Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon äidin pitää jaksaa murrosikäistä? OV

Vierailija
03.01.2010 |

Vertaistukea haen.

Periaattteessa kaikki on hyvin, ulospäin saattaa näyttää siltä. Poika käy koulua, meneekin ihan tavallisesti. Ei ole sekaantunut mihinkään hörhöihin, ei tupakoi eikä edes kiroile.

Mutta: HUUTAA! jatkuvasti ja aina. Äidille erityisesti. Pikkusiskokin saa kuulla kunniansa jokapäivä, myös isoveli. Isällekin huutaa, muttei ehkä niin paljon. Isä ottaa jotenkin lungimmin. Äidistä tuntuu tosi pahalta. Itken usein. Tekisi mieli jättää valillä kaikki! Ainakin puheen tasolla, puhun miehelle näin. Kerran lähdin pitkälle kävelylenkille tuulettamaan ajatuksia ja montasatta metriä kuului korvissa huuto takaani. Välillä leikittelen ajatuksella, että vielä 5 vuotta, kun tämä lapsi on täysi-ikäinen, niin sitten se loppuu. Voisiko tähän tulla helpotusta aiemmin? Ja miten? Viisi vuotta on niin kovin pitkä aika! Henkisesti tämä on tosi rankkaa. Kun on muitakin hommia tehtävänä, tämä nakertaa ja pahasti. Teen niin taai nain, niin aina olen tehnyt kaiken väärin. Ja kuulemma huolehdimme pojasta liikaa, emme anna hänen tehdä mitään. Mielestäni hän saa hyvinkin paljon vapauksia. Kyse on lähinnä siitä, että kotimme pitäisi näyttää siltä miltä tämä murrosikäinen haluaa: meillä pitäisi olla mm mahdollisimman paljon viihde-elektroniikkaa ja suuritehoinen tietokone ja tietynlainen sohva! Ruokakin pitäisi olla samanlaista, kuin kaverin kotona.

Jos sinulla on jotain ajatuksia, niin auta. Olen aika loppu.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisi samalla näyttää olevansa vihainen tai suuttunut. Kyllä se tiukka äänensävy varmaan kertoo murkulle, että nyt on äiti vihainen, ei siihen HUUTAMISTA tarvitse, se on typerää ja huonoa käytöstä. Silloinhan aikuinen laskeutuu sen murkun tasolle.

Vierailija
22/55 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse ajattelen myös että vanhempi saa kyllä suuttua jos nuori kohtelee häntä huonosti. oikeastaan pitääkin suuttua ja laittaa stoppi huonolle käytökselle.eihän hän saa muuallakaan käyttäytyä huonosti ja jos vaan hyssytellään ja ymmärretään kaikki niin silloin taitaa nuoresta kasvaa ylimielinen aikuinen.

en väitä että tässä ketjussa kukaan olisi hyssytellyt huonoa käytöstä.

meillä on vanhin 14-vuotias ja hänellä on tapana puuttua kaikkeen. toisaalta hän on hyvin ihana ja huomaavainen mutta toisinaan raivostuttava päällepäsmäri ja höslöttäjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sanon, että herra on hyvä ja ottaa matkalaukun ja etsii paremman kodin. Toinen on, että käsken lukea sen verran hyvän ammatin, että on varaa sitten ostaa kaikkea, mitä haluaa. i]

Paitsi, että kyseessä on rasittava 14 v tyttö. Murkun äitinä oleminen ottaa kyllä niin helkatisti voimille. Jatkuvaa vääntämistä KAIKESTA! Kiroilee ja haistattelee äidille ja siskoille, peilaa ja vääntää hiuksia tuntitolkulla peilin edessä, marisee kotitöistä, etcetc Lista on loputon :-/

Kuitenkin käyttäytyy kodin ulkopuolella kuin enkeli, on pidetty ystävä, naapurit kehuvat kohteliaisuutta ja hyvää käytöstä, ei (vielä) juo eikä tupakoi - mutta kotona kaikki onkin sitten persiistä... Vajaa kaks v nuorempi sisko tulee hyvää vauhtia samaan ikään ja kohta 10 v tyttö on muuten vaan aina ollut uhmakas. Ou jee...

Vierailija
24/55 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kasvatus pitää aloittaa jo pienestä asti, eikä vasta sitten kun on jo paskat housuissa.

t. neljän äiti

17v.

14v

9v.

7v.

ja otan mielellani vastaan neuvoja asiantuntijalta mutta ongelma noissa kasvatustieteilijan neuvoissa on se etta hyvahan se on sanoa 15-vuotiaalle miehenkokoiselle etta mene omaan huoneeseesi ja voit tulla pois sitten kun pyydat kauniisti anteeksi. Mutta voisitko viela kertoa mita teen kun han rohottaa siina sohvalla ja sanoo ettei mene mihinkaan?

Loysin mun pojan tanaan puoli neljalta iltapaivalla pleikkarin edesta aamutakkisillaan ja kun sanoin etta vaatteiden pukeminen, hampaiden pesu yms kuuluvat aamuun eika puoli nelja ole aamu, han nosti hirvean mekkalan siita etta itse asiassa kello on vasta 20 yli 3. Eli meilla on ongelmana myos se etta on tosi vaikea saada riitoja pysymaan 'asiassa', aina mennaan sivuraiteelle jonkun typeran pikkuseikan perassa.

Vierailija
25/55 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisi samalla näyttää olevansa vihainen tai suuttunut. Kyllä se tiukka äänensävy varmaan kertoo murkulle, että nyt on äiti vihainen, ei siihen HUUTAMISTA tarvitse, se on typerää ja huonoa käytöstä. Silloinhan aikuinen laskeutuu sen murkun tasolle.

Vierailija
26/55 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voidaan jo puhua normaalisti välillä. Mutta ne on ne hormoonit, jotka laittaa mielen niin sekaisin, meno on välillä kuin vuoristoradalla.

Meillä on toiminut etuuksien poisto ja kaikista paras on nykyään tietsikan poisto. Tietsikkaa en toki ala raahaamaan huonestaan pois, vaan otan esim. verkkopiuhan, keskusyksikön virtajohdon, tai adsl laitteen. Tietsikka kun on pois pari päivää, tai toisinaan riittää pari tuntiakin, niin käytös ja ääni on kohdallaan. Nykyajan nuorella se sosiaalinen elämä on aika paljon koneen kautta. Meillä riittää välillä vain tietsikan poistolla uhkaaminen, niin käytös parantuu.

Yksi asia missä olen aina ollut ehdoton, jo pienestä pitäen, meillä ei kirota, eikä varsinkaan haistatella kenellekään.

Vierailija
27/55 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä oikein ole halunnut niin pitkälle ajatellakaan. Silti vähän kauhulla luin näitä juttuja. Kun nyt jo taapero-leikki-ikäisten kanssa on jatkuvaa vääntöä ja huutoa, niin sama meno jatkuu siis nähtävästi niin kauan kunnes lapset muuttaa pois kotoa.

Välillä kyllä ihmetyttää, että miksi kukaan tekee lapsia, niin paljon aiheuttavat eripuraa perheessä ja harmaita hiuksia vanhemmille.

Vierailija
28/55 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme poikaa teini-iässä ja ei mitään suurempia säätöjä ole ollut. Joskus paiskovat ovia ja korottavat ääntä, mutta kertaakaan ei ole kiroilleet minulle päin naamaa tai vaatineet hienouksia vaatteissa ta elektroniikassakaan. Kotityöt on jaettu; ruuanlaittovuorot, tiskikoneen tyhjennys, roskien vienti, halkojen haku, saunan lämmitys jne. Uskon, että jonkinlainen yhteisöllisyys (esim.juuri vastuun ottaminen kotitöistä) on meillä ollut avainsana.

Ja minun aikuisena on siis kestettävä ovien paiskontaa ja kovaa ääntäkin joskus. Ei sille ole vaihtoehtoa.

Vierailija
29/55 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2010 klo 20:31"]kotona ei mikään ole hyvin, vanhemmat varsinkin on ihan tyhmiä ja kaikilla muilla asiat on paremmin. Ei lapsen/nuoren kiukuttelua pidä ottaa itseensä, mutta jos joskus on itselläkin huono päivä, niin huutakaa vaan takaisin. Ei se lapsi siitä pilalle mene!

