Puhukaa järkeä tolle mun miehelle.
Asutaan oktssa.
Vesiputkien kohdalla lämpötila on 0c.
Mutta lämmitintä ei sinne voi/kannata laittaa, koska vesi vielä kulkee putkista ja lämmitin vie sähköä!! Niinpä niin, mikään muu täällä talossa ei viekään sähköä...
Olen puhunut kuin Runeberg, että mitä jos se putki jäätyy ja sitten ei vettä tule mistään. Tai jos se putki jäädyttyään halkeaa, sehän vasta kalliiksi tulee. Mut ei mitään vaikutusta, kaikki muu voi maksaa mitä vaan, paitsi sähkölaskun pitää olla pieni.
Hermot menee!
Kommentit (7)
ei kuvauksesi perusteella osaa ylläpitää omakotitaloa
Meillä rakennusaika oli yhtä jankkausta, mä näin riskejä jo ennakolta, ja mies ei korvaansa lotkauttanut, vänkäsi vaan vastaan. Oli tietty tosi väsynytkin, mutta riskien huomioimatta jättäminen se vasta työtaakkaa lisääkin, ja kuluja ja aikataulutkin menee pieleen. No, mä sit stressasin miehenkin edestä sen asenteen takia.
Ainut mikä auttaa on toimia vaan itse, mä esim. miehen vastusteluista huolimatta kaahasin viimeisellä aukiolominuutilla rautakauppaan ostamaan pressuja hirveän nipun ja raksalle tullessa mieskin oli jo vastassa, uskoi vasta kun taivas oli mustanaan pilviä ja pari pisaraakin oli ropsauttanut, että tulee todella rankka sade kuten säätiedoituksessakin oli sanottu. "Ei se välttämättä sada"...
Älä kysele mitään lupia tai ehdottele "tehtäiskös, laitettaiskos". Jos vaan tiedät missä lämmitin on ja jaksat sen raahata autotalliin, niin päälle vaan. Jos et tiedä missä on, niin sit jostain huoltikselta tai Tokmannilta vaikka auton sisätilan lämppäri tai jotain. Jos mies alkaa rutista sähkönkulutuksesta, niin sano, että tämän on nyt PAKKO olla päällä, ja jos sähköä pitää säästää, niin pidetään vaikka (taulu)telkkari kiinni, sehän se vasta hirmuisesti sähköä haukkaa... Luulen, että mies taipuu, kun haluaa kuitenkin katsoa mäkihyppyä. Niin, ja käy vielä illalla tarkistamassa, että puhallin tosiaan on päällä, ettei mies illalla viime töikseen laita pois päältä sähkönsäästön takia. Mutta tosi raivostuttavaa on, kun aikuisen ihmisen kanssa saa vängätä kuin uhmiksen kanssa.
Niin, ja laita vesijohtoverkoston kauimmainen hana valumaan pienellä jatkuvasti, virtaus ehkäisee jäätymistä.
tai lämmmittäkää vain öisin kun on halpaa yösähköä.
pakkanen ku pamauttaa ne putket jäähän ja putket halkeaa niin hallelujaa sitten vaan. Se sitten vuotaa siellä asunnon alla jossain, ja hetken päästä talonne on vesivahinko talo. Sitten tuleekin home ongelmat ja kaikki talossa asuvat sairastuvat hengityselin sairauksiin.
Ja sitten se vasta kallista lystiä onkin. Siinä vaiheessa viimeistään luulisi miehesi tajuavan että mikä olisi ollut järkevää.
Nim. vesivahinko talossa asunut, siitä kiitoksena astma, liuta allergioita ja atooppinen iho.
että talvikuukausina sitä sähköä vaan kuluu enemmän. Miehen kannattaisi nyt koittaa muuttaa ajatteluaan sen verta, että pakkaskuukausina saa ja pitää olla isompi sähkölasku.
Se putkien jäätyminen ja hajoaminen tuo sitten sellaisen menoerän, että sähkölaskut ei tunnu missään. Lisäksi ne mainitut terveysongelmat...
Mene nyt itse laittamaan se lämmitin päälle ennen kuin on myöhäistä.
Miehen mielenliikkeet on tosi outoja. Ajatusmaailma on tyyliin "ei voi tietää ennenkuin kokeilee". Tässä asiassa ei tarvii oikeasti kokeilla, kyl sen tietää, missä asteessa vesi jäätyy. En mä tiedä, miten sen päähän saa järkeä. Omakin ukko omaa tuommoisia luonteenpiirteitä. Onneksi nämä idiotismit rajoittuvat nyt talviaikana vain auton lämmittämiseen...
lämmitin päälle jne. Onhan niitä keinoja. Ikävempää jos joutuu vaikka pihalla putken kaivamaan pakkasella esille maasta kun jäätynyt tai muute halkeaa.