Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Diabetesta vai ei? Kokemuksia kaipaan...

Vierailija
03.01.2010 |

Kaksi vuotias lapseni on ollut viime aikoina janoinen ja tänään hengityksessä oli pistävä haju. Lapsi myös nukkui tavallista pitemmän yöunen. Ajattelin flunssan väsyttäneen. Otin kuitenkin varalta verensokerin ja se oli 10,2 noin tunti puolitoista ruuan jälkeen. Annoin lapselle päivällä Ventolinea flunssaan, mutta sen ei pitäisi nostaa sokereita.

Mitä luulette- onko lapsellani diabetes? Hermostuttaa valtavasti odottaa aamua ja paastosokerin mittausta. Soitin jo tk:n ja käskivät odottaa aamuun.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoi, että kyllähän se aika todennäköiseltä kuulostaa.

Älä kuitenkaan vaivu epätoivoon. Kuuntelet rauhassa lääkärin diagnoosin ja sitten toimitte ohjeiden mukaan. Diabeteksen kanssa oppii elämään kyllä, ei se mikään kuolemantuomio ole. Kun sen saa jo lapsena, sen kanssa on melkeinpä helpompikin oppi tulemaan toimeen.

Älä ainakaan tänään enää syötä lapselle mitään kovin hiilaripitoista, ei mehuja, jogurtteja tms.

Tsemppiä teidän perheelle!

Vierailija
2/23 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI ole sellaista diagnostista tekijää kuin aamun paastosokeri. Vs on koholla koko ajan. Lapsilla on aikuisia hieman korkeampi verensokeri, ruoan jälkeen 10 on vielä normaali.

Jos lapsen tila heikentyy yöllä, älä jää odottamaan aamuun vaan vie päivystykseen. Lapsilla ketoasidoosi kehittyy vauhdilla jos on kehittyäkseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tuskin täältä saat asiantuntevampaa neuvoa. Onhan tuo sokeriarvo diabeteksen puolella noin kauan ruokailun jälkeen (raja-arvo on 10, 2h ruokailusta) eli siihen viittaa. Mutta anna lääkärin tutkia ja tehdä diagnoosi.

Vierailija
4/23 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä ehdottomasti pitää huomenna mitata ja seurata. Kyllä tuo kymmenen on ihan maksimi mitä saa olla

Vierailija
5/23 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli 10,2 ei sinänsä ole mikään indikaatio mistään.

Sitten kun haima oikeasti menee lakkoon, niin vs on luokkaa 25-40 sairaalaan tullessa.

Vierailija
6/23 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketoasidoosiin voi mennä ihan muutamissa tunneissa, jos diabeteksesta on kyse.

Vierailija
7/23 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketoasidoosiin voi mennä ihan muutamissa tunneissa, jos diabeteksesta on kyse.

ketoosin puolelle, ketoasidoosia ei ollut vaikka sairaalaan mentäessä veren sokeri oli 23.

Vierailija
8/23 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 tunnin vatsataudin jälkeen.

Vierailija
9/23 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sukurasitusta?

Vierailija
10/23 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse kun sairastuin diabetekseen niin sain lähes vaarallisia kommentteja puhelimessa. Onneksi huomasin epäillä..

Vierailija
11/23 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oliko pojallanne jo insuliinihoitoinen diabetes todettu, vai oksenteliko ketoasidoosin vuoksi koska ei ollut insuliinihoitoa?

Vierailija
12/23 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeri on ihan ok.

Minulla on 1tyypin diabetes.

Sairastuin 17v ja minä oireilin VUODEN ajan. Nyt kuitenkin kyse paaaaljon nuoremmasta.

Lääkärissähän tuo varmistetaan.

Vierailija
13/23 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI ole sellaista diagnostista tekijää kuin aamun paastosokeri. Vs on koholla koko ajan. Lapsilla on aikuisia hieman korkeampi verensokeri, ruoan jälkeen 10 on vielä normaali.

Jos lapsen tila heikentyy yöllä, älä jää odottamaan aamuun vaan vie päivystykseen. Lapsilla ketoasidoosi kehittyy vauhdilla jos on kehittyäkseen.