[/quote]

totta. Meillä 13v huutaa hyvin usein että meillä on ruma auto ja asutaan köyhästi. Sivuutan huudot tyynesti. Osaa hän fiksukin taas välillä olla.

Vierailija
30/55 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sanonut omille teineilleni, että kun omillanne asutte ja itse itsenne elätätte, voitte tehä niinkuin haluutte mut niin kauan kun mä elätän teette niinkuin määrätään. Ja kännyt ja koneen johdot yöksi pois jos valvotaan yöllä eikä jaksettais herätä kouluun. Ja ruuasta voi valittaa mutta vastaan sdiihenkin että teepä sitten itse niitä gourmet aterioita kun olet itse vastuussa. Kummasti se teinit aina hiljentää kun sanoo että sitten itse voi tehdä kaiken paöjon paremmin ja ostaa paaaljon hienonmpia juttuja...kunhan eka kävis koulunsa, sais töitä ja olis rahaa...

Vierailija
31/55 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama vika täälläkin, huutoa ja kiroilua vaan tulee. Sopii tietenkin katsoa peiliin, että mistä se lapsi tuon on oppinut. Olisko tullut valituksi väärä isä?

Moni on jo todennutkin, että ei lapsi siitä pilalle mene, vaikka joskus sillekin huutaa takaisin. Ei oikeasti tarvitse vaan hyssytellä vaan pitää antaa joskus purkaa pahaa oloa. Tämän joku ihan tunnustettu kasvatuspsykologian asiantuntija ohjeistanut.

Olen sillä kyllä sanonut, että onhan minulla ja isällään paha sisu kasvanut vuosikymmeniä kauemmin kuin hänellä. Että kyllä pitäisi pärjätä.

Tähän lapsi toteaa jonkun verran perinnöllisyydestä(kin! ) tietävänä, että hänessä se ominaisuus on sitten jalostunut täydelliseksi sekä isän että äidin puolelta.

Mulla ei ole enää kuin vajaa 3 vuotta täysi-ikäisyyteen, ja kyllä minä jo päiviä lasken.

Vierailija
32/55 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

edellä jo mainuttu. etuuksien poisottaminen tehoaa hyvin ja myöskin ihan selväsanaisesti ilmoitettuna, että meillä ei elektroniikkaa tms osteta jatkuvasti huvikseen ja jos tämä ei kelpaa, niin rupeaa iltatöihin, jotta saa ostaa mieleistään. Ja kaikki ne taitaa valittaa, että kaverit saa kaikkea ja kavereilla on sitä ja tätä. Älkää nyt vaan uskoko!!! :)

Vierailija
33/55 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka olisikin kaikki mahdollinen. pojalla oma tauluTv, PS3, kosketusnäytttöpuhelin, merkkivaatteet ja ruokakin meillä on aina aikas hyvää..

Huutaa ja kiukuttelee ne silti, keksivät vain muita aiheita " ei saa pelata niin paljon kuin haluaa, aina pitää mennä ajoissa nukkumaan " jne

Kuuluu kuule asiaan...

Vierailija
34/55 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ongelmiin lapsipuolen kanssa! Mutta ei, eivät saa, koska äitipuolia pitää syyllistää, haukkua ja heidän niskaan saa kaataa paskaa urakalla.

Erolapsen oikeuksiin tuntuu tällä palstalla kuuluvan kaikkia mahdollinen ja mahdoton eikä näihin asioihin saa puuttua. Erolapsella on oikeus terrorisoida muita.

Vierailija
35/55 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

loukkaannu.

Olen vain aina ihmetellyt näitä neuvoja, että itse pysyn aikuisena, en huuda ja menen pois.

Mun mielestä murkku odottaa sitä reaktiota. Sitä, että äiti suuttuu ja huutaa ja panee rajan. Ei jätä häntä yksin tuskansa kanssa vaan suuttuu ja riitelee ja sitten sovitaan ja rakastetaan.

Se on pahinta, että raivoavaa murkkua kohdellaan rauhallisen ymmärtäväisesti ja lähdetään pois. Mikä viha sillä murkulla vellookaan silloin sisällä vanhempia kohtaan kun ei vanhemmat välitä edes niin paljoa, että reagoisi mitenkään.

Suuttukaa takaisin, olkaa normaaleja. Näyttäkää, että kotona myös suututaan, kuten muussakin maailmassa. Ei muuallakaan voi hyppiä silmille niin ei hypi silloin kukaan kotonakaan.

Älkää jättäkö murkkujanne yksin selviämään sen tulivuoren kanssa.

ihan kuten uhmiskin. Mutta mitä, jos vanhempi ei ole sen luontoinen, että huutaisi? Jämäkkyys on hyväksi ihan kaikissa tilanteissa, mutta korostat hiuakn liiaksi huutamisen sopimista ratkaisuksi.

Vierailija
36/55 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ongelmiin lapsipuolen kanssa! Mutta ei, eivät saa, koska äitipuolia pitää syyllistää, haukkua ja heidän niskaan saa kaataa paskaa urakalla.

Erolapsen oikeuksiin tuntuu tällä palstalla kuuluvan kaikkia mahdollinen ja mahdoton eikä näihin asioihin saa puuttua. Erolapsella on oikeus terrorisoida muita.

Vierailija
37/55 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voidaan jo puhua normaalisti välillä. Mutta ne on ne hormoonit, jotka laittaa mielen niin sekaisin, meno on välillä kuin vuoristoradalla. Meillä on toiminut etuuksien poisto ja kaikista paras on nykyään tietsikan poisto. Tietsikkaa en toki ala raahaamaan huonestaan pois, vaan otan esim. verkkopiuhan, keskusyksikön virtajohdon, tai adsl laitteen. Tietsikka kun on pois pari päivää, tai toisinaan riittää pari tuntiakin, niin käytös ja ääni on kohdallaan. Nykyajan nuorella se sosiaalinen elämä on aika paljon koneen kautta. Meillä riittää välillä vain tietsikan poistolla uhkaaminen, niin käytös parantuu. Yksi asia missä olen aina ollut ehdoton, jo pienestä pitäen, meillä ei kirota, eikä varsinkaan haistatella kenellekään.

Jos ei ala luuttu heilua ja imuri surista, katkeaa nettiyhteys jne.

Välillä huudamme toisimmelle kurkku suorana. Joskus mun syy. Pyydän kauniisti anteeksi ja lapsi pyytää myös.

Nuori osaa myös pyytää anteeksi, mutta tätä on jumpattu vuosia.

Koska hän on etuuksia oikeasti välillä menettänyt (tietsikka pois 1kk - 2 kk näpistelystä), hän tietää etten vain puhu lämpimikseni. Yritän olla reilu. Lapsi kyllä sanoo, että enkä tai en.

Viestini on seuraava: olet alaikäinen ja lapsi(-eni). Niin kauan kuin olet alaikäinen ja syöt minun leivissäni, minä määrään. Kun tienaat itse ja asut omillasi, olet oman itsesi herra.

Tätä olen painottanut jo vuosia. Juu, voidaan yhdessä pohtia ja keskustella, mutta minä teen isot päätökset. Hän voi omilla rahoillaan esim ostaa lipun johonkin matsiin ja mennä kaverinsa kanssa.

tämä nuori on ollut suhteellisen helppo - loppujenlopuksi. Kuopuksen kasvua seuraan kauhulla. Matsit tulevat olemaan murrosiässä kovia. Huh - lähtee keräämään voimia siihen.

Vierailija
38/55 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuluu jonkinlainen vastakkaiasettelu, eli lapsi/nuori keksii vaikka kiven silmästä asiaa, josta voi valittaa vanhemmilleen. Jos vanhempi hommaa tuvan täyteen elektroniikkaa ja muutenkin mielistelee, on lapsella pohjimmaltaan varmaan aika pettynyt olo.

Jos ongelmana on nuoren huutaminen, sitä ei ehkä auta se, että äitikin huutaa :)

Anteeksi meillä ei tarvi ikinä ikinä väkisin pyytää, en todellakaan halua, että multa kukaan pyytää anteeksi pakon edessä, esim. jonkin uhkailun takia. Yritän opettaa pahoillaan oloa ja tekojen hyvittämistä konkreettisesti. Omia lapsia mulla ei vielä ole murrosikäisiä. Alakoululainen ei ole IKINÄ pyytänyt sanallisesti anteeksi, leikki-ikäinen tekee niin hanakasti; en ole havainnut eroa siinä, miten aidosti ovat pahoillaan ja haluavat lopulta muille hyvää.

Vierailija
39/55 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuluu jonkinlainen vastakkaiasettelu, eli lapsi/nuori keksii vaikka kiven silmästä asiaa, josta voi valittaa vanhemmilleen. Jos vanhempi hommaa tuvan täyteen elektroniikkaa ja muutenkin mielistelee, on lapsella pohjimmaltaan varmaan aika pettynyt olo.

Jos ongelmana on nuoren huutaminen, sitä ei ehkä auta se, että äitikin huutaa :)

Anteeksi meillä ei tarvi ikinä ikinä väkisin pyytää, en todellakaan halua, että multa kukaan pyytää anteeksi pakon edessä, esim. jonkin uhkailun takia. Yritän opettaa pahoillaan oloa ja tekojen hyvittämistä konkreettisesti. Omia lapsia mulla ei vielä ole murrosikäisiä. Alakoululainen ei ole IKINÄ pyytänyt sanallisesti anteeksi, leikki-ikäinen tekee niin hanakasti; en ole havainnut eroa siinä, miten aidosti ovat pahoillaan ja haluavat lopulta muille hyvää.

tekevät väärin? Hieno homma.

Vierailija
40/55 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mitä tässä on kerrottu kuulostaa kovin kotoisalta. Meillä tyttö 13 v on lopettanut käytännössä tavallisen ruuan syömisen koska se on aina kotona paskaa, ja koulussa se on vielä paskempaa. Suklaata sitävastoin uppoaa niin paljon kuin löytyy. Rahaa suklaaseen saa vaikka viemällä pulloja keräykseen, jos ei muuten saa. Viikkoraha on vastikkeellista, joten sitä ei usein lapsi saa koska esim. kaks euroa imuroinnista ei oo mitään. Yöt on valvomista ja nettiä ynnä chattia varten, vain ääliöt nukkuu öisin. Viimeksi tänä aamuna tämä creambutt kilahti kun pitikin lähteä kouluun kahden yön valvomisen ja kolmen päivän suklaakuurin jälkeen. Köyhä ja ankea koti on meillä. Ja idiootit vanhemmat ja ääliö pikkusisko. Kuri? No, kajota ei saa eikä puhe tehoa. Sanktiot? Netinkäyttöä voi rajoittaa kyllä, mutta miten nukkumista voi valvoa jos itse nukkuu ja päivät on kumminkin jaksettava työssä. Ja miten haistatteluun auttaa jos toinen vain parantaa ääntä kielloista ja huutaa kovemmin - pois lähteminen olisi hyvä keino mutta ei aina onnistu käytännön syistä. Seuraava vaihe hauskuudessa on poikaystävät - ja sitä vaihetta odotankin NIIIN innolla.

Mikset siis rajoita sitä netin käyttöä? Ota se siltä pissiliisalta kokonaan pois niin pitkäksi aikaa, että käytös paranee, ja alkaa nukkua öisin.

Kerääkö se siis oikeasti pulloja kaduilta, vai viekö teiltä kotoota? Jos kotoota, niin ilman muuta otat ne pullot pois.

Vie vaikka vaatteetkin jos kerran haistattelee, eikä mitään kunnioitusta ole.

Mutta ehkä ihan ensimmäisenä kannattaisi yrittää puhua sen lapsen kanssa oikeasti. Se on kuitenkin vasta 13 ja selvästi ihan sekaisin. Ehkä ammattiapuakin kannattaa hakea, ja ihan siltä penskalta kysymättä.

Ja ei, meillä ei IKINÄ kukaan kohtelisi minua noin kuin sinä annat itseäsi kohdella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän