonka seurauksena olin ihan pihalla. En suosittele, pelottava kokemus. Kätilön kanssa selvitettiin tätäkin ja voisin jopa uskaltautua taas ilokaasua kokeilemaan. En tosin tiedä onko tarpeen kun viime kerralla en sitä ottanut ja selvisin aika kunnialla epiduraalin antamiseen saakka. Mulla on loppuvaiheessa kipu ollut molemmilla kerroilla täysin sietämätön, joten olen ottanut/saanut epiduraalin. Olen siis sitä ennen vetänyt itseni jännityksestä(+pelosta) lopulta ihan kramppiin ja avautuminen on hidastunut + kivut pahentuneet tästä syystä. Mielen hallintaahan tämä touhu on aika pitkälle ja paremmin se jo sujuikin toisessa synnytyksessä, mutta mulla raja tulee silti selkeästi vastaan kun kipu on liian kovaa. Nyt puhuttiin myös spinaalin mahdollisuudesta, joka kuulemma hyvä uudelleensynnyttäjille kun tehoaa nopeammin ja voidaan laittaa aika lopussakin jos tilanne etenee vauhdilla. Lisäksi poistaisi paremmin ponnistusvaiheen kivun, joka oli ainakin viime kerralla todella voimakas. Spinaali siis puuduttaa jotenkin enemmän jalkoja tai jotain. Onko teillä kokemusta spinaalista???

+ Käytiin tuo suunnittelukeskustelu Haikaranpesän yhdessä perhehuoneessa kun se oli vapaana. Huone sattui olemaan sama jossa yövyimme kun tyttömme -07 syntyi! Olipa ihmeellistä olla siellä taas! Ja aivan ihanaa ajatella että n. 4 viikon kuluttua (toivottavasti) ollaan siellä jossain lähellä ihkauuden pienen ihmisen kanssa :) En malttaisi odottaa...

Mukavaa pakkaspäivää!

crisantemo rv36+4

Vierailija
8/58 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvinen tervehdys!

Siaraalakassista on täâllä ollut puhetta, itsekin toissapäivänä yritin pakata ainakin kaikki oleellisimmat jutut jo, kun eihän sitä tosiaan koskaan tiedä millon se lähtö tulee. Tosin täällä Ranskassa joutuu kyllâ varustautumaan useammalla kassilla, kun sairaalaan täytyy viedä omat vaatteet koko ajalle niin itselle kuin vauvallekin, plus omat pyyhkeet, kuumemittari ym. Lista mukaan otettavista tavaroista on siis aika pitkä.

Viimeisiä hankintoja on tullut vielâ tehtyä, vaikka aika hyvin olenkin jo kerennyt varustautua. Eilen tuli ostettua petauspatja vauvan sänkyyn ja itselle imetyspyjama, joka siis lähtee sairaalaan mukaan.Imetysliivejä oon hankkinut vaan kahdet valmiiksi, kun sitä kokoa on niin vaikea etukäteen arvioida.Kiva kuitenkin jotain olla heti alkuun.

Yöt on täälläkin katkonaisia, muun muassa synnytystâ tulee mietiskeltyä ehkä vähpan liiankin kanssa yön pitkinä tunteina. Varsinaista synnytyspelkoa mulla ei kyllä ole, mutta ênnemminkin jännityksen tunteita siihen "tuntemattomaan" liittyy. Tiistaina meillä on edessä tapaaminen anestesialäâkärin kanssa, jossa toivottavasti päâsee kunnolla keskustelemaan kivunlievityksestä ja vaihtoehdoista. Oon kyllâ näin etukâteen ajatellut varata mahdollisuuden epiduraaliin, luomusynnytys ei itselleni ole tavoite, vaikka tietysti olis kiva että pärjâisi ilman puudutteita mahdollisimman pitkälle. Jotenkin näin ensisynnyttâjänâ on niin vaikea kuvitella sitä kipua ja sen voimakkuutta. Kivoja vinkkejâ on täâltä keskusteluista kuitenkin löytynyt, esimerkiksi liikkeessä pysymisen târkeys ja aaltoteoria supistuksista. Voi olla että kaikki tämâ ja muu opittu sitten h-hetkellä katoaa panikointiin.

eipä tänne kai muuta, supistelut jatkuvat edelleen, mutta ilman kipuja joten ei kai niistä niin haittaa. Nyt lämpimâân kylpyyn!

Hyvââ viikon loppua kaikille!

+ Pieni kävelylenkki pikkupakkasessa hiutaleiden leijaillessa

Vierailija
9/58 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jollain kokemusta limatulpasta?? Itse en ainakaan muista/tiedä, että esikoisesta sellaista olisi tullut mutta kovasti epäilen tänä aamuna sen irronneen.. ainakin vessassa käydessä tuli todella paljon sellaista punertavaa (ei veristä, mutta kuitenkin selvästi punaista) limaa joka ei ainakaan omasta mielestäni näyttänyt "normivalkovuodolta". Oikein muutakaan syytä en tuolle keksinyt, ellei sitten lääkäri onnistunut eilen sisätutkimusta tehdessään sörkkimään jotain niin että siksi olisi vuotanut..??

Miehelle kun kerroin asiasta niin se oli jo ihan täpinöissään ja on jo kertaalleen soittanut töistäkin, että mikä on olo :) kovasti kyllä yritin sanoa, että synnytykseen voi SILTI mennä vielä viikkoja ettei se välttämättä mitään tarkoita (vaikka ilmeisesti voi myös ennustaa ettei ehkä enää ihan niin pitkään tarvi odotella??).. Joka tapauksessa se käskytti jo vähintäänkin suunnittelemaan sitä kassin pakkaamista :D:D

Tänään kyllä aattelinkin katsella vauvan kotiutumisvaatteet valmiiksi :) Mutta sitä ennen pitää kyllä nyt lähteä lyhentämään ja vaihtamaan ne verhot pojan huoneeseen. Se kun jo kovin malttamattomasti tahtois saada junat ikkunaan :) ne on siis sellaset Vallilan vihreät junaverhot.

+ 5 päivän päästä vauvaa ei enää laskettaisi ennenaikaiseksi. Toivottavasti vähintäänkin sinne asti siis päästään :)

evian, rv 36+3

Vierailija
10/58 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin tuo synnytys ruvennut nyt pyörimään enemmän mielessä äitiysloman alettua. Mitään sen kummempaa pelkoa ei ole, mutta kyllä vähän silti jännittää. Sain esikoisen synnytyksessä epiduraalin, joka auttoi kyllä todella hyvin, mutta siitä seurasi viikon kamala päänsärky, jolloin en päässyt edes sängystä ylös ilman järkyttävää jysäriä. Selkäydinkanavaan jäänyt reikä siis aiheutti tämän ja kaksi kertaa tehtiin kätilöopistolla veripaikka selkään.

Toisessa synnytyksessä menin pelkällä ilokaasulla, mutta olin kyllä tosi kipeä juuri ennen ponnistusvaihetta. Jännittää lähinnä se, uskallanko ottaa epiduraalia/spinaalia, jos tarve vaatii. Oli aika kauhea se viikon päänsärky ja veripaikkojenkaan laittaminen ei mitään superkivaa ollut.

Olen vähän ajatellut, että yritän tässä synnytyksessä mahdollisimman pitkälle ilman ilokaasua (tai muutakaan puudutetta) ja yritän vaan kuumalla suihkulla (auttoi alkuvaiheessa ainakin minulla tosi hyvin!) ja liikkumisella helpottaa oloa. Kakkosen synnytyksessä aloitin varmaan vähän liian aikaisin ilokaasun käytön, kun kätilö sitä ehdotti. Olimme sairaalassa noin puoliltaöin ja varmaan siinä hetimmiten sitten aloitin ilokaasun vaikkei vielä ihan superpahaa tehnytkään. Tyttö syntyi kahdelta yöllä. Viimeinen puolituntinen oli kyllä ehdottomasti kipein. Silloin vaan en pystynyt enää ottamaan ilokaasua, kun pää oli siitä jo aika sekaisin.

Kuukausi laskettuun aikaan - jännää!

Marttapantteri rv 35+

Vierailija
11/58 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin esikoisen tai tosikoisen tai molempien (jokatapauksessa ainakin toisen) synnytyksen lähestyessä limatulpan. Oli kyllä ihan pelkkää hyytelömäistä limaa, ei ei juurikaan verta muistaakseni ainakaan. Aika hyvin olen unohtanut kyllä asiat, poika syntynyt 08/03 ja tyttö 02/05. Sitä en kyllä sitten taas muista montako päivää limatulpasta meni synnytykseen, mutta luulen että pari kolme päivää. Harmi, kun näitä ei ole tullut kirjattua ylös. Tai on ne varmaan jossain yahoogroupsien syövereissä jonne en enää muista salasanoja tai onko niitä edes enää :/

Marttapantteri 35+

Vierailija
12/58 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evian: Mulle kätilö just eilen mainitsi että "limatulppa" on rusehtavaa paksumpaa limaa jota saattaa tulla viikkojakin ennen synnytystä. Jos tulee kirkasta verta niin sitten heti yhteyttä sairaalaan.

Marttapantteri: Tosta ilokaasusta vielä niin se on siinä just se huono puoli että siitä menee pää niin sekaisin. Muutenkin kun on synnyttämisen jälkeen väsynyt + hormooneista jne sekaisin niin musta se oli ainakin kauheeta etten ollut ihan täysin läsnä niissä ensihetkissä esikoiseni kanssa. Sen takia en käyttänyt sitä ollenkaan toisessa synnytyksessä.

Mutta eilisestä keskustelusta kätilön kanssa jäi mieleen sellainen, että siinä se kätilö oli ihan oikeassa että on turha pitkittää synnytystä ja kärsiä ylivoimaisista kivuista kun kivunlievitystä on olemassa. Omaa vointia pitää vaan osata lukea -ja se voi olla yllättävän vaikeaa tuollaisessa uudessa tilanteessa. Että kestänkö vielä vai annanko "periksi" kun ei ole mitään hajua siitä kuinka kauan tässä vielä menee ja miten paljon pahemmaksi kipu muuttuu. Nyt kolmannen kohdalla olen taas hitusen paremmin perillä asioista mutta kun ei näitä kukaan osaa lopulta ennustaa. Jotenkin tuntuu vaan että pääasia on ettei pelkää tulevaa eikä suunnittele synnytystä liian tarkkaan ennalta. Luottavaisin ja avoimin mielin siis :)

crisantemo

13/58 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinas muuten viesti lähtee ihan vain pelkkänä otsikkona..

Mulla alkoi äitiysloma sopivasti heti 2.1. lauantaina. Toissapäivänä aloittelin vauvan vaatteiden ja liinavaatteiden pesua ja eilen sitä taas jatkoin ja hiukan jo vaatteitakin silitin. Päätin haluta silittää ainakin ekan kerran kaikki vauvan vaatteet, en toki toppavaatteita, mut muut. Tänään kävimme mieheni kanssa synnytysvalmennuksessa sairaalassa ja siel oli muutama muukin odottaja miehiensä kanssa. Meillä ei vain ollut tuuria matkassa, sillä laitteistossa oli jotain vikaa ja saimme sit vain kuunnella, kun kätilö kertoi erilaisista kivunlievityksistä yms.

Tuon valmennuksen jälkeen tuli käytyä kaupoilla pyörimässä ja nyt onkin koko illan ollut tosi väsynyt olo, mitään ei jaksa tehdä ja nakitin jo miehen käymään koiran kans iltalenkin, sillä mä aion suunnata heti kohta nukkumaan..

Äitiyspakkauksessa on viel hiukan tavaraa, mitkä odottavat pesukoneeseen pääsyä, kuten toppapuku, -myssy, -tumput ja -töppöset, peitto ja petivaatteet, isommat vaatteet.. Noita toppavaatteita tosin en ihan heti viel ajatellut pestä, kun olen neulomassa pikkuiselle woolista tumppuja ja sukkia ja ajattelin pistää ne pesuun tuon puvun kanssa samaan aikaan.. Tosin voihan ne tumput ja sukat pestä muidenkin vaatteiden kanssa :)

Mies ei oikein ole hokannut, miksi pitää vaatteet tuosta äippäpakkauksestakin pestä, kun nehän on kuitenkin uusia, mut on hyvin myöntynyt kuitenkin siihen, et ne muuten pestään :)

Hoksasin viestejänne lukiessani, et mullakaan ei muuten ole varattuna vauvalle enempää lakanoita, kuin mitä äitiyspakkauksesta tuli. Pussilakanoita on kylläkin. Ostin anttilan poistomyynnistä ihanan pussilakana setin, joka vissiin sopii tuohon pakkauksessa tulleeseen peittoonkin,mut sit se toinen pussilakana, jonka kirppikseltä löysin, ni se olikin muuten tosi pieni tuohon peittoon verrattuna.. Pitäiskö sitä sit viel etsiä joku pienempi peittokin, vai käyttäiskö sitä pikkuista pussilakanaa ikeasta ostetun hoitoalustan pussina.. hmm..

Olen väsännyt itelle muistilistaa, mitä pitää ostaa viel ennen vauvan syntymää. Maanantaina mul on äitipolille meno, ni ajattelin sen jälkeen käydä ostoksilla, jos voimat riittävät.

Turvakaukaloa käytiin tänään katsomassa, muttei viel ostettu. Sekin vissiin on sit ens viikolla ajankohtaista..

Uuden vuoden kunniaksi mullakin alkoi supistelut. Tosin ei juurikaan oo olleet kivuliaita, vaan niitä vatsan kovettumisia. Kivuttomia, mut varsin epämiellyttäviä.

Äitipolilla käynti hiukan mietityttää, kun siel saan uuden painoarvion pikkuiselle. 14.12. oli viimeksi äitipolilla käynti, jolloin ultran perusteellahan vauvan painoarvioksi annettiin 2630g ja kuulemma meni silloin käyrien ylärajalla..

Tän viikon maanantaina kävin neuvolassa (edellinen kerta oli 2.12.) ja sain kokea puntarilla yllätyksen. Jouduin hyppäämään puntarille useamman kerran, kun en uskonut lukemaa. Olin laihtunut edellisestä neuvolakäynnistä 900g, joten mun painoni on ennen raskausta painosta noussut vain 100g !! hiukan nolottaakin.. No, vauva käyttänee mun "vararavintoani" hyväkseen, ja hyvä niin :)

Kieltämättä jouluna ja uutenavuotena kävi mielessä, et montakohan kiloa pyhien aikaan mahtaneekaan tulla, mut mietinnät siis olivat turhia..

Hg oli hiukan turhan alhainen, joten sain määräyksen syödä nyt kaksi rautatablettia päivässä, jotta se hg olis sit synnytyksen koittaessa korkempi.

Jeps, mut tässä nyt tälläkertaa mieleen tulleet asiat.. Jos vaikka ens viikolla sais sit sen sairaalakassitkin pakattua. Kassit monikossa siksi, että ajattelin ottaa sairaalaan mukaan vain omat tarvikkeet ja pakata toiseen kassiin vauvan tarvikkeet, jotka mies saa sit sairaalaan kiikuttaa, kun meitä tulee sairaalasta kotiin hakemaan.

Jyväskylässä on muuten nyt tullut ohjeistukseksi, et isä ja lapsen sisarukset saa osastolla vierailla miltein koska vain ja lapsen isovanhemmat klo 17-19 ja jos muut haluaa sairaalassa vierailla, niin heitä voi tavata kahviossa, mut vauva jää osastolle.. Ilmeisesti tuon possuflunssan pelon vuoksi.

Sara rv 35+6

Vierailija
14/58 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä synnytys kanssa mietityttää. Varsinkin öisin kun ei saa nukuttua niin tulee käytyä mielessä läpi, että mitenhän se sitten menee. Mitään negatiivisia ajatuksia ei ole asiaa koskien, vaan oikeastaan sitä miettii, että millastahan se on.

Pikkuselle oon valkannut sairaalasta kotiutumista varten vaatteet, mutta mitään omaa en osaa oikeen pakata kun tarviin kaikkea vielä tässä. Pitää tehdä lista vaan valmiiks, et heittää ne kasaan kun lähtee tai sitten pyytää miestä tuomaan jälkikäteen jos nyt niin äkkilähtö tulisi.

Sitten suunnitelmissa aloittaa välilihan venyttely :D en tiiä auttaako mitään. Just viime kuussa synnyttänyt kaveri suositteli erittäin lämpimästi, joten kokeillaan onko siitä mitään apua.

Laitanpa vielä kuvan masusta piristämään teitä kanssa odottavat :) Tämmönen maha täällä ;)

Lumielle ja pikku prinssi 34+2

Vierailija
15/58 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä synnytys kanssa mietityttää. Varsinkin öisin kun ei saa nukuttua niin tulee käytyä mielessä läpi, että mitenhän se sitten menee. Mitään negatiivisia ajatuksia ei ole asiaa koskien, vaan oikeastaan sitä miettii, että millastahan se on.

Pikkuselle oon valkannut sairaaslasta kotiutumista varten vaatteet, mutta mitään omaa en osaa oikeen pakata kun tarviin kaikkea vielä tässä. Pitää tehdä lista vaan valmiiks, et heittää ne kasaan kun lähtee tai sitten pyytää miestä tuomaan jälkikäteen jos nyt niin äkkilähtö tulisi.

Sitten suunnitelmissa aloittaa välilihan venyttely :D en tiiä auttaako mitään. Just viime kuussa synnyttänyt kaveri suositteli erittäin lämpimästi, joten kokeillaan onko siitä mitään apua.

Laitanpa vielä kuvan masusta piristämään teitä kanssa odottavat :) Tämmönen maha täällä ;)

Lumielle ja pikku prinssi 34+2

Vierailija
16/58 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vauvan vaatteet katsellut valmiiksi kassiin ja imetysliivit ja suojukset. Hygienia jutut nappaan mukaan sitten lähtiessä.

Limatulpasta: mulla se on ollut sellainen klöntti, jossa veriviiruja, kahdessa ekassa siitä on mennyt pari kolme päivää synnytykseen. Usein sitä on edeltänyt sellaine kouristava kipu. Kupuksesta se lähti iltapäivällä ja synnytys käynnistyi illalla jo. Tuollainen puneratva vuoto enteilee kohdun suun avautumista ja pehmenemistä :) Joten bdbd Se on ihan normaalia ja siitä voi tosiaan mennä 24h- parikin viikkoa synnytykseen.

Ekassa synnytyksessä oli ilokaasu ja epiduraali.Minä en kerinnyt tokassa synnytyksessä saamaan kuin kohdunkaulan puudutteen,mikä oli ihaan ok. Vei kipua sieltä, mutta ei supistuksista. Vikassa en muuta kuin ilokaasua. Synntyksen yhteydessä voidaan laittaa ns. pikkuspinaali joka puuduttaa koko alakropan, mutta se on kertaluonteinen pistos. Epiduraalissa jää se letku sinne selkään, josta puudutetta voidaan lisätä.Spinaalin vaikutus on lyhyt ja siksi sopii uudelleen synnyttäjille. Puuduttaa koko alakropan navasta alaspäin.Epiduraalissa annos on miedompi, kun sitä menee koko ajan laimeana liuoksena. Multa lähti kyllä siitäkin jalat alta, enkä tuntenut ponnistammisen tarvetta samoin kuin kahdessa viimeisessä. Supistuskivut se kyllä vei tehokkaasti, joten siinä mielessä se on kiva jos ne kestävät monta tuntia ja voimat ehtivät uupua turhaan ennen ponnistusvaihetta. Mulla pojat syntyneet 2 h, joten se on ollut aika haipakkaa. Heti täytyy lähteä synnärille, kun kovat supistukset alkaa, vaikka ne ei olis heti tiheitä. Muuttuvat nopsasti.

Pitääköhän munkin laittaa kuva tähän loppuun ;) Helmikuu lähesttyy, tosin musta tuntuu, että tää tulee jo tässä kuussa, mutta kuitenkin. Pian saadaan ruveta jännäämään ekoja vauvauutisia :D

T.Lauris rv 36+4 (kuva rv 35+1)

Vierailija
17/58 |
10.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilla on vauvalle monen monta pukua odottamassa, tyttojen vanhoja fleecepukuja on ainakin 3-4 (yksi vaaleanpunainenkin joukossa) koot vaihtelevat 50-68cm ja sitten olen ostanut kaytettyna yhden 50cm fleecehaalarin, ja Bodenin toppapuvun olikohan kokoa 56cm tai 62cm ja uutena H&M:n ruskean 'karhufleecepuvun' mutta sekin on vahan isompi, en jaksa nyt edes tarkistaa, olikohan 62/68cm.. Vauvalle on myos useita lampimia takki/paksut puolipotkarit setteja, joten uskon etta noilla parjaa ihan ok, villasukkia ja myssyja viela lisaksi kehiin.

Viltteja ja petivaatteita meilla on ihan jarkyttava maara! Sain esikoisen syntyessa niita kahdelta eri sukulaiselta, ja otin silloin myos aitiyspakkauksen. Eivat ehkapa ole ihan viimeisen muodin mukaisia, mutta eikohan niillakin nukuta ihan hyvin ;o) Lakanoita ja pussilakanoita on varmaan noin 20 paria, pienia peittoja kolme, ja tyynyliinoja noin 10kpl, viltteja ehkapa noin 8kpl. Lisaksi viela loysin pussin jossa on miehen vanhoja vauva-aikaisia lakanoita ja tyynyliinoja muutama setti, jotka anoppi antoi. Mies vaatii etta ne on talla kertaa otettava kayttoon.

Viela on etsinnassa sellainen rattaisiin muokattu lampaantalja jossa on reiat valjaille ja MacLarenin musta lampopussi, en tajua mihin olen ne tunkenut...

Kaikki tavarat alkaa olla nyt koossa; on sanky, vaunusysteemit, turvakaukalot, vaatteet, hoitotarvikkeita, vaippojakin on 2 pkt Huggies-merkkisia, ja Pamperseja ostan viela yhden paketin kun on niihin tullut alekuponkeja. kaupasta katselin myos luontoystavallisempia vaippoja ja niita taytyy kokeilla kunhan alkuun paastaan. Kestot olisivat ihanat, mutta kauhistuttaa se tyon maara niissa kun talo on niin kolea etta kestaa tavallistenkin pyykkien kuivaminen ikuisuuden. Mutta toisaalta ahdistaa sen kertavaippojenkin jatemaara.

Sairaalakassia en ole viela pakannut. Niita pakkaan minulle oman ja vauvalle oman, kun taalla Englannissa myos vieda kaikki tarvittavat mukanaan itse siteista ja pikkuhouisuista lahtien.

Muutaman vaatekerran aion siihen vauvalle ottaa mukaan ja jatan kotiin pienempi kokoisen vaatepaketin vain 50cm ja sitten toisen 56cm paketin ja sitten yhden tyttovaatepaketin, eihan sita koskaan tieda!! ;o) Voi mies sitten tuoda kun tiedetaan minkakokoinen ja merkkinen vauva sielta saapuu!

Tanaan on hommailtu koko paiva jotain, kaytiin aamulla suomikoulussa, sitten saatiin vihdoinkin patteri toimimaan meidan makkarissa, kavi siis miehet sen korjaamassa, ja sitten kavin tyttojen ja koiran kanssa 1,5h pulkkailumaessa. Olin niin innoissani lumesta ja kylmasta etta vallan innoistuin juoksemaan muutaman askeleen kun vedin nuorempaa pulkassa ja isompi tytto sanoi etta 'aiti ma en muista milloin olisin nahnyt sut viimeksi juoksevan!'. Silloin vasta itsekin tajusin, etta pitaisi rauhoittua ja noin 20m paassa siita alkoi supistelemaan ja piti vain seisoskella vahan aikaa, kun kiristi niin paljon!

Mutta joo, on tama lumi ja kylmyys vaan niin harvinaista herkkua taalla etta pistaa ihan sekaisin aikuisetkin. Isot miehetkin olivat itse rakentaneet puisen kelkan jolla vetivat makea alas, sitten nakyi myos pelti-ja muovitarjottimella laskevia ja pari rikkinaista muovista pyykkikoria ja isoja littaantuneita pahvilaatikoita maen lahettyvilla joten jonkinlaisia keksintoja!

Vauva on ollut tosi hiljainen taas (tai sitten en ole ehtinyt vain kuulostella). On varmaan vielakin poikittain, liikkeita tuntuu lahinna tuolla virtsarakon lahettyvilla ja joskus harvoin kyljissa. Toivottavasti kaikki on ok.

Vauvan syntyma kay mielessa usein. Pelottaa miten sektio tulee sujumaan, ja selvianko hengissa?! Esikoisen synnytys oli aika kamala; kaynnistys, tippa paalle, tippa pois, tippa paalle ja (mielestani) kauheat supistukset enka siltikaan auennut kuin 4cm ja sitten 3.paivana vesien menosta eli leikattiin. Minut piti nukuttaa koska epiduraalikaan ei ollut onnistunut ja leikkaushaava tehtiin pystyyn. vatsa oli ihan alyttoman kipea sen jalkeen.

Toisen lapsen aikaan pelkasin etta sektio menee vielakin huonommin, mutta taytyy sanoa etta kaikki meni niin hyvin kuin voi, epiduraalikin onnistui ja olin hereilla.

Nyt on taas eri sairaala ja paikkakunta, mutta sairaala erikoistunut aitiyssairaala niin toivottavasti kaikki sujuisi ok...

Kolmaskerta rv 33+1 (5 vkoa 4 pvaa h-hetkeen!)

Vierailija
18/58 |
10.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme eilen siskontytön synttäreillä ja siellä päiviteltiin mun masun pienuutta?! Mulla oli toki päällä sellanen löysempi paita, jossa löysät hihat ja kaula-aukko ja ä-farkut- ehkä asu peitti mahan sitten niin hyvin, itsestäni kun tuntuu, että on tuota kumpua ihan riittävästi. Tiety laittaa nuo kommentit miettimään, että onko tämä nyt jotenkin 'ylipieni' ja että onko vauva kasvanut normaalisti/onko vettä normaalisti jne. Yksi kahden muksun äiti olisi veikannut mun olevan puolivälissä raskautta!

Kyselyä teille, joilla painoa ei ole tullut lainkaan/tosi vähän! ootteko siis valmiiksi jo 'ylipainoisia' eli vararavintoa on luonnostaan tarpeeksi? Ajattelin vaan siis aikaa synnytyksen jälkeen, kun imetykseen ym tarvitsee sitä rasvaa ja vararavintoa (siksihän äidit keräävätkin painoa raskauden aikana). Itselläni tullut jotain 13kg enkä voisi kuvitellakaan, ettei sitä OLIS kerääntynyt! Sitä kun vaan tulee:D

Monilla on huonoja kokemuksia epiduraalista/ilokaasusta. Mulla myös:( Polilla kätilö luki mun papereista, että anestesialääkäri oli kirjoittanut mulla olevan 'haastava selkä, pienet nikamavälit' ja että 'ilokaasusta alkaa voida pahoin'. Eli se niistä:) En haluakaan enää kumpaakaan, se selän tökkiminen puudutusta varten ei ole herkkua pahimmassa avautumisvaiheessa:/ Mulla ei siis löydy sitä paikkaa, johon puuute pitäisi laittaa. Ja tosiaan, ilokaasu on ihan myrkkyä mulle myös. Yrittänen siis veden ja muiden luonnollisempien kivunlievitysten kanssa pärjäillä.

En kyllä jännitä synnytystä yhtään, onneksi. Ennemminkin mietin öisin tälle vauvalle nimiä, kun ei vielä ole mitään hajua...tuntuu, että kaikki mun suosikit on jo lähipiirissä:)

Ihana myös lukea muiden hössötyksistä vauvan tarvikkeiden ym suhteen, itse kun en tosiaan ole tehnyt vielä oikein mitään (jotain vaatteita haalinut, kestiksiä jne kirppareilta ym)...tulee ihan huono omatunto, että mitä, jos vauva syntyisikin jo nyt! Ekaa odottaessa ja vielä tokaakin hössäsin ihan hulluna koko ajan, suunnilleen koko raskauden näitä juttuja, nyt innostus on pikkusen laantunut:) No, saahan tuosta lähi Cittarista sitten kaiken mahdollisen vaikka 10 minuutissa, jos tarve vaatii:)

Mies tuli eilen yöllä varpajaisista ja on varmaan iltapäivään asti sängynpohjalla (teemana kun oli Mexico&Tequila...)...itse pitäisi keksiä jotakin tekemist lapsille, tuo sä ei vaan oikein suosi ulkoilua:/ Naapurissa oli mennyt vesiputketkin jo jäähän eivätkä saaneet aamukahveita keiteltyä.

+ huomenna alkaa taas 'arki' ja lapset menevät pk:iin- minä rutistan viimeiset tentit pois alta ja alan sitten nauttia ä-lomasta

ihmetys rv 33+4

19/58 |
10.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tullut perintönä kummankin vanhempani suvuista ylipainoisuus taipuvuus, jota siskoillani ei ole.. Painoni oli ennen raskautta hiukan ylipainon puolella, mut koska olen muutoinkin isoluinen ja n. 170 cm pitkä, en ole niinkään lihavan näköinen.. Alkuraskaudesta laihduin yhteensä 5 kiloa, kun ruoka ei vain maistunut ja voin pahoin. Tuo 5 kiloa on siis tullut takaisin ja siihen päälle viel se 100g.

Sukulaisten ja ystävien mielestä mahani on iso, mut jotenkin en itse koe niin.. En kyl tiedä miksi. Varpaita ei kuitenkaan vatsan takaa enään näy ja varpaankynsien leikkaus tai kengännauhojen sitominen on todella tuskaa ja vaikeaa!

Enään tosin kuukausi jäljellä, joten eiköhän tää aika nopeasti mene, jos sit vaik sais ne nauhatkin kengistä solmittua ilman apuvoimia ;)

Sara rv 36+0

Vierailija
20/58 |
10.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva idea tuo kuvien laittaminen :) Laitan minäkin omani. Ensimmäissä raskaudessa sain kuvan otettua vielä päivää ennen synnytystä ja se maha on kyllä julmetun kokoinen! Nyt tällainen mielestäni aika napakka pakkaus, jota ei takaapäin edes huomaa. Eka oli poika, tämän pitäisi olla tyttö, siinä ehkä erottava tekijä.

Tänä yönä sain nukuttua, mutta näin todella voimakkaita unia. Ajatukset pyörii ja alitajunta työskentelee unissakin. Taidan olla tänään tekemättä oikeen mitään kun tuli yöllä mentyä niin kovaa =D Masukaverikin on viime aikoina ollut jotenkin aktiivisempi ja on tosi alhaalla kasassa + painaa kohdunsuulle varsinkin kävelyreissujen jälkeen.

+ aivan upeaa ulkona kun puut ovat kuurassa ja lunta paljon maassa.

crisantemo rv36+5