Vierailija
14/23 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim ennen nukkumaanmenoa. Jos on edelleen korkea (sanotaan yli 8) niin soittelisin päivystykseen. Muuten odottelisin aamuun. Aamulla mittaisin ennen aamupalaa ja 2h aamupalan jälkeen. Jos jompi kumpi arvo yli 8 niin soitto päivystykseen.

Meidän lapsen diabetes kehittyi pikkuhiljaa niin että aina flunssan yhteydessä sokerit olivat korkeammalla. Mitattiin jopa 13 lukemat yhden kerran. Kun flunssa oli ohi, niin sokeritkin tasaantuivat taas. Erityisesti aamupalan jälkeiset (1,5-2h ruokailusta) arvot olivat niitä korkeita. Yhden taudin jälkeen sokeri sitten jäivät korkealle ja diabetes diagnoosi kirjoitettiin ja aloitettiin insuliinihoito.

Vierailija
15/23 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nopeampaa se ketoasidoosi voi kehittyä. En nyt sano, että ap:n lapsella välttämättä mitään ketoosia onkaan, mutta kyllä se sokeri voi nousta hirvittävän korkeaksi ihan yönkin aikana.

Näissä d piireissä on kuullut mitä erilaisimpia sairastumistarinoita nopeista koomaan joutumisista.

Vierailija
16/23 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun meillä on lapsella myös diabetes ja tuollainen tilanne olis ihan järkyttävä. Miten meni niin huonoon kuntoon?

Vierailija
17/23 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siinä tullut mieleenkään, että olisi tarvinnut lisäinsuliinia, kun mikään ei pysynyt sisällä. mutta niin vaan sokerit oli yli 30 kun mentiin sairaalaan. Neuvoksi saatiin seuraavan kerran mennä heti osastolle sisälle kun vatsatauti iskee.

Jaksan tätä aina kertoa, koska tuo tuli meillekin niin yllätyksenä, että oksennustauti on oikeasti diabeetikolle hengenvaarallinen. Kannattaa tiheästi seurata niitä sokereita silloin.

Vierailija
18/23 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä myös yksi oksennustauti podettuna, mutta matalat sokerit oli meillä ongelmana. Silloin oli kolmipistoshoito, joten aamulla annetut insuliinit vetivät sokerit matalille kun ei sitten suostunut syömään mitään koko päivänä. Vs mitattiin jopa 20 min välein. Oli illalla oksentanut muttei enää aamulla ollenkaan. Nyt insuliinipumppu käytössä ja todellakin toivon että sen avulla myös kaikenmaailman tauditkin saataisiin sairastaa kotona. Tsempppiä!

Vierailija
19/23 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia oireita sinulla oli vuoden ajan?

Vierailija
20/23 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

normi oireita oli, eli väsymys, kova vessahätä koko ajan ja mä join vettä IHAN koko ajan... Mutta ei sitä oikeesti tajunnut edes ajatella, että olen tosi sairas!!

Oln aina ollut ylipainoinen, joten 27kg painonpudotus tuntui taivaalliselta!! Äitini ja siskoni sekä ystäväni olivat tosi huolissaan.. äitini luuli, että sairastan anoreksiaa ja yritti sen kautta auttaa...

Oireet alkoivat helmikuussa ja lokakuussa olin niin kipeä ja väsynyt, että en jaksanut kävellä metriäkään eteenpäin, koulu alkoi mennä alamäkeen ja elin ihan usvassa.. Ajattelin, että mulla on hemoglobiinissa jotain vikaa.

Tähän saakka olin pelännyt sormenpäästä otettavaa verikoetta enemmän kuin mitään muuta!!! Nyt oli kuitenkin tullut seinä vastaan ja ajattelin, että kerrankos tuo kirpaisee..

Hempat oli ok, mutta sokerit huitelivat ties missä :(.....

Kahdeksan päivää olin osastolla, jonka jälkeen uusi elämä alkoi ja erittäin hyvin on sujunut :). Kolme ihanaa lastakin olen saanut ilman ongelmia.

Verensokereita olen alusta alkaen mittaillut yli kymmenen kertaa päivässä (alussa ihan vain mielenkiinnosta, mutta vähitellen siitä tuli tapa...), joten olen koko ajan ajan tasalla sokereistani.

15

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän